DJ UMEK
(Disco Joker)



Opis in predstava DJ-ja


DJ je oseba, ki izbira in predvaja ter meša med sabo vnaprej posneto glasbo za obèinstvo. Pojavlja se v klubih. Prepoznavni so posebej po zvrsteh: Techno, Trance, Electronic music itd. Èeprav veliko ljudi misli, da DJ le "mešajo" glasbo so v zmoti. Veliko DJev dela in ustvarja svojo glasbo.


Dj Umek

DJ Umek je globalno prepoznaven techno did¾ej, zalo¾nik in avtor obse¾ne diskografije z veè kot 500 izdajami, med drugim za svetovno renomirane zalozbe, kot so Renaissance, Armada, Cocoon Records, Audiomatique, Hell Yeah, Tronic, Datapunk in številne druge. V zaèetku 90. let preteklega tisoèletja je s somišljeniki organiziral prve zabave z elektronsko glasbo – t.im. rave – v Sloveniji. Zato so ga domaèi mediji in širša javnost ljubkovalno poimenovali »Fotr« slovenske elektronske kulture.

S partnerskimi ekipami razvija in oblikuje razliène kreativne pobude, klubske veèere in veèje glasbene prireditve. 
Z Umekovim imenom so podpisani Astrodisco veèeri v ljubljanskem Klubu K4, ®ur z razlogom, Dan elektronike, Disconautica – vsi so med mladimi dosegli kultni status. Zagnal je veè mednarodno uspešnih zalo¾niških projektov: Recycled Loops, Consumer Recreation, Astrodisco in nazadnje 1605 – Sixteenofive, s katerimi je zvok slovenskega tehna umestil na svetovni glasbeni zemljevid.


Uroš Umek je svoje srce ¾e v najstniških letih predal v varstvo glasbenim muzam, èeprav je najprej kazalo, da se bo razvil v vrhunskega košarkarja in ¾ivljenje pretekel med dvema obroèema – uvrstil se je namreè v mladinsko dr¾avno reprezentanco. 
 Prvi resen stik z glasbo je do¾ivel preko Michaela Jacksona, skupine Modern Talking, Falca, in Daniel Popovièove D¾uli.Umek se spominja prvega odkritja glasbenega sveta: Kriva je bila mama, ker mi je kupila tranzistor, ki sem ga na¾igal do nezavesti.

Kvalitativni preskok se je zgodil nekaj let kasneje, ko je postal lastnik dvojnega kasetofona s funkcijo 'record'. To mu je omogoèilo, da je zaèel zbirati glasbo, ki jo je slišal v oddajah, kot je Lestvica slovenskih diskotek in na piratskih kasetah studia Spaka. Tako se je spoznaval z zametki elektronske glasbe. Neposrednega stika z njo takrat še ni imel, saj ni poznal nikogar, ki bi poslušal elektronsko zvrst glasbe, prav tako ni vedel, kje bi jo poiskal. Veliko odkritje je bila radijska oddaja Cool Night na Radiu Študent, ki so jo vodili Primo¾ Peèovnik, MC Brane in Aldo Ivanèiè. »Tam sem konèno našel tiste nenavadne ritme, ki so mi bili tako blizu.« Uroš Umek se je povsem predal plesni elektroniki in danes velja za sinonim slovenskega tehna.


Nastopi

Èe je v zaèetku njegove klubske kariere kaj simbolike, Urošu pekel ne uide, saj je namesto k polnoènici zavil v klub K4, kjer je tisti veèer vrtel MC Brane. Ko se je mamin re¾im nekoliko omehèal, da se je lahko domov vraèal ob treh zjutraj, se je znašel pred novo te¾avo: zadnji avtobus proti Šiški je ¾e odpeljal. Zato je Uroš, ki mu takrat zaradi treninga košarke ni manjkalo kondicije, sredi noèi tekel èez pol mesta domov. Umek je košarkaško kariero zamenjal za glasbeno, košarko pa sta zamenjala rekreativno kolesarjenje in obiskovanje telovadnic.

V klubu K4 je spoznal Uroša in Vida, s katerima je soustanovil elektronski bend Mouse Trap. Z njuno pomoèjo je prviè prišel v stik s satelitskimi radii. Vikende je pre¾ivel ob specializiranih programih Green Apple oz. Dance Nation in spoznaval vso paleto elektronske plesne glasbe. Zaèetki produkcije so bili nedol¾ni in naivni. Uporabljal je raèunalniški program Screen Tracker, ki je deloval v 8-bitni resoluciji na štirih mono kanalih. Kljub temu ga je produkcija povsem zasvojila. S svojim prvim delom za neki piratski studio je zaslu¾il toliko, da je lahko kupil pravi sampler. "Od takrat naprej me ni bilo nikjer veè. Ob tisti škatli sem pre¾ivel od deset do šestnajst ur na dan in razbijal do nezavesti."[8]

V Palmo (bivša Stopoteka, kasneje Sub Sub) je zaèel zahajati na matineje, kjer je vrtel glasbo Iztok Kurnik – Alf, danes mened¾er skupine Siddharta. Umek je povsem nakljuèno dobil prvo prilo¾nost vrtenja glasbe: "Vedno sem èepel tam nekje v kotu. Nekoè pa me je Alf èisto neprièakovano vprašal, ali bi ga zamenjal. Rekel sem ja! Vrgel mi je slušalke in veèer sem moral speljati do konca, kar mi je nekako uspelo." Umek je lahko kakšno uro pred matinejo vadil na gramofonih, za katere takrat še ni imel denarja. "[8] Nekoliko kasneje sta z Alfom na radiu RGL zagnala tudi specializirano oddajo Technomania.

Aldo Ivanèiè, starosta slovenske elektronike, je v Umeku prepoznal talent in mu dal mo¾nost ogrevanja veèerov v klubu K4. S honorarjem si je lahko kupil en CD, ampak zanj je bilo bistveno, da je sploh lahko vrtel. Umek še danes ob¾aluje svojo odloèitev, da je prodal paket 200 CD-jev, ki jih je dolgo zbiral in so bili zanj takrat sveti, vendar je nujno potreboval denar za vinile.[8] Kupovanje plošè v 90. letih ni bilo tako preprosto kot danes: "Slišali smo, da so v Münchnu neke trgovine s plošèami. Sedli smo na nakupovalni avtobus, potem pa smo se morali znajti. V München sem šel prviè z mojo takratno punco Gabi. Kupila sva sedem, osem plošè in tako sem zaèel zbirati vinile. Ko je Gabi naredila vozniški izpit, smo zaèeli hoditi po plošèe vsakih nekaj tednov. Informacije o novih izdajah je bilo te¾ko dobiti, saj še ni bilo interneta. Reševali smo se s spremljanjem lestvic v reviji Raveline. Èe si rabil muziko, si je takrat nisi mogel preprosto nalo¾iti z interneta. Moral si iti fizièno v Nemèijo, naroèiti CD-je, ali pa si komu, ki je šel tja, te¾il, da ti prinese kaj iz glasbenih trgovin."[8]

Umek je v klubu K4 spoznal še druge pionirje elektronske scene v Sloveniji: ustvarjalce projektov Anna Lisa, Clocx, Random Logic … Dru¾enje in pogovori o glasbi, ponedeljkova sreèanja na Radiu Študent in sreèanje s pravo studijsko opremo v studiu Jureta Havlièka so Umeka dokonèno preprièali, da je ustvarjanje glasbe tisto, kar si ¾eli.



Navdih za organizacijo prvih elektronskih ¾urov v Sloveniji je bila scena v Sloveniji
. "Ko smo šli prviè na Technomanio v Ljubljano in tam do¾iveli ¾ur v hangarju s 15.000 ljudmi na sedmih plesišèih, je bilo to nekaj neverjetnega.
 Ob obisku še enkrat veèjega Maydaya pa sem se odloèil, da hoèem tudi jaz nekoè stati na odru, kar se je nekaj let kasneje zares zgodilo."Uroš se je z mened¾erskimi posli prviè sreèal, ko so s Primusom in Boštjanom Marušièem (brat Jerneja Marušièa - Octexa) zaèeli organizirati avtobusne prevoze na nemške ¾ure.
 Prvi party so izvedli v gasilskem domu v domaèi Šiški, a niso zaslu¾ili niti toliko, da bi plaèali èistilke.
Ob prvem polomu niso izgubili zagona in kmalu so prevzeli vodenje programa v klubu Nexus.
 S. Na Bledu je nastopal na butiènih ¾urih v nekdanji Titovi èajnici, sledila je rezidenca v K4 ter vseslovensko osvajanje dvoran in travnikov. 


Iskanje stila

DJ Umek velja za sinonim slovenskega tehna, a je v zaèetnem obdobju osvajal tako podroèje housa kot tehna. Ko je Umek dobil povabilo za set v zagrebškem klubu Aquarius, je bilo to zanj posebno priznanje, saj housea v Sloveniji takrat še ni bilo in so Slovenci na house hodili v klub Aquarius. House scena v Zagrebu pod vodstvom Kikija, Frajmana in Felverja je bila takrat bistveno bolj razvita kot v Ljubljani. Umek je house glasbo vrtel zase, na afterjih, a se mu je bolj posvetil tudi zato, ker je imel takrat edini bogato zbirko plošè. Pomagal je zagnati Happy House veèere v ljubljanskem klubu Central (bivša diskoteka Turist). Central je bil dve leti vsak teden napolnjen do zadnjega kotièka in kljuèno vplival na razcvet housa v Sloveniji."

Umek je imel tedenski rezidenci v Ljubljani in kranjskem Trezorju, poleg tega pa vsak vikend še dva nastopa. Tako je tehno vrtel le dvakrat meseèno, kar ga je postopoma zaèelo omejevati in dušiti. Naredil je usodni rez: "Neki veèer v Ambasadi sem se preprosto odloèil, da se ne grem veè, da bom vrtel tehno, in se vrnil v K4." V diskoteko Ambasada Gavioli se je nato vrnil kot tehno did¾ej. Povabilo je sprejel izkljuèno zaradi prijateljstva z Valentinom, ljubljencem takratnih lastnikov. Ker so ga obravnavali kot rezidenta številka dve, ni imel konkurenène klavzule in je lahko – za razliko od Tineta – vrtel, kjer je hotel."

Umekova prva Mumps izdaja (2001), pri zalo¾bi Tortured , kjer je zdru¾il svojo ljubezen do zgodnje house glasbe in strast do klubskega techna, je slovenskega did¾eja popeljala v mednarodno središèe dogajanja. Prièeli so ga zasipati z vabili za nastope v tujini. Spominja se obèutkov pred prvimi velikimi nastopi v tujini: "Pred nastopom na Maydayu sem razmišljal, ali mi je res treba hoditi na tako komercialen ¾ur, ampak sredi seta me je zadelo, da so spodaj mulci, ki do¾ivljajo enako evforijo kot jaz pred njimi. Mulci, ki me gledajo kot vzornika in bo mogoèe nekdo od njih èez nekaj let stal na mojem mestu. Potem sem se le nasmejal in odpeljal enega najboljših setov v mojem ¾ivljenju. Doslej je vrtel ¾e na štirih kontinentih, glasbeno osvajanje ga èaka le še na èrni celini.



Zalozbe in projekti

Prvi Umekov izlet v založniške vode je bil zagon pionirske slovenske specializirane tehno založbe Absense, ki sta jo zagnala z Boštjanom Marušičem. Etiketa se je tudi mednarodno uveljavila z alternativnimi izdajami slovenskih in hrvaških producentov (Umek, Anorak, Random Logic, Brother's Yard, Clox), na podzaložbi Expire pa so izdajali tuje tehno mojstre, kot je na primer Innigo Kenedy.

Še večjo prepoznavnost je dosegel v navezi z Valentinom Kanzyanijem, s katerim vodita založbi Recycled Loops[13] in Earresistible Musick. Predvsem prva je v mednarodnih krogih sinonim slovenskega tehna. Ideja za založbo se je porodila, ko sta Umek in Kanzyani vrtela v Ambasadi Gavioli. Prvotno naj bi založba z imenom Next Wave nastala pod okriljem Ambasade, vendar sta zaradi ločitve od Ambasade DJa s podporo distribucije Prime leta 1999 zagnala lastno založbo. Poimenovala sta jo Recycled Loops po takratnem trendu recikliranja starih tehno 'loopov'. Leto kasneje sta vzpostavila še založbo Earresistible kot platformo za razvijanje lastnega, precej trdega housa.

Leta 2000 je DJ Umek z glasbenimi kolegi Bizzy, Dojaja, Psiho in Plotz zagnal še en uspešen projekt - Consumer Recreation. Zaživel je kot serija odmevnih večerov v klubu Lipa in se uveljavil kot organizacija za prirejanje elektronskih zabav, oddaja na radiu Gama MM in kot samostojna založba. Ideja je bila, slovenskemu občinstvu predstavljati novo glasbo, promo plošče, s katerimi so Umeka na njegovih nastopih v tujini zalagali didžeji in založbe. Ekipa Consumer Recreation je leta 2003 združila moči s Taotechom in še nekaterimi vidnimi posamezniki na področju zasnove in izvedbe elektronskih glasbenih prireditev. Nastala je organizacija Explicit Musick, ki je slovensko sceno zaznamovala z nepozabnimi masovkami, kot so Meet Me, Sindustry in Eurora ter postavila merila za organizacijo velikih elektronskih žurov v Sloveniji.

Nadgradnja projekta Consumer Recreation je zagon nove filozofije klubarjenja in svežih zvočnih sistemov pod imenom Astrodisco. Pobuda, v kateri se je 2006 Umek pridružili kolegom Bizzyju, Dojaji in Krizsu, je poseben slovenski prispevek k novodobnemu "elektro-minimalizmu", ki temelji na snovanju butičnih klubskih večerov za sladokusce v povezavi z razvijanjem večpredstavnostnih ustvarjalnih rešitev. Z gradnjo na prepoznavni avtorski glasbi, neomejenem prepletanju glasbenih žanrov, gostovanju svežih globalnih glasbenih gurujev in izborom nenavadnih kombinacij, si je Astrodisco nabral zvesto občinstvo in v naš prostor vnesel tudi koncept klubarjenja med tednom, saj je zaradi nekoliko bolj humanih urnikov pritegnil tudi zaposlene ljubitelje plesne elektronike. Vzporedno je Astrodisco zaživel še kot založba. Trenutno najbolj aktualen projekt je 1605 – Sixteenofive, ki deluje kot založba in eksperimentalen organizacijski sistem obenem. 

Glasbena terapija

Leto 2007 je bilo v karieri DJ Umeka zaznamovano kot začetek druge etape ustvarjanja. Kot reden član stotnije najbolj priljubljenih elektronskih producentov na svetu se je odločil za drzno potezo: svoj vedno natrpani urnik je nekoliko oklestil in začel s temeljito prenovo zvoka. Smernice zvočnega preporoda je nakazal že v okviru projekta Astrodisco, večji prelom s preteklim ustvarjanjem pa je obeležil z zagonom nove mednarodne glasbene platforme 1605 – Sixteenofive. Preporod simbolno nakazuje tudi ime založbe, ki označuje Umekov rojstni datum. Prenova zvoka sovpada z nastajanjem novega albuma ter celostno prenovo Umekovih klubskih nastopov. Čeprav je bil velik zagovornik vinila, je moral priznati premoč digitalnih formatov, ki didžejem omogočajo manipuliranje zvoka v realnem času. S tem se je sicer nekoliko odmaknil od klasičnega didžejanja, a se obenem približal vsakokrat edinstvenim 'live actom' .

Sodelovanje z uveljavljenimi in prihajajočimi glasbenimi mojstri s samosvojimi pristopi k ustvarjanju in izvajanju elektronske glasbe v živo je projektu 1605 že zagotovilo prepoznavnost in občinstvo. [17] S Terapijo 1605 Umek uspešno širi mešanico robate alternative in himen za največje arene. V prvo skupino sodijo plošče, kot so Ricochet Effect, Another Matter Entirely in Utopia, v drugo Posing As Me in Carbon Occasions. Slednji sta prebili klubske okvire, osvojili radijske valove, spremljajoča videa pa je predvajal tudi MTV. Sodelovanje z založbami, kot so Renaissance, Little Mountain, Ultra, Pacha, Armada, redna prisotnost na ducatu radijskih postaj po vsem svetu, Essential Mix, nastopi na festivalih Primavera, Monegros in Dance Valley, pojavljanje na številnih kompilacijah ter podpora številnih kolegov (Sander Kleinenberg, Fergie, Tiësto, Judge Jules, Eddie Halliwell, John Digweed, M.I.K.E., Carl Cox) potrjujejo, da Terapija 1605 deluje. Nenazadnje to dokazujejo tudi dobre uvrstitve Umeka na lestvici DJ Mag Top 100 DJs in na drugih lestvicah priljubljenosti.

Po zagonu novih vsebinsko bogatih spletnih središč www.umek.si in www.sixteenofive.com je Terapija 1605 zaživela tudi v obliki glasbene založbe. Producent VoRr je s premierno izdajo Outlaws / Project 1.333 pripravil teren pred ponovno izdajo Umekove klasike Gatex, ki jo je s svojim remiksom v obtok vrnil Fergie. Z več kot 20 izdajami ter močno podporo zvenečih imen kot so [Carl Cox], [John Digweed], [M.I.K.E.] in [Paul Hazendonk], postaja 1605 sinonim za visoko kvalitetno elektronsko glasbo.

Sveže glasbene kreacije terapije 1605 so vsako leto predstavljene na že tradicionalnem Dnevu elektronike v ljubljanskih Križankah in na glasbeno-ustvarjalnem festivalu Disconautica v Kopru.