EVROPEIZACIJA – NOV IZZIV ZA SLOVENSKE ŠOLE

Europeanisation – A New Challenge for Schools in Slovenia

Justina Erčulj

Povzetek

V sklopu Pharovega projekta Razvoj izobraževalnih modulov za študij na daljavo smo v Šoli za ravnatelje skupaj z danskimi, s češkimi in slovenskimi partnerji pripravili izobraževalni modul z naslovom Evropeizacija. Temeljni cilj tega projekta je seznaniti šole z izzivi in možnimi problemi pri vključevanju v evropske izobraževalne programe ter spodbuditi in usposobiti ravnatelje in učitelje za sodelovanje v projektih. Čeprav je namenjen predvsem ravnateljem in učiteljem v srednjih šolah, je modul zasnovan tako splošno, da je uporaben tudi za druge ravni izobraževanja. Za tak način usposabljanja smo se odločili zato, ker je izobraževanje na daljavo dostopno več uporabnikom, ker je za šole cenejši in bolj prijazen za uporabnike kot tradicionalne oblike seminarjev in delavnic.

Abstract

Within Phare multi-country programme in distance education a training module titled Europeanisation has been developed by Šola za ravnatelje Slovenia (National Leadership School) in co-operation with Danish, Czech and other Slovene partners. The overall aim of the project is to make schools acquainted with challenges and possible problems related to joining European educational programmes as well as to encourage and enable head teachers and teachers for co-operation in the projects. Although the course is primarily focused to secondary head teachers and teachers it has been developed in the way that it can be applied to other levels of education. The long-distance way of training has been chosen to make the training easily accessible and because it is a more cost-effective and user-friendly than traditional types of courses and workshops.

Ključne besede

Phare, partnerji, izobraževalni modul, evropeizacija, evropski programi, evropski projekti, CD-ROM, izobraževanje na daljavo

Key words

Phare, partners, training course module, Europeanisation, European programmes, European projects, CD-ROM, distance education

V Sloveniji se na področju izobraževanja srečujemo z mnogimi spremembami. V okviru programa Phare je v letih 1996 – 1998 potekala prenova poklicnega in strokovnega izobraževanja. Velik del sredstev je bil namenjen tudi usposabljanju učiteljev za poučevanje v novih programih. Ko sem kot koordinator podprojekta razvijala program usposabljanja učiteljev, smo ob pomoči danskih strokovnjakov oblikovali 24-urni seminar, ki naj bi pomagal koordinatorjem in ravnateljem na poskusnih šolah pridobiti informacije, znanja in spretnosti, potrebne za vključevanje v evropske izobraževalne programe. Izvajala sta ga sodelavca iz mednarodnega oddelka na Aalborg Technical College, kjer imajo bogate izkušnje z delom v evropskih projektih. Udeleženci so zelo pozitivno sprejeli vsebine usposabljanja, skoraj vsi so v evalvaciji zapisali, da želijo nadaljevanje.

Glede na to, da je usposabljanj za ravnatelje razmeroma veliko, časa pa imajo malo, smo že nekaj časa v Šoli za ravnatelje razmišljali, da bi našim udeležencem ponudili tudi drugačne načine dela. Z danskimi partnerji smo se zato prijavili na Pharov projekt Razvoj izobraževalnih modulov za študij na daljavo. Češko smo vključili kot drugo Pharovo državo. Ker sami nismo mogli zagotoviti vseh potrebnih sredstev, je v projekt vključenih 7 partnerjev. Poleg Šole za ravnatelje in Aalborg Tecnical College-a v projektu sodelujejo še:

Aarhus Business College, kjer so prevzeli razvoj in izdelavo CD-ROM-a,

Integrovana Stredni Škola – COP, Sezimovo Usti, Češka, kjer usposabljajo češke uporabnike,

Visoka šola za management Koper, kjer imamo opremljeno računalniško učilnico in tehnično podporo,

Ekonomska fakulteta v Ljubljani oziroma njihov Center za študij na daljavo, ki nam nudi strokovno podporo.

Zastavili smo si precej ambiciozne cilje na treh ravneh:

1. Cilji, povezani z evropeizacijo:

  1. ozavestiti šole o izzivih evropeizacije šol, izobraževanja in učiteljev,
  2. razviti veščine, ki jih potrebujejo učitelji za vključevanje v evropske programe,
  3. spodbujati razvijanje novih veščin "evropskih učiteljev", kot so npr. znanje tujih jezikov, razvijanje in vodenje projektov ipd.

2. Cilji, povezani z uporabo informacijske tehnologije:

  1. nadaljevanje računalniškega opismenjevanja,
  2. spodbujanje uporabe CD-ROM-a in interneta v šolah.

3. Cilji, povezani s socialnimi veščinami:

  1. sodelovanje med udeleženci,
  2. vzpostavitev mreže šol doma in med državami,
  3. spodbujati mobilnost izobraževalcev.

Vsebine in struktura CD-ROM-a:

wpe28.jpg (19471 bytes)

V projekt bomo zajeli v prvi fazi 60 udeležencev, po 30 iz Slovenije in Češke. Predvsem vsebine pod naslovom Evropeizacija – projekti in Medkulturne veščine so predstavljene izrazito interaktivno. To bo omogočilo tudi preverjanje udeležencev. Izpolnjene vaje ter oblikovanje projekta iz študije primera bodo končni izdelki udeležencev. Za podporo bodo skrbeli slovenski, češki in danski strokovnjaki.

Seveda smo imeli kup začetnih težav, saj smo morali prvotni načrt spreminjati, če smo hoteli doseči čim večjo interaktivnost. Testiranje prototipa je k sreči pokazalo le nekaj manjših tehničnih pomanjkljivosti, povezanih s premikanjem po CD-ROM-u.

Do konference bo projekt že zaključen, tako da bom lahko postregla tudi z evalvacijo uporabnosti vsebin in tehničnih lastnosti CD-ROM-a.

Justina Erčulj
Šola za ravnatelje
Župančičeva 6
1000 Ljubljana

Avtorica

Sem Justina Erčulj, profesorica slovenskega in angleškega jezika. Leta 1994 sem končala podiplomski program MSc Education Management na Manchester Metropolitan University v Veliki Britaniji. Od leta 1996 sem zaposlena kot predavateljica v Šoli za ravnatelje. Pred tem sem bila učiteljica in pomočnica ravnatelja na Srednji gostinsko-turistični in ekonomski šoli na Bledu, kasneje ravnateljica Osnovne šole prof. dr. Josipa Plemlja Bled. S programom Phare sem se srečala ob ustanavljanju Višje strokovne šole za gostinstvo in turizem Bled, kjer sem bila glavna odgovorna koordinator. Bila sem tudi koordinator za usposabljanje učiteljev v Pharovem programu prenove poklicnega in strokovnega izobraževanja v Sloveniji.

Author

I am Justina Erčulj graduate teacher (B.A.) of Slovene and English. In 1994 I completed post-graduate MSc study in Education Management at The Manchester Metropolitan University, UK. Since 1996 I have been employed as a lecturer/trainer in Šola za ravnatelje (National Leadership School), Slovenia. Before I was a teacher and a deputy head teacher in Secondary Tourist and Catering School Bled, later I was appointed as a head teacher in Primary School prof. dr. Josip Plemelj Bled. I was involved in Phare programme during the process of establishing Post-Secondary School for Catering and Tourism Bled as a main responsible counterpart. Between 1996 and 1998 I worked as a teacher training co-ordinator in Phare