UVOD


Železnica je eden redkih tehnicnih dosežkov industrijske dobe, ki se do današnjih dni ni bistveno spremenilo. Vecina prog je bila zasnovanih že v prejšnjem (19.) stoletju.

Na Slovenskem se vozimo z vlaki že približno 150 let. Pred tem so poznali preproste železnice za potrebe rudarjev in gozdarjev. (vagoncki na tirnicah, ki jo je porivala cloveška sila, predvsem v rudnikih, ali pa majhne lokomotive na parni pogon, solinarski vlak ali elektricni v Postojnski jami in podobni stroji na tirih).

Istrska železnica pa je nekaj posebnega. Ta znamenita ozkotirna železnica, je potekala od Trsta do Poreca. Istri je prinesla prometno povezanost s "svetom" v zacetku 20. stoletja.

Že leta 1880 je takratno Ministrstvo za trgovino potrdilo odobritev »projekta« za izgradnjo proge od Trsta do Poreca. Narejena je bila natancna financna in blagovna analiza pretoka blaga in potnikov. Kljub dobremu in spodbudnemu projektu, takratne oblasti vseeno niso odobrile zacetek gradnje. Šele leta 1898 so v vladi prižgali zeleno luc za izgradnjo proge. Otvoritvena vožnja je bila 1. 4. 1902 od Trsta do Buj, 5. 12. 1902 pa še od Buj do Poreca. Kamni ob železnici so imeli vklesan napis TPC (Trst-Porec-Canfanar), vendar odsek med Porecem in Kanfanarjem ni bil nikoli zgrajen.

Vlak na železniški postaji v Kopru (danjašnja trgovina Merkur)

Na začetno stran