Učna pot "SELO"

Učna pot "SELO" je zasnovana kot kompleksna učna pot, ki vsebuje na eni strani elemente naravne in kulturne dediščine, umetnostnozgodovinski spomenik in neokrnjeno naravo na drugi strani. Zasnovana je tako, da je primerna za vse starostne skupine obiskovalcev. Obisk je možen v lastni režiji, za večje vnaprej najavljene skupine pa vam lahko zagotovimo strokovno vodstvo. Največja prednost te poti je poleg izredne širine snovi iz različnih področij, ki jih ob poti lahko obdelamo, tudi njena izredna prilagodljivost različnim nivojem zahtevnosti obiskovalcev. ( Razredna in predmetna stopnja osnovne šole, srednje šole ... ali samo rekreativci in ljudje željni preživeti dan v naravi. ) Pot omogoča spoznavanje naravnega okolja, poseljenosti, izrabljenosti zemljišč, kakor tudi spoznavanje favne in flore na tem območju. Razen tega je za osnovne in srednje šole pripravljeno tudi obilo drugega gradiva, med katerim je možno izbirati teme, ki se obdelajo ob poti. Na dolžini 2,4 km poti, ki jo je možno prehoditi v dobri uri ( brez ustavljanja in razlage) ali pa se na njej zadržati tudi več ur, je možno videti marsikaj iz bogastva teh krajev, kar je urbanizacija nekaterim že zdavnaj vzela. Ko boste prihajali k nam, si vzemite čas za spoznavanje in občudovanje te naše lepe pokrajine. Ugotovili boste, da ste mnogokrat doslej šli mimo zanimivih stvari, ne da bi jih zaradi ihte opazili.

Še zavedate se ne, kaj vse ste do sedaj zamudili!


1. Globalni cilji

Z odprtjem izpostave DC tudi v Prekmurju se je zaokrožila ponudba CŠOD na vsa območja v Sloveniji, tako, da je sedaj vsem organiziranim skupinam obiskovalcem, ki preko CŠOD pridejo na to območje omogočeno tudi organizirano spoznavanje tega okolja. Pri tem želimo predvsem dosečti naslednje cilje:

Ob tem je prav posebnega pomena, da obiskovalce pripravimo do tega, da začnejo opazovati tudi drobne spremembe v naravi in predvsem v njihovi okolici. Tako v njih vzbudimo pozitiven odnos do vseh oblik življenja, pridobijo pa tudi osnovna znanja o varovanju, ohranjanju in izboljšanju naravnega okolja.

2. Splošne značilnosti kulturnih in naravoslovnih vsebin

Naravoslovne vsebine, ki se na Učni poti "SELO" lahko obdelajo so zelo pestre, saj pot poteka po zelo raznolikem terenu in so tako možnosti izredno velike. Z obdelavo posameznega segmenta se lahko na praktičnih primerih obdelajo vsebine in področja, ki so jih učenci in dijaki obdelali že v šoli. Mnoge teme, ki jih je na poti mogoče obdelati pa predstavljajo kvalitetno razširitev snovi obdelane pri pouku. Nekatera področja in tematike pa so za udeležence povsem nova. Glede na izredno veliko različnih možnosti in vsebin, ki se lahko obdelajo na tej poti, je na posebno željo mogoče dati določenemu področju večji poudarek, ob tem, da se drugim področjem nameni ustrezno manj časa. Vsaka šola lahko vpliva na izvedbo kulturnih in naravoslovnih dni v Selu tako, da pravočasno izbere področja ali tematiko, ki bo podrobneje predstavljena.

3. Tehnične značilnosti Učne poti "SELO"

4. Skupne vsebine za vse učence in dijake

Omenjene skupne vsebine se predstavijo vsem udeležencem, vendar na različnih nivojih zahtevnosti, glede na starost skupine in že osvojeno predznanje.

Prav tako se vsi učenci in dijakom ob prihodu seznanijo z varnostnimi pravili, pravili obnašanja, namenom obiska poti in načini dela na poti.

5. Učna snov po sklopih

5.1 Učna snov za osnovno šolo

je razdeljena na več sklopov, ki so prilagojeni različnim nivojem predznanja učencev. Določene skupne tematike se sicer pojavljajo pri vseh sklopih, vendar je nivo podajanja snovi vedno prilagojen nivoju in že osvojenemu predznanju trenutne skupine. Zaradi same zahtevnosti in širine snovi, ki jo je na poti mogoče obdelati je pot po zahtevnosti primernejša predvsem za višje razrede osnovne šole in srednje šole. Kljub temu pa je tudi za nižje razrede mnogo snovi in zanimivih področij, ki se nahajajo na izredno kratki razdalji, ki je primerna tudi za najmlajše.

Razen skupnih vsebin omenjenih zgoraj je za osnovno šolo predvidena za posamezne razrede še podrobnejša obravnava sledečih področij. Vrednosti za število pedagoških ur so zgolj orientacijske. Čas izvedbe pri posameznih temah se lahko na željo šole prilagodi tako, da se določenim temam nameni več pozornosti in časa.

Razred

Učne vsebine

Število PU

1.
  • Seznanitev z varnostnimi pravili, pravili obnašanja in osnovna predstavitev poti, ciljev in namena poti
  • Polje, njiva, travnik, sadovnjak, gozd
  • Cesta, pot, steza
  • Potok, mlaka, močvirje
  • Skrb za naravo
  • 0,5
  • 0,5
  • 0,5
  • 1,0
  • 0,5
2.
  • Seznanitev z varnostnimi pravili, pravili obnašanja in osnovna predstavitev poti, ciljev in namena poti
  • Gozd (živali, rastline, grmi)
  • Polje, njiva, travnik, sadovnjak, gozd, potok, mlaka, močvirje
  • Energija - mlin
  • Skrb za naravo
  • 0,5
  • 0,5
  • 1,0
  • 0,5
  • 0,5
  • 3.
    • Seznanitev z varnostnimi pravili, pravili obnašanja in osnovna predstavitev poti, ciljev in namena poti
    • Zemljevid, katastrska meja, vzpetine, doline, strani neba (orientacija v naravi)
    • Rastline z užitnimi in strupenimi plodovi , gobe
    • Energija - voda - mlin
    • Skrb za naravo
  • 0,5
  • 1,0
  • 1,0
  • 1,0
  • 0,5
  • 4.
    • Seznanitev z varnostnimi pravili, pravili obnašanja in osnovna predstavitev poti, ciljev in namena poti
    • Življenjski prostor (gozd, sadovnjak, polje …)
    • Značilni predstavniki rastlinstva in živalstva
    • Pomen zraka, vode, toplote za življenje
    • Pokrajinske značilnosti, povezanost ljudi
    • Mlin - energija - obrt
    • Cerkev - pokopališče
    • Skrb za naravo - okoljska vzgoja
  • 0,5
  • 0,5
  • 0,5
  • 0,5
  • 0,5
  • 1,0
  • 0,5
  • 0,5
  • 5.
    • Seznanitev z varnostnimi pravili, pravili obnašanja in osnovna predstavitev poti, ciljev in namena poti
    • Kroženje snovi v ekosistemih: neživa narava, proizvajalci, porabniki, razkrojevalci Celinske vode - potok, mlaka, močvirje
    • Kulturna in naravna dediščina - romanska rotundda
    • Skrb za naravo - okoljska vzgoja
  • 0,5
  • 1,0
  • 1,5
  • 1,5
  • 0,5
  • 6.
    • Seznanitev z varnostnimi pravili, pravili obnašanja in osnovna predstavitev poti, ciljev in namena poti
    • Skrb za kulturno in naravno dediščino - romanska rotunda
    • Domača in umetna obrt (mlinarstvo - medičarstvo)
    • Razmnoževanje rastlin naravno - gozd , umetno - drevesnica
    • Skrb za naravo - okoljska vzgoja
  • 0,5
  • 1,5
  • 1,5
  • 1,0
  • 0,5
  • 7.,

    8.

    • Seznanitev z varnostnimi pravili, pravili obnašanja in osnovna predstavitev poti, ciljev in namena poti 0,5
    • Verstva pri nas , cerkve, pokopališča 1
    • Značilnosti in posebnosti našega naravnega okolja 2
    • Poseljenost 1
    • Izraba zemljišč, hidromelioracije, agromelioracije, namakanje površin 1
    • Skrb za naravo - okoljska vzgoja 0,5
  • 0,5
  • 1,0
  • 2,0
  • 1,0
  • 1,0
  • 0,5
  • 5.2 Učna snov razdeljena po tematskih področjih

    Pred obiskom ima vsaka šola možnost vplivati na samo izvedbo naravoslovnih in kulturnih dni tako, da izbere področja in teme, ki bodo bolj podrobno predstavljene. Izbor tem in področij je prikazan v spodnji tabeli. Pod številom pedagoških ur je vpisana količina snovi z določenega področja, ki je že na razpolago za izvedbo ob večidel frontalni izvedbi. Nekatera področja bodo v prihodnosti še dodatno strokovno obdelana tako, da se bo tudi tam količina razpoložljive snovi in informacij še bistveno povečala.

    Učna vsebina

    Nameni

    Št. PU
    Prekmurje
    • Geografski položaj Prekmurja v Sloveniji, ki ga omejuje reka Mura na eni strani ter državne meje na ostalem delu.
    • Razdelitev Prekmurja na Ravensko, Dolinsko, Goričko
    • Značilnosti Prekmurja s posebnim poudarkom na posebnostih Goričkega. Nadmorska višina, količine in razporeditev padavin skozi leto. Kvaliteta zemlje, velikosti parcel, izraba zemljišč, poraščenost z gozdovi
    • Značilni in tipični predstavniki živalstva in rastlinstva na tem predelu Goričkega
    • Poseljenost in demografska struktura prebivalstva na območju vzhodnega Goričkega. Vpliv Madžarske na to območje. Industrija in zaposlenost ljudi na območju vzhodnega dela Goričkega
    • Madžarska manjšina v Prekmurju

    2

    Vas Selo
    • seznanijo se z značilnostmi tipične Goričke vasi Selo (geografski položaj, velikost, število prebivalcev, izraba tal …)
    • seznanijo se z glavnimi značilnostmi širšega območja (prometne povezave, zaposlitev ljudi, …)

    1

    Močvirje
    • spoznajo značilnosti močvirja kot življenjskega prostora (kako nastanejo močvirja, kje jih najdemo, za kaj so pomembna …)
    • seznanijo se z značilnimi predstavniki živalstva in rastlinstva v močvirju in njegovi neposredni bližini (iščejo že znane predstavnike rastlin in živali ter spoznajo specifične predstavnike rastlin in živali, ki jih najdemo v tem okolju)
    • spoznajo pomen ohranjanja naravne pestrosti za stabilnost naravnega okolja in posledice ob porušitvi tega ravnovesja

    1

    Mlin
    • spoznajo značilnosti in posebnosti Časarovega mlina
    • seznanijo se z njegovim nastankom in delovanjem skozi čas od njegove zgraditve leta 1930 do prenehanja delovanja leta 1968
    • seznanijo se z energijo in obrtjo (mlinarstvo, izdelava bučnega olja)
    • ogledajo si zbirko starega kmečkega orodja in ob tem spoznajo delo in življenje na vasi nekoč in danes

    1,5

    Potok
    • spoznajo značilnosti dolin in potokov na vzhodnem delu Goričkega (izviri, količine padavin v letnih časih in količine vode v potokih)
    • seznanijo se z življenjem v potokih in ob njih (spoznajo in glede na letni čas opazujejo nekatere živali, ki živijo v potoku ali ob njem)
    • seznanijo se z značilnimi in redkimi rastlinami, ki jih njademo ob naših potokih (črna jelša, mali jesen …)

    1

    Gozd
    • spoznajo različna drevesa in grmove (hrast, bukev, gaber, rdeči bor, črni bor, vrba, topol, kostanj, akacija, črna jelša, breza, brest, trepetlika, krhlika, rdeči dren, glog, bezeg, …)
    • seznanijo se z različnimi sestoji gozda in njihovimi značilnostmi (v živo vidijo razvoj gozda od začetka poraščanja površin z mnogimi osebki, do razvoja iglastega gozda in praktično vidijo naravni izbor med drevesnimi vrstami)
    • seznanijo se z živalmi, ki živijo v gozdovih na našem območju (živalmi, ki živijo v gozdnih tleh, živalmi, ki živijo v gozdu ter živalmi, ki živijo v krošnjah dreves)
    • seznanijo se s pomenom gozda in ugotavljajo, kako vse je mogoče gozdove izkoriščati (gradbeni les, kurjava, stelja …)

    2

    Sadovnjak
    • seznanijo se z razliko med intenzivnim sadovnjakom in travniškim nasadom (gostota sajenja sadik, velikost sadik, opore ob sadikah …)
    • seznanijo se s sortami jabolk, ki jih najdemo v intenzivnih sadovnjakih na tem območju (jonagold, idared, zlati delišes …)
    • poskušajo se spomniti imen starih sort jablan - spoznajo kako pridemo do sadik sadnega drevja (drevesnica)
    • seznanijo se z pomenom in vplivom podlag na rast, velikost in odpornost sadik sadnega drevja (šibke podlage, sejanci, …)
    • spoznajo pomen namakanja nasadov sadnega drevja (kaj pomeni kapljično namakanje, njegove možnosti in uporaba za namakanje, gnojenje …)
    • seznanijo se s pomenom varstva nasadov s škropivi in spoznajo pomen integrirane pridelave sadja v sadovnjakih

    2

    Poseljenost
    • ugotavljajo značilnosti poseljenosti našega območja
    • ugotavljajo razlike med razporeditvijo hiš na našem področju in na drugih področjih

    1

    Polje, njiva, travnik
    • seznanijo se z značilnostmi našega območja (razparceliranost in zakaj je do nje prišlo, velikost parcel, urejenost parcel, izraba parcel, …)
    • spoznajo pomen pojma plevel in škodljivec za človeka in za naravo (narava ne loči škodlivcev od koristnih živali, prav tako pa ne deli rastline na koristne in plevele. To delitev je uvedel tako pri živalih kot rastlinah človek.)
    • opazujejo in ugotavljajo katere vrste rastlin ljudje gojijo na njivah na tem področju in ugotavljajo razlike med drugimi področji kjer gojijo monokulture

    1,5

    Vinograd
    • Spoznajo razvoj vinogradov skozi čas in na praktičnem primeru vidijo razliko med vinogradi nekoč in danes (od vinograda, kjer ima vsaka trta svoj kol do najsodobnejšega vinograda)

    1

    Rotunda
    • seznanijo se z zgodovino rotunde in njenim pomenom skozi čas (kakšnim namenom in kateri verski skupnosti je služila, …)
    • seznanijo se z posegi pri prezidavah in restavracijah rotunde (dozidava zvonika, prezidava vhoda in oken, prekrivanje strehe, restavracijski posegi za vrnitev v prvotno stanje, …)
    • ugotavljajo značilnosti same rotunde (okrogla oblika, gradbeni material in tehnika, značilna okna v romanskem slogu …)
    • seznanijo se s poslikavo notranjosti in motivi na slikah in freskah (nastanek prvih poslikav v rotundi, nastanek fresk, kaj je freska …)

    1,5

    Verstva
    • seznanijo se z verstvi na našem ožjem in širšem območju (tu živijo pripadniki: katoliške cerkve, evangeličanske cerkve, binkoštne cerkve ter pripadniki reformatorske cerkve)
    • seznanijo se s posebnostmi tega versko mešanega področja (versko mešani zakoni, verska strpnost med pripadniki različnih verskih skupnosti)
    • seznanijo se z razlikami med posameznimi verskimi skupnostmi s posebnim poudarkom na razliki med rimokatoliško cerkvijo in evangeličansko cerkvijo
    • značilnosti pokopališč pri nas (napisi na nagrobnih spomenikih, vsaka vas ima svoje pokopališče, …)

    1,5

    Prekmursko narečje
    • v živo slišijo prekmursko govorico in ugotavljajo razlike med prekmurščino in narečjem svojega kraja
    • seznanijo se s pomenom prekmurščine v preteklosti in njeno uporabo in pomenom pri verskih obredih v današnjem času

    2

    Etnologija
    • seznanijo se z značilnimi starimi običaji kot so: borovo gostüvanje …
    • seznanijo se z različnimi običaji ob različnih priložnostih, kot so gostije, krsti, pogrebi …

    1,5

    Kulinarika
    • seznanijo se z kulinaričnimi posebnostmi našega področja (bujta repa, retaši, dödöli, bograč, …)

    1

    6. Časovni potek naravoslovnega in kulturnega dne

    7. Posebnosti pri izvedbi naravoslovnega ali kulturnega dne

    Naravoslovni in kulturni dan na Učni poti "SELO" je mogoče izvesti skoraj ob vsakem vremenu in obdelati vse učne vsebine. V primeru izredno slabega vremena, ko je zaradi dežja ali megle slaba vidljivost je oteženo ali celo nemogoče praktično pokazati nekatere dele vsebin kot so poseljenost, poraščenost pokrajine in druge teme, ki zahtevajo dobro vidljivost. Ob takšnem vremenu je problematično tudi sprotno izpolnjevanje delovnih listov, kar pa se da pozneje do neke mere nadoknaditi. Med potjo se z učenci in dijaki gibljemo po različnem terenu, vmes pa sta tudi Časarov mlin in rotunda, kjer si je mogoče tudi ob slabem vremenu pripraviti in urediti beležke. Na začetku oziroma koncu poti imamo na razpolago leseno brunarico v kateri so mize in klopi, ki omogočajo sedenje do 45. učencem. Učilnica zaenkrat ni ogrevana in nima dodatne razsvetljave, tako, da je delo v njej mogoče le če so tudi zunaj zmerne temperature. Kljub temu je mogoče v brunarici obdelati nekatere tematike in na koncu tudi odgovoriti na vsa morebitna vprašanja.