ZABAVNA VSEBINA NA SLOVENSKEM IZOBRAŽEVALNEM OMREŽJU

Matija Lokar, Matjaž Zaveršnik

Fakulteta za matematiko in fiziko, Univerza v Ljubljani

Povzetek

Učenje z igro je dobro znana in preizkušena metoda poučevanja. Pri tem pristopu nam uporaba računalnika in računalniških omrežij odpira številne možnosti. V sklopu izgradnje slovenskega izobraževalnega omrežja smo se odločili, da poseben poudarek damo tudi zabavnim vsebinam. V delavnici si bomo ogledali te strani ter dodali nekaj novih povezav v kataloge.

Abstract

Learning through playing is well known and tried method of teaching. At this approach using computers and computer networks opens numerous possibilities. In the process of building slovene educational network we decided to pay a special attention to entertainment also. In the workshop we will discuss web pages devoted to this contents and add some new links into catalogues.

Ključne besede

izobraževalni programi, izobraževalno omrežje, učenje z igro

Key words

educational software, educational network, edutaintment

O slovenskem izobraževalnem omrežju

Računalnik lahko uporabljamo v različne namene. Ena od možnosti je, da ga uporabimo kot pripomoček pri učenju. Pri tem se večkrat izkaže kot zelo učinkovit pristop da učenje "skrijemo" v igro. Zato smo se pri izgradnji slovenskega izobraževalnega omrežja odločili, da damo še poseben poudarek na vsebinah, kjer se zabava kombinira z učenjem.

Pogljemo kako je slovensko izobraževalno omrežje sploh nastalo. Leta 1994 je slovenska vlada začela šestletni projekt z naslovom Informacijska tehnologija v slovenskih šolah ([3,4]). Namen projekta je bil predvsem v osnovnih in srednjih šolah dvigniti raven računalniško podprte informatizacije. V podporo ciljem projekta (medšolsko sodelovanje, zbiranje, ocenjevanje in razširjanje izobraževalnih gradiv, učenje na daljavo, ...) smo v oktobru 1996 začeli z gradnjo slovenskega izobraževalnega omrežja ([2,5,6]). Že od samega začetka je bila prisotna ideja, da naj vsak uporabnik prispeva k rasti vsebin na omrežju. Za podporo te ideje je bil razvit sistem Trubar ([1]) - zbirka programov, ki omogočajo izgradnjo, iskanje in vzdrževanje katalogov - zbirk opredeljenih s seznamom lastnosti (slovarji, imeniki, leksikoni, seznami, ...) .

V okviru slovenskega izobraževalnega omrežja je s programskim paketom Trubar podprtih pet pomembnejših katalogov:

katalog zanimivih omrežnih naslovov
katalog izobraževalnih gradiv
katalog šol in drugih izobraževalnih ustanov
katalog oseb (učencev in učiteljev)
katalog izobraževalnih dogodkov

Vsak obiskovalec slovenskega izobraževalnega omrežja ima možnost iskanja podatkov po teh katalogih, dodajanja novih opisov, popravljanja pregledanih opisov ter dodajanja pripomb.

Zabavna vsebina na SIO

Tudi večji del vsebin na "zabavni strani" omrežja je podprtih s sistemom Trubar in črpa iz omenjenih katalogov. Izkazalo pa se je, da sistem ne more živeti sam - da nujno potrebuje tudi urednika, ki s pomočjo Trubarja vzdržuje strani, jih dopolnjuje, prireja, ... V okviru projektov Računalniškega opismenjevanja smo zato začrtali strani, ki naj bi bile vhodna točka za vse dejavnosti, povezane z zabavnimi gradivi in temami na slovenskem izobraževalnem omrežju.

Vhodna stran

Poglejmo skico vhodne strani. Ta opisuje, kaj naj bi bila vsebina teh strani:

kar je podprto preko omrežnih naslovov (TRUBAR)
izbrana tema
glasovnice, lestvice, ...
mnenja, ocene
stran z grafiti
ropotarnica
Image54.gif (12780 bytes)

Predstavitev vsebin in delov strani

O dodajanju povezav

Poglejmo, kako lahko sledimo cilju, da naj obiskovalci strani prispevajo k njihovi rasti. Pri tem je zanimiv še posebej zanimiv tudi koncept tako imenovanih "privatnih" skupin - posebnega polja, ki omogoča, da storitve sistema Trubar uporabljamo tudi v posebne namene, hkrati pa prispevamo k vsebinski izgradnji omrežja.

Vsak obiskovalec slovenskega izobraževalnega omrežja lahko poleg brskanja po katalogih v kataloge tudi dodaja nove opise ali pripombe na pregledane opise, predlaga pa lahko tudi popravke obstoječih opisov. Kljub temu, da katalogi ponujajo zelo različne vsebine, imajo vsi opisi nekaj skupnih podatkov, npr. opisno ime, omrežni naslov, kratek opis, ključne besede… Eden od skupnih podatkov je tudi skupina, ki uporabnikom katalogov omogoča, da določijo, v kakšno skupino spada opis. Obstaja nekaj vnaprej definiranih skupin, ena od njih je na primer zabava. Skupino pa lahko uporabimo tudi v bolj privatne namene. Kadar skupino učencev vspodbudimo k dodajanju v kataloge, se lahko dogovorimo, da bodo pri vsakem opisu navedli neko dogovorjeno skupino (ki prej še ne obstaja). Kasneje lahko na enostaven način poiščemo vse opise, ki so v izbrani skupini.

Odprta vprašanja

"cenzura"

Ker je dodajanje novih opisov in predlaganje popravkov omogočeno vsakemu obiskovalcu slovenskega izobraževalnega omrežja, prihaja tudi do nezaželjenih vnosov, ki na noben način ne spadajo na strani slovenskega izobraževalnega omrežja. Tega se nikakor ne da preprečiti, zato ima vsak katalog svojega vzdrževalca (urednika), ki med drugim izvaja tudi cenzuro nad novimi opisi. Zanimiv je koncept ropotarnice, ki omogoča, da se zbirajo tudi različne vsebine, ki po mnenju urednika ne spadajo v "uradni koncept" zabavnih strani. Vsak nov opis se najprej zapiše v začasen katalog. Urednik (vzdrževalec) kataloga občasno (enkrat na teden) pregleda te nove opise in jih prestavi v pravi (uradni) katalog, če so podatki ustrezni (smiselni), jih pobriše, če so brez pomena, ali pa opis prestavi v poseben katalog, imenovan Ropotarnica. Tam se nabirajo opisi, za katere bi težko rekli, da so pomembni, škoda pa bi jih bilo pobrisati.

kvaliteta vpisov

Urednik kataloga skrbi tudi za kvaliteto vpisov. Popravljati mora narobe vnešene šumnike, skrbeti za pravilno slovenščino, … Kako zagotoviti kvalitetne opise? Z rastjo pride do problemov podvojenih vpisov, pravilnih ključnih besed, ...

zabava splošno ali le edutaintment

Ali vključevati vsebine, ki nimajo neposredne povezave z izobraževanjem, so pa zanimive za učence in dijake (npr. glasba, film, šport, ...) Ali vključevati igre kot take, čeprav ne vsebujejo razvidne izobraževalne podnote?

Povabilo k sodelovanju (ideje, ...)

Literatura

  1. Trubar, http://www.educa.fmf.uni-lj.si/trubar/
  2. SIO, http://www.educa.fmf.uni-lj.si/sio/
  3. V. Batagelj, V. Rajkovič: Namen, cilji in smernice programa Računalniško opismenjevanje - RO, november 1995
  4. V. Batagelj, V. Rajkovič, T. Skulj, T. Valenčič: Informatization of education in Slovenia (PPT/ZIP), ICCE'97 International Conference on Computers in Education, Kuching, Sarawak, Malezija, 2-6. december 1997
  5. V. Batagelj, M. Lokar, M. Zaveršnik, J. Čač: Slovenian Education Network, EuroEducation'98; Aalborg, May 27-30, 1998
  6. Batagelj V., Brodnik A., Lokar M.: Slovenian Educational Network. INTERMED'96, Barcelona, Jan 19-20, 1996.