Prilagam tri primere učnih priprav, s katerimi
želim prikazati, kako računalniške didaktične programe
umestimo v konkretne učne ure. S tem se želim izogniti
napačnim predstavam o uporabi računalnika. Vse dejavnosti
najprej potekajo na konkretnem nivoju, delo pri računalniku
nikakor ne more popolnoma nadomestiti pisanja, gibalnih in
socialnih iger, branja knjig...
Računalnik je, in naj tako tudi ostane, dodatna možnost za
pridobivanje in utrjevanje znanja. V našem času je računalnik
prisoten, aktualen, otroci ga imajo radi in zakaj ne bi tega
izkoristili. Če primerjam enako delo (npr.: računanje) na
učnem listu in pri računalniku (program Alma), ugotavljam, da
učenci pri računalniku delajo veliko raje in hitreje. Ne smemo
zanemarjati vloge povratne informacije, ki je pri računalniških
didaktičnih programih takojšnja (zapis, piktogram, zvok).
Pri vseh programih gre za močne medpredmetne povezave, saj z
njimi dosegamo cilje na različnih predmetnih področjih.
Obenem sem želela prikazati različne organizacijske oblike:
RAČUNALNIK - DELOVNO MESTO V MATIČNI
UČILNICI
V matični učilnici je en računalnik in otroci pri njem
individualno opravljajo naloge. Medtem ko en učitelj vodi ostale
dejavnosti, drugi pomaga učencu pri nastavitvi programa in
preverja njegovo delo.
RAČUNALNIćKA UČILNICA - DELO V
DVOJICAH
Vsi učenci so v računalniški učilnici, delajo v dvojicah.
Takšno obliko organiziramo takrat, ko želimo, da učenci
sodelujejo, komunicirajo. Dvojice se seveda menjajo. Sestava
dvojic je odvisna od ciljev dejavnosti. Včasih pustimo, da se
dvojice prosto formirajo, drugič organiziramo različne naloge,
ki nam pomagajo pri sestavi (npr.: iskanje parov po določnem
ključu). Če pa diferenciramo naloge po težavnosti, moramo ta
kriterij upoštevati pri sestavi dvojic in jih sami formiramo,
saj s tem zagotovimo, da bodo vsi učenci lahko opravili svoje
delo.
MATIČNA UČILNICA - RAČUNALNIćKA
UČILNICA
Učence razdelimo v dve skupini. Ena odide v računalniško
učilnico, druga pa opravlja podobne naloge v matični učilnici.
Tu sta nujno potrebna dva učitelja, da vsak vodi svojo
dejavnost. Po določenem času se skupini zamenjata. Pomembno je,
da tudi v matični učilnici organiziramo zanimive dejavnosti,
saj se s tem izognemo negodovanju tistih učencev, ki ostanejo v
matični učilnici.
Povsod sem predvidela tim, ki vodi dejavnosti.
Možne so različne kombinacije:
učitelj in vzgojitelj,
učitelj in učitelj,
učitelj in računalnikar.
O tem, kdo vodi posamezno dejavnost, se mora odločiti tim sam.
Vse je odvisno od dogovora, obenem pa tudi od njunih sposobnosti,
znanj, močnih področij. V praksi sem odlično sodelovala z
računalnikarko, ki mi je pomagala pri organizaciji in izvedbi ur
v računalniški učilnici (tako z vsemi učenci naenkrat kot
tudi z delitvijo v dve skupini, ko je vsaka opravila delo s
polovico oddelka). Mislim, da ni potrebno posebej poudarjati, da
mora tim skupaj načrtovati delo in ga na koncu tudi analizirati.
UČNA PRIPRAVA
RAZRED: 1.
PREDMET:
matematika
spoznavanje okolja
slovenščina
športna vzgoja
CILJI:
Učenec:
oceni in primerja predmete (žoge),
razvršča žoge glede na eno izbrano lastnost in s tem oblikuje
množice in podmnožice,
odkrije in ubesedi lastnost, po kateri so žoge razvrščene,
pravilno uporablja izraze velika - majhna, težka - lahka, se
odbija (odbijajoča) - se ne odbija (neodbijajoča), gladka -
hrapava,
spoznava lastnosti teles (žog),
zna opisati telo z nekaj lastnostmi,
razvrsti telesa po eni spremenljivki,
uporablja primeren računalniški program,
poimenujejo predmete in njihove lastnosti,
besedam išče protipomenke,
po opazovanju primerjajo lastnosti predmetov ter povedo, kaj je
večje- manjše, težje -lažje...,
skozi igro spoznava in zna ravnati s športnimi rekviziti,
spoznava in se uči elemente iger z žogo,
spoznava različne športne rekvizite,
ob igri se navaja na strpno in prijateljsko vedenje v skupini.
UČNE OBLIKE:
frontalna, skupinska, delo v dvojicah
UČNE METODE:
razlaga, razgovor, demonstracija
UČNI PRIPOMOČKI:
žoge (za nogomet, košarko, odbojko, tenis, namizni tenis,
golf), koš, gol, CD - ROM Žoge, računalniki, delovni listi
ORGANIZACIJA DELA:
na igrišču, v računalniški učilnici, matični učilnici
učitelj in vzgojitelj (računalnikar, učitelj)
VSEBINSKO DIDAKTIČNA PRIPRAVA | ||||
DELO UČITELJA | DELO UČENCA | OBLIKA, METODA DELA | UČNI PRIPOMOČKI | |
1.del: IGRE Z ŽOGAMI (na igrišču) |
Učencem ponudi več različnih žog
in jim da možnost, da se z njimi prosto igrajo.
|
Igrajo se z žogami - po želji
(individualno, v dvojicah, v skupini).
|
Individualna, skupinska, dvojice igra, razgovor, demonstracija |
žoge |
2.del: ISKANJE NASPROTNIH POMENOV (na igrišču) |
Zastavi problem: Katero žogo bi izbrali za igranje košarke, nogometa, tenisa, golfa...? Zakaj? Kaj še potrebujemo za igranje košarke, nogometa, namiznega tenisa...? |
Ponovijo lastnosti žog, primerjajo in določajo nasprotne pomene. |
frontalna razgovor |
žoge |
3.del: ISKANJE VZROČNO - POSLEDIČNIH ZVEZ (na igrišču) |
Ugotavljajo povezanost lastnosti žog z njihovo uporabo. | Pripovedujejo o ostalih športnih pripomočkih. | Frontalna razgovor, razlaga, demonstracija |
žoge, igrišče (koš, gol) |
4.del: ŽOGE - LASTNOSTI (v računalniški učilnici) |
Vodi učence pri zagonu programa Žoge
(1.igra: Lastnosti). Poda navodila za delo. Vodi učence k 8.igri: Labirint. |
Upoštevajo navodila. Določajo lastnosti žog, izbirajo med možnostmi (npr.: je nogometna žoga velika kot žirafa ali majhna kot čebela). Beležijo svojo uspešnost na delovnem listu. Menjava dvojic. Skozi labirint vodijo športnike do ustreznih pripomočkov. Menjava dvojic. |
Frontalna, dvojice razlaga, demonstracija |
CD - ROM Žoge, delovni listi |
5.del: ANALIZA DELA (v matični učilnici) |
Vodi razgovor o uspešnosti dela. | Primerjajo rezultate na delovnih listih, preštejejo "vesele" in "žalostne" obraze, ugotavljajo svojo uspešnost. | frontalna razgovor, analizaf |
delovni listi |
Opomba: Dejavnosti iz predložene učne
priprave potekajo celo dopoldne.
UČNA PRIPRAVA
RAZRED: 1.
PREDMET:
slovenščina
CILJI:
Učenec
poimenuje predmete na sliki,
posluša posamezne besede in v njih prepoznava začetni glas,
navaja besede na dan začetni glas,
iz časopisa izrezuje slike, ki se navezujejo na obravnavano
tematiko,
prepozna nekatere črke in besede.
UČNE OBLIKE:
frontalna, individualna - delo v skupinah
UČNE METODE:
razlaga, razgovor, demonstracija
UČNI PRIPOMOČKI:
CD - ROM Stavnica, računalniki, kartončki s slikami predmetov
in črkami
ORGANIZACIJA DELA:
računalniška učilnica, matična učilnica (delitev na dve
skupini, menjava skupin)
učitelj in vzgojitelj (računalnikar, učitelj)
VSEBINSKO DIDAKTIČNA PRIPRAVA |
||||
DELO UČITELJA | DELO UČENCA | OBLIKA, METODA DELA | UČNI PRIPOMOČKI | |
1.del: PONOVITEV, FORMIRANJE SKUPIN (v matični učilnici) |
Ponudi kartončke s slikami predmetov
in črkami. Poda navodila za formiranje dvojic. Poda kriterij za delitev učencev v dve skupini. |
Vsak vzame en kartonček. Poišče
svoj par po kriteriju: slika predmeta - črka z začetnim
glasom (npr:!S) Dvojice ustno razložijo povezavo (svinčnik - S). Učenci s slikami predmetov se pripravijo na odhod v računalniško učilnico, učenci s črkami pa ostanejo v matični učilnici. |
frontalna, delo v dvojicah razlaga, demonstracija |
kartončki s slikami predmetov in
črkami |
2. STAVNICA: GLASOVI - ČRKE (v računalniški učilnici) |
Poda navodila za zagon programa
Stavnica: glasovi in črke ter navodila za uporabo
programa. |
Prikličejo program Stavnica in nato
še zelen gumb za program Glasovi in črke. Kliknejo na zapisano črko, da slišijo glas,
nato pa kliknejo še na slike predmetov, ki se začnejo
na ta glas. Računalnik jih sproti seznanja z
uspešnostjo (vidno in slušno). |
frontalna, individualna razlaga, demonstracija |
CD ROM - Stavnica, računalniki |
3. ZAČETNI GLAS (v matični učilnici) |
Vodi igro: Pripeljal je vlak SSS... Ponudi aplikacije treh vlakov (npr.:B, P in Z)
ter različne revije. |
Naštevajo, kaj vse je na tem vlaku
(vse stvari, katerih začetni glas je S - tudi
nesmiselne). Razdelijo se v tri skupine, listajo po časopisih, izbirajo ustrezne sličice in jih lepijo na vlak. Z delom končajo, ko se vrne druga skupina iz računalniške učilnice. |
Frontalna, delo v skupinah razgovor, razlaga |
aplikacije vlakov, časopisi, revije, škarje, lepilo |
4. ANALIZA DELA (v matični učilnici) |
Učitelj, ki je vodil delo v
računalniški učilnici, vodi z učenci razgovor o delu
v matični učilnici in obratno (učitelj, ki je vodil
delo v matični učilnici, analizira delo v
računalniški učilnici). Pripovedujejo o svojem delu, težavah, uspehih. |
Ogledajo si vlake, ugotavljajo svojo uspešnost in jih razstavijo. | Frontalna razgovor |
aplikacije vlakov |
UČNA PRIPRAVA
RAZRED: 1.
PREDMET:
matematika
CILJI:
Učenec:
sešteva in odšteva v množici naravnih števil do 10 (vključno
s številom 0),
zapisuje števila do 10,
zapisuje podatke v preglednico,
prikaže podatke s stolpci,
prebere prikaz s stolpci.
UČNE OBLIKE:
frontalna, individualna
UČNE METODE:
razlaga, razgovor, demonstracija
UČNI PRIPOMOČKI:
računalniški program ALMA: MATEMATIKA, računalnik
ORGANIZACIJA DELA:
delovno mesto v matični učilnici
učitelj in vzgojitelj (učitelj)
VSEBINSKO DIDAKTIČNA PRIPRAVA |
||||
DELO UČITELJA | DELO UČENCA | OBLIKA, METODA DELA | UČNI PRIPOMOČKI | |
1. NAVODILA ZA DELO | Poda navodila za delo pri računalniku
v učilnici. Predstavi program ALMA: matematika (seštevanje do 10, odštevanje do 10), določi rok (en teden), do katerega morajo vsi učenci nalogo opraviti predstavi način preverjanja uspešnosti učencev (delovni list). |
Poslušajo navodila. |
Frontalna, individualna razlaga, demonstracija |
računalnik, program ALMA: matematika |
2. SAMOSTOJNO DELO UČENCEV (računalnik v matični učilnici) |
Spremlja delo učencev, usmerja, svetuje. | Izbirajo primeren čas za opravljanje
naloge (ko dejavnost prej končajo, pred poukom, po
pouku, med odmori). Seštevajo in odštevajo do 10, preštejejo dosežene ribice in to označijo na listu. |
Individualna razgovor |
računalnik, program ALMA: matematika,
delovni list |
3. ANALIZA DELA (v matični učilnici) |
Vodi analizo opravljenega dela in
uspešnosti učencev. Vodi zbiranje podatkov in oblikovanje histogramov o uspešnosti učencev pri računanju. Vodi in usmerja analizo dela. |
Pripovedujejo o številu doseženih ribic pri seštevanju in odštevanju. Oblikujejo histogram uspešnosti (pobarvajo ustrezen pravokotnik) in primerjajo uspešnost pri seštevanju in odštevanju. | Frontalna razgovor |
delovni list, plakat |
Opomba: Poučujem po
metodologiji dela Korak za korakom in delovno mesto pri
računalniku je enakovredno delovnim centrom (kotičkom) za
opismenjevanje, računanje, naravoslovje... Učenci individualno
prehajajo iz kotička v kotiček. Tako se lahko med poukom vsi
zvrstijo tudi pri računalniku.