VODENJE ČUSTVENEGA RAČUNA
Osebnostna spretnost za grajenje medosebnih odnosov in kvalitetno komunikacijo
Vsem je dobro poznan denarni bančni račun, ki služi nalaganju denarnih virov in kasnejšemu dvigovanju teh virov glede na lastne potrebe. Ideja o čustvenem računu je metafora, ki opisuje količino zaupanja, zgrajenega v nekem odnosu. Ponazarja občutek varnosti, ki nam ga vzbuja oseba s katero smo v odnosu. To posrečeno metaforo lepo opisuje Stephen R. Covey v svoji knjigi “7 navad zelo uspešnih ljudi.”
Poglejmo si ključne značilnosti čustvenega računa. Vlaganje na čustveni račun v nekem odnosu se odvija takrat, ko do osebe s katero smo v odnosu delujemo prijazno, obzirno, razumevajoče in odgovorno do svojih obljub. To omogoča, da nam bo oseba zaupala in se počutila varno, najin odnos pa bo trden. Če se zgodi, da v takem odnosu naredimo napako, bo čustveni prihranek odtehtal in odnos se bo še naprej ohranjal in razvijal. Kadar je stanje na računu visoko, je komunikacija zelo učinkovita in hitra, človeka v odnosu pa ne moremo zlahka užaliti.
Kadar pa je neka oseba neprijazna, nespoštljiva ali pa se samovoljno in pretirano odziva v odnosu z nami, ko se počutimo ogroženi ali pa je izdano naše zaupanje, se čustveni račun v tem odnosu kmalu izčrpa. Raven zaupanja v takem primeru upade, odnos pa postane konflikten, nepristen ali pa celo razpade.
Lahko se vprašamo, kaj pripelje do tega, da se tak negativen proces sploh začne? V kakšnem čustvenem stanju je oseba, ki vrši dvige s čustvenega računa in zakaj. Ali ni prav ta oseba v stanju pomanjkanja nečesa in si želi neke kompenzacije za to pomanjkanje. Ko je učenec nemiren v razredu in stalno vleče pozornost nase, ali ni prav ta učenec lačen pozornosti in razumevanja.
Za kvalitetno komunikacijo v odnosu potrebujemo pozitivno ravnotežje na čustvenem računu. Kaj se zgodi, ko začnemo vlagati v odnos, v primeru da je čustveni račun v slabem stanju. Mogoče sprva ni odziva, ali pa je odziv le skromen. Lahko pa da pride do trenutnega pozitivnega preobrata. Vse je odvisno od trenutnega stanja na čustvenem računu. Zavedati se moramo tudi, da so hitri popravki le slepilo. Izgradnja in popravljanje načetih odnosov zahteva čas, potrpežljivost in postopno vlaganje v odnos. Vsako vlaganje v odnos je dolgoročna naložba, ki se dobro obrestuje.
Ljudje si najpogosteje želimo varnosti in potrditve in največja kazen za posameznika je lahko, če ni deležen pozornosti in potrditve soljudi. To močno vpliva na stanje njegovega čustvenega računa, kar se sčasoma močno odraža v njegovem obnašanju.
Zelo učinkovita pa je lahko tehnika vlaganja na čustveni račun v odnosu z osebe, s katero se zelo dobro razumemo. Če se žena jezi na moža, ker pride pozno zvečer z dela, si verjetno želi le več pozornosti. Ko pa bo tej potrebi zadoščeno, bo jeza sama izginila in njun čustven račun bo zopet v dobrem stanju. Zelo pomembno je, koliko se posvetimo nekomu, da ga zares razumemo. Kadar so nam jasna pričakovanja in potrebe posameznika v medsebojnem odnosu je manj verjetno, da pride do neželenih dvigov s čustvenega računa. Če pa do dviga že pride, je prav, da to pri sebi ozavestimo in se tudi iskreno opravičimo.
Sestavil: Milan Kotnik