Učna pot "SELO"
Učna pot "SELO" je zasnovana kot kompleksna učna pot, ki vsebuje
na eni strani elemente naravne in kulturne dediščine, umetnostnozgodovinski
spomenik in neokrnjeno naravo na drugi strani. Zasnovana je tako, da je
primerna za vse starostne skupine obiskovalcev. Obisk je možen v lastni
režiji, za večje vnaprej najavljene skupine pa vam lahko zagotovimo strokovno
vodstvo. Največja prednost te poti je poleg izredne širine snovi iz različnih
področij, ki jih ob poti lahko obdelamo, tudi njena izredna prilagodljivost
različnim nivojem zahtevnosti obiskovalcev. ( Razredna in predmetna stopnja
osnovne šole, srednje šole ... ali samo rekreativci in ljudje željni preživeti
dan v naravi. ) Pot omogoča spoznavanje naravnega okolja, poseljenosti,
izrabljenosti zemljišč, kakor tudi spoznavanje favne in flore na tem območju.
Razen tega je za osnovne in srednje šole pripravljeno tudi obilo drugega
gradiva, med katerim je možno izbirati teme, ki se obdelajo ob poti. Na
dolžini 2,4 km poti, ki jo je možno prehoditi v dobri uri ( brez ustavljanja
in razlage) ali pa se na njej zadržati tudi več ur, je možno videti marsikaj
iz bogastva teh krajev, kar je urbanizacija nekaterim že zdavnaj vzela.
Ko boste prihajali k nam, si vzemite čas za spoznavanje in občudovanje
te naše lepe pokrajine. Ugotovili boste, da ste mnogokrat doslej šli mimo
zanimivih stvari, ne da bi jih zaradi ihte opazili.
Še zavedate se ne, kaj vse ste do sedaj
zamudili!
1. Globalni cilji
Z odprtjem izpostave DC tudi v Prekmurju se
je zaokrožila ponudba CŠOD na vsa območja v Sloveniji, tako, da je sedaj
vsem organiziranim skupinam obiskovalcem, ki preko CŠOD pridejo na to območje
omogočeno tudi organizirano spoznavanje tega okolja. Pri tem želimo predvsem
dosečti naslednje cilje:
- razširjanje in poglabljanje znanja o Prekmurju
pridobljenega v OŠ in SŠ
- spoznavanje avtentičnega naravnega okolja in
različnih biotopov
- vzpodbujati pozitiven odnos do narave in njene
raznolikosti
- seznanjanje s pridelavo sadja na ekološko sprejemljivih
osnovah
- spoznavanje obrti na tem območju
- seznanjanje z versko in narodnostno raznolikostjo
tega področja
- spoznavanje demografske strukture prebivalstva
in poseljenosti
- spoznavanje običajev in kulinarike
- spoznavanje prekmurskega narečja in njegovih
značilnosti
Ob tem je prav posebnega pomena, da obiskovalce
pripravimo do tega, da začnejo opazovati tudi drobne spremembe v naravi
in predvsem v njihovi okolici. Tako v njih vzbudimo pozitiven odnos do
vseh oblik življenja, pridobijo pa tudi osnovna znanja o varovanju, ohranjanju
in izboljšanju naravnega okolja.
2. Splošne značilnosti kulturnih
in naravoslovnih vsebin
Naravoslovne vsebine, ki se na Učni
poti "SELO" lahko obdelajo so
zelo pestre, saj pot poteka po zelo raznolikem terenu in so tako možnosti
izredno velike. Z obdelavo posameznega segmenta se lahko na praktičnih
primerih obdelajo vsebine in področja, ki so jih učenci in dijaki obdelali
že v šoli. Mnoge teme, ki jih je na poti mogoče obdelati pa predstavljajo
kvalitetno razširitev snovi obdelane pri pouku. Nekatera področja in tematike
pa so za udeležence povsem nova. Glede na izredno veliko različnih možnosti
in vsebin, ki se lahko obdelajo na tej poti, je na posebno željo mogoče
dati določenemu področju večji poudarek, ob tem, da se drugim področjem
nameni ustrezno manj časa. Vsaka šola lahko vpliva na izvedbo kulturnih
in naravoslovnih dni v Selu tako, da pravočasno izbere področja ali tematiko,
ki bo podrobneje predstavljena.
3. Tehnične značilnosti Učne
poti "SELO"
- Celotna dolžina učne poti je 2,4 km
- Pot poteka od začetka, ki je na parkirišču
ob rotundi v Selu med polji in travniki do Makoterovega brega. Od tu poteka
pot med sadovnjaki ter skozi gozd do vasi Berkovci.
- Pot je skoraj v celotni dolžini gramozirana
in poteka po delno razgibanem terenu. Prehodna je celo leto z letnemu času
primerni obutvi .
- Obstaja tudi bližnjico za vračanje na začetek
poti dolžine 1,9 km, ki je označena in speljana v celotni dolžini skozi
gozd.
- Za obisk poti ni potrebna dodatna oprema.
4. Skupne vsebine za vse učence
in dijake
Omenjene skupne vsebine se predstavijo vsem
udeležencem, vendar na različnih nivojih zahtevnosti, glede na starost
skupine in že osvojeno predznanje.
- Geografski položaj Prekmurja v Sloveniji, ki
ga omejuje reka Mura na eni strani ter državne meje na ostalem delu. Razdelitev
Prekmurja na Ravensko, Dolinsko, Goričko. Madžarska manjšina v Prekmurju.
- Značilnosti Prekmurja s posebnim poudarkom na
posebnostih Goričkega. Nadmorska višina, količine in razporeditev padavin
skozi leto. Kvaliteta zemlje, velikosti parcel, izraba zemljišč, poraščenost
z gozdovi. Poseljenost in demografska struktura prebivalstva na območju
vzhodnega Goričkega. Vpliv Madžarske na to območje. Industrija in zaposlenost
ljudi na območju vzhodnega dela Goričkega.
- Romanska rotunda v Selu. Nastanek rotunde in
značilnosti njene zgradbe. Rotunda v slovenskem prostoru in povezave z
drugimi zgradbami iz tega obdobja. Spreminjanje rotunde skozi čas - prezidave,
restavracije … Umetnostno-zgodovinski pomen rotunde, slikarije, freske,
njihov pomen in motivika.
- Vas Selo v tem stoletju. Velikost, poseljenost
in spreminjanje števila prebivalcev v tem stoletju. Kaj vse se nahaja v
vasi Selo. Demografska struktura prebivalstva vasi Selo.
- Prekmursko narečje in nekatere kulinarične značilnosti
Prekmurja.
Prav tako se vsi učenci in dijakom ob prihodu
seznanijo z varnostnimi pravili, pravili obnašanja, namenom obiska poti
in načini dela na poti.
5. Učna snov po sklopih
5.1 Učna snov za osnovno šolo
je razdeljena na več sklopov, ki so prilagojeni
različnim nivojem predznanja učencev. Določene skupne tematike se sicer
pojavljajo pri vseh sklopih, vendar je nivo podajanja snovi vedno prilagojen
nivoju in že osvojenemu predznanju trenutne skupine. Zaradi same zahtevnosti
in širine snovi, ki jo je na poti mogoče obdelati je pot po zahtevnosti
primernejša predvsem za višje razrede osnovne šole in srednje šole. Kljub
temu pa je tudi za nižje razrede mnogo snovi in zanimivih področij, ki
se nahajajo na izredno kratki razdalji, ki je primerna tudi za najmlajše.
Razen skupnih vsebin omenjenih zgoraj je za osnovno
šolo predvidena za posamezne razrede še podrobnejša obravnava sledečih
področij. Vrednosti za število pedagoških ur so zgolj orientacijske. Čas
izvedbe pri posameznih temah se lahko na željo šole prilagodi tako, da
se določenim temam nameni več pozornosti in časa.
Razred
|
Učne vsebine
|
Število PU
|
1. |
- Seznanitev z varnostnimi pravili, pravili obnašanja
in osnovna predstavitev poti, ciljev in namena poti
- Polje, njiva, travnik, sadovnjak, gozd
- Cesta, pot, steza
- Potok, mlaka, močvirje
- Skrb za naravo
|
|
2. |
- Seznanitev z varnostnimi pravili, pravili obnašanja
in osnovna predstavitev poti, ciljev in namena poti
- Gozd (živali, rastline, grmi)
- Polje, njiva, travnik, sadovnjak, gozd, potok,
mlaka, močvirje
- Energija - mlin
- Skrb za naravo
|
0,5
0,5
1,0
0,5
0,5
|
3. |
- Seznanitev z varnostnimi pravili, pravili obnašanja
in osnovna predstavitev poti, ciljev in namena poti
- Zemljevid, katastrska meja, vzpetine, doline,
strani neba (orientacija v naravi)
- Rastline z užitnimi in strupenimi plodovi , gobe
- Energija - voda - mlin
- Skrb za naravo
|
0,5
1,0
1,0
1,0
0,5
|
4. |
- Seznanitev z varnostnimi pravili, pravili obnašanja
in osnovna predstavitev poti, ciljev in namena poti
- Življenjski prostor (gozd, sadovnjak, polje …)
- Značilni predstavniki rastlinstva in živalstva
- Pomen zraka, vode, toplote za življenje
- Pokrajinske značilnosti, povezanost ljudi
- Mlin - energija - obrt
- Cerkev - pokopališče
- Skrb za naravo - okoljska vzgoja
|
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
1,0
0,5
0,5
|
5. |
- Seznanitev z varnostnimi pravili, pravili obnašanja
in osnovna predstavitev poti, ciljev in namena poti
- Kroženje snovi v ekosistemih: neživa narava,
proizvajalci, porabniki, razkrojevalci Celinske vode - potok, mlaka, močvirje
- Kulturna in naravna dediščina - romanska rotundda
- Skrb za naravo - okoljska vzgoja
|
0,5
1,0
1,5
1,5
0,5
|
6. |
- Seznanitev z varnostnimi pravili, pravili obnašanja
in osnovna predstavitev poti, ciljev in namena poti
- Skrb za kulturno in naravno dediščino - romanska
rotunda
- Domača in umetna obrt (mlinarstvo - medičarstvo)
- Razmnoževanje rastlin naravno - gozd , umetno
- drevesnica
- Skrb za naravo - okoljska vzgoja
|
0,5
1,5
1,5
1,0
0,5
|
7.,
8.
|
- Seznanitev z varnostnimi pravili, pravili obnašanja
in osnovna predstavitev poti, ciljev in namena poti 0,5
- Verstva pri nas , cerkve, pokopališča 1
- Značilnosti in posebnosti našega naravnega okolja
2
- Poseljenost 1
- Izraba zemljišč, hidromelioracije, agromelioracije,
namakanje površin 1
- Skrb za naravo - okoljska vzgoja 0,5
|
0,5
1,0
2,0
1,0
1,0
0,5
|
|
|
|
5.2 Učna snov razdeljena po tematskih
področjih
Pred obiskom ima vsaka šola možnost vplivati
na samo izvedbo naravoslovnih in kulturnih dni tako, da izbere področja
in teme, ki bodo bolj podrobno predstavljene. Izbor tem in področij je
prikazan v spodnji tabeli. Pod številom pedagoških ur je vpisana količina
snovi z določenega področja, ki je že na razpolago za izvedbo ob večidel
frontalni izvedbi. Nekatera področja bodo v prihodnosti še dodatno strokovno
obdelana tako, da se bo tudi tam količina razpoložljive snovi in informacij
še bistveno povečala.
Učna vsebina
|
Nameni
|
Št. PU |
Prekmurje |
- Geografski položaj Prekmurja v Sloveniji, ki
ga omejuje reka Mura na eni strani ter državne meje na ostalem delu.
- Razdelitev Prekmurja na Ravensko, Dolinsko, Goričko
- Značilnosti Prekmurja s posebnim poudarkom na
posebnostih Goričkega. Nadmorska višina, količine in razporeditev padavin
skozi leto. Kvaliteta zemlje, velikosti parcel, izraba zemljišč, poraščenost
z gozdovi
- Značilni in tipični predstavniki živalstva in
rastlinstva na tem predelu Goričkega
- Poseljenost in demografska struktura prebivalstva
na območju vzhodnega Goričkega. Vpliv Madžarske na to območje. Industrija
in zaposlenost ljudi na območju vzhodnega dela Goričkega
- Madžarska manjšina v Prekmurju
|
2
|
Vas Selo |
- seznanijo se z značilnostmi tipične Goričke vasi
Selo (geografski položaj, velikost, število prebivalcev, izraba tal …)
- seznanijo se z glavnimi značilnostmi širšega
območja (prometne povezave, zaposlitev ljudi, …)
|
1
|
Močvirje |
- spoznajo značilnosti močvirja kot življenjskega
prostora (kako nastanejo močvirja, kje jih najdemo, za kaj so pomembna
…)
- seznanijo se z značilnimi predstavniki živalstva
in rastlinstva v močvirju in njegovi neposredni bližini (iščejo že znane
predstavnike rastlin in živali ter spoznajo specifične predstavnike rastlin
in živali, ki jih najdemo v tem okolju)
- spoznajo pomen ohranjanja naravne pestrosti za
stabilnost naravnega okolja in posledice ob porušitvi tega ravnovesja
|
1
|
Mlin |
- spoznajo značilnosti in posebnosti Časarovega
mlina
- seznanijo se z njegovim nastankom in delovanjem
skozi čas od njegove zgraditve leta 1930 do prenehanja delovanja leta 1968
- seznanijo se z energijo in obrtjo (mlinarstvo,
izdelava bučnega olja)
- ogledajo si zbirko starega kmečkega orodja in
ob tem spoznajo delo in življenje na vasi nekoč in danes
|
1,5
|
Potok |
- spoznajo značilnosti dolin in potokov na vzhodnem
delu Goričkega (izviri, količine padavin v letnih časih in količine vode
v potokih)
- seznanijo se z življenjem v potokih in ob njih
(spoznajo in glede na letni čas opazujejo nekatere živali, ki živijo v
potoku ali ob njem)
- seznanijo se z značilnimi in redkimi rastlinami,
ki jih njademo ob naših potokih (črna jelša, mali jesen …)
|
1
|
Gozd |
- spoznajo različna drevesa in grmove (hrast, bukev,
gaber, rdeči bor, črni bor, vrba, topol, kostanj, akacija, črna jelša,
breza, brest, trepetlika, krhlika, rdeči dren, glog, bezeg, …)
- seznanijo se z različnimi sestoji gozda in njihovimi
značilnostmi (v živo vidijo razvoj gozda od začetka poraščanja površin
z mnogimi osebki, do razvoja iglastega gozda in praktično vidijo naravni
izbor med drevesnimi vrstami)
- seznanijo se z živalmi, ki živijo v gozdovih
na našem območju (živalmi, ki živijo v gozdnih tleh, živalmi, ki živijo
v gozdu ter živalmi, ki živijo v krošnjah dreves)
- seznanijo se s pomenom gozda in ugotavljajo,
kako vse je mogoče gozdove izkoriščati (gradbeni les, kurjava, stelja …)
|
2
|
Sadovnjak |
- seznanijo se z razliko med intenzivnim sadovnjakom
in travniškim nasadom (gostota sajenja sadik, velikost sadik, opore ob
sadikah …)
- seznanijo se s sortami jabolk, ki jih najdemo
v intenzivnih sadovnjakih na tem območju (jonagold, idared, zlati delišes
…)
- poskušajo se spomniti imen starih sort jablan
- spoznajo kako pridemo do sadik sadnega drevja (drevesnica)
- seznanijo se z pomenom in vplivom podlag na rast,
velikost in odpornost sadik sadnega drevja (šibke podlage, sejanci, …)
- spoznajo pomen namakanja nasadov sadnega drevja
(kaj pomeni kapljično namakanje, njegove možnosti in uporaba za namakanje,
gnojenje …)
- seznanijo se s pomenom varstva nasadov s škropivi
in spoznajo pomen integrirane pridelave sadja v sadovnjakih
|
2
|
Poseljenost |
- ugotavljajo značilnosti poseljenosti našega območja
- ugotavljajo razlike med razporeditvijo hiš na
našem področju in na drugih področjih
|
1
|
Polje, njiva, travnik |
- seznanijo se z značilnostmi našega območja (razparceliranost
in zakaj je do nje prišlo, velikost parcel, urejenost parcel, izraba parcel,
…)
- spoznajo pomen pojma plevel in škodljivec za
človeka in za naravo (narava ne loči škodlivcev od koristnih živali, prav
tako pa ne deli rastline na koristne in plevele. To delitev je uvedel tako
pri živalih kot rastlinah človek.)
- opazujejo in ugotavljajo katere vrste rastlin
ljudje gojijo na njivah na tem področju in ugotavljajo razlike med drugimi
področji kjer gojijo monokulture
|
1,5
|
Vinograd |
- Spoznajo razvoj vinogradov skozi čas in na praktičnem
primeru vidijo razliko med vinogradi nekoč in danes (od vinograda, kjer
ima vsaka trta svoj kol do najsodobnejšega vinograda)
|
1
|
Rotunda |
- seznanijo se z zgodovino rotunde in njenim pomenom
skozi čas (kakšnim namenom in kateri verski skupnosti je služila, …)
- seznanijo se z posegi pri prezidavah in restavracijah
rotunde (dozidava zvonika, prezidava vhoda in oken, prekrivanje strehe,
restavracijski posegi za vrnitev v prvotno stanje, …)
- ugotavljajo značilnosti same rotunde (okrogla
oblika, gradbeni material in tehnika, značilna okna v romanskem slogu …)
- seznanijo se s poslikavo notranjosti in motivi
na slikah in freskah (nastanek prvih poslikav v rotundi, nastanek fresk,
kaj je freska …)
|
1,5
|
Verstva |
- seznanijo se z verstvi na našem ožjem in širšem
območju (tu živijo pripadniki: katoliške cerkve, evangeličanske cerkve,
binkoštne cerkve ter pripadniki reformatorske cerkve)
- seznanijo se s posebnostmi tega versko mešanega
področja (versko mešani zakoni, verska strpnost med pripadniki različnih
verskih skupnosti)
- seznanijo se z razlikami med posameznimi verskimi
skupnostmi s posebnim poudarkom na razliki med rimokatoliško cerkvijo in
evangeličansko cerkvijo
- značilnosti pokopališč pri nas (napisi na nagrobnih
spomenikih, vsaka vas ima svoje pokopališče, …)
|
1,5
|
Prekmursko narečje |
- v živo slišijo prekmursko govorico in ugotavljajo
razlike med prekmurščino in narečjem svojega kraja
- seznanijo se s pomenom prekmurščine v preteklosti
in njeno uporabo in pomenom pri verskih obredih v današnjem času
|
2
|
Etnologija |
- seznanijo se z značilnimi starimi običaji kot
so: borovo gostüvanje …
- seznanijo se z različnimi običaji ob različnih
priložnostih, kot so gostije, krsti, pogrebi …
|
1,5
|
Kulinarika |
- seznanijo se z kulinaričnimi posebnostmi našega
področja (bujta repa, retaši, dödöli, bograč, …)
|
1
|
6. Časovni potek naravoslovnega
in kulturnega dne
- Osnovna šola do 4. razreda
Obisk učne poti traja predvidoma do 5 pedagoških
ur. Praviloma se prične med 8.30 in 9.30 kar
je odvisno od časa prihoda skupine, ter konča med 12.45 in 13.45. Učenci
imajo po vsaki pedagoški uri dela 5 minutni odmor za sprostitev. Eden izmed
odmorov, ki sledijo drugi ali tretji uri je dolg najmanj 15 minut.
- Osnovna šola od 4. do 6. razreda
Naravoslovni ali kulturni dan traja predvidoma 5
pedagoških ur. Praviloma se prične med 8.30
in 9.30 kar je odvisno od časa prihoda skupine, ter konča med 12.45 in
13.45. Učenci imajo po vsaki pedagoški uri dela 5 minutni odmor za sprostitev.
Daljši 15 minutni odmor je po drugi ali tretji uri, kar je odvisno od predhodnega
dogovora.
- Osnovna šola od 7. do 8. razreda ter srednje
šole Naravoslovni ali kulturni dan traja 5
ali 6 pedagoških ur. Praviloma se prične med
8.30 in 9.30 kar je odvisno od časa prihoda skupine in se konča glede na
število ur med 12.45 in 14.35. Učenci ali dijaki imajo po vsaki pedagoški
uri 5 minutni odmor. Eden izmed odmorov je dolg vsaj15 minut.
7. Posebnosti pri izvedbi naravoslovnega
ali kulturnega dne
Naravoslovni in kulturni dan na Učni poti "SELO"
je mogoče izvesti skoraj ob vsakem vremenu in obdelati vse učne vsebine.
V primeru izredno slabega vremena, ko je zaradi dežja ali megle slaba vidljivost
je oteženo ali celo nemogoče praktično pokazati nekatere dele vsebin kot
so poseljenost, poraščenost pokrajine in druge teme, ki zahtevajo dobro
vidljivost. Ob takšnem vremenu je problematično tudi sprotno izpolnjevanje
delovnih listov, kar pa se da pozneje do neke mere nadoknaditi. Med potjo
se z učenci in dijaki gibljemo po različnem terenu, vmes pa sta tudi Časarov
mlin in rotunda, kjer si je mogoče tudi ob slabem vremenu pripraviti in
urediti beležke. Na začetku oziroma koncu poti imamo na razpolago leseno
brunarico v kateri so mize in klopi, ki omogočajo sedenje do 45. učencem.
Učilnica zaenkrat ni ogrevana in nima dodatne razsvetljave, tako, da je
delo v njej mogoče le če so tudi zunaj zmerne temperature. Kljub temu je
mogoče v brunarici obdelati nekatere tematike in na koncu tudi odgovoriti
na vsa morebitna vprašanja.