RAČUNALNIŠKE KOMUNIKACIJE PRI POUKU TEHNIČNE VZGOJE

Alenka Žibert, Zdenko Puncer

Povzetek

Pri pouku tehnične vzgoje je med obema šolama potekal projekt, katerega namen je raziskati možnosti uporabe računalniških komunikacij. Projekt je trajal od septembra do konca aprila. Rezultati projekta so bili prikazani v obliki spletnih strani ob videokonferenci.

Abstract

At lessons of technical education (additional Craft) we were doing a project, with purpose to research possibility of using Computer Communications, for a longer period of time with another school in the area. The whole project lasted from September until April 1999. The results of project were shown in the videoconference held at both schools at the very end.

Ključne besede

računalniške komunikacije, projektno delo, internet, videokonferenca, tehnična vzgoja.

Key words

computer communications, project work, Internet, videoconference, technical education.

Uvod

Večina projektov nastaja v obliki razpisanih družin projektov in šole se jih udeležujejo po širnem svetu in v Sloveniji. Vsi ti projekti potekajo pod okriljem dobro znanih organizacij: Kidlink, I*EARN, European School Projects in drugih. Pogosto pa si želimo samo malce popestriti pouk z dejavnostmi, ki so del rednega pouka, z namenom da postane ta privlačnejši. Lahko si torej zamislimo projekt, ki vključuje dve ali tri šole, ki je dovolj zanimiv vsaj za udeležence, pa čeprav ni odmeven. Tako je nastala ideja o projektu, ki vključuje uporabo računalniških komunikacij pri rednih urah tehnične vzgoje, pri računalniškem krožku in doma.

1. Predstavitev projekta

Namen projekta

Preučiti smo želeli različne oblike pouka na daljavo. Ob tem pa smo skušali okrepiti sodelovanje med šolami – OŠ Cvetka Golarja Škofja Loka in I. OŠ Žalec z uporabo komunikacij preko interneta (elektronska pošta, konferenca in videokonferenca). Pri projektu je občasno sodelovala OŠ Griže (e-pošta, spletne vsebine).

Med časom projekta je potekala tesna komunikacija in s tem izmenjava izkušenj med učitelji in učenci na področju računalniških komunikacij in vsebin tehnične vzgoje.

Cilj projekta

Najpomembnejši je USTREZEN REZULTAT, za učence viden in otipljiv. Ni dovolj komunikacija sama, temveč končni izdelek, ki nastane zaradi uporabe teh komunikacij!!!

Izdelava spletnih strani: skupne Leksikon orodja in Naš razred, ter strani posameznikov
Komuniciranje z uporabo računalniških komunikacij: dopisovanje prek elektronske pošte

Izvedba videokonferenc: Predstavimo se in Kviz o lesu

3. Začetek

Učiteljeva priprava na projekt

Pridobivanje sodelavcev na šoli

Pomoč učitelja računalnikarja, saj nam pomaga pri nastavitvah strojne in ustrezni programske opreme (brskalnik, poštni predali, kamera, Net Meeting…) in pri posameznih aktivnostih (izdelava spletnih strani in izvedba videokonference).
V delo lahko vključimo tudi zunanje sodelavce, ki vodijo računalniški krožek na šoli, če so le ti usposobljeni za katero od navedenih komunikacij.
Pogovorimo se z učitelji ustreznega predmetnega področja in z njimi predvidimo vse podrobnosti za izvajanje projekta – tema, čas, izdelki…

Organizacija pouka

Vsebine vključujemo enakomerno čez celo leto. Za srečanja smo se dogovarjali vnaprej in jih organizirali tudi ob prostem času.

Priprava učencev na projekt

Učencem smo predstavili projekt na začetku šolskega leta in hkrati določili nosilno skupino projekta. Kriterij za izbiro sta bila: možnost dostopa do interneta doma in uporabniško ime. (Pri THV se učenci delijo v skupine.)
K sodelovanju smo povabili učence, ki se ljubiteljsko ukvarjajo z računalništvom in kažejo posebno zanimanje na tem področju, saj ti lahko hitro prenašajo znanje na ostale.
Sodelovali smo tudi z nekaterimi starši, ki niso imeli dovolj lastnih izkušenj o nastavitvah elektronske pošte.

in njihove aktivnosti med projektom

Rezultat našega projekta je spletna stran o orodju, zato je imel vsak učenec nalogo, da si iz ponujenega seznam orodij izbere vsaj enega in o njem zbere podatke (literatura in slike).
Vzpostavili smo prve stike preko elektronske pošte.
Učenci pri krožku so pričeli izdelovati spletne strani.

4. Projekt po korakih

Posamezne komunikacije so se odvijale:

KJE?

Šola: med poukom in pri krožku; pomoč učitelja in učencev računalniškega krožka.

Dom : samo med tistimi učenci, ki imajo dostop do interneta; pomoč staršev in učitelja.

KAKO?

Elektronska pošta: med posameznimi učenci je potekala doma, začetna, skupna pošta pa v šoli.

Spletne strani: izdelovalo jih je manjše število učencev pri računalniškem krožku.

Videokonferenca - VK: per to per se je izvajala izključno v šoli.

KDAJ?

Med poukom: v tem času so se učenci seznanili s potekom projekta in pridobili nekatera znanja o uporabi spletnih brskalnikov.

Po pouku: izvedba videokonferenc.

Povzetek učne ure

Tema: Les in spletni brskalniki

Cilji:

uporaba brskalnika,
utrjevanje znanja o lesu in lastnostih različnih vrst lesa,
prenos slik in teksta z Interneta,
izdelava dokumenta z uporabo shranjenega gradiva.

Vir: spletna stran o lesu http://www.zrsss.si/~puncer/les/les1.htm

Aktivnosti:

Z učenci smo si ogledali dva brskalnika. Osnovni namen je bil, da spoznajo ukaze, ki jim omogočajo nemoteno premikanje po spletnih straneh. Spoznali so tele pojme: URL, premik naprej in nazaj, link ali povezava, shranjevanje slike, kopiranje teksta. Ko so učenci pridobili osnovno znanje o “brskanju” po internetu, smo si ogledali še shranjevanje slik in prenos teksta z interneta. Na koncu so si učenci izdelali dokument na točno določeno temo npr: Zgradba lesa, ki je moral vsebovati slike in del teksta z omenjenih spletnih strani.

Namen:

Ta učna ura nam je olajšala delo pri izvedbi videokonference, saj so učenci (po skupinah) izdelali dokumente, ki so bili dani v skupno rabo.

Povzetek videokonference “Predstavimo se”

Namen: prvo srečanje

Programska oprema in tehnična izvedba:

Uporabili smo NetMeeting, ker omogoča poleg prenosa zvoka in slike tudi skupno rabo aktivnih programov. Povezava je bila v obliki per to per oz. naravnost preko IP-jev. Neposredna povezava je zanesljiva in omogoča dovolj kvaliteten prenos slike in zvoka. Slednje pa je seveda odvisno tudi od zmogljivosti najetega voda in kakovosti ostale strojne opreme.

Aktivnosti:

Učenci so doma pripravili kratek sestavek o sebi, pred pričetkom VK pa smo preizkusili delovanje opreme: zvočniki, kamera. Ogledali smo si delovanje programa in se pogovorili o pravilih obnašanja pri videokonferenci ter obravnavano praktično preizkusili.

Uvodoma smo predstavili spletne strani, ki predstavljajo razred v celoti, ter izdelke o obdelovalnih orodjih. Uporabljene programe smo dali v skupno rabo, tako da smo si jih lahko ogledali vsi hkrati. Kasneje so se predstavili posamezni učenci s svojimi prispevki.

Videokonferenca se je odvijala v popoldanskem času, v njej je sodelovalo dvanajst otrok, šest z vsake šole.

4. Evalvacija projekta

V projektu smo hoteli preizkusiti delo z različnimi komunikacijami. To nam je uspelo, kljub temu da za to ni ustrezne literature. Pri delu smo naleteli na veliko neznank, ki so terjale dodatno samoizobraževanje in iskanje rešitev na spletnih straneh.

Za izvajanje projekta smo želeli poiskati tudi sodelavce na drugih šolah. Samo razpis in vabilo (INFOS'98) za sodelovanje v projektu nista prinesla želenega rezultata. Izkušnje so pokazale, da pri tem sodelovanju poteka dogovarjanje predvsem z omenjenimi komunikacijami, ki so prvi pogoj za nadaljnje uspešno delo, obenem pa preizkus ravnanja in delovanja povezav. Pomemben je urnik dela, ki ga je bilo najteže uskladiti.

5. Zaključek

Najpomembnejši so bili komentarji otrok. Na vprašanje, kakšni so njihovi vtisi o projektu, so odgovarjali takole:”… zelo zanimiv, ful, v redu, hmm…, kar v redu etc”. Učenci so povedali, da so se naučili tudi veliko novega, predvsem pa “surfati” po internetu tako, da bodo znali poiskati kaj koristnega za izdelavo seminarskih in domačih nalog.

Projekt smo le kratko predstavili, saj želimo udeležencem konference nuditi kar največ na delavnici z naslovom Računalniške komunikacije.

Prikazati smo želeli naše izkušnje ob projektu in morda bodo bralcem vsaj deloma v pomoč.

*Kvalitetne napotke o projektih si preberite v člankih in priročnikih, ki so navedeni v literaturi.

LITERATURA

[ 1] Batagelj, V., Omrežni učbenik, MIRK '98, Piran 20.-22.maj 1998

[ 2] Debevec, M., Interaktivna učna gradiva v omrežju Interent, MIRK '98, Piran 20.-22.maj 1998

[ 3] Geršak, S. Uporaba kamere pri učnih urah in pouku na daljavo, MIRK '98, Piran 20.-22.maj 1998

[ 4] Johansson, Y., Towards a European electronic network for Schools, Bruselj, 17.12.1996, http://www.eun.org/oldies/euninfo/minister.htm

[ 5] Juričić, Đ. Napotki za vključevanje v projekte na Internetu, ZRSŠ, Ljubljana 1998

[ 6] Juričić Đ. Projektno delo v omrežju Internet, MIRK '98, Piran 20.-22.maj 1998

Alenka Žibert                              Zdenko Puncer
Osnovna šola Cvetka Golarja     I. OŠ Žalec
Frankovo 51, 4220 Škofja Loka              Šilihova 1, 3310 Žalec

Alenka.Zibert@guest.arnes.si                   Zdenko.Puncer@guest.arnes.si

Avtorja

Alenka Žibert je zaposlena v OŠ Cvetka Golarja v Škofji Loki, kjer poučuje tehnično vzgojo. Na tem področju je med drugim sodelovala pri nastanku izbirnega predmeta za novo devetletko z naslovom “Risanje v geometriji in tehniki”. Svoje raziskovanje je namenila tudi računalniškim komunikacijam in internetu, rezultate pa je prikazala v mnogih člankih in referatih na domačih in mednarodnih konferencah.

Zdenko Puncer je predmetni učitelj tehnične vzgoje in računalničar na OŠ Žalec, ima 30 let delovne dobe, svetovalec, 15 let dela na računalniškem področju. Avtor in urednik spletnih strani za tehnično vzgojo http://www.zrsss.si/~puncer/tehnika.htm .