UČINKOVITEJŠE POUČEVANJE IN UČENJE Z UPORABO RAZLIČNIH MEDIJEV

EFFECTIVE TEACHING AND LEARNING BY USING DIFFERENT MEDIA

Snežana Vojnovič, Peter Novoselec

Povzetek

Prispevek obravnava prednosti uporabe različnih medijev pri poučevanju in učenju. Z uporabo različnih medijev v izobraževanju ustvarjamo učno okolje, v katerem lahko zadostimo individualnim posebnostim učencev.

Uporaba različnih medijev v poučevanju omogoča nazornejše prikazovanje postopkov in procesov, kot tudi usklajevanje načinov poučevanja z učenčevim stilom spoznavanja in učenja.

Abstract

The article presents the advantages of using diverse media in teaching and learning. One of the challenges in teaching is trying to meet the needs of a variety of students.

Using different media in education allows better visualisation of procedures and processes as well as helps teacher to meet student's individual learning style.

Ključne besede

poučevanje, učenje, zaznavni sistemi, stil spoznavanja, stil učenja, interaktivnost, spoznavni procesi, mediji

Key words

teaching, learning, perception system, cognitive style, learning style, interactivity, cognitive process, media

Uvod

Živimo v času, ko se na vsakem koraku srečujemo z novimi in novimi informacijami. Živimo pa tudi v času naglega vzpona medijev, ki te informacije prenašajo. Televizijo, radio, tisk jemljemo kot danost, z veliko hitrostjo pa se tem medijem pridružujejo še drugi mediji (Internet, CD, DVD, interaktivna TV, …). Hitro se nam zastavi vprašanje, kakšno vlogo imajo ti mediji na sam izobraževalni proces. Ali lahko poleg učbenika uporabimo še kakšen drug medij? Ali lahko različne medije povežemo med seboj in kako? Kaj nam omogoča njihova kombinacija v izobraževalnem procesu? Ta in še mnoga druga vprašanja si verjetno zastavlja vsak, ki se ukvarja s pripravo izobraževalnih gradiv.

V izobraževalnem založništvu založbe DZS smo lani pričeli razvijati multimedijsko podprto izobraževanje. Kot založniki vidimo svojo vlogo tudi pri podpori izobraževalnih vsebin na digitalnih medijih. Ker je kvalitetno podajanje vsebine pomembno za uspešen izobraževalni proces, nas kot založnike zanima, ali lahko uporaba različnih medijev pri pouku vpliva na večjo kvaliteto samega učnega procesa.

Prednosti uporabe različnih medijev

Zaznavni sistemi

Uporaba različnih medijev pri poučevanju omogoča učiteljem, da posredujejo informacije na različne načine - s sliko, besedilom, animacijami, videom… Tako lahko učenci sprejemajo informacije preko različnih zaznavnih sistemov (vizualni, avditivni, kinestetični). Vsak posameznik ima svoj prednostni sistem zaznavanja: nekateri si informacije lažje zapomnijo, če so predstavljene s slikovnim gradivom, drugi predvsem preko občutkov, spet tretji če informacijo slišijo. Vse te zaznavne sisteme uporabljamo ves čas, čeprav se vseh ne zavedamo enakovredno in radi dajemo prednost predvsem enemu (O'Connor, Seymour, 1996).

Stili spoznavanja

Uporaba različnih medijev pri poučevanju dodatno omogoča usklajenost načinov poučevanja s posameznikovim stilom spoznavanja in učenja. S stili spoznavanja označujemo razmeroma dosledne in trajne individualne posebnosti v spoznavni organizaciji in funkcioniranju posameznika predvsem na to, kako sprejema informacije, jih predeluje, organizira, ohranja in na njihovi osnovi rešuje probleme. (Kogan, 1971, 1976 po: Marentič - Požarnik, Magajna, Peklaj, 1995).

Učni stil je za posameznika značilna kombinacija učnih strategij, ki jih običajno uporablja v večini situacij. Stil tvori zbirka strategij, ki jim posameznik daje prednost in ki so v nekaterih situacijah bolj, v drugih manj ustrezne (prav tam).

Učna strategija pa je specifična kombinacija mentalnih operacij, ki jih kdo uporablja glede na zahteve konkretne učne situacije (prav tam).

V številnih raziskavah so dokazali izboljšano učinkovitost poučevanja, če so bile metode poučevanja usklajene s posameznikovim stilom učenja. Ravno tako se je pri neusklajenosti učinkovitost poslabšala. (Dunn, 1990 po: Marentič-Požarnik, 1995). Pokazalo se je, da so globalni učenci, ki najprej potrebujejo celotno sliko situacije, dosegli statistično pomembnejše rezultate na testih, ko je bil kurikulum preveden v globalno poučevanje. Isti učenci so dosegali slabše rezultate ob uporabi analitičnih materialov. Te ugotovitve veljajo tudi za druge značilnosti stilov učenja. Dokazali so tudi, da se učenci bolj učinkovito učijo in dlje ohranjajo informacije, ko so jih sprejemali preko načina zaznavanja, ki je pri njih močneje razvito, in ko je okolje občutljivo in se odziva na njihov način učenja (prav tam).

Učenčeva aktivnost in čustvena angažiranost

Novi mediji nadalje omogočajo interaktivnost učenca s snovjo, s čimer aktiviramo učenčevo dejavnost, s tem pa njegovo čustveno angažiranost, kar omogoča učencem z dejavnim pristopom k učenju (Marentič - Požarnik, 1994) in tistim, ki so usmerjeni bolj v konkretno izkušnjo ugodnejše učno okolje. (Marentič - Požarnik, 1995).

Spoznavni procesi

Raznolika uporaba medijev vpliva tudi na različno delovanje posameznih predelov možganov. Tako so v eksperimentu pedagoške fakultete v Mariboru ugotovili večjo možgansko aktivnost na okcipitalnih in temporalnih legah pri učenju gradiva, ki je bilo posredovano na multimedijski način. Rezultati te raziskave potrjujejo, da se procesi, ki so opazni pri učenju besednega gradiva, razlikujejo od procesov, ki jih zasledimo, če se posameznik uči s pomočjo gradiva, ki je predstavljeno multimedijsko. Pri verbalnih nalogah so v bolj vpleteni procesi delovnega spomina, medtem ko je pri multimedijskem načinu več vizualizacije in slikovnega predstavljanja, ki sta bistveni strategiji v procesu ustvarjanja, izumljanja in reševanja problemov (Gerlič, Jauševec, 1998).

Ugotovimo lahko, da poučevanje s pomočjo različnih medijev povezuje procese percepcije, čustvovanja, delovanja in razmišljanja. Znanje, pridobljeno z uporabo različnih medijev, je tako zasnovano na izkušnji, spretnosti iskanja in pridobivanja znanja, in je kot tako komplementarno abstraktnemu in teoretičnemu znanju, ki ga poudarja naš šolski sistem.

Multimedijsko gradivo

TRIS gradivo – več kot samo učbenik

Učbenik, ki je trenutno najbolj uporabljen izobraževalni medij in ne kaže, da bi ga katerikoli drug medij uspel nadomestiti, je pisan po učnem načrtu in je prostorsko omejen. Idealen je za prenos teoretičnega znanja, malo manj pa za procesna znanja.

Na drugi strani CD-Rom omogoča shranjevanje drugih vrst podatkov (npr. film, zvok, animacije), ki so nujno potrebni pri učenju procesnih znanj.

Naredimo še korak naprej. Omrežje je idealno za prenašanje dodatnih in specialnih znanj, hkrati pa omogoča komunikacijo med različnimi uporabniki.

Če dodamo učni vsebini, ki se nahaja v učbeniku, podporo v drugih medijih, ki nosijo dodatna in specialna znanja, in hkrati upoštevamo želje uporabnika (učenec, učitelj, roditelj), dobimo več kot samo učbenik. Učenje je v tem primeru transparentni proces pridobivanja izkušenj s pomočjo med seboj povezanih, a različnih medijev (tako po sami vsebini, kot po tehnologiji).

Multimedijski projekti Izobraževalnega založništva založbe DZS

Živa Celica

TRIS gradivo “Živa Celica”, ki ga sestavljajo učbenik Biologija 1 – Celica, avtorjev Petra Stuška, Andreja Podobnika in Nade Gogale, CD-ROM “Živa Celica” avtorja Tomaža Amona in stran na internetu “Živa Celica na internetu”.

CELICA - Risbe na osnovi elektronske mikroskopije

Zgoščenka je namenjena učiteljem in učencem srednjih šol. Vsebinsko se dopolnjuje z učbenikom Biologija 1 - Celica, navezuje pa se tudi na učbenike Biologija človeka, Funkcionalna anatomija s fiziologijo in Raznolikost živih bitij.

Na zgoščenki je zbranih nekaj manj kot sto izvrstnih ilustracij evkariontske celice in celičnih procesov, ki omogočajo učencem lažje učenje, učiteljem pa izdelavo učnih gradiv, prosojnic in multimedijskih predstavitev.

Vsaka ilustracija je opisana s strokovnim besedilom, dodane pa so še informacije o učbenikih, v katerih lahko učitelji in učenci poiščejo dodatne vsebine o določeni strukturi ali pojavu. Za lažje iskanje so poleg naslova učbenika v oklepaju navedene še ključne besede, ki se nanašajo na posamezno risbo.

Obča geografija

Na zgoščenki je zbrano slikovno gradivo iz učbenikov Obča geografija in Geografija za srednje šole. Učiteljem omogoča izdelavo učnih gradiv, prosojnic in multimedijskih predstavitev. Iskanje in pregledovanje slikovnega gradiva je enostavno. Posamezne slike lahko učitelji shranjujejo, tiskajo, spreminjajo opis, povečujejo, pomanjšujejo...

Program je uporabniku prijazen. Omogoča enostavno prilagajanje zaslonskih slik potrebam uporabnika hkrati pa je enostaven za uporabo.

Literatura:

  1. O'Connor, J., Seymour, J.: Spretnosti sporazumevanja in vplivanja, Sledi, 1996
  2. Marentič - Požarnik, B., Magajna, L., Peklaj, C.: Izziv raznolikosti, Educa, 1995
  3. Gerlič, I., Jaušovec, N.: Spoznavni procesi prisotni pri multimedijsko posredovanem gradivu. Sodobna pedagogika, 1998/2.
  4. Marentič Požarnik, B.: Učni in spoznavni stili - ključ za razumevanje pomembnih medosebnih razlik v učenju in poučevanju, 1. Del, Sodobna pedagogika, 1994/9-10
  5. Marentič Požarnik, B.: Učni in spoznavni stili - ključ za razumevanje pomembnih medosebnih razlik v učenju in poučevanju, 2. Del, Sodobna pedagogika, 1995/1-2

Snežana Vojnovič                         Peter Novoselec
DZS, d.d. Izobraževalno založništvo DZS, d.d. Izobraževalno založništvo
Mestni trg 26                                 Mestni trg 26
1000 Ljubljana                                 1000 Ljubljana

snezana.vojnovic@dzs.si                 peter.novoselec@dzs.si

Avtorja

Snežana Vojnovič, dipl. ped. in prof. soc. in Peter Novoselec, prof. mat. z rač., sta zaposlena v Izobraževalnem založništvu DZS, d.d. kot urednika in vodje multimedijskih projektov.

Authors

Snežana Vojnovič, prof. and Peter Novoselec, prof. are editors at Educational Publishing Division of DZS Inc. They are in charge of educational multimedia projects.