Ojnica služi za povezavo med batom in ročično gredjo. Pri tem mora prenašati tlačno silo od bata na ročično gred in na njej ustvarjati vrtilni moment, tako da pretvori premočrtno gibanja v vrtilno. Zaradi tega se v vzdolžni smeri ojnice pojavljajo velike tlačne sile, ki so posledica tlaka plina, hkrati pa velike sile pospeška, kot posledica sprememb hitrosti in smeri bata. Te ustvarjajo natezne in tlačne obremenitve, hkrati pa nihanje stebla ojnice, okoli osi batnega sornika, povzroča njeno upogibanje. Predvsem pri daljših ojnicah nastopa tudi uklon.
Ojnica je običajno izdelana iz legiranega jekla in kovana v utopih. Prerez stebla je v obliki I-profila, da se ojnici poveča odpornost proti uklonu, zmanjša pa se tudi teža. Nekatere ojnice so tudi iz aluminijevih zlitin.
Bati so najbolj
izpostavljeni deli motorjev, saj na njih deluje neposredno
tlačna sila,
ki je posledica indikatorskega tlaka. Ta sila deluje v smeri osi valja
in obremenjuje pesto batnega sornika in s tem batni sornik. Bat
prenaša tudi bočne sile, zaradi lege ojnice,
glede na
srednjico valja, zato mora bat imeti primerno površino
(plašč bata), ki prenaša te
bočne sile na valj.
1 - ležajna puša, 2 - oljna izvrtina, 3 - mala glava, 4 - netezni vijak, 5 - ojnično steblo, 6 - velika glava, 7 - varovalno nos, 8 - ležajna blazinica
Zgornji konec ojnice imenujemo mala glava, saj mora biti prilagojena prostoru v notranjosti bata. Spodnji del ojnice imenujemo velika glava. Z njo oklepamo ročično gred. Nanjo jo pritrdimo z vijaki.
Domov_______________________________________________________________________________ _ Naprej