INTERNET PRI POUKU FIZIKE

INTERNET IN TEACHING PHYSICS

Jožica Murovec

Povzetek

Živimo v svetu hitrega razvoja znanosti. Pomembno je, da imamo dostop do novih informacij, kar nam omogoča sodobni komunikacijski sistem internet. Širjenje informacijskih in komunikacijskih tehnologij je prineslo spremembe tudi v šolo. Opisala sem svoje izkušnje ob delu s to tehnologijo pri pouku. Na fizikalnih spletih dobim koristna navodila za pouk. Ure astronomije pri fiziki popestrim z internetom.

Abstract

We are living in the world of quick development in science. It is important that up-to-date communication system (Internet) enables us to have access to new information on every imaginable subject. Spread information and communication technologies have brought a lot of changes also to different school activities. On the web sites related to physics I can get a lot of useful support for my work for my lessons using Internet. Themes from astronomy are very often made more interesting, attractive and vivid by using Internet. In this article I have described my experience using this new technology at my work.

Ključne besede

pouk, internet, fizika

Key words

lessons, Internet, physics

UVOD

Učenci in učitelji naše šole se srečujemo z računalniško tehnologijo že nekaj let. Smo ena prvih slovenskih šol, ki je že od začetka sodelovala na tekmovanjih iz programiranja. Naši učenci so bili zelo uspešni. Na regijskih tekmovanjih so dosegali prva mesta, na državnih pa so se uvrščali med prvo deseterico.

Učenje programiranja je potekalo v obliki krožka. Z vključitvijo v državni projekt Petra smo se med prvimi slovenskimi šolami usmerili k uporabi računalnika pri pouku različnih predmetov. Projekt je bil uspešen in je prerasel v računalniško opismenjevanje - RO. V okviru RO sem imela na šoli različne tečaje za učitelje. Večina naših učiteljev ima tako za seboj vsaj dva osnovna tečaja.

Leta 1994 smo bili izbrani za osrednjo slovensko šolo za uporabo računalnika pri zemljepisu. Vzporedno je potekalo tudi preizkušanje multimedijskih programov. 1996 pa nas je ministrstvo imenovalo za Center za izobraževanje na področju računalniškega opismenjevanja. Danes imamo dve sodobno opremljeni računalniški učilnici, povezani v mrežo in vključeni v internet.

Praktične izkušnje pri pouku

Izobraževanje ob računalniku zahteva poleg sodobne strojne in različne programske opreme predvsem ustrezno usposobljenega učitelja. V okviru računalniškega opismenjevanja - RO je pri urah izobraževanja ob računalniku poleg predmetnega učitelja prisoten tudi učitelj računalnikar. Naloga učitelja predmeta je, da vodi in strokovno usmerja pouk. Učitelj računalnikar pa pomaga učencem uporabljati računalnik in pridobivati ustrezna računalniška znanja. Računalnik pri pouku je pripomoček za boljše, kvalitetnejše delo, ne more pa nadomestiti učitelja.

Informacijska in komunikativna sredstva pri pouku

Za popestritev pouka fizike uporabljam informacijska in komunikacijska sredstva:

  1. programe:
  2. Mehanika, Dinamika, Stezice, Ura, Planeti, Edison, Molekularna zgradba snovi, Optika za Windows, Orbits, EWB, Physics by pistures, Visual physics...

    V 7. razredu uporabljamo programski paket MEHANIKA. Iz paketa uporabljamo programe: Sile, Trenje, Hidrostatične osnove, Hidravlični stroji…

    S programom Sile lahko rišemo poljubne komponente sil, določamo rezultanto sil in silo, ki drži sistem v ravnotežju. Obravnavamo lahko sile s skupnim prijemališčem ali brez njega. Učenci lahko delajo samostojno, skupinsko ali pa primere pripravimo vnaprej in jih shranimo v datoteko.

    Program Trenje uporabljamo pri učni enoti Porazdelitev sil. Pri obravnavi tlaka v tekočinah uporabljamo program Hidrostatične osnove. S programom Hidrostatični stroji lahko analiziramo uporabo Pascalovega zakona. Pri učni temi Delo z orodji uporabljamo program Nosilci. Gibanje molekul, difuzijo… nam prikazuje program Molekularna zgradba snovi. Zadnje poglavje Optika v 7. razredu pa poleg praktičnih poskusov utrdimo s programom Optika za Windows.

    V 8. razredu uporabljamo pri prvem poglavju GIBANJE računalniške programe Dinamika, Stezice, Kinematika (programski paket Mehanika). Program Kinematika omogoča izračun in analizo kinematičnih količin pri gibanju, zato ga uporabljamo predvsem pri dodatnem pouku.

    Programe Planeti, Orbits, Naše osončje uporabljamo pri poglavju Zemlja in osončje.

    Programi zajemajo podatke o planetih, slike in kratke opise planetov. Animacije gibanje planetov, lunine mene pa prikažem s pomočjo programa Orbits.

    S programom Edison postane poglavje o elektriki zelo zanimivo. Z namizjem ter elementi, ki jih dobimo na zaslonu, lahko izvedemo preizkuse. Elektronska vezja pa sestavljamo tudi s programom EWB. Programa uporabljamo občasno za uvodno motivacijo, preden vežemo instrumente v električni krog. Ob teh poskusih učenci spoznajo pomen pravilne vezave instrumentov, šele nato preidemo na praktične poskuse.

    Programa Physics by pictures, Visual physics uporabljamo pri pouku občasno, ker nam popestrita in z asimilacijami dopolnita nekatere poskuse.

    Računalniške programe najprej pregledam. Odločim se, kdaj, kje in kateri program bom uporabila pri učni uri. Zamisel vnesem v učno pripravo in po potrebi pripravim delovne liste.

  3. zgoščenke:

Animirane slike, Albert, Širjenje svetlobe, Odboj in lom svetlobe, Encarta…

Zgoščenke odlikuje obsežnost, hitrost, interaktivnost, animacijska in zvočna opremljenost. Uporabljam jih pri demostracijski popestritvi nekaterih poskusov. Občasno posežem po njih za uvodno motivacijo ali za obravnavo nove učne snovi, utrjevanje, ponavljanje. Kljub občasni uporabi novejše tehnologije nisem opustila praktičnih poskusov. Menim, da je pomnenje trajnejše, če z več čutili sprejemamo naravne zakonitosti. Nekateri poskusi pa pridejo s simulacijami, animacijami bolj do izraza. CD-ROM pred uporabo pregledam, določim smoter za delo in po potrebi pripravim delovni list.

Računalnik uporabljamo kot učno sredstvo, s katerim izboljšamo kvaliteto izobraževanja. Vsekakor porabimo učitelji več časa za pripravo na takšen pouk. Najbolje je, da se vsak učitelj po lastni presoji odloča, kje, kdaj in kolikokrat bo uporabil to učno sredstvo pri pouku.

c) Internet

Učenci se razvijajo z novo tehnologijo in obenem zahtevajo spremembe v šolskem procesu. Pouk lahko popestrimo s pomočjo interneta pri različnih predmetih. Tudi pouk fizike včasih popestrimo na ta način. Na nekaterih domačih in tujih fizikalnih spletih dobimo dobrodošle napotke za pouk. Povezujemo se z večjimi računalniki, iščemo podatke, hitro pošiljamo besedila in slike na druge predele sveta, sodelujemo pri elektronskih konferencah ...

Učenje s komunikacijsko tehnologijo omogoča učencem seznanitev s široko paleto možnosti, ki jih te naprave nudijo in obenem dvignejo pouk na kakovostnejšo raven.

Učenci so motivirani, pozorni in obenem disciplinirani. Zavzeto sledijo navodilom ter na neprisiljen način spoznavajo uporabo komunikacij.

Pri pouku fizike sem z internetom popestrila ure, namenjene astronomiji. Pripravila sem delovne liste z navodili za delo. Učenci so z zanimanjem “srfali” in iskali zanimivosti s tega področja. Obenem pa so se naučili, kako iskati informacije. Tu pa se je začela njihova samostojnost in želja po raziskovanju. Niti naznanilo konca ure jih ni odvrnilo od tega dela.

Uporabljali smo internet strani na temo vesolje in astronomija:

http://www2.arnes.si/~gljledina1/
http://fly.to/vesolje/
http://www.kvarkadabra.net/vesolje/teksti/

Elektronska pošta je ena najbolj uporabljenih storitev na internetu. Poleg sporočil učenci pošiljajo tudi najrazličnejše datoteke. Paziti moramo, da niso prevelike.

V okviru krožka pa uporabljamo elektronske konference preko programa Free Agent.

V Slovenji potrebujemo najrazličnejše predmetne splete v materinem jeziku, ki bodo delovali kot ponudnik storitev za učenje predmetov s pomočjo interneta ali preko njega.

Internet je sodoben pripomoček, ki omogoča sodelovanje učiteljev pri sestavljanju fizikalnega spleta, omogoča večje in enostavnejše komuniciranje med uporabniki, hkrati pa pripomore k prijaznejšemu učenju fizike.

Literatura

Galen A. Grimes: 10 minut za Internet in svetovni splet

Jožica Murovec
Osnovna šola SOLKAN
Šolska ulica 25
5000 Nova Gorica
E-mail: Jozica.Murovec1@guest.arnes.si

Avtor

Jožica Murovec je zaposlena na osnovni šoli v Solkanu. Poučuje fiziko in je koordinator računalniške tehnologije na šoli. V okviru računalniškega opismenjevanja se vključuje v različne projekte.

Author

Jožica Murovec is a teacher of physics and computer science at primary school Solkan. She takes an active part project.