ZGODOVINA
Japonska
animacija se je začela v začetku 20. stoletja, ko so japonski filmski
ustvarjalci eksperimentirali z animacijskimi
tehnikami. Leta 1917 so se začela pojavljati prva strokovna in javno
prikazana dela. Animatorji, kot sta Ōten Shimokawa in Seitarou Kitayama, so ustvarili
številna dela, najstarejši film, ki je preživel, pa je Kouchijeva Namakura Gatana ,
dvominutni posnetek samuraja, ki poskuša nov meč preizkusiti na svoji tarči,
samo da bi doživel poraz. 1923 Velik Kanto potres je
povzročil razširjeno uničenje infrastrukture na Japonskem in uničenje skladišča
Shimokawa in je
uničil večino teh zgodnjih del.
Animacija je bila v tridesetih
letih 20. stoletja na Japonskem že uveljavljena kot alternativni format akcij v
živo. Trpela je konkurenca tujih producentov in številnih animatorjev -
kot so Noburō Ōfuji in Yasuji Murata -, ki so delali
v cenejši animaciji izreza, ne pa v cel animaciji . Drugi
ustvarjalci, Kenzō Masaoka in Mitsuyo Seo , so kljub temu naredili
velik napredek v tehniki animacije; izkoristili so pokroviteljstvo vlade, ki
je zaposlila animatorje za izdelavo izobraževalnih kratkih hlač in propagande .
Uspeh celovečernega
filma Walt Disney Company iz
leta 1937 Sneguljčica
in sedem palčkov je močno vplival na številne japonske
animatorje. V šestdesetih letih prejšnjega stoletja je umetnik mange in
animator Osamu Tezuka prilagodil
in poenostavil številne Disneyjeve animacijske tehnike, da so zmanjšali stroške
in omejili število kadrov v produkcijah.
V sedemdesetih letih prejšnjega stoletja se je
povečala priljubljenost mange ,
japonskih stripov in grafičnih
romanov , od katerih so bili mnogi pozneje animirani. Delo
Osamua Tezuka je pritegnilo
posebno pozornost: imenovali so ga "legenda" in "bog
mange". Njegovo delo - in delo drugih pionirjev na tem področju - je
navdihnilo značilnosti in žanre, ki še danes ostajajo temeljni elementi anime. Žanr velikanskih robotov (znan kot
" mecha " zunaj Japonske), na primer, se je
oblikoval v okviru Tezuke, razvil v žanr Super Robot pod Go Nagai in drugimi, in ga je konec desetletja
revolucioniralaYoshiyuki Tomino, ki
je razvil žanr Real Robot . Anime
robotov, kot sta serija Gundam in Super Dimension
Fortress Macross, so v
osemdesetih letih postale takojšnja klasika, robot žanr anime
pa je še danes eden najpogostejših na Japonskem in po vsem svetu. V 80.
letih prejšnjega stoletja je anime postal bolj
sprejet v glavnem toku na Japonskem (čeprav
manj kot manga )
in doživel je razcvet proizvodnje. Po nekaj uspešnih prilagoditvah anime na čezmorskih trgih v osemdesetih letih je anime na teh trgih v 90. letih prejšnjega stoletja še bolj
sprejel in še bolj na prelomu 21. stoletja. Leta 2002 je Spirited Away ,
aProdukcija Studio Ghibli v režiji Hayaoja Miyazakija je na mednarodnem filmskem festivalu v Berlinu osvojila zlatega
medveda, leta 2003 pa je na 75. oskarjih prejela oskarjevo nagrado za najboljši
igrani film
Okvir iz Momotarovih Božjih
morskih bojevnikov (1944),
prvega celovečernega anime filma.