Pri uvajanju dela z računalnikom v pouk moramo učence pripraviti na tovrstno delo. Če imamo pomisleke, da bo rokovanje s strojem za otroke prezahtevno, se motimo. Otroci ne poznajo strahu pri delu z računalnikom. Jemljejo ga kot nekaj samoumevnega in ko pridejo v učilnico, brez strahu tipkajo po tipkovnici in preizkušajo delovanje miške. Pri prvih urah naj bodo računalniki že vključeni, učence naj program pričaka kot bližnjica na namizju. Učenci ga z dvojnim klikom odprejo, nato pa sledijo navodilom učitelja. Ko so učenci pri delu že malo bolj spretni, pa jih do programa lahko pripeljemo preko menija start. Računalniških vsebin in teorije ne razlagamo. Ko naletimo na problem, ga skupaj rešimo. Pri postavljanju zahtev pa dosledno uporabljajmo slovenske izraze.
Prvič v računalniški učilnici
Prvošolci ob spoznavanju nove
zgradbe, ki bo devet let njihov drugi dom, pridejo tudi na ogled
računalniške učilnice. Ob prvem obisku si ogledamo stvari, ki
so na mizi in jih poimenujemo:
škatla s programi, zaslon, tipkovnica, miška, slušalke,
zvočniki.
Vsakemu delu pripišemo tudi namen. Dogovorimo se za pravila
obnašanja in skupaj sestavimo sliko iz Miškine male šole
računalništva. Delo nadaljujejo v matični učilnici in
ponavadi me drugi dan presenetijo z risbicami računalnikov.
"Računalnik je škatla z lučkami, ki ima tipkovnico, miško na podlagi in slušalke. Na tipkovnici so tipke s številkami in drugimi znaki. Da računalnik dela, potrebuje elektriko, ki pride do računalnika po kablu ("električni vrvi"). Računalnik imamo za učenje in igranje igric. Pomaga nam pri matematiki in novih predmetih." (učenci 1. a)
Delo v računalniški učilnici z vsemi
učenci oddelka
Ta oblika dela je primerna pri
urah, kjer učenci spoznavajo nov program in njegovo delovanje.
Učitelj računalnikar demonstrira delovanje programa, opozori na
težave in pomaga učencem pri delu. Ko učenci prvič delajo s
programom, so neučakani in bi radi hitro opravili zastavljeno
nalogo. Da nejasnosti hitro odpravimo, je dobro, da sta v
učilnici poleg računalnikarja še učiteljica in vzgojiteljica,
ki učencem pomagata z nasveti.
SPOZNAVANJE DELOVANJA NOVEGA PROGRAMA V RAČUNALNIŠKI UČILNICI
Razred: 1
Predmet: ŠPORTNA VZGOJA, MATEMATIKA, SLOVENSKI JEZIK, LIKOVNA
VZGOJA
Cilji:
Učne oblike: frontalna skupinska delo ob računalniku v dvojicah
Učne metode: razgovor demonstracija metoda grafičnih izdelkov
Učni pripomočki: vrvice različnih barv in debelin, listi A4 raznobarvni flomastri različnih debelin, računalniški program Slikar
Prostor: igrišče ali telovadnica, matična učilnica, računalniška učilnica
Potek dela
UČITELJ-ICA | UČENCI |
Motivacija
(ŠV na igrišču) prinese različne vrvi zastavi vprašanja glede uporabnosti, debeline in barve spodbudi učence k oblikovanju vzorca Napoved
smotra Obravnava snovi (v učilnici) k tabli povabi vse učence, ki so risali rdeče, (modre, sklenjene,...) črte pomaga pri razvrstitvi črt v skupine Utrjevanje v računalniški
učilnici poda navodilo za risanje prikaz orodja za barvanje omejenih območij Zaključek natisne najuspešnejše izdelke |
ogledajo si vrvi,
poimenujejo njihovo uporabnost, razvrstijo jih glede na
debelino in barvo, v skupinah prepletejo vrvice
različnih debelin in barv v vzorce spoznajo pojem črta vsak učenec si izbere flomaster in na list A4 nariše črto - v skupini ne sme biti dveh enakih črt, ugotovijo razlike (debela, tanka, ravna kriva, sklenjena, nesklenjena, lomljena...) opišejo posamezno črto (rdeča, tanka, nesklenjena, ravna, navpična) in izdelke nalepijo na tablo z dvojnim klikom odprejo program Slikar preizkusijo delovanje orodij za risanje
in brisanje posameznih črt rišejo črte po navodilih (tanka, rdeča, navpična modra črta, ...) ploskve, ki jih oblikujejo sekajoče se črte lahko pobarvajo oblikujejo črtni vzorec uredijo razstavo, ovrednotijo izdelke. |
Zaslonska slika programa Slikar in razlaga delovanja nekaterih orodij
Delitev oddelka - polovica učencev v
matični učilnici, polovica v računalniški učilnici
Kadar želimo, da učenci naredijo veliko istovrstnih vaj, da bi
učno snov usvojili, se odločimo za delitev oddelka. Polovica
učencev oddelka odpeljemo v računalniško učilnico, druga
polovica pa ostane v matični učilnici. Pri načrtovanje ure
poskrbimo, da je delo v učilnici zanimivo in razgibano. Z
učiteljem, ki bo v računalniški učilnici (vzgojiteljica,
računalnikar), pa se natančno dogovorimo za zaposlitve v
računalniški učilnici in način poročanja o delu in uspehih.
Oblikovanje računalniškega kotička v oddelku
Poučujem po metodologiji Korak za korakom. Učilnica je organizirana v centre dejavnosti (kotičke), ki so sistematično razporejeni po prostoru. Ti kotički so: matematični, bralni, pisalni, umetniški, naravoslovni, kotiček s kockami, računalniški.
Kotički so jasno razmejeni in označeni (barve: rdeča - matematični, zelena - naravoslovni, siva - računalniški...). Vsa oprema je na nivoju otrokove višine, kar omogoča samostojno uporabo sredstev. Kotički omogočajo delo v majhnih skupinah, srečanja večjih skupin in individualno delo. Učiteljica ima nad njimi pregled in lahko spremlja otroke pri delu. Posamezne centre dejavnosti sem vpeljala postopno. Vsak kotiček smo si najprej skupaj ogledali, ga opremili z didaktičnimi materiali in potrebščinami učencev ter ga označili. Pogovorili smo se, katere dejavnosti bomo v posameznem kotičku opravljali in določili pravila, ki jih morajo vsi upoštevati.
VPELJAVA RAČUNALNIŠKEGA KOTIČKA
Pred oblikovanjem računalniškega kotička v
učilnici smo obiskali računalniško učilnico. Tam je
računalnikarka učence seznanila z napravami (računalniki), z
delom v računalniški učilnici, s pravili in predstavila nekaj
didaktičnih programov (frontalno s projekcijo).
V matični učilnici smo se zbrali v polkrogu ob računalniku in
otroci so povedali, kaj o računalniku že vedo. Računalnik so
risali in poimenovali dele. S tem sem spoznala stopnjo njihove
računalniške opismenjenosti. Pogovarjali smo se o vlogi
računalnika pri pouku, doma in na delovnih mestih staršev
učencev. Zanje so vse dejavnosti pri računalniku igrica (pa
čeprav je to računanje, pisanje, spoznavanje novih pojmov...).
Določili smo pravila obnašanja, ki veljajo v računalniškem
kotičku (naenkrat dela le eden, "gledalci" morajo biti
oddaljeni vsaj en korak, vsi ga smejo in morajo uporabljati,
prepovedano je prerivanje, tekanje). Učenci so sprejeli
računalnik za vrednoto naše učilnice, za katero so vsi
odgovorni. Upoštevajo vsa dogovorjena pravila. Vsi učenci imajo
zadolžitve, ki jih tedensko menjamo. Tako vsak teden en učenec
skrbi za računalnik (to delo imajo najraje):
Za strpnost in upoštevanje
pravil je najbolj zaslužno dejstvo, da otroci vedo, da bodo
prišli vsi na vrsto. Delo pri računalniku je ena od njihovih
obveznosti, ki jih morajo v dogovorjenem času (dan, teden)
opraviti.
Njihov interes se močno poveča ob vpeljavi novih didaktičnih
programov. Zato uvodno uro s predstavitvijo programa izvedeva z
računalnikarko v računalniški učilnici. Podava navodila za
uporabo in vsi imajo možnost, da delovanje takoj preizkusijo.
Tako se vsi učenci seznanijo s programom in so v matični
učilnici samostojnejši, izognem se pa tudi pretirani pozornosti
sošolcev do tistega, ki s programom v učilnici začne.
Zelo pomemben je prostor v učilnici, ki ga namenimo
računalniku. Neprimerna postavitev lahko privede do tega, da je
pozornost vseh učencev (ne le tistega, ki dela pri računalniku)
usmerjena v ekran. Računalniški kotiček mora biti nekoliko
umaknjen od ostalih dejavnosti. Moteč je tudi zvok, zato je
bolje, da učenci uporabljajo slušalke.
Ključni element uspeha sta skupno načrtovanje in evalvacija.
Učenci aktivno sodelujejo in s tem se veča njihova odgovornost
(kar so načrtoval, morajo realizirati). V fazi načrtovanja se
dogovorimo, kaj in kako bomo delali. Če se npr.: dogovorimo, da
bomo eno dopoldne risali, šteli, poslušali pravljico in pri
računalniku s pomočjo CD ROM-a Stavnica določali začetni
glas, morajo ta dan vsi učenci te naloge opraviti. Vsak dela po
svojih zmožnostih, v svojem tempu. Lahko si izberejo, kaj bodo
počeli prej in kaj kasneje. Ko opravijo eno dejavnost, odidejo v
drug kotiček in tam opravijo naslednjo. Omejitev je le prostor.
Tako kot ne morejo vsi naenkrat risati (tam je le osem
stolčkov), je pri računalniku le eno mesto. Za čakanje "v
vrsti" nimajo časa, saj sicer ne bi opravili načrtovanih
nalog v ostalih treh kotičkih. Če planiramo, da bodo vsi
učenci v enem dopoldnevu delali pri računalniku, moramo izbrati
dejavnost, ki ne traja predolgo (približno 5 minut). Ko opravijo
delo v enem kotičku, to z dogovorjenim znakom (pri nas je to
barva kotička) označijo na plakatu v učilnici. V fazi analize
in evalvacije (konec dneva, tedna) se pogovorimo o opravljenem
delu oziroma o realizaciji načrtovanega. Učenci svojo
(ne)uspešnost razložijo, povedo vzroke...