Romanska rotunda v SELU
V valovitem svetu enega najlepših predelov vzhodnega Goričkega, na dnu
selanske doline stoji sredi travnikov sorazmerno majhna, a po svoji kulturno-zgodovinski
pričevalnosti nadvse zanimiva kapela, romanska rotunda iz prve polovice
13. Stoletja. Čeprav ne poznamo imena selanskih slikarjev, govori
njihovo delo o kvalitetah, ki presegajo slikarske zmogljivosti martjanskega,
turniškega in velemerskega mojstra Janeza Aquile. Kljub možnim asociacijam,
ki se odpirajo v smeri iskanja vzrokov za nastanek selanske rotunde na
zahodno in južnoevropskem prostoru pozno antičnega in starokrščanskega
časa ( rimski Pantheon S. Vitale v Ravenni i.t.d. ), je bržkone severovzhodna
smer za naš primer verjetnejša. Pojasnjuje namreč vlogo misijonskih pobud
Salzburga in Ogleja na Velikomoravskem prostoru in s tem dopuščča verjetnost
posredovanja rotundnih stavb iz te smeri.
Vizitacijski zapiski iz leta 1698 poročajo, da so jo zgradili
templarji. Vendar je ta zgodnjesrednjeveška stavba v letih 1845 in 1846
bila bistveno prezidana. Okrogli centralni prostor je takrat izgubil orginalno
polkrožno apsido z oltarjem, nadomestili pa so jo z neorgansko priključeno
pravokotno lopo in zvonikom nad njo. V ostalem rotundni prostor s freskami
vred ni bil bistveno načet niti s prvo restavracijo leta 1940, niti kasneje
leta 1956.
Provincialno izhodišče za materialni nastanek Selanske rotunde daje tej stavbi poleg turniškega
in domanjševskega primera sloves najstarejše stavbe v Sloveniji.
Močan kamenoopečni talni zidec je edini sestav temeljnega venca, na katerem stoji
masiven opečnat tambur. Njegova zunanja površina je slikovito razgibana
s pravokotno izstopajočimi vertikalnimi lizenami, ki na vrhu podpirajo
bogato razčlenjeno kupolo obkrožajoč opečnat friz. Opečna struktura igra
skozi prosojno plast glajenega ometa in daje stavbi izredno slikovit videz.
Prezidava iz 19. stoletja je prizadela razen uničene apside tudi orginalni
vhod in okna s tem, da je bil na vzhodni strani odprt na mestu nekdanje
apside vhod skozi preddverno lopo, namesto starih pa so naredili široka
pravokotna okna. Restavracijski poseg leta 1956 je končno povrnil stavbi
prvotno podobo s tem, da je bil zazidan zlagani vhod in okna, ter odprl
stare pristne odprtine. Lep, enostaven, z opečnim dvojnim robom poudarjen
vhod in ozki podolgovati lijakasto odprti lini. Notranjo steno rotunde
obkroža v spodnjem pasu deset polkrožnih niš, ki ustrezajo ritmu lizem
na zunanjščini ter dopolnjujejo slikovitost poslikanega stolpa in opečnih
tal.
Do leta 1864 je v apsidi selanske rotunde stal poznogotski krilni
oltar iz okrog leta 1490, a je bil nato prenesen v Budimpešto. Rotundni
prostor najprej ni bil poslikan in ga je oživljala le prosevajoča opečna
struktura. Že v prvi polovici 14. stoletja pa je bila za staro osnovo poslikana
severna stena pod kupolo z motivi Poklona treh kraljev. Gre za zgodnjegotski
risarski stil, katerega značilnost je široka črna risba, zapolnjena s ploskovno
izrabo barv. Težnje po slikarskem modeliranju še ni zaznati. Okrog leta
1400 je bila vsa notranjščina znova prevlečena s tanko plastjo ometa in
poslikana. Na severni steni se je ponovil ikonogravski prizor Treh kraljev,
medtem ko je na južni steni naslikano nadaljevanje Pasijona, ki se pričenja
v spodnjem pasu kupole. Ta pas loči od vrha kupole naslikana cikcakasta
tračna ornamentika. Centralno mesto na vrhu kupole zavzema čez ves svod
razpeta elipsasta mavrična mandorla, v kateri se nahajata sv. Trojica in
Kristus.
Izven mandorle so razporejeni simboli evangelistov. V spodnjem
pasu kupole se v pravokotnih poljih zvrščajo prizori iz Kristusovega trpljenja,
ki se nato nadaljujejo v logičnem zaporedju na spodnjem delu stene. Ciklus
Pasijona se prične tik nad vhodnim oknom z prizorom Kristusa v predpeklu,
ki ga nakazuje poosebljena pošast z Adamom v žrelu. Stilno sodijo te slikarije
v gotski idealistično - plastični stil. Spodnji del stene z nišami je bržkone
poslikal drug mojster. Vidijo se še ostanki svetniških figur, ki pa so
razen nekaterih ( cerkveni patron Nikolaj, Doroteja, Marjeta, Magdalena
) skoraj povsem uničene.