ZVOK
Kontrabas je
največji izmed godal instrumentov in proizvaja
najnižje tone. Za razliko od
ostalih godalnih instrumentov so njegove strune uglašene v
čistih kvartah
(g, d, A, E); lahko ima tudi peto struno, praviloma uglašeno na
ton C. Kontrabas transponira
oktavo
navzdol, kar pomeni, da nota, ki
jo zaigramo na ta instrument, zveni oktavo nižje.
IZVOR
Kontrabas se je
razvil iz viole
da gamba in v glavnem obdržal obliko trupa z ravnim dnom in
širokim obodom. Znan je že od 16. stoletja dalje, v
instrumentalne zasedbe
pa so ga uvrstili v 17. stoletju. Vrat glasbila si glasbenik nasloni
čez levo ramo, s kovinsko nogo pa je glasbilo uprto v tla. Kontrabasist
igra na kontrabas stoje ali sede na visokem stolcu. Kontrabas ima
poševna ramena, da glasbenik lažje doseže spodnji del ubiralke.
Na kontrabas lahko brenkamo (pizzicato)
ali igramo z lokom - kontrabas ima najtežji in najkrajši lok med
godali. Načini igranja z lokom se razlikujejo glede na dežele. Večina
izvajalcev v Evropi uporablja Bottesinijev
ali »francoski« lok. V Srednji in Vzhodni Evropi
pa imajo izvajalci raje »nemški lok«, izdelan
na osnovi Dragonettijevega
loka. Držijo ga s spodnje strani kakor lok za violo. Znan je pod
vzdevkom »žaga za
meso«. Če na kontrabas brenkamo, dobimo globok, doneč zvok. Zato
ga pogosto uporabljajo v jazzu
in ljudski glasbi.
ZGODOVINA IN SKLADATELJI
Med
najpomembnejše skladatelje in izvajalce na tem glasbilu sodi Verdijev
prijatelj Giovanni
Bottesini (1821-1889).
Zaradi njegove zmožnosti igranja visokih tonov so ga
klicali »Paganini
na kontrabasu«. O kontrabasu je
napisal pomembno knjigo, predvsem pa mnogo solističnih in koncertantnih
skladb.Kontrabase so vedno izdelovali v različnih velikostih. Glasbilo
polne velikosti (približno 2 metra), so uporabljali v zgodnjem baroku.
Z razvojem ovitih črevnih strun so ga izdelovalci lahko
zmanjšali
na obvladljivo velikost. V modernem orkestru je običajno osem
tri-četrtinskih kontrabasov, z dolžino trupa okoli 115
centimetrov, s povsem jeklenimi strunami. V 17. stoletju so v
procesijah
prenašali kontrabase polovične velikosti, obešene z
jermeni čez ramena. Izdelanih je bilo tudi nekaj gigantskih
kontrabasov. Med njimi velja omeniti Vuilaumov »oktobas« izdelan
leta 1849. Visok je
bil več kot štiri metre. Zaradi velikosti sta bila za igranje
potrebna dva izvajalca. Na strune sta pritiskala s pomočjo vzvodov in
pedalov. Največji kontrabas, visok 4.8 metra, je izdelal glasbilar Martin iz Liechestra
v Angliji. Bil je tako velik, da so morali
v strop izvrtati luknjo. Uglaševali so ga v sobi v zgornjem
nadstropju.