Izrazne možnosti barvnih glasbenih inštrumentov. Glasba je vidna - vizualizirana na filmsko platno.
Avtor bo predstavil možne povezave med barvami in toni, ter povabil obiskovalce k skupnemu igranju.
Teorija:
Barvni krog je osnovni zaznavni model za razumevanje povezanosti med barvami, ki temelji na fiziki svetlobe in barve. V njem so v celoto povezane mavrične barve, v sredini pa manj pestre in nevtralne. Uteleša model barvne harmonije ter prikazuje barvna nasprotja. V glasbi je soroden model harmonije fizikalno in matematično utemeljen pitagorov kvintni krog. Če tega obogatimo s prikazom (paralelnih) molov ali terc, nastane shema v kateri so skupaj trije toni, ki tvorijo osnovne akorde ali trozvoke.
Barvni krog je umeščen v kvintno-terčni krog tako, da je 7 tonov (C) lestvice v toplih barvah, poltoni (črne tipke na klavirju) pa v hladnih. Ton C je rdeč, D oranžen in E rumen, kar so pogoste asociacije tonov z barvami. V računalniškem programu, ki vizualizira glasbo je mogoče izbrati tudi druge povezave. Spodnja slika prikazuje nastalo barvno zaporedje dvanajstih poltonov v oktavi. Opazimo dve mavrični zaporedji, padajoče od visokega C in dvigajoče od nizkega A, kar sta skrajna tona na klavirju. Med njima je dvanajst kvint ali celoten kvintni krog.
Pod njo je primer barvnega traku za klavir, kjer je barva dura označena s kvadratom, barva mola pa s krogom. Dur predstavlja osnovni karakter tona. Mol pa se pojavi, ko vsaj dva tona zazvenita skupaj in se medsebojno zlijeta v celoto ali v najbolj sorodno skupno barvo. Tu gre za značilnost percepcije, ki zaznave interpretira na najbolj urejen in preprost način.
Opisani barvni model omogoča razvoj barvnih glasbenih inštrumentov, ki igralcu omogočajo vizualno sestavljanje glasbenih harmonij in zvočnih odnosov.
Uporaba:
Igralec si tako najprej izbere barvo – na primer rdečo. Nato ima pet možnosti:
1. Vse tipke z rdeči podobno barvo lahko poljubno kombinira, ker bodo med seboj v harmoniji.
2, 3. Rdečo lahko spremeni proti vijolični ali oranžni ali
4. preskoči iz dura v mol – v tem primeru v modro ali
5. uniči rdečo z nasprotno zeleno (s tritonom ali malo sekundo) – kar se barvno pokaže kot siva.
Razvija se tudi elektronska oblika inštrumenta. Na sliki je simulacija Ipad aplikacije.
Leva slika prikazuje osnovne barve tonov, desna pa, kako bi se njihov karakter spremenil, če bi jih zaigrali skupaj z izbranim tonom, v tem primeru z oranžnim D. Sočasno zaigrana D in F bi oranžno barvo D dura spremenila v vijolični D mol.
Barvna koda omogoča povezano igranje več glasbenim ustvarjalcem.
Glasba pa postane vidna s pomočjo programa vizualizacije glasbe, ki ga razvija Bojan Klemenc. Ta omogoča prikaz igranih tonov – njihove višine, jakosti in trajanja, ter seveda barv. Te so skladne z akordi in tonalitetami. Opazuje se lahko tudi ritem, inštrumente, predvsem pa gibanje glasbe, torej melodijo in harmonijo. Ta se prevaja v grafični vzorec ter v sliko.
Na interaktivnem koncertu se bo to dogajalo v živo. Po odmoru pa tudi s sodelovanjem obiskovalcev.
Zvočni del projekta bo vključeval klaviature: Waldorf Blofeld virtualno analogni sintetizator, klaviaturo z led lučkami Yamaha EZ-200 in Korg TR88 stage piano. Ter barvni akustični kitari.
Koncert s projekcijo pomeni začetek ciklusa ustvarjalnih dogodkov in delavnic, ki imajo namen pripeljati do realizacije “glasbenega planetarija”, ki bo temeljil na glasbi, ki jo bodo obiskovalci dogodka igrali na medsebojno povezanih barvnih glasbenih inštrumentih.
Pomen:
Dogodek bo omogočil glasbeno potovanje v zvočne svetove izven vsakdanjih glasbenih okvirjev glasbene teme, melodije, ritma – torej v vseskozi spreminjajoče se gibanje, ki ima notranji karakter značilen za procese v naravi. Vsak poseben zvok inštrumentov vabi igralca v odkrivanje novega dialoga in izraznega jezika. Koncert bo odigran 100% v živo ter brez določenega glasbenega scenarija. V tem smislu bo edinstven eksperiment in izziv tudi za publiko, ki bo imela možnost od usmerjanja koncerta pa vse do tega, da si v celoti prisvoji inštrumente, oder in vsa orodja za barvno glasbeno ustvarjanje. V tem primeru bo avtor – moderator, vztrajal le na smeri eksperimenta izven utečenih glasbenih vzorcev. Barvna orodja omogočajo, da je vsakemu v trenutku jasno kakšni so notranji odnosi med toni, kar je osnova za izbiro med vsaj petimi “harmoničnimi” odnosi oziroma potmi, ki so nam na voljo v vsakem trenutku. Torej bomo premikali glasbene meje, pa tudi odnos do glasbe in ustvarjanja nasploh.
Za vse, ki se dogodka ne boste mogli udeležiti ali ste samo radovedni, pa je tu nekaj glasbenih in filmskih ilustracij:
Slika ali
zvočni - MP3 posnetek barvne skladbe 'Maternica' - velika datoteka
AVI video "Vltava" z barvnim prikazom tonalitet v ozadju tonov, Klemenc in Ciuha 2010
AVI video s prikazom dinamične barvne klaviature, Klemenc in Ciuha 2010
AVI predstavitveni video konference ACM MM, Klemenc in Ciuha 2010
Za ogled videov priporočamo Firefox spletni brskalnik z vstavkom VLC Media Player: VLC download stran na videolan.org.
2008 projekt vizualizacija glasbe - katalog razstave v Bežigrajski galeriji
2009 besedilo o delu Petra Ciuhe ob vlogi za priznanje pomembnih umetniških del
2011 Opis dogodka v kinu Udarnik
Povezava na spletno stran Petra Ciuhe
Likovna šola a, ustvarjalne delavnice Petra Ciuhe in Andreja Pohlevna na Prešernovi 12 v Ljubljani
Vsebina strani je avtorsko delo. V nespremenjeni obliki se lahko prosto uporablja le za izobraževalne in neprofitne namene. Za kakršno koli drugo uporabo kontaktirajte avtorje.
Fotografiranje, oblikovanje ter html kodiranje strani in gif animacij: Peter Ciuha, 2011. Celozaslonski pogled lahko vklopite in izklopite s tipko "F11".