METODE UČINKOVITEGA POMNJENJA

**********

Pregled vsebine:

Uvod
Tri vrste spomina
Pomnjenje in inteligenca
Vaja

**********


Uvod

Sposobnost pomnjenja se kaže kot učinkovitost procesov, s katerimi shranjujemo informacije in jih izročamo dolgoročnemu spominu. Kratkoročni spomin je aktivni proces, ko informacijo držimo v zavesti in ne sodi k sposobnosti pomnjenja. Pomnjenje je proces, ki omogoča, da v možganih nastanejo strukturne spremembe, ki v prihodnosti lahko sprožijo vzburjenje istih nevronskih vzorcev. Kako dobro se nekaj zapomnimo je odvisno od naše motivacije, aktivnosti, načina, kako organiziramo gradivo, kakšne so naše izkušnje, ...
Širok sestav sposobnosti pomnjenja tvorita asociativno pomnjenje in pomnjenje smiselno povezanega gradiva, zato se bom v naslednji kratki predstavitvi omejil na vizualno asociacijsko tehniko, ki je le ena od številnih tehnik učenja oz. pomnjenja.
Z vizualno asociacijsko tehniko si skušamo besede in pojme predstavljati v povezavi z določeno situacijo, ki jo je možno čustveno čimbolj obarvati in hkrati razločno videti. Kasneje lahko ugotovimo, da jo lahko še po dolgem času spet prikličemo v spomin, in da nas obenem zopet spomni na besedo.

Skok nazaj na seznam vsebine

Tri vrste spomina

Poznamo tri vrste spomina:
a) ultrakratkotrajni spomin (senzorni spomin) - UKTS
b) kratkotrajni spomin - KTS
c) dolgotrajni spomin DTS

Te tri vrste spomina lahko po svoji funkciji razporedimo drug za drugim, to pomeni, da vsaka informacija, ki jo človek sprejme, prispe najprej v UKTS. Morda ta informacija ni bila zelo pomembna, zato po nekaj sekundah zopet izgine iz spomina. Če se to zgodi, tedaj ta informacija nikoli ne pride iz UKTS. Samo kadar se kakšna informacija zaradi svoje pomembnosti ohrani dlje kot 20 sekund, se prenese naprej v KTS. Tudi tu se informacija ohrani le za kratek čas, in sicer za več minut. Če se namreč informacija obdrži v KTS dlje kot 20 minut, preide naprej v DTS. Če je bila informacija zaradi manjše pomembnosti ali zapomnljivosti v KTS npr. samo 15 minut, nato izgine, ne da bi kdaj prispela v DTS. DTS je torej dokončen spomin, iz katerega človek prikliče vse podatke, besede ali npr. imena, ki so bila sprejeta pred več kot 20 minutami (KTS) in 20 sekundami (UKTS).

Seveda se lahko tudi te informacije pozabijo, morda po 30 minutah ali 5-tih urah ali 10-tih dneh ali celo šele po letih. DTS namreč ne daje nobenega trajnega jamstva. To je namreč odvisno samo od tega, kako pogosto informacijo uporabljamo in jo s tem obenem ponavljamo in kako zapomnljiva je bila informacija. In tu smo sedaj prišli do svoje metode. Z asociacijsko tehniko spreminjamo abstraktne in manj zapomnljive dele v nazorne in zapomnljive; s tem postane dražljaj v možganih zelo močan in te informacije lahko obdržimo presenetljivo dolgo.

Za tiste, ki jih to prav posebej zanima, samo še na kratko omenimo, da obstaja UKTS iz električnih stikalnih krogov, KTS iz ribonukleinskih verig in DTS iz beljakovinskih molekul.

Informacije, ki jih s procesom asociativnega pomnjenja shranimo v dolgoročni spomin, ne bi imele nobenega pomena, če ne bi bile dostopne tudi priklicu. Tako imenovani delovni spomin nam omogoča, da te informacije za kratek čas ponovno aktiviramo, ali pa jih naprej obdelujemo. Zato je delovni spomin bistvenega pomena za razumevanje jezika, pojmovnega mišljenja in učenja.

Kognitivni (cognitive science - znanost o spoznavanju) psihologi nam delovni pomnilnik pri človeku predstavljajo takole:
Delovni pomnilnik sestoji iz treh temeljnih struktur, potrjenih tudi nevrološko. Dva podporna spominska sistema, artikulacijska zanka za slušne modalnosti in vizualna - specialna mapa, omogočata začasno hranjenje informacij, ki so v delovnem spominu. Osrednja, izvršilna enota pa skrbi za mentalno manipulacijo teh vsebin. Taka struktura delovnega pomnilnika je temelj reprezentacijske zavesti človeka in omogoča lahkoten priklic vsega kodiranega znanja iz dolgoročnega spomina.

Skok nazaj na seznam vsebine

Pomnjenje in inteligentnost

Dobro pomnjenje je vsekakor potreben pogoj za inteligentnost, ne pa tudi zadosten. V nevronski mreži namreč hkrati obstaja več med seboj bolj ali manj ločenih vzorcev vzburjenja. Ti so seveda med seboj bolj ali manj topološko ločeni. Za učinkovito obdelovanje informacij je sedaj potrebno, da se med temi področji vzpostavijo nove povezave. To je bistvo inteligentnosti. Inteligentnost je torej sposobnost povezovanja izkušenj, izkušnje pa so že obstoječi posamezni spominski zapisi oziroma že obstoječe povezave med njimi.

Skok nazaj na seznam vsebine

Vaja

1. Zapomnite si 12 dvomestnih števil po vrstnem redu, tako da jih lahko ponovite naprej in nazaj oz. interpretirate katerokoli številko od 1-24.

Rešitev:
Izdelamo podlago za vrstni red od 1 - 12. Tak sistem je videti takole:
1 - stolp
2 - labod
3 - triperesna deteljica
4 - stol
5 - pet prstov na roki
6 - meter
7 - zastava
8 - peščena ura
9 - zaviti rep
10 - palica z žogo
11 - par smuči
12 - 12 ur

Pretvorimo številke v soglasnike.
0 = c,z
1 = t,d
2 = n
3 = m
4 = r
5 = s
6 = č,ž,š
7 = k
8 = f,v
9 = b

Med soglasnike dodamo samoglasnike in tvorimo samostalnike, ki jih nato čim bolj asociativno povežemo s sistemom za vrstni red.

Skok nazaj na seznam vsebine

Avtor prispevka: Milan Setničar

 

| teme študijskega krožka | drugi članki |