Jožica Kavaš in Biserka
Srša, OŠ Turnišče
ELEKTRIKA - RAZISKOVALNA NALOGA
3. a in 3. b razred
osnovne šole
Turnišče, februar 2002
OTROCI
SE NAJBOLJE UČIJO TAKRAT,
KADAR JIM SAMO POMAGAMO,
DA SE SAMI DOKOPLJEJO DO ISKANIH ZAKONITOSTI.
Peter Kline
THE EVERIDAY GENIUS
- UVOD
- ELEKTRIČNI KROG
- ELEKTRIČNI KROGI Z DVEMA
ŽARNICAMA
- RISANJE ELEKTRIČNIH
KROGOV Z RAČUNALNIŠKIM GRAFIČNIM ORODJEM
- ELEKTRIKA V NAŠEM DOMU
- KRIŽANKE IN UGANKE O
ELEKTRIKI
- ODGOVORI NA VPRAŠANJA UČENCEV
O ELEKTRIKI
- SREČANJE Z ELEKTRIČARJEM
- MOJA ŽEPNA SVETILKA
- ZAKLJUČEK
- LITERATURA, VIRI
1. UVOD
Učiteljici 3.a in 3.b razreda Osnovne šole
Turnišče sva v tem šolskem letu 2001/2002 načrtovali
obravnavo vsebin o elektriki pri predmetu spoznavanje narave in
družbe v obliki raziskovalnega projekta.
Učenci te starosti najlažje spoznavajo in
usvojijo znanja, če jih pridobijo ob igri in praktičnih
aktivnostih. Zato tudi pri doseganju ciljev spoznavanja narave in
družbe uporabljamo te metode.
Raziskovalno delo sva načrtovali skupaj
z učenci. Izhajali smo iz problemov in učenčevih vprašanj
o elektriki. Teh je bilo veliko. Nekatere odgovore so dobili z
raziskovanjem v šoli, v razgovoru z električarjem in s sošolci.
Druge odgovore so poiskali doma s poskusi, v razgovoru s starši,
na internetu in v literaturi.
Pri izvajanju pouka sta sodelovala učitelj
fizike in učitelj računalništva.
Zastavili smo si
naslednje cilje in predvideli dejavnosti za njihovo uresničitev
- Ugotoviti električno
prevodnost snovi s samostojnim raziskovanjem; računalniški
zapis ugotovitev ter risanje risb in skic,
- Spoznati delovanje
električnih krogov:
- z
eksperimentalnim delom,
- s
sestavljanjem električnih krogov,
- z risanjem
električnih krogov s pomočjo računalniškega
programa.
- Ugotoviti rabo električnih
naprav v naših domovih in utemeljiti pomen pazljivega
ravnanja z električnimi napravami zaradi varovanja
zdravja in življenja.
- Iskati odgovore na
vprašanja o elektriki.
- Sestaviti križanke in
uganke o elektriki - povezava s slovenščino.
- Izdelati žepno
svetilko (povezava z likovno vzgojo),
- Seznaniti se s
postopki pridobivanja električne energije v
hidroelektrarnah - ogled videokasete Hidroelektrarne.
Pri raziskovanju v šoli so sodelovali vsi
učenci, ožja skupina pa je aktivno sodelovala v raziskovalni
nalogi tako, da je iskala odgovore tudi doma. Učenci so večino
raziskovalnega dela opravili samostojno. Največkrat so bili
razdeljeni v štiri skupine. Skupine so se izmenjevale, tako da
je vsaka opravila vse naloge. Vse odgovore so zabeležili z računalniki.
Izdelki so delo učencev.
2. ELEKTRIČNI KROG
Na vprašanje, kako deluje električni krog,
smo pričeli iskati odgovor z motivacijskim poskusom, ki sta ga
izvedla dva učenca. Električni krog sta povezala preko vodovodne pipe. Nato sta
ga povezala še preko posode za milo in preko keramičnega umivalnika. V prvem poskusu
je žarnica svetila, v drugih dveh pa ne. Učenci so s tem
poskusom potrdili, da kovine prevajajo elektriko, druge snovi,
kot so umetne snovi in keramika pa ne.
To so uporabili pri iskanju odgovora na
vprašanje: Kaj
prevaja in kaj ne prevaja elektrike? Ugotovitve so zapisali in jih opremili s skicami.
Poskus 1: Žarnico smo povezali z obema
priključkoma baterije.
Ugotovitev: Žarnica je svetila.
Poskus 2: |
Med priključek
žarnice in priključek baterije smo vstavili pisarniško
sponko. |
|
Ugotovitev: |
Žarnica je
svetila, ker železo prevaja elektriko |
|
Skica:
|
Poskus 3: |
Med priključek
žarnice in priključek baterije smo vstavili leseni del
svinčnika. |
|
Ugotovitev: |
Žarnica ni
svetila, ker suh les ne prevaja elektrike. |
|
Skica:
|
Poskus 4: |
.Med priključek žarnice
in priključek baterije smo vstavili žebelj. |
|
Ugotovitev: |
Žarnica je
takoj zasvetila. |
|
Skica:
|
Poskus 5: |
Med priključek
žarnice in priključek baterije smo vstavili vilico. |
|
Ugotovitev: |
Pri povezavi z
vilico je žarnica zopet zasvetila. |
|
Skica:
|
Poskus 6: Med priključek žarnice in
priključek baterije smo vstavili radirko.
Ugotovitev: Ker je radirka iz gume, žarnica
ni zasvetila.
Poskus 7: |
Ko smo se s škarjami
dotaknili navoja žarnice in priključka baterije, je žarnica
zasvetila. |
|
Ugotovitev: |
Žarnica sveti.
To dokazuje, da kovina prevaja elektriko. |
|
Skica:
|
SKLEP:
Ugotovili smo, da vse
povezave iz kovine omogočajo, da žarnica sveti, torej so kovine
prevodniki električnega toka.
Ker pri povezavi električnega kroga z radirko in svinčnikom, žarnica
ni svetila, smo zaključili, da predmeti iz teh materialov ne
prevajajo elektrike - so neprevodniki.
Učenci so nadaljevali delo v štirih
skupinah tako, da so se izmenjevali in je vsaka skupina opravila
vse vaje.
- 1. skupina je proučevala električni krog in
ugotavljala kaj ga sestavlja.
- 2. skupina je iskala odgovor na vprašanje kdaj žarnica
sveti.
- 3. skupina je preskušala delovanje električnega
kroga s stikalom. V preglednico so učenci vpisali in
narisali ustrezne risbe in sheme.
- 4. skupina je proučevala sestav in delovanje žepne
svetilke. Opisala je potek proučevanje žepne
svetilke.
Ko so učenci 1. skupine opravili nalogo,
so se lotili naloge, ki jo imela 2. skupina, nato naloge 3. in
nazadnje 4. skupine. Tako so vsi učenci opravili vse naloge.
Ko so opravili delo, so skupine poročale.
Vsaka skupina je opisala poizkus in poročala o rešitvah nalog,
ki ga je opravljala nazadnje. Ob tem so učenci na tabli in v
zvezke oblikovali miselni vzorec.
SKLEP: Ugotovili smo, da takrat,
ko električni krog ni sklenjen, žarnica ne sveti. Ko pa
je električni krog sklenjen, žarnica sveti. Pri
nekaterih poizkusih smo bili presenečeni, saj smo
mislili, da bo žarnica svetila, pa ni, ali pa je bilo
ravno obratno. Pri tem smo se naučili, da žarnica sveti
le takrat, ko je električni krog sklenjen.
|
|
3. ELEKTRIČNI KROGI Z
DVEMA ŽARNICAMA
Učitelj fizike je z učenci preskusil
nekoliko zahtevnejše električne kroge. Povezali so dve žarnici
v zaporedni vezavi, to je eno za drugo in v vzporedni vezavi, to
je eno ob drugi. Ugotavljali so, kaj se zgodi, če odvijemo eno
od žarnic. Ob tem so spoznali tudi skici obeh vezav.
ZAPOREDNA VEZAVA
|
Če eno žarnico odvijemo, tudi
druga ne sveti več.Takšna vezava je uporabljena pri božično-novoletnih
lučkah. |
VZPOREDNA VEZAVA
|
Če eno žarnico odvijemo, druga
sveti naprej. Ta vezava je uporabljena pri električnih
napravah v našem domu, npr. pri lestencih z več žarnicami.
Obe vezavi so preskušali s sestavljanko. |
4. RISANJE ELEKTRIČNIH
KROGOV RAČUNALNIŠKIM ORODJEM
Posebej privlačne so za učence bile vaje
v risanju električnih krogov z računalniškim programom EDISON. Svoje delo je ena izmed skupin opisala ta
predstavila:
OPIS DELA:
Na računalnikih smo s programom Edison delali razne
poskuse.
Rabili smo baterijo, žarnico, stikalo in žice, potrebovali smo
še miško (z njeno pomočjo smo izvajali poskuse).
Najprej smo rabili baterijo, potem žarnico, stikalo in nazadnje
žice. Od baterije do žarnice smo povezali žico, prav tako od
žarnice do stikala in od stikala do baterije, da smo imeli vse
povezano. Potem smo pritisnili še na stikalo in žarnica je
svetila.
Učenci so narisali in preizkusili
delovanje preprostega električnega kroga. Na papir so narisali njegovo skico. Narisali so še zaporedno in vzporedno vezane električne kroge. Posebno zanimivost pa je
predstavljal poskus, v katerem so žarnico priključili na
električni vir s previsoko napetostjo in jo je zaradi tega razneslo.
5. ELEKTRIKA V NAŠEM
DOMU
Učenci so doma poiskali odgovore na vprašanje,
čemu rabimo električne naprave. Odgovore smo skupno zapisali.
- Namizna svetilka nam sveti, ko delamo
domačo nalogo.
- Brivnik rabimo, ko se brijemo.
- Z mešalnikom stepamo smetano.
- Z mlinčkom meljemo kavo.
- Z likalnikom likamo obleko.
- Radio rabimo, ko poslušamo pesmi.
- Pralni stroj nam opere perilo.
- Električni grelec ogreva vodo.
- Z električno pečjo ogrevamo sobe, ko
je mrzlo.
- Na štedilniku kuhamo hrano.
- Sesalnik sesa prah.
- V hladilniku hladimo pijačo.
- Sobna svetilka osvetljuje prostor.
6. KRIŽANKE IN UGANKE O
ELEKTRIKI
Veliko veselja imajo učenci s
sestavljanjem križank in ugank. Na temo elektrika so jih
sestavili kar nekaj.
- V elektrarnah pridobivajo električno
energijo______________________.
- Električni krog sklene in prekine
_________________________.
- Delavec, ki popravlja električne
naprave, je ________________.
- Moč vode izkoriščamo v
_______________________________.
- V žarnici žari tanka
___________________________________.
- V žepni svetilki je vir elektrike
___________________________.
- V žepni svetilki je porabnik
_____________________________.
- Za likanje perila uporabljamo
____________________________.
- Snov, ki ne prevaja elektrike, je
___________________________.
UGANKE O
ELEKTRIKI
Se ne vidi, se ne sliši.
Zdaj je tu, zdaj je tam.
(AKIRTKELE)
|
Nima mišic, a vseeno je tako močna, da
poganja električni motor. (AKIRTKELE)
|
Nima nog, pa teče. (KOT INČIRTKELE)
|
Je v vsaki sobi.
Ko pritisneš gumb, kot sonce sije.(ACINRAŽ)
|
Teče, teče noč in dan,
nič se ne utrudi, nima svojih sanj.(KOT
INČIRTKELE)
|
Svetlinova hči
na mizi stoji,
na stene nas riše,
zaspi, vse izbriše. (AKLITEVS)
|
7. ODGOVORI NA VPRAŠANJA
UČENCEV O ELEKTRIKI
Učenci so postavili vrsto vprašanj o
elektriki. Odgovore so poiskali sami. Nekateri v celoti ustrezajo,
nekateri pa predstavljajo poenostavljene razlage tistih, ki so
jim odgovarjali.
1. Kako hladilnik ohladi živila?
V hladilniku je motorček,
ki odvzema toploto.Tako v hladilniku ostane mrzlo in ohladi
živila.
(Odgovoril mi je oče.)
2. Najbolj me zanima, kakšne stroje
uporabljajo za proizvajanje elektrike.
Največkrat uporabljajo
generatorje.
(Kruger Anna, Faktopedija, Velika
ilustrirana enciklopedija, 1997)
3. Kako pride elektrika v domove?
Elektrika pride v naše
domove po žicah - po električnih daljnovodih.
(Odgovoril mi je električar.)
4. Ali ima elektrika moč?
Elektrika ima zelo
veliko moč, ker poganja stroje.
(Odgovorila mi je mama.)
5. Zanima me, od kod pride elektrika.
Elektrika pride iz
elektrarn.
(Odgovorila mi je sestra.)
6. Zakaj se prižge TV, če pritisnemo
na tipko?
S pritiskom na gumb
sprožimo dovod elektrike v televizijski sprejemnik.
(Odgovorila mi je mama.)
7. Kdo lahko popravlja stvari, ki so na
elektriko?
Stvari, ki so na
elektriko, lahko popravlja oseba, ki jo imenujemo električar.
(Jim Miles, Svetovna enciklopedija za
otroke, 1996.)
8. Zakaj je elektrika nevarna za človeka?
Elektrika je nevarna za
človeka, ker ga lahko strese.
(Odgovor je povedal Ciril.)
9. Kako v hidroelektrarni dobijo
elektriko?
V hidroelektrarni
dobijo elektriko s pomočjo vode.
(Jim Miles, Svetovna enciklopedija za
otroke, 1996.)
10. Kje je hidroelektrarna?
Hidroelektrarne so na
rekah.
(Odgovor je povedal Miha.)
11. Zakaj morajo otroci biti previdni
pri uporabi električnih naprav?
Otroci morajo biti
previdni pri električnih napravah zato, da se ne poškodujejo.
(Odgovor je povedala mama.)
12. Kje vse pridobivamo elektriko?
Elektriko pridobivamo v
hidroelektrarnah, termoelektrarnah in v jedrski elektrarni Krško.
(Odgovor je povedal električar.)
13. Zakaj se luči prižgejo tako hitro,
ko pritisnemo na stikalo?
Luči se prižgejo tako
hitro, ker s pritiskom na stikalo odpremo električni tok.
(Odgovorila je Tina.)
14. Kako pride elektrika v avtomobile?
V avtomobile pride
elektrika iz akumulatorja.
(Odgovoril mi je električar.)
15. Zakaj elektrika človeka strese, če
pride v stik z njo?
Človeka strese, ker je
prevodnik električnega toka.
(Odgovoril je oče.)
16. Kdaj je elektrika nevarna?
Elektrika je nevarna
takrat, kadar nas strese.
(Odgovor je povedal oče.)
8. SREČANJE Z ELEKTRIČARJEM
V šolo smo k pouku povabili električarja, ki je odgovoril na veliko vprašanj učencev o
elektriki. Povedal je, da morajo biti ljudje, ki delajo z
elektriko, biti zelo previdni in natančni, ker je elektrika
lahko zelo nevarna. Opozoril nas je na nevarnosti, kot so:
pokvarjena vtičnica, poškodovana vrvica, pokvarjeno stikalo,
pokvarjena električna naprava, nepravilno ravnanje z električnimi
napravami in drugo.
9. MOJA ŽEPNA SVETILKA
Vsak učenec je izdelal žepno svetilko.
Eden od njih je zapisal:
V šoli pri SND smo
izdelali žepno svetilko. Uporabili smo baterijo, žice, žarnico,
stikalo.
Pred začetkom
dela smo si najprej vse pripravili.
Potem smo začeli z izdelovanjem.
Na baterijo smo privezali žice, nato smo priključili še žarnico
in stikalo. Potem so nam učiteljice dele zavarile, da so bili
trdni. Nato smo izdelali ohišje iz plastelina.
To smo dali na baterijo. Ko smo končali, smo izdelke razstavili.
10. ZAKLJUČEK
Misli učencev
Nekateri učenci so na koncu projekta
povedali nekaj misli o opravljenem delu:
Pri raziskovalnem delu o
elektriki smo opravili veliko poskusov: kako skleniti in
prekiniti preprost ali zahtevnejši električni krog, kaj prevaja
in kaj ne prevaja električnega toka...
Najbolj všeč nam je
bilo, ko smo izdelovali svojo žepno svetilko.
Naši izdelki so bili
zelo lepi. Na koncu so učiteljice naše izdelke fotografirale.
Pri poskusih nam je bilo
zelo lepo in zabavno, veliko smo se naučili.
Sklepne misli učiteljic
Pri izvajanju raziskovalnega dela o
elektriki smo skupaj z učenci "uživali". Mladi
raziskovalci so z navdušenjem odkrivali zakonitosti o elektriki.
Pri samostojnem raziskovanju so bili zelo motivirani: npr. ko so
odkrivali, katere snovi prevajajo in katere ne prevajajo električnega
toka; veselili so se, ko je žarnica zasvetila. Motivacija je
bila na visoki ravni skozi celotni potek dela, kar so učenci
dokazovali še s svojim domačim delom na računalnikih, saj so
urejene opise dela v šoli že naslednji dan prinesli na disketah.
Prav tako so zelo hitro in natančno seznanjali učence z
odgovori na njihova vprašanja o elektriki, ki so jih poiskali v
različni literaturi in virih.
Cilje, ki smo si jih zastavili, zapisani so
v uvodu tega poročila, so učenci usvojili skozi lastne
dejavnosti, kar pomeni, da ni bilo potrebno teoretično razlagati
vsebin. Pri preverjanju znanja o elektriki so učenci pokazali,
da so jih dobro usvojili skozi proces raziskovalnega dela. Veliko
procesnih znanj so pridobili na kognitivnem, psihomotoričnem in
afektivnem področju, in sicer:
- pri izvajanju eksperimentov in
izdelavi končnega izdelka so razvijali ročne spretnosti
in organizacijo dela;
- opisovali so poskuse (ustno in pisno);
- risali so poskuse in jih shematsko
prikazovali;
- razvijali sposobnost zaključevanja;
- uporabljali različno literaturo in
vire;
- razvijali ustvarjalnost pri
sestavljanju ugank in križank;
- delali z računalniki v šoli in doma;
- ves čas dela je vladalo dobro delovno
in sodelovalno vzdušje.
Cilje za raziskovalno nalogo smo oblikovali
iz vprašanj učencev in izhajajoč iz učnega načrta za
naravoslovje in tehniko za 4. razred 9-letne osnovne šole. Če
primerjamo ta način dela s klasičnim poukom, ugotavljamo, da učenci
pridobijo v približno istem času s tem načinom več znanj, da
so zelo motivirani za delo in so njihova znanja trajnejša, če
se sami dokopljejo do iskanih zakonitosti.
11. LITERATURA, VIRI:
- Korenjak, B.: Priročnik s tedenskimi
razporeditvami za pouk v 3. razredu osnovne šole. Ptuj:
Katarina d.o.o., 1993 .
- Kruger, A.: Faktopedija. Ljubljana:
Založba Mladinska knjiga, 1997.
- Miles, J.: Svetovna enciklopedija za
otroke. Murska Sobota: Pomurska založba, 1996.
- Novak, H.: Projektno učno delo, drugačna
pot do znanja. Ljubljana: DZS, 1990.
- Spoznavanje narave in družbe:
Hidroelektrarne - videokaseta
- Strmčnik, F.: Problemski pouk v
teoriji in praksi. Ljubljana: Didakta, 1992.
- Tempusovo snopje. Ljubljana: DZS, 1993.
- Učni načrt: Naravoslovje in tehnika,
1998.
STROKOVNI PREGLED IN POMOČ:
Franko FLORJANČIČ,
Svetovalec
Zavoda za šolstvo RS za področje tehnične vzgoje v OŠ, območna
enota Maribor
LEKTORIRALA: Neža CIGÜT,
OŠ Turnišče
RAČUNALNIŠKO OBLIKOVANJE:
Andrej ROGAČ,
OŠ Turnišče
|