MOŽNOSTI UPORABE RAČUNALNIKA PRI POUKU GEOGRAFIJE
POSSIBILITIES OF USING COMPUTER IN TEACHING GEOGRAPHY
Vesna Vidmar Birsa
Povzetek
Računalnik nam ponuja nove možnosti uporabe informacijsko komunikacijskih informacij, ki jih bomo vključili v vzgojno-izobraževalni proces. Da bi dosegli zastavljene vzgojno izobraževalne cilje, moramo:
- obvladati delovanje računalnika in programske opreme,
- dobro poznati vsebino računalniškega programa ali zgoščenke,
- izbrati oblike in metode dela, ki jih bomo uporabili pri pouku,
- izbrati tip učne ure,
- omejiti izbiro učnih pripomočkov,
- izdelati delovni list,
- izdelati nemo karto.Pouk geografije bomo na tak način popestrili, približali učencem oddaljene, nepoznane dežele, jim omogočili lažje razumevanje in spoznavanje naravnih in družbenih procesov.
Abstract
A computer offers us new possibilities of using informational and communication data incorporated into existing educational process.
In order to reach the planning aims it is necessary to:
| be fully acquainted with the computer and software functions, | |
| be familiar with the contents of the computer programme or the CD–ROM, | |
| choose right forms and teaching methods, | |
| choose the appropriate type of the lesson, | |
| limit the choice of teaching aids, | |
| prepare handouts, | |
| prepare a blank map. |
In this way the geography lessons are much more interesting, effective and attractive; distant and unknown countries are brought near to all pupils and finally pupils get better understanding of natural and social processes.
Ključne besede
Računalnik, računalniški program, zgoščenka, vzgojno – izobraževalni proces
Key words
Computer, computer programme, CD-ROM, educational process
UVOD
Poučujem geografijo na osnovni šoli v Solkanu. Šola je bila vključena v projekt Petra, kasneje pa v projekt RO. Prelomno leto za predmetno področje geografija je bilo šolsko leto 1994/95, ko je bila šola izbrana za osrednjo šolo v Sloveniji za uporabo računalnika pri pouku geografije. Takrat sem se prvič pobliže srečala s “čudežnim strojem”, ki mu pravimo računalnik. Orodje, ki je za večino ljudi predstavljalo pisarniški in računovodski pripomoček, je bilo potrebno namestiti v učilnico in uporabiti pri pouku. Učilnico smo opremili z 12 računalniki, ki naj bi jih učitelj uporabil kot pripomoček za doseganje učnih ciljev.
Porajala so se mi številna vprašanja:
| kako izvesti učno uro, | |
| kateri računalniški program uporabiti, | |
| kako razporediti učence ob računalnikih, | |
| katero obliko učne ure uporabiti, | |
| bodo učenci razumeli in osvojili učno snov | |
| v kateri korak učne ure vključiti računalnik, itd. |
Vsa ta vprašanja so me usmerjala v številna iskanja in testiranja računalniških programov in zgoščenk, pripravo vzorčnih ur, nastope na sejemskih prireditvah in končno do izdaje priročnikov z delovnimi listi. Podpirali so me učenci, vodstvo šole in računalničarka na naši šoli, ga. Jožica Murovec.
Računalniški programi pri pouku geografije
Prvi program, ki sem ga uporabila je bil Svetovni popotnik. Omogoča predvsem utrjevanje, urjenje, ponavljanje učne snovi o geografski širini in dolžini. Učna snov, ki je za učence običajno težje razumljiva in abstraktna, je postala nenadoma prijaznejša in razumljivejša. Računalnik in program sta postala dodatna spodbudna motivacija za učence, ki se še zavedli niso, da je ta” učitelj” veliko bolj neizprosen, natančen, nečloveški, brezkompromisen in ne dovoli nadaljevanja brez pravilnega odgovora. Učenci so “tekmovali z njim” in si niso dovolili, da bi jih premagal. Tako jih je prevzel, da so me neprestano spraševali, kdaj bomo še delali ob računalnikih.
Priložnost je ponujal računalniški program Toplotni pasovi. Namenjen je osvajanju nove učne snovi ali pa utrjevanju in ponavljanju učne snovi o posledicah revolucije Zemlje.
Za poglavja iz regionalne geografije Evrope in sveta je primeren program PC GLOBE. Omogoča primerjave med posameznimi državami.
Kot najprimernejša oblika pouka se mi je potrdilo delo v dvojicah. Učitelju omogoča, da dela s celim razredom, učenca v dvojici se dopolnjujeta, si pomagata, usklajujeta, razpravljata, iščeta pravilne odgovore in skupaj upravljata računalnik.
CD - ROMi pri pouku geografije
Ni še dolgo tega, ko smo za učno pripravo porabili veliko časa. Iskali in brskali smo za najrazličnejšimi gradivi, informacijami, statističnimi podatki, slikovnim materialom po knjižnicah, turističnih birojih, arhivih, muzejih, videotekah, itd. Tehnološki napredek in razvoj informacijskih medijev pa nam omogoča nove možnosti uporabe različnih virov informacij, ki jih bomo ponudili in posredovali učencem. Zgoščen vir enciklopedičnih in leksikonskih podatkov, statističnih podatkov, grafov, filmskih, video in satelitskih posnetkov, zvočnih efektov, itd. je CD – ROM.
Računalnik s CD–ROM enoto in CD – ROM omogočata sprehajanje med vsemi temi viri in iskanje najboljše možnosti za pripravo na pouk. Učitelj bo učencem ponudil in omogočil uporabo in izkoriščenje virov informacij, režiral bo učno–vzgojni proces. Učenci bodo s svojimi sposobnostmi, značilnostmi, znanji in lastnim izkustvom, akterji učne ure.
Vsak učitelj ima jasno zastavljene vzgojno izobraževalne cilje, ki jih bo dosegel z izbiro najrazličnejših oblik in metod dela in uporabo najrazličnejših pripomočkov.
Računalniška tehnologija nam omogoča:
- izbiro oblik in metod dela (frontalna, skupinska, individualna, delo v dvojicah),
- izbiro tipa učne ure (uvodna motivacija, obravnava nove učne snovi, ponavljanje, utrjevanje, preverjanje znanja),
- izbiro učil in učnih pripomočkov (slikovni marerial, satelitski in video posnetki, grafični material, kartografski material,...),
- izdelavo nemih kart.
Prvi pogoj za dosego učnih ciljev pa je, da učitelj dobro pozna CD – ROM, tako vsebinsko kot metodično. Učence bo z nalogami na delovnih listih ali z zastavljanjem vprašanj vodil in usmerjal do želenega cilja. Za dosego učnih ciljev je pomembno, ali je CD – ROM v slovenskem ali angleškem jeziku. Učitelj mora biti pazljiv pri izbiri vsebin, ki jih bo uporabil, ko gre za tuje govorno področje.
Nekaj CD – ROMov, ki jih uporabljam pri pouku geografije:
Delovne liste s tehničnimi napotki za delo, sva z Jožico Murovec zbrali v dveh priročnikih z naslovom Word Atlas 1996 in World Atlas 1997. Pripravljava še priročnik Interaktivni atlas Slovenije.
Zelo uporabna, zlasti za predmet spoznavanje družbe v 3., 4., in 5. razredu ter geografija v 8. razredu, sta CD – ROMa Delajmo karte in Slovenija v sliki.
Občasno izkoristim tudi internet, kjer se izključno omejujem na informacije v slovenskem jeziku. To novo pridobitev pa temeljito uporabljajo učenci za izdalavo plakatov in referatov.
Literatura
| Malajnar, V.: Računalnik pri pouku geografije (1995) | |
| Vidmar Birsa, V., Murovec, J.: World Atlas 1996 in 1997 – priročnika za učitelje in druge uporabnike (1998) |
Vesna Vidmar Birsa
Osnovna šoka Solkan
Šolska ulica 25
5250 Solkan
Avtor
Vesna Vidmar Birsa je učiteljica geografije na Osnovni šoli Solkan.V okviru računalniškega opismenjevanja se vključuje v različne projekte in uvaja računalnik v pouk geografije.
Author
Vesna Vidmar Birsa is a teacher of geography at the Solkan Primary School. She takes part in different projects and uses computer in teaching geography.