UPORABA MULTIMEDIJE IN INTERNETA PRI IN ZA POUK GEOGRAFIJE V OSNOVNI ŠOLI
USE OF MULTIMEDIA AND INTERNET IN GEOGRAPHY LESSONS IN PRIMARY SCHOOL
Franc Kukec
Povzetek
Internet in uporaba zgoščenk je vedno bolj del našega vsakdanjika. Svet se je z njuno uporabo in uporabnostjo znova zelo pomanjšal, pretok informacij pa je hitrejši kot kdaj koli prej. Tudi učitelji, kot nosilci znanj, ne bi smeli ostati zunaj teh tokov, ki nam jih narekuje računalniška doba. Posebno to velja za učitelje geografije. V referatu je prikazano nekaj konkretnih možnosti uporabe računalniško informacijske tehnologije, kot je multumedija in internet pri pouku geografije.
Abstract
Internet and the use of CD-ROMs becomes more and more the part of our life and the world smaller and smaller. The information flow are today faster then ever before. Teachers, especially the teachers of geography as the bearer of knowledge, shouldnc t stay outside of this process, which is in the process of computerisation. In the paper some concrete possibilities of involving ICT as multimedia an Interned are described.
Ključne besede
Uporaba interneta, uporaba zgoščenk, namen in prednosti uporabe
Key words
Use of Internet, use of CD-roms, advantages and intention of usage
UVOD
Z internetom in zgoščenkami z geografskimi programi sem se začel ukvarjati pred dvema letoma. Že prej pa sem uporabljal računalnik, predvsem za pripravo na pouk. Ti začetni programi so že omogočali izdelovanje nekaterih nemih kart ali učnih listov za učence. S povezavo z kopirnim strojem je bilo mogoče izdelati tudi preproste prosojnice. Pri nekaterih programih kot so (bili) PC-globe in Orbits pa je bilo mogoče priti do nekaterih uporabnih podatkov za pouk geografije.
Kasneje se je pojavljalo vse več in več zelo uporabnih programov za učitelje geografije in tudi za učence. Vzporedno z njimi se je izboljševala tudi strojna oprema. Računalniki so postajali vse bolj zmogljivi in hitrejši, ne smemo pa pozabiti tudi na tiskalnike. Začele so se možnosti prenosa geografskih podatkov in drugega gradiva na večje površine, kot je TV sprejemnik ali na večje platno. To je omogočalo uporabo multimedije za večje število učencev.V zadnjih letih se je na tržišču pojavilo veliko multimedijskih zgoščenk z geografskimi programi.
Naloga učiteljev geografije je, da jih spoznamo, ocenimo njihovo uporabnost za pouk in pri pouku in da znamo opustiti balast, ki se tako rad pojavlja hkrati z njimi.
UPORABA ZGOŠČENK Z GEOGRAFSKIMI PROGRAMI
Zgoščenke s slovenskimi geografskimi programi so na slovenskem trgu vse bolj opazne, pa tudi njihova uporabnost je zadovoljiva. Poglejmo si nekatere zgoščenke in njihovo uporabnost.
| Slovenija v sliki |
Obsega 340 fotografij z opisi, ki pokrivajo vse naravno geografske enote v Sloveniji. Zgoščenko lahko uporabimo pri uvodni motivaciji pri temah v petem in osmem razredu ali pa za utrjevanje na koncu šolske ure. Če nimamo možnosti projekcije na večji zaslon, si slike natisnemo na prosojnice in jih z grafoskopom projiciramo učencem.
Tu moram opozoriti, da je kvaliteta posnetkov pri zadnji možnosti lahko nedzadovoljiva zaradi slabših tiskalnikov.
| Delajmo karte Slovenije |
Omogoča sestavljanje kart po želeni tematiki, kot je vodovje, površje, komunikacije, naselja… Na ta način pridemo do kart, katere so nam bile včasih nedostopne oziroma smo jih morali risati sami. Seveda je kvaliteta odločno na strani programa, da ne govorim o časovnih prednostih.
Uporabnost je vsestranska. Izdelava nemih kart različnih tem in njihova uporaba kot delovni list za novo snov ali pa utrjevanje. V karte lahko vpisujemo poljubna geografska imena, kar je zelo primerno za manjše kraje, ki jih na običajnih kartah ne zasledimo. Po želji lahko dodajamo simbole za hidroelektrarne, muzeje, naravne znamenitosti in druge.
Tako izdelamo tematsko karto naših interesov, na primer za naravoslovni dan.
| Interaktivni atlas Slovenije |
Najnovejša zgoščenka je dopolnjeni atlas Slovenije v knjižni obliki. Izbira možnosti je zares velika, od iskanja krajev z opisi in fotografijami do iskanja po različnih tematikah npr. Kulturna in naravna dediščina, zopet z opisi in slikovnim gradivom; merjenje razdalj; črno bele in barvne tehnike; risanje in dodajanje simbolov ter mnogo drugih možnosti.
Izdelava kart in prosojnic s svojimi idejami je enostavna.
Na ta način z lahkoto pridemo do podatkov, za katere smo prej porabili ure in ure brskanja po knjižnem gradivu.
Možnosti uporabe za učence vidim predvsem v osmem razredu, ko učenci program uporabljajo za obvezne in za samostojne referate ali pa za izdelavo posterjev. Učitelji slikovno gradivo lahko projiciramo in uporabimo za motivacijo, za obravnavo nove učne snovi, pa tudi za utrjevanje.
Na ta način pouk naredimo zanimiv in za učence izredno privlačen.
| Encarta World atlas |
Obstaja več različic, vsaka je še bolj izpopolnjena od prejšnje, princip uporabe pa je podoben.
Možnosti pri tej zgoščenki so izredne. Karte iz vsega sveta, statistični podatki, slikovni material, satelitski posnetki, grafikoni, zvočni posnetki in efekti…
Ta program je namenjen šestemu in sedmemu razredu osnovne šole, uporabnost je za učence in učitelje neprecenljiva.Pouk postane zelo nazoren zaradi možnosti različnih simulacij v tem programu (rotacija planeta, ki ga lahko vrtimo v vse smeri, simuliran satelitski prelet področij)…
Uporabnost programa je v možnosti projiciranja naštetih gradiv, pa tudi za izdelavo učnih listov in obravnavo novih učnih snovi. Učitelj ima lahko oblikuje karte in prosojnice in jih uporablja pri pouku.
Težava pri tej zgoščenki je osnovno znanje angleškega jezika, ki geografom ne bi smela povzročati prevelikih težav.
Naštel sem samo nekaj najpogosteje uporabljanih zgoščenk, ki omogočajo učiteljem geografije bolj dinamičen in pester pouk. Na tržišču lahko najdemo še mnogo drugih, prav tako uporabnih geografskih programov.
INTERNET PRI POUKU GEOGRAFIJE
Internet je za učence pri pouku geografije zanimiva popestritev in dopolnitev klasičnega pouka. Tudi večina učencev že obvlada računalniške osnove in vsaj deskanje po Internetu.
Internet lahko vključimo v poučevanje na več načinov. Ena možnost je, da učenci izdelujejo samostojne referate. Pri tem se naučijo iskati, vrednotiti in obdelovati informacije. Učenci z boljšim poznavanjem svetovnega spleta iščejo informacije z iskalniki (Altavista, Yahoo, Lycos,…), manj spretnim učencem pa ponudimo naslove spletnih strani in jim omogočimo lažje delo. Primer take naloge je referat o Alžiru – www.arab.net ali referat o vesoljskih poletih – www.nasa.com.
Druga možnost je delo učencev neposredno pri pouku, iskanje konkretnih podatkov in njihova uporaba pri učni uri. Npr. poiščejo spletno stran Hidrometeorološkega zavoda Slovenije in za tisti dan poiščejo temperature in padavine domačega kraja. Poiščejo satelitsko sliko ter spremljajo spreminjanje dogajanj in izdelajo grafikone.
Internet smo uporabili tudi za dan odprtih vrat. Osnovna tema pri geografiji je bila lakota po svetu. Z informacijami, ki so jih učenci poiskali na svetovnem spletu, so učenci izdelali plakate, grafikone, prosojnice in fotografije ter teme predstavili staršem.
ZAKLJUČEK
Svetovni splet in uporaba multimedije nam omogoča najkvalitetnejši pouk geografije do sedaj, seveda ob pravilni uporabi in ne pretiravanju. Učitelj je in mora ostati temelj pouka v šolanju otrok, tisti, ki premišljeno vključuje nove vsebine in tehnologije in na tak način obogati pouk ter hkrati nudi učencem uvajanje v delo s tehnologijo.
Franc Kukec
PU geografije in zgodovine
OŠ Trnovo
Karunova 14/a, 1000 Ljubljana
Tel. 061/333-564
E-mail: Franc.Kukec@guest.arnes.si
Avtor
Predmetni učitelj Franc Kukec je zaposlen v Osnovni šoli Trnovo, Ljubljana. Poučuje predmet geografija. Poleg tega občasno sodeluje v projektu MŠŠ Računalniško opismenjevanje na Zavodu republike Slovenije za šolstvo kot multiplikator za področje uporabe računalnika pri pouku geografije.
About the author
Geography teacher, Franc Kukec, works at Trnovo Primary Shool, Ljubljana. Occasionally he works as a teacher trainer within the Computer Literacy project of Ministry of Education.