MOJA IZBIRA - MOJA ODLOČITEV - MOJA PRIHODNOST
MY CHOICE - MY DECISION - MY FUTURE
Marija S. Leskovar
Povzetek
Večina trinajstletnikov je ob zaključku osnovnošolskega izobraževanja pred pomembno odločitvijo o izbiri nadaljnjega šolanja oziroma poklica. Enostaven dostop do novih informacijskih in komunikacijskih tehnologij omogoča srednjim šolam dodatne možnosti predstavitve svojih programov. Računalniško podprta multimedijska predstavitev je ena od oblik, kako prikazati osnovnošolcem delo in življenje na srednji šoli. Na ta način učencem osnovne šole slikovito in nazorno prikažemo različne poklicne možnosti. V projekt so vključeni dijaki srednje šole, ki sooblikujejo predstavitev z zbiranjem in vrednotenjem podatkov ter računalniško pripravo predstavitve.
Abstract
Most of the thirteen years old pupils find themselves in front of an important decision at the end of their primary school education, and that is, their choice of further education and profession. An easy access to the new information and communication technologies offers secondary schools additional possibilities to present their programs. Computer supported multimedia presentation is one of the forms and ways, how to show the working programs and life at a secondary school to primary school pupils. In this manner the primary school pupils are clearly and in a visual way shown their different professional opportunities. Secondary school students are involved in the project, by taking part in the presentation by collecting, evaluating and giving a computerized form to the data.
Ključne besede
poklicna izbira, lesarski tehnik, mizar, multimedijska predstavitev, CD-ROM
Key words
occupational choice, wood technician, joiner (cabinet maker), multimedia presentation, CD ROM
Uvod
Večina trinajstletnikov se v tej starosti prvič sreča s tako pomembno odločitvijo, kot je izbira poklica. V sanjskih in pravljičnih otroških letih so si nekateri že izbrali svoj življenjski poklic. Želeli bi postati zdravniki, piloti, pravniki ali kaj drugega, toda največkrat so to le želje.V tej starosti si večina učencev težko predstavlja sebe pri opravljanju dela za delovno mizo ali strojem. Mnogi se zato odločijo za gimnazijski program, saj si za nadaljnja štiri leta podaljšajo čas do končne odločitve. Tistim, ki imajo premalo informacij in še niso odločeni, se v zadnjem letu osnovne šole porajajo mnoga vprašanja. Prav njim moramo čimbolj nazorno in slikovito prikazati različne poklicne in izobraževalne možnosti. Pogosto suhoparna predstavitev podatkov in le ustni opisi in slikovni materiali ne dajo prave slike o izobraževalnem programu za posamezni poklic.
Hiter razvoj in enostaven dostop do novih informacijskih in komunikacijskih tehnologij ponuja dodatne možnosti tudi na teh področjih. To je bil tudi poglavitni razlog za pripravo multimedijske predstavitve izobraževalnih programov za lesarskega tehnika in mizarja.
Predstavitev izobraževalnih programov osnovnošolcem za lažjo odločitev o nadaljnjem šolanju na CD-ROMu
Srednja šola lahko osnovnošolcem v zaključnih razredih širše predstavi življenje in delo na šoli ter možnosti za bodoči poklic. Iinformativni dan naj bo le zaključek kontinuiranega procesa predstavitve, kjer bodoči dijaki dobijo še zadnje odgovore na vprašanja o vpisu.
Potrebna računalniška oprema
Predstavitev je posneta na CD-ROMu. Za prikaz potrebujemo računalnik z Windows 95 okoljem, dobro grafično ter zvočno kartico. Tako opremo ima skoraj vsaka osnovna šola. Predvajanje je možno tudi preko LCD projektorja, tako kot je bila izvedena prilagojena inačica letos na informativnem dnevu na Srednji lesarski šoli Ljubljana. Projekt je narejen v Microsoft PowerPoint programu in tudi Lotus Freelance Graphics programu. V pripravi je tudi inačica za uporabo na straneh interneta SLŠ Ljubljana.
Izvedba projekta
V projektu so sodelovali dijaki prvega in drugega letnika Srednje lesarske šole Ljubljana. Med svojimi vrstniki so izvedli anketo, na osnovi katere je zasnovana predstavitev. Zbrali so podatke o tem, kaj vse je vplivalo na njihovo odločitev za vpis v posamezni program, kje in kakšne informacije so dobili, kaj so pričakovali, in v kolikšni meri so se jim pričakovanja izpolnila.
Osnova za predstavitev je Informativni bilten SLŠ Ljubljana. V šolskih delavnicah smo na video kaseto (Hi8) posneli posamezne faze praktičnega pouka za oba programa in prikazali končne izdelke. V predstavitvi je uporabljen obstoječ slikovni material o delu in življenju na šoli ter o športnih, kulturnih in strokovnih aktivnostih. Vsi podatki so digitalizirani.
VSEBINA PREDSTAVITVE
Uvodna pravljica
Predstavitev se prične na pravljičen način. S skeniranimi ilustracijami iz knjige Jakec mizari popeljemo učence v resničen svet dela z lesom. Vsaka ilustracija je opremljena z zvočnim zapisom teksta, ki ga bere gledališki igralec Gojmir Lešnjak – Gojc, bivši dijak SLŠ Ljubljana.
Šola ni šala
Z nekaj fotografijami prikažemo več kot 110 let obstoja SLŠ in zgodovinsko zanimivo stavbo, ki je bila ob nastanku ena najlepših v Ljubljani.
Šola živi - živela šola!
Na ekranu se zvrsti zemljevid Slovenije in Ljubljane z ožjo okolico z označenim naslovom in možnostmi prihoda v šolo. Podani so tudi osnovni podatki o trajanju pouka, številu programov, o učencih in učiteljih.
Predstavitev vseh štirih izobraževalnih programov za lesarskega tehnika in mizarja
Ta del je vsebinsko najpomembnejši. Učenci, ki se ne morejo upreti čarobni privlačnosti lesa, se lahko popeljejo skozi lesena prostranstva štiriletnih ali triletnih izobraževalnih programov lesarski tehnik in mizar. Delati z lesom je lepo, saj mizar s spretnostjo in iznajdljivostjo lastnih rok oblikuje otipljive lesene predmete, ki so del našega vsakdanjega življenja in izžarevajo toplino in prijaznost. Izdela zibelko za novorojenčka, igračo za otroka, klop in tablo za šolarja, mizo, stol, omaro, okna in vrata... Pogoj je veselje do dela z lesom in razvita barvna in prostorska predstava, tako da bodo lepi leseni predmeti resnično zaživeli.
Za posamezni izobraževalni program so podani vsi podatki o učnih predmetih ter posebnostih in razlikah med programi. Prikazane so tudi fotografije nekaterih učnih kabinetov (CNC, prostori delavnic, računalniške učilnice, knjižnice itd.). Pri vsakem programu je na kratko opisana tudi možnost zaposlitve oziroma nadaljnjega šolanja.
Česa vsega ne poskusimo in česa ne izvemo!
V tem delu bodočim dijakom prikažemo dodatne aktivnosti in interesne dejavnosti na SLŠ. Prikazane so fotografije in posnetki s strokovnih ekskurzij, sejmov in razstav, posnetki nekaterih najboljših in nagrajenih izdelkov, srečanj na Lesariadah in športnih tekmovanjih, posnetki s kulturnih prireditev, dela v krožkih in pri šolskem glasilu Lesnika ipd.
Praktični pouk
Posamezne stopnje praktičnega pouka prikažemo v 15-minutnem digitaliziranem video posnetku iz šolskih delavnic. Dijaki drugega letnika SLŠ so nazorno prikazali, česa se naučijo delati z ročnim orodjem in kako poteka delo na lesnoobdelovalnih in modernih CNC strojih. Video projekcijo povezuje s svojim pripovedovanjem igralec Gojmir Lešnjak – Gojc.
Zaključek
Bodoči dijaki dobijo na ta način celovitejši, predvsem pa realen, pogled v delo in dogajanje na lesarski šoli. Delavnice in šolski prostori so prikazani zanimivo z ažurnimi posnetki poteka pouka, zvočna in slikovna predstavitev na zaslonu pa je za učence privlačna in jim ostane v prijetnem spominu.
Z dijaki SLŠ smo tako na osnovi nekaterih njihovih izkušenj in spoznanj ter ob obstoječem gradivu svetovalne in strokovne službe izpeljali zelo zanimiv informacijski projekt. Spoprijeli smo se z zbiranjem informacij, vrednotenjem le-teh in njihovo vsestransko računalniško obdelavo in pripravo za predstavitev. Vanjo so vključeni tekstovni, številčni in grafični podatki, zvočni in glasbeni zapisi ter slikovni in digitalizirani video posnetki, ki jih je potrebno pripraviti za predvajanje preko LCD projektorja, jih posneti na CD-ROM in jih pripraviti za predstavitev na internetu.
Literatura
| Izhodišča za pripravo izobraževalnih programov nižjega in srednjega poklicnega izobraževanja ter programov srednjega strokovnega izobraževanja (1997), CPI, Ljubljana. | |
| Izobraževalni programi s podaljšano veljavnostjo od šolskega leta 1998/99, MŠŠ, Ljubljana. | |
| Klinting L. (1999): Jakec mizari, Slovenska knjiga, Ljubljana. | |
| Leskovar S. M., Pirc S. (1999): Informativni bilten Srednje lesarske šole Ljubljana, SLŠ Ljubljana. | |
| Srednješolski izobraževalni programi (1998). | |
| Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (1996) v: MŠŠ. | |
Uporabljeni računalniški programi
Windows 95, Microsoft PowerPoint, Lotus Freelance Graphics, ATI ALL-IN-WONDER PRO
Marija S. Leskovar
Srednja lesarska šola Ljubljana
Aškerčeva 1
1000 Ljubljana
Avtor
Marija S. Leskovar, rojena 1954 v Szentgotthardu na Madžarskem, je diplomirala na Filozofski fakulteti v Ljubljani (1982) in poučuje slovenski jezik in književnost na Srednji lesarski šoli v Ljubljani. Na šoli že štiri leta vodi aktiv slavistov in aktivno sodeluje pri pripravi različnih projektov (urednica šolskega glasila Lesnika 1995 in 1997, Lesariada in organizacija kulturnih prireditev ipd). Vključuje se tudi v raziskovalno delo, leta 1998 je sodelovala na mednarodnem simpoziju v Budimpešti z referatom Madžarski romantik Sandor Petofi v prevodih Alojza Gradnika. Informatiko in računalništvo posredno vključuje v svoje delo. Pripravila je multimedijsko predstavitev SLŠ na informativnem dnevu 1999.
Author
Marija S. Leskovar, born in 1954 at Szentgotthard in Hungary, graduated at the University for Philosophical Studies at Ljubljana (in 1982). She has been teaching Slovene language and literature at the Secondary school for wood science and technology Ljubljana. She has been running the working Slavist group of the school for four years now, and is taking part in different projects’ organization (chief editor of the school newspaper Lesnika in 1995 and in 1997, the Lesariada and organization of cultural events etc.). She is also doing a research work and she took part at the international symposium at Budapest (The Hungarian romantic Sandor Petofi in the translations of Alojz Gradnik). She is engaged in informatics indirectly, and has also prepared a multimedia presentation at school on the occasion of the informative day 1999.