| Komunikacija |
Verbalna
komunikacija
Komunikacija
nam omogoča usklajevanje mnenj, doseganje različnih ciljev, pa tudi
vzpostavljanje, vzdrževanje in spreminjanje medosebnih odnosov. Je
dvosmeren proces, saj je povezana s sočasno medsebojno zaznavo in hkratno
medsebojno izmenjavo sporočil.
Komunikacija
vedno poteka med pošiljateljem sporočil in prejemnikom sporočil.
Vendar moramo ločiti medosebno komunikacijo od sporočanja (kjer
povratna informacija ni takoj prisotna: listek s sporočilom, TV,
telefonska tajnica …). Medosebna komunikacija pa je proces, v katerem vsi
udeleženci sprejemajo, pošiljajo in interpretirajo sporočila oz.
simbole, ki so povezani z določenim pomenom.
Učinkovita
komunikacija med dvema osebama je tista, pri kateri si prejemnik razlaga
sporočilo pošiljatelja enako, kot je le-ta želel, da bi si.
Učinkovita komunikacija je odvisna od učinkovitega pošiljanja in
od učinkovitega prejemanja sporočil. Na poti k učinkoviti
komunikaciji se lahko pojavljajo tudi različne ovire:
|
|
Neverbalna
komunikacija
Kadar
koli smo z drugimi, dajemo in prejemamo neverbalne znake. Ti znaki sicer niso
besede, toda uporabljamo jih skupaj z njimi in/ali namesto njih.
Nebesedno
sporazumevanje je vsako sporazumevanje, ki ne vključuje besed ali
simbolov: način izgovorjave, hitrost, ritem, razni zvoki, šumi in
vzkliki, kot je smeh, kričanje, »oh«, »uh«,
»hm« ipd, govorica telesa (razni izrazi in pogledi, gibi, drža
telesa, telesni prostor in bližina, dotik) in sporočila z
oblačili, frizurami, nakitom, ličenjem ipd.
V
nasprotju z besedno komunikacijo, s katero izmenjujemo različne
informacije, nam nebesedna komunikacija največ pove o odnosu med osebami,
o njihovih čustvih, stališčih, namenih. Tega se zelo dobro
zavedajo npr. igralci, ki vedo, da je prepričljivost njihove igre za
gledalce odvisna ne le od besedne (besedila), ampak od celotnega sklopa neverbalne
komunikacije.
Neverbalno
komuniciramo na toliko različnih načinov, da zavestno dlje časa
ne zmoremo nadzorovati vseh neverbalnih znakov in neverbalno sporočati
nekaj, kar ne čustvujemo, mislimo, kar ni skladno z našimi nameni.
Raziskave so pokazale, da ljudje verjamemo drugim takrat, kadar je pomen
sporočila vseh sporočilnih znakov enak. Prav zaradi tega ne bi smeli
nikoli sklepati na to, kakšni so sobesednikov odnos, čustva,
stališča, misli itd., zgolj iz samo enega znaka!
Pomen
sporočila je odvisen od okoliščin, pa tudi od tega, kdo je
vpleten. Tako ugotavljajo, da se nekatera nebesedna sporočila verjetno
pojavljajo v vseh človeških kulturah. To so zlasti stik s pogledom in
povešene oči, kar običajno izraža zadržanost in
plahost, prav tako osnovni obrazni izrazi smeha ter jezno strmenje, skomiganje
z rameni kot znak nevednosti ipd. za druge neverbalne znake pa raziskovalci
ugotavljajo, da so večinoma pod vplivom izkušenj in učenja ter
so v različnih družbah različni.
H
govorici telesa prištevamo: izraze,
gibe, držo telesa, telesni prostor in bližino ter dotik.
Obraz
je tisti del telesa, ki je najbolj izrazen in zato tudi najbolj zanesljiv vir
informacij o čustvih in stališčih druge osebe. Prav obraz opazujemo
z največjo pozornostjo, pomemben pa je izraz obraza v celoti: usta, obrvi,
gube, oči … Strokovnjaki
navajajo sedem temeljnih čustev, ki jih izražamo oz. prepoznavamo iz
izraza obraza: srečo, presenečenje, strah, žalost, jezo, gnus
ali prezir in zanimanje.
Gibi
rok imajo precej drugačno funkcijo kot izrazi obraza; večinoma
služijo:
Ilustraciji
pripovedovanega: npr. zelo običajno je, da znancu, ki ga zagledamo na
drugi strani polne sobe, pomahamo z roko; z gibi pokažemo tudi širino
ali višino predmeta, ponazorimo velikost ribe, ki smo jo ujeli, ipd.;
Poudarjanju
tistega, kar z besedami nismo mogli dovolj izraziti: npr. s pestjo udarimo po
mizi in s tem poudarimo svojo jezo ali z močnim stiskom rok ob pozdravu
poudarimo svojo odločno naravnanost ipd.;
Popravljanju
povedanega, tako da bolj ustreza izrazu misli: npr. kadar nam zmanjka besednih
izrazov oz. kadar ne najdemo »pravega«;
Izražanju
čustev - in sicer namerno ali
nenamerno: npr. nekdo, ki je negotov, se morda popraska po glavi; nekateri,
kadar lažejo, z roko nekoliko zakrijejo usta ali pa se podrgnejo pod
nosom; tisti, ki naj bi bili nezadovoljni v zakonu, naj bi pogosteje snemali
prstan, ipd..
Temu
bi lahko dodali še celosten jezik gibov – govorico gluhih.
Tako
kot roke so zgovorni tudi gibi nog in glave. Z nogami lahko nazorno kažemo
nestrpnost. Dvignjena glava naj bi izražala moč in ponos.
Drža
telesa je izrazno dober kazalec našega počutja in odnosa vsebine
pogovora in sogovornika; v drži telesa naj bi bila zlasti razvidna
sproščenost, napetost, napadalnost, obrambno vedenje, stopnja
zaupanja itd.. Tako naj bi npr. tisti, ki so bolj samozavestni, ponosni, ki se
počutijo varne in močne, to izražali s pokončno,
odločno hojo, kot da imajo pred seboj popolnoma jasen cilj. In obratno.
Tako
kot živali si tudi človek lasti nekakšen »svoj« , t.
i. osebni prostor. Npr. v čisto navadnih okoliščinah ima vsak
član družine za mizo »svoj« stol. Podobno se zgodi,
če se neznana skupina začne srečevati. Kmalu udeleženci
»osvojijo« vsak svoj stol, del prostora ipd. Kadar sedimo v
avtobusu pa se prišlec usede prav poleg nas, to pogosto doživimo, kot
da je prišel v »naš prostor«.
Osebni
prostor bi lahko razdelili na področje:
|
Dotik
Dotik
vedno pomeni vzpostavljanje bližine oz. intimnosti. Prav zaradi tega se
običajno dotikov s tujci izogibamo (npr. na cesti ali šolskem hodniku
pogosto uporabljamo prav spretne manevre, da se med hojo ne bi koga dotaknili
ali se drugi ne bi nas). Zanimivo pa je, da so tisti, ki se na zabavah in
družabnih srečanjih dotikajo drugih, običajno bolj priljubljeni;
ljudje njihove dotike »prepoznavamo« kot znamenja prijateljske,
prijazne, »domače« naravnanosti.
Sporočila
z oblačili, frizurami, nakitom, ličenjem, modnimi dodatki, raznimi
priponkami, napisi, tetoviranji, risbami ipd. povedo veliko o osebnosti
človeka, o njegovi vlogi, ki jo ima v skupini, o pripadnosti skupini, o
njegovem delu ipd. s takšnimi sporočili ljudje odsevamo svojo (osebno
in socialno) identiteto ali vsaj del nje. Kadar druge uvrščamo v neke
prepoznavne skupine (tudi kadar jih uvrščamo po stereotipih), to
najpogosteje naredimo prav po zunanjem videzu (npr. punki, raverji,
poslovneži se navzven popolnoma razlikujejo med seboj).