OD
MRAVLJICE, VRABČKOV DO MURNOV IN SONČKOV
Šolska glasila ljubljanskih osnovnih šol
Prvi dopisi otrok so se začeli pojavljati
v posebnih rubrikah mladinskih listov Zvonček (1907), Angeljček (1914),
Mlada Jugoslavija (1919), Novi rod (1921), Vrtec (1926). Že
v začetku 20. stoletja skušajo nekateri pedagogi pripraviti učence k samostojnemu
delu s tem, da jim za nalogo ne določijo natančnega naslova, temveč jim
prepustijo prosto pisanje o dogodkih v šoli in zunaj nje.
Predvojna osnovnošolska glasila so
nastajala predvsem na pobudo posameznih učiteljev in šolskih vodstev in
so v letih 1919 in 1920 nadomestila celo pomanjkanje šolskih beril. Izdajanje
šolskih listov so omogočili Krajevni šolski uradi, hranilnice, posojilnice
in posamezniki. Listi so bili lepo ilustrirani,
v njih naletimo na dragocene podatke o šolskem delu, šolskem samoupravljanju,
šolskih hranilnicah. Povezovali so šolo in dom, učence pa so pripravljali
na samostojno delo.
Najstarejša ohranjena osnovnošolska
glasila v Slovenskem šolskem muzeju so s šol: Bloke, Trbovlje, Rovte, Sodražica,
Vransko, Šenčur, Bled. Leta 1941 so izšle tri številke glasila I. deške
ljudske šole v Celju pod imenom Studenček. Ljubljanske osnovne šole so
pred vojno izdale več glasil. Največ jih je izšlo na osnovni šoli Bežigrad
in so jih izdajali posebej posamezni dekliški in deški razredi. Svoja glasila
so izdajale tudi šole v Zgornji Šiški, na Viču in Gluhonemnici. Med vojno
osnovne šole niso izdajale glasil. Po letu 1945 je glasil malo.
Na I. deški šoli v Celju izhaja Studenček od decembra 1945 do maja 1946.
V petdesetih letih se pojavijo nova glasila na OŠ Šmartno pod Šmarno
goro z naslovom Okence, v Cerkljah na Gorenjskem Odmevi izpod Krvavca,
na Prevaljah Vigred, na OŠ Toma Brejca v Kamniku
Cvetoča vejica, na OŠ Cvetka Golarja v Škofji Loki Trate, v Preddvoru Matijev
rod. Med glasila z daljšo tradicijo pa spadajo tudi Solzice OŠ Prežihovega
Voranca iz Ljubljane. Z uvedbo
osemletke v letih 1958/59 število glasil narašča, marsikatero glasilo
pa brez prekinitve izhaja še danes.
Delo mladih je s pohvalami in spodbudami
podpirala Zveza prijateljev mladine Slovenije. Mlade dopisnike so vabili
na vsakoletna dopisniška srečanja, pripravljali in postavljali so razstave,
najboljša glasila pa so tudi nagrajevali. Leta 1989 je izbor najboljših
glasil prevzelo uredništvo PIL-a. Vedno
več mladih novinarjev, pesnikov in pisateljev pa je začelo ustvarjati tudi
v nižjih razredih osnovne šole in celo v vrtcih in na uredništvu Cicibana
so se odločili, da do 3. razreda osnovne šole prevzamejo izbor najboljših
glasil. Prvo leto 1995/96 so jih takole povabili k sodelovanju: "Nagradni
natečaj za otroška glasila - Glasila, glasila! Iz šol in iz vrtcev, pisana
in risana, vesela in debela, lepa in najlepša! "
Obdobje naše zgodovine, v kateri je
politični sistem narekoval vsebino in tematiko glasil, je leta 1991 minil
in mladi ustvarjalci so dobili proste roke pri ustvarjanju in oblikovanju
glasil. Tako so se le-ta mnogo bolj približala mladim in njihovim problemom
odraščanja. Glasila so dobila vsebino, ki mlade mnogo bolj zanimajo kot
proslavljanje dneva OF, dneva mladosti, sprejeme v vrste cicibanov, pionirjev,
mladincev in podobno. V ospredje so stopili glasba, moda, film,
intervjuji, uganke. Ob temah o mamilih, ekologiji, odnosih s starši, ljubezni
se otroci z lahkoto poistovetijo s piscem in v člankih iščejo odgovore
na premnoga vprašanja, ki jih vsakodnevno mučijo v dobi odraščanja. Glasila
postanejo tudi na pogled veliko pestrejša
in atraktivnejša, saj pri oblikovanju glasil sodelujejo tudi računalniški
in likovni krožki. Otroci v teh krožkih tako pod vodstvom mentorjev, ki
morajo znati spodbujati in pravilno usmerjati njihovo nadarjenost, razvijajo
svojo ustvarjalnost in domišljijo. Postanejo novinarji, uredniki,
risarji in oblikovalci. V današnjem svetu, ki zahteva, da smo vedno boljši
in korak pred drugimi, je sodelovanje mladine pri šolskem glasilu dobra
podlaga za nadaljnji razvoj in osebnostno rast.
|