PREŠEREN DANES
Prešeren je v nekem smislu brez konca in kraja. Problematike je toliko, da je vprašanje le,
s katerega kota gledamo nanj. Če bi hotel presojati njegov realizem, bi danes lahko citiral
njegove verze. Gospodarstvo denarja je tako, kot je bilo, le da je danes še zaostreno.
Prešeren je danes na realni ravni prav tako aktualen kot je bil.
Vse skupaj je zapleteno, saj obstaja na eni strani mutizacija Prešerna, poveličevalcev,
slavilen odnos, visoka retorika, zasajen je v naši racionalni kulturni zavesti, iz tega se
hrani in nastaja njegov mit. Hkrati pa je prisotna izrazita demitizacija - sesuvanje Prešerna.
Prešeren živi v popolnoma različnih dimenzijah. Izredno močna pa je tudi ravnodušnost do njega.
Zanimivo, da tudi v znanosti vse te variante - od mitizacije do demitizacije - obstajajo, čeprav
niso tako agresivne. Prešeren danes funkcionira na zelo različnih ravneh, navsezadnje tudi v pop
muziki na trgu. Prešsrenne more biti drugega, kot smo mi sami in vse to smo. Normalno je, da pretirana mitizacija
vedno izzove demitizacijo. A prav nič ni katastrofalno, vse je popolnoma normalno v zvezi s
Prešernom, kot je bilo v miniaturi že tudi v Prešernovemčasu. Tako izrazita natura, da je v vseh časih
izzval nasprotujoča si mnenja, neka povprečna pesniška figura tega ne izzove. Prešeren je
toliko dinamičen in protisloven, omogoča različna pristope. Diografizem je prignan do absurda. Prešernova
poezija je postala samo material za psihološke ideološke in zgodovinske sestavine.
Pri tem se je pokazalo, da je prav Prešernovo mojstrstvo v jeziziku in stilu največje.
Ameriški slavist Cooper je napisal knjigo o Prešernu in ga razglasil za lingvističnega genija,
ki je razmeroma nerazvit slovenski jezik dvignil do najvišjih estetskih zmožnosti. Ena glavnih
odlik Prešerna je torej estetska promocija slovenskega jezika. Prav tako nemški kritiki poudarjajo
Prešernov čudež s slovenskim jezikom. Mi pa se zapredamo v sentimentalne in krčenske zgodbe
o njem. Ne podcenjujem Prešernove biografije, a pomembna je struktura njegove osebnosti, njegova
notranja biografija, ki se pojavlja v vseh temeljnih življenjskih preizkušnjah.
Že par desetlitij smo iz tega zastarelega koncepta kronikalnega biografilizma, a v šolah še
vedno prakticirajo ta zastarel koncept. v nekem smislu je ta površni mitizirani in demitizirani
biografizem lenoba, bog pomagaj. Poezija je vitalna reč in Prešeren sploh ni le elegična natura. Kdor one vidi pri Prešernu humorja, ga pol zgreši.
Tudi v Prešernovem življenju je bilo tako. Prešeren je lahko zanimiv kot človek, če ga dinamično predstavite z vseh strani.
po eni strani depresivna občutljiva natura, po drugi strani zna biti velik, majhen.
Na čem temelji Prešernova trajnost? Na kvaliteti njrgove poezije, gotovo. Če izhajamo iz vsebine
filozofsko - lirske poezije (Soneti nesreče). Imamo v teh termin " življenja gnus". Tako skrajni eksistecialni
položaji sodijo že v sodobni modernistični način mišljenja. Tako mlada literatura filozofsko tako globoko in daleč seže, že v
destruktivna stanja, katerih je polna moderna poezija. Tako , da na tem nivoju Prešeren še danes
funkcionira in pomeni predhodništvo, embrio eksistancializem, recimo Sartrovega Gnusa.
Cela vrsta je takih vsebinskih elementov, ki preraščajo čas in so nadhistorični, večini. To ohranja Prešerna.
Pa jezik, ki sicer ima historično patino, a je še vedno živ. Če Pešeren postavi vizijo enakopravnih narodov
ki živijo v mirnem demokratičnem sožitju, lahko te verze še danes damo na tablo celo na Združene
narode. Nikakor ni agresiven nacionalist. Nemška kritikaje napisala:"ljubi svojo domovino, a z omikocele Evrope."
Povezanje z evropskim razsvetljenstvom.
Mogoče je še manj živa njegova ljubezenska lirika. Današnjim mladim ljudem je ta poezija po petrarkističnem modelu Čaščenja ženske v visokem retoričnem slogu tu
ja. Če pa smo pozorni na to, kaj je Prešeren prepesnil iz ljudske poezije ugotovimo, da so to sameshakespearovsko krvavi tipi žensk. Zakaj je zbiral prav take?
Na eni stranni ženski ideal, na drugi strani paproletarka, s katero je imel nezakonske otroke. Zelo je zanimiva ta širina in dinamika, ki je
podlaga tako bogate poezije.
Kazalo