Uradni list RS, št. 87/2001
Velja od 23.11.2001
ZAKON O
KNJIŽNIČARSTVU (ZKnj-1)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina
zakona)
Zakon
ureja javno službo na področju knjižnične dejavnosti, tako da določa:
– dejavnost, ustanovitev,
financiranje in nadzor knjižnic, ki se financirajo iz javnih sredstev ter
knjižničnega informacijskega servisa za izmenjavo podatkov v nacionalnem
vzajemnem bibliografskem sistemu,
– nacionalni vzajemni
bibliografski sistem in pogoje za vključitev v ta sistem,
– naloge Nacionalnega
sveta za knjižnično dejavnost.
Pojem
knjižnična dejavnost iz prejšnjega odstavka vključuje tudi sodobne informacijske
sestavine te dejavnosti.
2. člen
(knjižnična
dejavnost kot javna služba)
Knjižnična
dejavnost, ki je javna služba, zajema:
– zbiranje, obdelovanje,
hranjenje in posredovanje knjižničnega gradiva,
– zagotavljanje dostopa do
knjižničnega gradiva in elektronskih publikacij,
– izdelovanje knjižničnih
katalogov, podatkovnih zbirk in drugih informacijskih
virov,
– posredovanje
bibliografskih in drugih informacijskih proizvodov in storitev,
– sodelovanje v
medknjižnični izposoji in posredovanju informacij,
– pridobivanje in
izobraževanje uporabnikov,
– informacijsko
opismenjevanje,
– varovanje knjižničnega
gradiva, ki je kulturni spomenik,
– drugo bibliotekarsko,
dokumentacijsko in informacijsko delo.
Javna
služba je tudi dejavnost knjižničnega informacijskega servisa za izmenjavo
podatkov v nacionalnem vzajemnem bibliografskem sistemu, ki je namenjena
zagotavljanju:
– pogojev za delovanje
vzajemnega bibliografskega sistema,
– dostopnosti elektronskih
virov informacij v tem sistemu.
Dejavnost
iz tega člena izvajajo javni zavodi, na podlagi koncesije pa tudi druge pravne
osebe in posamezniki. Njen obseg se določi s programom dela in finančnim načrtom
oziroma s koncesijsko pogodbo.
3. člen
(knjižnično
gradivo)
Knjižnično
gradivo so objavljeni tiskani, zvočni, slikovni, elektronski ali kako drugače
tehnično izdelani zapisi, ki jih zbirajo in javnosti posredujejo knjižnice ter
so namenjeni za potrebe kulture, izobraževanja, raziskovanja in
informiranja.
Knjižnično
gradivo so tudi rokopisi in drugo neobjavljeno gradivo (tipkopisi, elektronski
zapisi in podobno), namenjeno potrebam iz prejšnjega
odstavka.
V
dvomu, ali gre za knjižnično gradivo, odloča pristojni minister iz 58. člena
tega zakona.
4. člen
(nacionalni
vzajemni bibliografski sistem)
Nacionalni
vzajemni bibliografski sistem sestavljajo knjižnice, ki izpolnjujejo pogoje iz
tega zakona za vključitev v ta sistem, nacionalna knjižnica in organizacija, ki
izvaja dejavnost knjižničnega informacijska servisa za izmenjavo podatkov v tem
sistemu (v nadaljevanju: knjižnični informacijski servis).
5. člen
(knjižnično
gradivo kot kulturni spomenik)
Knjižnično
gradivo, ki ima lastnosti kulturnega spomenika v skladu z zakonom, ki ureja
varstvo kulturne dediščine, je kulturni spomenik po zakonu brez posebnega
postopka razglasitve.
Ne
glede na prvi odstavek se s tem zakonom razglasi za kulturni spomenik naslednje
knjižnično gradivo:
– kodeksi, listine in
drugo rokopisno gradivo ter knjižno, kartografsko, notno in podobno gradivo,
nastalo pred letom 1800;
– arhivski izvodi vseh
publikacij, ki imajo značaj Slovenike iz prve alinee 33. člena tega zakona ali
pa so kot taki določeni s predpisi o obveznem izvodu.
Knjižnica,
ki hrani knjižnično gradivo iz prejšnjih dveh odstavkov, vodi na osnovi navodil
iz 13. člena tega zakona seznam enot tega gradiva, ki je del registra dediščine
iz zakona, ki ureja varstvo kulturne dediščine.
Minister,
pristojen za kulturo, lahko izjemoma dovoli izvoz ali izmenjavo knjižničnega
gradiva, ki je kulturni spomenik, po predhodnem mnenju nacionalne
knjižnice.
II. KNJIŽNICE
6. člen
(namen
knjižnic)
Knjižnica
v skladu s strokovnimi načeli organizira zbirko knjižničnega gradiva in virov
informacij z namenom zagotavljati posameznikom in skupinam dostopnost in
uporabo:
– lastnega gradiva in z
njim povezanih informacij,
– medknjižnične izposoje,
– zunanjih dostopnih
informacijskih virov.
7. člen
(vrste
knjižnic)
Knjižnica
je pravna oseba ali njena organizacijska enota, ki izvaja knjižnično
dejavnost.
Po
prevladujočem krogu uporabnic in uporabnikov (v nadaljnjem besedilu: uporabniki)
so knjižnice:
– splošne,
– šolske,
– visokošolske,
– specialne,
– nacionalna.
8. člen
(pravice
uporabnikov)
Uporabniki
imajo pravico do brezplačnih osnovnih storitev, kot so:
– izposoja gradiva,
– posredovanje informacij
o gradivu in iz gradiva,
– bibliopedagoško
delo.
Vlada
Republike Slovenije določi z uredbo tudi druge osnovne storitve uporabnikom ter
okvirno obratovalni čas knjižnic in način njihovega poslovanja, pri čemer
posebej opredeli tiste storitve, ki ne povzročajo knjižnicam dodatnih stroškov,
kot brezplačne.
9. člen
(zveze
knjižnic)
Knjižnice
se lahko povezujejo v zveze, ki so koordinativna
telesa in predstavljajo ter zastopajo interese, ki so povezani z njihovim
razvojem.
10. člen
(razvid
knjižnic)
Knjižnice
se vpišejo v razvid knjižnic, ki ga vodi nacionalna
knjižnica.
Vpis
v razvid izvede nacionalna knjižnica potem, ko prejme pravnomočno odločbo iz 36. člena tega zakona.
11. člen
(standardi in strokovna
priporočila)
Razvoj
knjižnic usmerjajo standardi in strokovna priporočila, ki se nanašajo na
organiziranost in delovanje knjižnične javne službe in ki jih sprejme Nacionalni
svet za knjižnično dejavnost.
Standardi
iz prejšnjega odstavka se nanašajo na dolgoročnejše obdobje, ki ga natančneje
določi Nacionalni svet za knjižnično dejavnost.
12. člen
(izločanje
knjižničnega gradiva)
Knjižnica
izloča knjižnično gradivo v skladu s strokovnimi navodili, ki jih sprejme
nacionalna knjižnica.
13. člen
(ugotavljanje
lastnosti kulturnega spomenika)
Knjižnica
ugotavlja, katero knjižnično gradivo iz 5. člena tega zakona je kulturni
spomenik, v skladu s strokovnimi navodili, ki jih sprejme nacionalna
knjižnica.
14. člen
(donacije
knjižničnega gradiva)
Knjižnica
prevzema donacije knjižničnega gradiva, ki je pomembno po merilih knjižnične
stroke.
15. člen
(zbiranje
podatkov)
Knjižnice
imajo za potrebe svojega dela in za zavarovanje gradiva pravico, da v skladu s
predpisi o varstvu osebnih podatkov zbirajo in obdelujejo naslednje osebne
podatke svojih uporabnikov: ime in priimek, datum in kraj rojstva, naslov
stalnega in začasnega bivališča, izobrazba, zaposlitev ali
šola.
Osebni
podatki iz prejšnjega odstavka se zbrišejo eno leto po izpolnitvi namena, zaradi
katerega so bili zbrani.
1. Splošne knjižnice
16. člen
(splošne
knjižnice)
Splošne
knjižnice, ki izvajajo knjižnično dejavnost za prebivalstvo v svojem okolju,
zagotavljajo storitve tudi za skupine prebivalcev s posebnimi
potrebami.
Splošne
knjižnice v okviru javne službe iz 2. člena tega zakona tudi:
– sodelujejo v
vseživljenjskem izobraževanju,
– zbirajo, obdelujejo,
varujejo in posredujejo domoznansko gradivo,
– zagotavljajo dostopnost
in uporabo gradiv javnih oblasti, ki so splošno dostopna na elektronskih
medijih,
– organizirajo posebne
oblike dejavnosti za otroke, mladino in odrasle, ki so namenjene spodbujanju
bralne kulture,
– organizirajo posebne
oblike dejavnosti za otroke, mladino in odrasle s posebnimi potrebami,
– organizirajo kulturne
prireditve, ki so povezane z njihovo dejavnostjo.
Splošne
knjižnice so vključene v nacionalni vzajemni bibliografski
sistem.
Splošne
knjižnice lahko opravljajo tudi gospodarsko dejavnost, če je ta oziroma njen
prihodek namenjen opravljanju knjižnične dejavnosti kot javne
službe.
Splošna
knjižnica lahko prenese posamezne naloge iz druge alinee na osrednjo območno
knjižnico ali v soglasju z njo na drugo knjižnico s tega
območja.
17. člen
(imenovanje in
razrešitev direktorja oziroma direktorice splošne
knjižnice)
Direktorja
oziroma direktorico splošne knjižnice (v nadaljnjem besedilu: direktor) imenuje
svet splošne knjižnice (v nadaljnjem besedilu: svet) na podlagi javnega
razpisa.
Mandat
direktorja traja pet let.
Za
direktorja je lahko imenovan, kdor izpolnjuje pogoje, ki so določeni z aktom o
ustanovitvi.
Svet
si mora pred imenovanjem ali razrešitvijo direktorja pridobiti soglasje občin
ustanoviteljic, ki imajo v lasti več kot polovico soustanoviteljskega deleža in
mnenje občin, ki so na splošno knjižnico s pogodbo prenesle opravljanje te
dejavnosti, ter mnenje strokovnih delavcev knjižnice.
Strokovni
delavci knjižnice o mnenju glasujejo tajno.
Soglasja
in mnenja iz četrtega odstavka se nanašajo na kandidata oziroma kandidatko za
direktorja, ki ga predlaga svet knjižnice izmed tistih prijavljenih, ki
izpolnjujejo pogoje.
Če
občine ustanoviteljice ali pogodbenice in strokovni delavci iz četrtega odstavka
tega člena ne odgovorijo v roku 60 dni, se šteje, da so bila soglasja podana
oziroma mnenja pozitivna.
Po
pridobitvi soglasij in mnenj svet imenuje direktorja z večino glasov vseh članov
sveta.
Podrobnejše
določbe v zvezi z imenovanjem oziroma razrešitvijo direktorja določi
ustanovitveni akt splošne knjižnice.
Direktorja
razreši svet na način in po postopku, ki je določen za direktorja javnega
zavoda.
18. člen
(imenovanje
vršilca oziroma vršilke dolžnosti direktorja)
Če
direktorju predčasno preneha mandat, oziroma če nihče izmed prijavljenih
kandidatov za direktorja ni imenovan, svet knjižnice imenuje vršilca oziroma
vršilko dolžnosti direktorja izmed strokovnih delavcev knjižnice, oziroma izmed
prijavljenih kandidatov, vendar največ za eno leto.
19. člen
(pravna oseba)
Splošna
knjižnica je samostojna pravna oseba (v nadaljnjem besedilu: samostojna
knjižnica), če izvaja knjižnično dejavnost za okvirno 10.000 in več prebivalcev.
Knjižnica, ki izvaja to dejavnost za območje z manjšim številom prebivalcev, je
enota samostojne knjižnice.
Knjižnica
iz prejšnjega odstavka lahko izjemoma izvaja druge kulturne dejavnosti v okviru
posebnih organizacijskih enot.
Knjižnica
iz prejšnjega odstavka mora zagotoviti ločeno vodenje finančnega
poslovanja.
20. člen
(dolžnost
občin)
Vsaka
občina mora zagotoviti knjižnično dejavnost za svoje občane tako, da ustanovi
splošno knjižnico sama ali skupaj z drugimi občinami, ali tako, da poveri
opravljanje te dejavnosti s pogodbo drugi splošni knjižnici v soglasju z njenim
ustanoviteljem.
Če
ustanovi več občin skupaj splošno knjižnico, določijo medsebojne pravice in
obveznosti v aktu o ustanovitvi.
Če
občina ne zagotovi knjižnične dejavnosti za svoje prebivalce, stori to država na
njen račun.
21. člen
(posebni
pogoji za vpis splošne knjižnice v sodni register)
Splošne
knjižnice se lahko registrirajo za izvajanje knjižnične dejavnosti na podlagi
odločbe o izpolnjevanju pogojev iz 36. člena tega zakona, ki jo predloži
ustanovitelj.
22. člen
(izpolnjevanje
pogojev)
Splošna
knjižnica mora trajno izpolnjevati pogoje iz 36. člena tega
zakona.
Ministrstvo,
pristojno za kulturo, vsaka tri leta za vsako splošno knjižnico ugotavlja
izpolnjenost pogojev oziroma določi rok za njihovo
izpolnitev.
Če
splošna knjižnica ne izpolnjuje pogojev, se o tem obvesti ustanovitelja in se ji
obenem z odločbo naloži, da pripravi najkasneje v treh mesecih načrt, s katerim
določi, kako bo v danem roku dosegla izpolnitev pogojev, in ga predloži v
soglasje svojemu ustanovitelju oziroma soustanoviteljem ali pogodbenim
partnerjem. Če ti najkasneje v roku enega meseca ne odgovorijo, se šteje da je
soglasje dano.
23. člen
(merjenje
delovanja splošnih knjižnic)
Minister,
pristojen za kulturo, sprejme pravilnik o merilih, po katerih so splošne
knjižnice dolžne meriti svoje delovanje.
24. člen
(navodila za
domoznansko gradivo)
Splošne
knjižnice upoštevajo za strokovno obdelavo in hranjenje nacionalno pomembnega
domoznanskega gradiva navodila nacionalne knjižnice.
25. člen
(splošne
knjižnice na narodnostno mešanih območjih)
Splošne
knjižnice na narodnostno mešanih območjih, zagotavljajo tudi knjižnično
dejavnost, namenjeno pripadnikom italijanske in madžarske narodne skupnosti ter
romske skupnosti. Te knjižnice zagotavljajo pripadnikom teh skupnosti
komuniciranje v njihovem jeziku.
Splošne
knjižnice iz prejšnjega odstavka pripravijo program dejavnosti v soglasju s
predstavniki narodnih skupnosti.
26. člen
(splošne
knjižnice na obmejnih območjih)
Splošne
knjižnice, ki pokrivajo obmejna območja, zagotavljajo dostop do knjižničnega
gradiva tudi Slovencem v zamejstvu, tako da jim omogočajo izposojo, v
sodelovanju z osrednjimi knjižnicami Slovencev v zamejstvu za njihove potrebe
izvajajo nakup gradiv v Sloveniji ter pomagajo pri razvoju knjižnic slovenske
manjšine v sosednjih državah.
Splošne
knjižnice iz prejšnjega odstavka pripravijo program dejavnosti v sodelovanju z
nacionalno knjižnico.
27. člen
(osrednja
območna knjižnica)
Splošna
knjižnica, ki na podlagi pogodbe z ministrstvom, pristojnim za kulturo, v
soglasju s svojim ustanoviteljem opravlja za širše območje posebne naloge, je
osrednja območna splošna knjižnica.
Njene
posebne naloge so:
– zagotavljati povečan in
zahtevnejši izbor knjižničnega gradiva in informacij,
– nuditi strokovno pomoč
vsem knjižnicam s svojega območja,
– koordinirati zbiranje,
obdelavo in hranjenje domoznanskega gradiva za svoje območje,
– usmerjati izločeno
knjižnično gradivo s svojega območja.
2. Šolske in visokošolske
knjižnice
28. člen
(šolske
knjižnice)
Šolske
knjižnice podpirajo izobraževalni proces, tako da izvajajo knjižnično dejavnost
predvsem za učence, vajence, dijake in študente višjih strokovnih šol ter za
strokovne delavce teh šol.
29. člen
(visokošolske
in univerzitetne knjižnice)
Visokošolske
knjižnice podpirajo študijski in raziskovalni proces, tako da izvajajo
knjižnično dejavnost predvsem za študente, visokošolske učitelje in visokošolske
sodelavce.
Univerzitetne
knjižnice so glavne visokošolske knjižnice univerz.
Univerzitetne
knjižnice opravljajo v okviru javne službe iz 2. člena tega zakona in nalog
visokošolskih knjižnic še naslednje naloge:
– koordinirajo knjižnično
dejavnost na univerzah,
– koordinirajo nabavo in
ponudbo knjižničnega gradiva v okviru univerz,
– organizirajo in
usklajujejo delovanje sistema medknjižnične izposoje,
– koordinirajo deponiranje
in izločanje gradiva na univerzah,
– koordinirajo izdelavo
bibliografije visokošolskih učiteljev, znanstvenih delavcev in visokošolskih
sodelavcev svoje univerze,
– pridobivajo in
obdelujejo obvezne izvode gradiv, ki nastajajo in se objavljajo v okviru
univerze, vključno z diplomskimi, magistrskimi in doktorskimi nalogami,
– usklajujejo pripravo in
izvedbo programov izobraževanja uporabnikov na univerzah,
– nudijo strokovno pomoč
delavcem v knjižnični dejavnosti v okviru univerz,
– lahko opravljajo
domoznansko dejavnost,
– lahko opravljajo druge
naloge, katerih izvajanje nanje prenese nacionalna
knjižnica.
30. člen
(povezovanje
visokošolskih knjižnic v nacionalni vzajemni bibliografski sistem)
Visokošolske
knjižnice članic univerz se povezujejo v nacionalni vzajemni bibliografski
sistem koordinirano preko univerz.
3. Specialne knjižnice
31. člen
(specialne
knjižnice)
Specialne
knjižnice izvajajo knjižnično dejavnost na posameznih znanstvenih ali strokovnih
področjih.
Specialne
knjižnice v okviru javne službe iz 2. člena tega zakona tudi:
– zagotavljajo
specializirane informacije na posameznih znanstvenih, strokovnih in problemsko
orientiranih področjih ali v organizacijah, katerih del so,
– predvsem vsebinsko
obdelujejo knjižnična gradiva in interne dokumente organizacij, katerih del so,
– gradijo specializirane
knjižnične in podatkovne zbirke,
– vrednotijo in
posredujejo specializirane informacije,
– usposabljajo uporabnike
za iskanje specializiranih informacij.
Specialne
knjižnice so tudi tiste, ki izvajajo knjižnično dejavnost v posebnih
prilagojenih tehnikah za slepe in slabovidne.
Kot
specialne knjižnice se obravnavajo tudi specializirani informacijski
centri.
32. člen
(osrednji
specializirani informacijski centri)
Pristojni
minister določi osrednje specializirane informacijske centre, ki na posameznem
znanstvenem, strokovnem ali problemsko orientiranem področju koordinirajo
vsebinsko obdelavo dokumentov in usklajeno gradnjo specializiranih podatkovnih
zbirk.
4. Nacionalna knjižnica
33. člen
(nacionalna
knjižnica)
Nacionalna
knjižnica je osrednja državna knjižnica. Nacionalna knjižnica je javni
zavod.
Nacionalna
knjižnica izvaja v okviru knjižnične javne službe poleg dejavnosti iz 2. člena
tega zakona še naslednje naloge:
– zbira, obdeluje, hrani
in posreduje temeljno nacionalno zbirko vsega knjižničnega gradiva v slovenskem
jeziku, o Sloveniji in Slovencih, slovenskih avtorjev, slovenskih založb,
pripadnikov italijanske in madžarske narodne skupnosti, romske skupnosti in
drugih manjšinskih skupnosti v Sloveniji (Slovenika) ter temeljne tuje
literature;
– skrbi za dostopnost
gradiva iz prejšnje alinee v tujini in še posebej Slovencem, ki živijo zunaj
Republike Slovenije;
– kot nacionalni
bibliografski center zagotavlja uporabnikom doma in v tujini dostopnost do
informacij o knjižničnem gradivu, tako da vključuje podatke o založniški
produkciji Slovenike v bibliografske zbirke ter izdeluje in objavlja tekočo in
retrospektivno slovensko nacionalno bibliografijo;
– opravlja naloge
državnega referalnega centra,
– opremlja publikacije z
osnovnim kataložnim opisom (CIP),
– v sodelovanju z
mednarodnimi institucijami dodeljuje oznake mednarodne bibliografske kontrole
(ISSN, ISBN, ISMN) in druge identifikacijske oznake tiskanih in elektronskih
publikacij,
– vodi in izvaja program
varovanja knjižničnega gradiva, ki je kulturna dediščina, ter organizira in
izvaja zaščito in restavriranje knjižničnega gradiva;
– izvaja raziskovalno,
razvojno in svetovalno delo na svojem delovnem področju,
– zbira, obdeluje in
posreduje statistične in druge podatke o delovanju knjižnic,
– organizira in izvaja
strokovno izpopolnjevanje in usposabljanje knjižničnih delavcev,
– organizira in usklajuje
delovanje sistema medknjižnične izposoje,
– vodi razvid knjižnic,
– opravlja naloge centra
za razvoj knjižnic,
– organizira in usmerja
izločanje gradiva in deponiranje nacionalno pomembnega knjižničnega gradiva,
– izdaja predhodno mnenje
za izvoz nacionalno pomembnega knjižničnega gradiva,
– izdaja predhodno mnenje
o izpolnjevanju pogojev iz pravilnika iz 36. člena tega zakona,
– pripravlja strokovne
podlage za sprejem splošnih predpisov in strokovnih priporočil s področja
knjižničarstva,
– koordinira pripravo
triletnih načrtov za razvoj splošnih knjižnic iz 37. člena tega zakona,
– sprejema navodila za
strokovno obdelavo in hranjenje nacionalno pomembnega domoznanskega gradiva,
– sprejema navodila za
izločanje knjižničnega gradiva,
– sistematično zbira
informacije o ponudbi publikacij slovenske produkcije in o tem obvešča
knjižnice,
– opravlja naloge za
nacionalni vzajemni bibliografski sistem,
– opravlja druge naloge,
opredeljene v ustanovitvenem aktu,
– določa merila iz 14. člena tega zakona.
34. člen
(organ
upravljanja nacionalne knjižnice)
Organ
upravljanja nacionalne knjižnice ima sedem članov, ki jih imenuje in razrešuje
Vlada Republike Slovenije.
Od
tega imenuje:
– dva na predlog za
knjižnice pristojnih ministrstev,
– dva na predlog
uporabnikov,
– enega na predlog
knjižničnega informacijskega servisa,
– enega na predlog
Kulturniške zbornice Slovenije,
– enega na predlog
zaposlenih.
Mandat članov organa upravljanja nacionalne knjižnice traja štiri leta. Podrobnejše
določbe o nalogah, sestavi in delovanju organa upravljanja določi ustanovitveni
akt nacionalne knjižnice.
35. člen
(ustanovitelj
nacionalne knjižnice)
Nacionalno
knjižnico ustanovi država, ustanoviteljske pravice pa uresničuje Vlada Republike
Slovenije.
III. KNJIŽNIČNA JAVNA
SLUŽBA
1. Pogoji za izvajanje
knjižnične javne službe
36. člen
(pogoji)
Knjižnice,
ki izvajajo knjižnično javno službo, morajo imeti:
– ustrezen obseg in izbor
strokovno urejenega knjižničnega gradiva,
– ustrezno število
ustrezno usposobljenih strokovnih delavcev,
– ustrezen prostor in
opremo,
– ustrezno organizacijo
knjižnične dejavnosti.
Minister,
pristojen za kulturo, sprejme, v soglasju z ministrom, pristojnim za šolstvo in
znanost, pravilnik, s katerim podrobneje določi pogoje iz prejšnjega odstavka za
posamezne vrste knjižnic.
Izpolnjevanje
pogojev iz prejšnjega odstavka ugotavlja pristojno ministrstvo iz 58. člena tega
zakona z odločbo, ki jo prejmejo ustanovitelj, knjižnica in nacionalna
knjižnica.
Knjižnica
lahko začne z izvajanjem knjižnične dejavnosti po pravnomočnosti odločbe iz
prejšnjega odstavka razen splošne knjižnice, ki lahko začne z izvajanjem te
dejavnosti po vpisu v sodni register.
37. člen
(normativi za
načrtovanje razvoja)
Minister,
pristojen za kulturo, sprejme v soglasju z ministrom, pristojnim za šolstvo in
znanost, na podlagi strokovnih priporočil iz 11. člena tega zakona, normative za
načrtovanje razvoja splošnih, visokošolskih in šolskih knjižnic v naslednjih
treh letih. Na njihovi osnovi pripravi knjižnica v soglasju s svojim
ustanoviteljem triletni razvojni načrt.
38. člen
(določanje
pogojev iz 36. člena tega zakona za splošne knjižnice)
S
pravilnikom iz drugega odstavka 36. člena tega zakona se pogoji za splošne
knjižnice določijo na osnovi povprečno doseženega stanja v teh knjižnicah po
prvinah iz prvega odstavka 36. člena tega zakona v zadnjem koledarskem letu pred
njegovim sprejemom in se vsaka tri leta usklajujejo glede na v tem času doseženo
novo povprečje.
39. člen
(bibliotekarski izpit)
Strokovni
delavci knjižnic, ki izvajajo javno službo, morajo imeti predpisano vrsto in
stopnjo izobrazbe ter opravljen bibliotekarski izpit.
Oseba,
ki se zaposli kot strokovni delavec knjižnice in nima opravljenega
bibliotekarskega izpita, ga mora opraviti najkasneje v dveh
letih.
Oseba,
ki se prvič zaposli kot strokovni delavec knjižnice in nima opravljenega
bibliotekarskega izpita, se usposablja za samostojno opravljanje dela, ki se
konča z opravljanjem bibliotekarskega izpita, kot
pripravnik.
Področno
pristojni minister predpiše podrobnejše določbe o vrsti in stopnji
izobrazbe.
Minister,
pristojen za kulturo, v soglasju z ministrom, pristojnim za šolstvo in znanost,
s pravilnikom določi podrobnejše določbe o bibliotekarskem izpitu. Določila
pravilnika morajo upoštevati bibliotekarska znanja, verificirana v že
opravljenih strokovnih izpitih na drugih področjih.
Strokovni
delavci pridobivajo strokovne nazive v skladu s pravilnikom, ki ga sprejme
minister, pristojen za kulturo, v soglasju z ministrom, pristojnim za šolstvo in
znanost. Določila pravilnika morajo smiselno upoštevati strokovne nazive, ki
veljajo na drugih področjih.
2. Nacionalni
bibliografski sistem
40. člen
(skupne
strokovne osnove)
Skupne
strokovne osnove za delovanje nacionalnega vzajemnega bibliografskega sistema
so:
– standardizirana in
vzajemna obdelava knjižničnega gradiva in enotno vodenje katalogov,
– ustrezna usposobljenost
strokovnih delavcev za vzajemno katalogizacijo,
– računalniška in
komunikacijska povezanost knjižnic.
41. člen
(vključitev v
nacionalni vzajemni bibliografski sistem)
V
nacionalni vzajemni bibliografski sistem se lahko vključijo vse knjižnice, ki se
obvežejo, da bodo upoštevale skupne strokovne osnove za delovanje v tem sistemu
in s knjižničnim informacijskim servisom sklenejo pogodbo o načinu sodelovanja v
sistemu in uporabi njegovih servisov. Financiranje se ureja v skladu z 52. členom tega zakona.
V
nacionalni vzajemni bibliografski sistem se lahko vključijo tudi knjižnice
znotraj skupnega slovenskega kulturnega prostora s sedežem zunaj
Slovenije.
Da
je knjižnica vključena v nacionalni vzajemni bibliografski sistem, se šteje, ko
je njen lokalni katalog uporabnikom dostopen preko tega
sistema.
42. člen
(dovoljenje za
vzajemno katalogizacijo)
Strokovni
delavci knjižnic, ki so vključene v nacionalni vzajemni bibliografski sistem,
lahko sodelujejo v procesu vzajemne katalogizacije in kreirajo bibliografske
zapise za vzajemno bazo podatkov, če imajo dovoljenje za vzajemno
katalogizacijo, ki ga izda knjižnični informacijski servis v soglasju z
nacionalno knjižnico.
Dovoljenje
iz prejšnjega odstavka se izda, če ima kandidat opravljen bibliotekarski izpit
in opravljeno dodatno usposabljanje s področja vzajemne katalogizacije, s
preizkusom znanja.
Vsebino,
pogoje in način izdaje dovoljenja iz prvega odstavka tega člena določi s
pravilnikom minister, pristojen za znanost, v soglasju z ministrom, pristojnim
za kulturo.
43. člen
(možnost
pritožbe)
Zoper
izdajo dovoljenja iz prejšnjega člena je dovoljena pritožba na pristojno
ministrstvo iz 58. člena tega zakona, zoper odločbo iz 36. člena tega zakona pa
na Vlado Republike Slovenije. Pri odločanju o pritožbah se uporablja zakon, ki
ureja splošni upravni postopek.
44. člen
(knjižnični
informacijski servis)
Naloge
knjižničnega informacijskega servisa v nacionalnem bibliografskem sistemu so:
– koordinacija razvoja in
delovanja vzajemnega bibliografskega sistema in njegovih servisov, s svojega
delovnega področja,
– koordinacija razvoja in
uporabe standardov računalniške podpore za potrebe vzajemnega bibliografskega
sistema in njegovih servisov,
– razvoj in vzdrževanje
programske opreme za potrebe vzajemnega bibliografskega sistema in njegovih
servisov,
– ugotavljanje
usposobljenosti strokovnih delavcev knjižnic za sodelovanje v vzajemni
katalogizaciji v sodelovanju z nacionalno knjižnico,
– načrtovanje in
vzdrževanje skupnih računalniških in komunikacijskih zmogljivosti za delovanje
sistema,
– organizacija ponudbe
podatkovnih zbirk na elektronskih nosilcih z neposrednim dostopom v dogovoru z
njihovimi proizvajalci,
– organizacija strokovnega
izobraževanja in svetovanja na področju dejavnosti, ki jih opravlja za
nacionalni vzajemni bibliografski sistem,
– raziskovalno, razvojno
in svetovalno delo na svojem delovnem področju,
– priprava strokovnih
podlag s svojega delovnega področja za delo Nacionalnega sveta za knjižnično
dejavnost.
45. člen
(izvajanje
nalog knjižničnega informacijskega servisa)
Naloge
knjižničnega informacijskega servisa izvaja javni zavod, lahko pa tudi druga
pravna oseba na podlagi koncesije, ki jo podeli pristojno ministrstvo iz 58. člena tega zakona.
46. člen
(organ
upravljanja knjižničnega informacijskega servisa)
Knjižnični
informacijski servis, ki je javni zavod, ima organ upravljanja, ki je sestavljen
iz devetih članov, ki jih imenuje in razrešuje Vlada Republike Slovenije. Od
tega imenuje:
– dva
na predlog za knjižnice pristojnih ministrstev,
– enega
na predlog univerz, – enega na predlog nacionalne knjižnice,
– enega
na predlog splošnih knjižnic,
– enega
na predlog šolskih knjižnic,
– enega
na predlog specialnih knjižnic,
– enega
na predlog ministrstva, pristojnega za informacijsko družbo,
– enega
na predlog zaposlenih.
Mandat članov organa upravljanja knjižničnega informacijskega servisa traja štiri
leta.
Če
javni zavod opravlja tudi druge dejavnosti kot javno službo, se število članov
poveča skladno z obsegom teh dejavnosti in vrsto
uporabnikov.
Podrobnejše
določbe o nalogah, sestavi in delovanju organa upravljanja določi ustanovitveni
akt javnega zavoda, ki izvaja naloge knjižničnega informacijskega
servisa.
47. člen
(naloge
nacionalne knjižnice v nacionalnem vzajemnem bibliografskem sistemu)
Naloge
nacionalne knjižnice v nacionalnem vzajemnem bibliografskem sistemu so:
– koordinacija priprave
strokovnih osnov za nacionalni vzajemni bibliografski sistem s svojega delovnega
področja,
– razvoj strokovnih osnov
vzajemnega kataloga v sodelovanju s knjižničnim informacijskim servisom,
– organizacija strokovnega
izobraževanja in svetovanja na področju dejavnosti, ki jih opravlja za
nacionalni vzajemni bibliografski sistem,
– ugotavljanje
usposobljenosti strokovnih delavcev knjižnic za sodelovanje v vzajemni
katalogizaciji v sodelovanju s knjižničnim informacijskim servisom,
– skrb za kontrolo
kvalitete in za redakcijo bibliografskih zapisov v vzajemnem katalogu,
– priprava strokovnih
podlag s svojega delovnega področja za delo nacionalnega sveta za knjižnično
dejavnost.
3. Nacionalni svet za
knjižnično dejavnost
48. člen
(Nacionalni
svet za knjižnično dejavnost)
Za
odločanje o strokovnih zadevah na področju knjižnične dejavnosti ustanovi Vlada
Republike Slovenije Nacionalni svet za knjižnično dejavnost kot
strokovno-posvetovalno telo.
Predsednik
in člani sveta so priznani strokovnjaki s področja knjižnične dejavnosti, ki jih
imenuje Vlada Republike Slovenije za dobo petih let in so lahko ponovno
imenovani.
Za
posamezna področja svojega delovanja lahko svet oblikuje komisije, ekspertne
skupine in druga delovna telesa.
Organizacija
in način delovanja sveta se uredita v poslovniku, ki ga sprejme svet z večino
glasov.
Administrativna
in tehnična dela za svet opravlja ministrstvo, pristojno za
kulturo.
49. člen
(sestava
Nacionalnega sveta za knjižnično dejavnost)
Nacionalni
svet za knjižnično dejavnost je sestavljen iz članov, ki jih imenuje Vlada
Republike Slovenije, in to:
– tri na predlog za
knjižnice pristojnih ministrstev;
– enega na predlog
nacionalne knjižnice,
– po enega na predlog
vsake od univerz,
– enega na predlog
knjižničnega informacijskega servisa,
– enega na predlog
strokovnih združenj dokumentalistov in informatikov,
– enega na predlog
visokošolskih organizacij za bibliotekarstvo,
– enega na predlog
Kulturniške zbornice Slovenije,
– enega na predlog
splošnih knjižnic.
Podrobnejše
določbe o nalogah, sestavi in delovanju sveta določi vlada s sklepom o
ustanovitvi Nacionalnega sveta za knjižnično dejavnost.
50. člen
(naloge
Nacionalnega sveta za knjižnično dejavnost)
Nacionalni
svet za knjižnično dejavnost opravlja zlasti naslednje naloge:
– sprejema področna
strokovna priporočila,
– daje predhodno mnenje k
vsem predpisom, ki se nanašajo na knjižnično dejavnost,
– obravnava strokovne
osnove knjižnične dejavnosti,
– obravnava strokovne
osnove za delovanje nacionalnega vzajemnega bibliografskega sistema, spremlja
delovanje tega sistema in usklajuje njegov razvoj;
– daje mnenje k predlogu
razvojnih načrtov in letnega programa dela ter finančnega načrta nacionalne
knjižnice in knjižničnega informacijskega servisa,
– obravnava letna poročila
o delovanju nacionalne knjižnice in knjižničnega informacijskega servisa ter s
svojim mnenjem seznanja Vlado Republike Slovenije ter pristojna ministrstva,
– daje pobude in predloge
s področja svojega dela.
IV. JAVNO FINANCIRANJE
51. člen
(viri
financiranja)
Knjižnice,
ki so samostojni javni zavodi, in knjižnični informacijski servis, pridobivajo
sredstva za delo iz javnih sredstev, plačil uporabnikov za storitve javne
službe, s prodajo blaga in storitev na trgu in iz drugih virov pod pogoji,
določenimi v aktih o ustanovitvi.
Sredstva
za izvajanje dejavnosti javne službe knjižnic in knjižničnega informacijskega
servisa pokrivajo stroške za plače, za materialne stroške za delo, za nakup
knjižničnega gradiva, ter za nakup in vzdrževanje prostorov ter
opreme.
52. člen
(financiranje
javne službe iz javnih sredstev)
Sredstva za izvajanje javne službe
knjižnice, ki je javni zavod, zagotavlja ustanovitelj oziroma
soustanovitelji in drugi pogodbeni partnerji na podlagi pogodbe ter na
osnovi programa dela in finančnega načrta, pripravljenih skladno s
pogoji iz 36. člena tega zakona, h katerima so podali ustanovitelj
oziroma soustanovitelji in pogodbeni partnerji soglasje.
Knjižnice,
ki so del javno financiranih organizacij, pridobivajo sredstva na osnovi
pravilnika iz 36. člena tega zakona na način, ki velja za te
organizacije.
Nacionalna
knjižnica in knjižnični informacijski servis pridobita javna sredstva od
ustanovitelja s pogodbo na osnovi njunih programov dela in finančnih načrtov, h
katerim da soglasje Vlada RS. V programu se določijo vrste in obseg storitev, ki
se financirajo v okviru javne službe.
Knjižnica
ali knjižnični informacijski servis, ki ni javni zavod, pridobi javna sredstva
za izvajanje javne službe od države ali občine na podlagi koncesijske
pogodbe.
Posamezni
projekti se financirajo na podlagi javnih razpisov.
53. člen
(deleži občin
pri sofinanciranju splošnih knjižnic)
Če
več občin soustanovi splošno knjižnico ali posamezna
občina sklene pogodbo o zagotavljanju knjižnične dejavnosti na svojem območju s
splošno knjižnico v drugi občini, se finančna obveznost za skupne stroške
razdeli na te občine premosorazmerno s številom
njihovih prebivalcev, medtem ko stroške knjižnične dejavnosti, ki nastanejo
neposredno na območju občine, krije vsaka občina sama.
Občine
zagotavljajo sredstva za sofinanciranje nakupa knjižničnega gradiva v
dvanajstinah v skladu s pravilnikom iz 36. člena tega zakona in glede na število
prebivalcev občine.
Občine
zagotavljajo sredstva za materialne stroške in nakup gradiva v skladu s
sprejetim finančnim načrtom knjižnice.
Skupni
stroški iz prvega odstavka tega člena obsegajo predvsem materialne stroške in
stroške dela, povezane z izborom, nabavo in obdelavo knjižničnega gradiva, z
uporabo referenčne zbirke in bibliobusa ter z
delovanjem skupnih služb.
V
dvomu, ali določeni stroški sodijo med skupne stroške, odloči minister,
pristojen za kulturo.
54. člen
(neizpolnjevanje
obveznosti občine)
Če
minister, pristojen za kulturo, ugotovi, da občina ne izpolnjuje svojih
obveznosti iz 52. in 53. člena tega zakona, mora najkasneje v roku enega meseca
opozoriti pristojni občinski organ, da mora občina začeti izpolnjevati svoje
obveznosti. Če občina v danem roku ne izpolni svojih obveznosti, sproži
minister, pristojen za kulturo, postopke v skladu s predpisi, ki urejajo lokalno
samoupravo.
55. člen
(sredstva
države pri sofinanciranju knjižnic)
Za
podporo usklajenemu razvoju knjižnične dejavnosti prispeva država po postopku,
ki je določen s področnim zakonom, proračunska sredstva za:
– nabavo tujega
knjižničnega gradiva v nacionalni, visokošolskih in specialnih knjižnicah na
podlagi kriterijev, ki jih določi za posamezno področje pristojni minister,
– posebne naloge osrednjih
območnih knjižnic iz 27. člena tega zakona na temelju pogodbe med ministrstvom,
pristojnim za kulturo, in temi knjižnicami,
– programe iz 25. in 26. člena tega zakona na temelju pogodb med ministrstvom, pristojnim za kulturo, in
temi knjižnicami,
– knjižnično nadomestilo
in
– delno za letni nakup
knjižničnega gradiva in računalniške opreme splošnih
knjižnic.
Obseg
sredstev knjižničnega nadomestila se določi z letnim državnim
proračunom.
Sredstva
iz zadnje alinee prvega odstavka tega člena se izplačajo pod pogojem, da se
redno zagotavljajo tudi ostala sredstva v skladu s prvim odstavkom 52. člena
tega zakona. Obseg sredstev za letni nakup knjižničnega gradiva in računalniške
opreme iz zadnje alinee prvega odstavka tega člena se določi z državnim
proračunom.
56. člen
(knjižnično
nadomestilo)
Za
javno posojanje knjižničnega gradiva iz 3. člena tega zakona v splošnih
knjižnicah se uvede knjižnično nadomestilo kot podpora avtorjem tega gradiva, ki
imajo stalno bivališče v Republiki Sloveniji ali ustvarjajo v
slovenščini.
Minister,
pristojen za kulturo, podrobneje določi način in oblike razdelitve sredstev iz
naslova knjižničnega nadomestila.
57. člen
(odplačna
uporaba)
Knjižnice,
ki ne izvajajo javne službe iz 2. člena tega zakona, lahko uporabljajo storitve
in proizvode knjižničnega informacijskega servisa proti
plačilu.
V. NADZOR
58. člen
(nadzor nad
izvajanjem javne službe)
Za
strokovni nadzor nad zagotavljanjem in delovanjem javne službe iz 2. člena tega
zakona sta pristojni:
– ministrstvo, pristojno
za kulturo, za: nacionalno knjižnico, splošne knjižnice in specialne knjižnice s
področja kulture ter za knjižnično gradivo kot kulturni spomenik;
– ministrstvo, pristojno
za šolstvo in znanost, za: šolske in visokošolske oziroma univerzitetne
knjižnice ter specialne knjižnice na drugih področjih in knjižnični
informacijski servis.
Vsebino
strokovnega nadzora iz prejšnjega odstavka podrobneje določa pravilnik iz 36. člena tega zakona.
59. člen
(inšpekcijski
nadzor)
Inšpekcijski
nadzor nad izvajanjem določb tega zakona in na njegovi podlagi izdanih predpisov
in drugih aktov izvajajo inšpektorji ministrstva, pristojnega za kulturo, razen
nadzora nad šolskimi knjižnicami, ki ga izvajajo inšpektorji ministrstva,
pristojnega za šolstvo in znanost.
60. člen
(imenovanje
inšpektorjev)
Za
inšpektorja je lahko imenovana oseba, ki ima: – univerzitetno izobrazbo,
– poznavanje področij knjižnične dejavnosti in informacijskih dejavnosti,
– strokovni izpit za inšpektorja.
VI. IZVAJANJE
INŠPEKCIJSKEGA NADZORA
61. člen
(vrste
nadzora)
Nadzor
se opravlja kot redni, izredni in ponovni nadzor.
Redni
nadzor mora biti opravljen najmanj vsako tretje leto.
Izredni
nadzor se lahko opravlja tudi na predlog ustanovitelja knjižnice, knjižnice ali
države kot sofinancerja. Uporabnik knjižnice lahko da pobudo za uvedbo
nadzora.
Ponovni
nadzor se izvede po preteku roka, določenega za odpravo kršitev ter izvršitev
naloženih ukrepov in nalog.
Inšpektor
je dolžan predlagatelja oziroma pobudnika obvestiti o dejanjih, ki jih je
opravil v zvezi s predlogom oziroma pobudo in o izvršenih
ukrepih.
62. člen
(pooblastila
inšpektorja)
Inšpektor
ima poleg pooblastil po splošnih predpisih, ki urejajo inšpekcijsko nadzorstvo
še naslednja pooblastila:
– nadzira stanje
organiziranosti javne službe iz 2. člena tega zakona,
– nadzira trajno
izpolnjevanje pogojev iz 36. člena tega zakona in spoštovanje normativov pri
načrtovanju razvoja splošnih knjižnic,
– nadzira spoštovanje
uredbe iz 8. člena tega zakona.
63. člen
(ukrepi
inšpektorja)
Inšpektor
ima v primeru, da ugotovi kršitev predpisov, katerih izvajanje nadzoruje,
pravico in dolžnost:
– odrediti začasno prepoved
izvajanja knjižničnih storitev, za katere izvajalec nima odločbe iz 36.
člena tega zakona oziroma če splošna knjižnica ni vpisana v
sodni register,
– odrediti odpravo
pomanjkljivosti v poslovanju knjižnice v roku, ki ga določi,
– predlagati uvedbo
postopka zaradi storitve prekrška.
64. člen
(zapisniki in
poročila inšpektorjev)
Po
opravljenem nadzoru je inšpektor dolžan o svojih ugotovitvah sestaviti zapisnik
in ga vročiti pristojnemu organu knjižnice, ustanovitelju te knjižnice oziroma
ustanoviteljem in pogodbenim partnerjem.
Inšpektor
iz prejšnjega odstavka je dolžan najmanj enkrat letno poročati pristojnemu
ministru glede:
– opravljenih nadzorov v
posameznih knjižnicah,
– ugotovljenih kršitvah in
izrečenih ukrepih,
– o stanju organiziranosti
javne službe iz 2. člena tega zakona.
VII. KAZENSKA DOLOČBA
65. člen (prekrški)
Z
denarno kaznijo od 100.000 do 300.000 tolarjev se kaznuje za prekršek odgovorna
oseba knjižnice:
1. če krši pravico
uporabnika do brezplačnih osnovnih storitev (8. člen),
2. če začne z izvajanjem
knjižnične dejavnosti brez pravnomočne odločbe o izpolnjevanju pogojev za
izvajanje te dejavnosti oziroma pred vpisom v sodni register (zadnji odstavek
36. člena).
VIII. PREHODNE IN KONČNA
DOLOČBA
66. člen
(NUK)
Naloge
in pristojnosti nacionalne knjižnice opravlja Narodna in univerzitetna knjižnica
v Ljubljani, katere akti se morajo uskladiti s tem zakonom v roku šestih mesecev
od njegove uveljavitve.
67. člen
(opravljanje
nalog knjižničnega informacijskega servisa)
Inštitut
informacijskih znanosti Maribor po uveljavitvi tega zakona nadaljuje z
izvajanjem nalog knjižničnega informacijskega servisa. Vlada Republike Slovenije
v roku šestih mesecev uskladi akt o ustanovitvi z določbami tega
zakona.
68. člen
(prevzem nalog
univerzitetne knjižnice Univerze v Ljubljani)
Narodna
in univerzitetna knjižnica v Ljubljani opravlja tudi naloge univerzitetne
knjižnice za Univerzo v Ljubljani, ki imenuje v organ upravljanja nacionalne
knjižnice dva predstavnika uporabnikov iz 34. člena tega zakona, razen če
Univerza v Ljubljani odloči drugače.
Način
opravljanja nalog iz prejšnjega odstavka uredita Univerza v Ljubljani in Narodna
in univerzitetna knjižnica v Ljubljani s pogodbo.
69. člen
(strokovni
izpit)
Šteje
se, da imajo strokovni delavci knjižnic, ki so opravili strokovni izpit za
knjižničarstvo po prejšnjih predpisih, opravljen bibliotekarski izpit po tem
zakonu.
Strokovni
delavci šolskih in visokošolskih knjižnic, ki so izpolnjevali pogoje za
opravljanje knjižnične dejavnosti pred uveljavitvijo tega zakona, lahko
opravljajo delo knjižničarja tudi po njegovi uveljavitvi.
Strokovni
delavci knjižnic, ki se prijavijo za opravljanje bibliotekarskega izpita do
uveljavitve pravilnika iz 39. člena tega zakona, ga lahko opravijo po prejšnjih
predpisih.
Strokovni
delavci knjižnic, razen tistih iz prejšnjih treh odstavkov, morajo opraviti
bibliotekarski izpit po tem zakonu najkasneje v roku 2 let od njegove
uveljavitve.
70. člen
(rok za
sprejem akta o ustanovitvi Nacionalnega sveta za knjižnično dejavnost)
Akt
o ustanovitvi Nacionalnega sveta za knjižnično dejavnost sprejme Vlada Republike
Slovenije najkasneje tri mesece po uveljavitvi zakona.
71. člen
(rok za
sprejem podzakonskih predpisov in navodil)
Izvršilni
predpisi in strokovna navodila iz tega zakona morajo biti sprejeti najkasneje v
šestih mesecih po uveljavitvi tega zakona.
72. člen
(rok za
začetek inšpekcijskega nadzora)
Inšpekcijski
nadzor iz 59. člena tega zakona se zagotovi v roku šestih mesecev od uveljavitve
tega zakona.
73. člen
(rok za
uskladitev s tem zakonom)
Ustanovitelji
in knjižnice morajo uskladiti organizacijo in delovanje knjižnic s tem zakonom
najkasneje v enem letu po njegovi uveljavitvi.
74. člen
(začetek
financiranja po tem zakonu)
Določbe
tega zakona, ki se nanašajo na financiranje knjižnic, se začnejo uporabljati s
1. 1. 2002.
75. člen
(razveljavitev
dosedanjega zakona)
Z
dnem uveljavitve tega zakona preneha veljati zakon o knjižničarstvu (Uradni list
SRS, št. 27/82).
76. člen
Ta
zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike
Slovenije.
Št. 611-03/00-2/4
Ljubljana, dne 24. oktobra 2001.
Predsednik Državnega zbora
Republike Slovenije Borut
Pahor l. r.