Uradni list RS, št.
24/2003
Velja od
22.3.2003
ZAKON O DOSTOPU DO INFORMACIJ JAVNEGA ZNAČAJA (ZDIJZ)
I. UVODNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina zakona)
(1) Ta zakon ureja
postopek, ki vsakomur omogoča prost dostop do informacij javnega značaja, s
katerimi razpolagajo državni organi, organi lokalnih skupnosti, javne agencije,
javni skladi in druge osebe javnega prava, nosilci javnih pooblastil in
izvajalci javnih služb (v nadaljnjem besedilu: organi).
(2) Vlada Republike
Slovenije (v nadaljnjem besedilu: vlada) vsako leto objavi katalog organov iz
prvega odstavka tega člena.
2. člen
(namen zakona)
(1) Namen tega
zakona je zagotoviti javnost in odprtost delovanja organov ter omogočiti
uresničevanje pravice posameznikov in pravnih oseb, da pridobijo informacije
javnega značaja.
(2) Za uresničitev
namena tega zakona si morajo organi prizadevati, da dosežejo čim večjo
obveščenost javnosti o svojem delovanju.
3. člen
(spolna slovnična oblika)
V tem zakonu
uporabljeni izrazi, ki se nanašajo na osebe in so zapisani v moški slovnični
obliki, so uporabljeni kot nevtralni za ženski in moški
spol.
II. INFORMACIJA JAVNEGA ZNAČAJA
4. člen
(informacija javnega značaja)
Informacija javnega
značaja je informacija, ki izvira iz delovnega področja organa, nahaja pa se v
obliki dokumenta, zadeve, dosjeja, registra, evidence ali dokumentarnega gradiva
(v nadaljnjem besedilu: dokument), ki ga je organ izdelal sam, v sodelovanju z
drugim organom, ali pridobil od drugih oseb.
III. TEMELJNE DOLOČBE
5. člen
(načelo prostega dostopa)
(1) Informacije
javnega značaja so prosto dostopne pravnim ali fizičnim osebam (v nadaljnjem
besedilu: prosilci).
(2) Vsak prosilec
ima na svojo zahtevo pravico pridobiti od organa informacijo javnega značaja
tako, da jo pridobi na vpogled, ali da pridobi njen prepis, fotokopijo, ali njen
elektronski zapis.
6. člen
(izjeme)
Organ prosilcu
zavrne dostop do zahtevane informacije, če se zahteva nanaša
na:
1. podatek, ki je na podlagi zakona, ki ureja tajne podatke, opredeljen kot tajen zaradi javne varnosti, obrambe države, zaupnosti mednarodnih odnosov ali zaupnosti obveščevalne in varnostne dejavnosti državnih organov;
2. podatek, ki je opredeljen kot poslovna skrivnost v skladu z zakonom, ki ureja gospodarske družbe;
3. osebni podatek, katerega razkritje bi pomenilo kršitev varstva osebnih podatkov v skladu z zakonom, ki ureja varstvo osebnih podatkov;
4. podatek, katerega razkritje bi pomenilo kršitev zaupnosti individualnih podatkov o poročevalskih enotah skladno z zakonom, ki ureja dejavnost državne statistike;
5. podatek, ki se nahaja v javnem arhivskem gradivu, ki je skladno z zakonom, ki ureja arhivsko gradivo in arhive, opredeljen kot zaupen;
6. podatek, katerega razkritje bi pomenilo kršitev zaupnosti davčnega postopka, skladno z zakonom, ki ureja davčni postopek;
7. podatek, ki je bil pridobljen ali sestavljen zaradi kazenskega pregona ali v zvezi z njim, ali postopka s prekrški in bi njegovo razkritje škodovalo njegovi izvedbi;
8. podatek, ki je bil pridobljen ali sestavljen zaradi upravnega postopka, in bi njegovo razkritje škodovalo njegovi izvedbi;
9. podatek, ki je bil pridobljen ali sestavljen zaradi pravdnega, nepravdnega ali drugega sodnega postopka, in bi njegovo razkritje škodovalo njegovi izvedbi;
10. podatek iz dokumenta, ki je v postopku izdelave, in je še predmet posvetovanja v organu, njegovo razkritje pa bi povzročilo napačno razumevanje njegove vsebine;
11. podatek o naravni vrednoti, ki v skladu z zakonom, ki ureja ohranjanje narave, ni dostopen javnosti zaradi varovanja naravne vrednote;
12. podatek iz dokumenta, ki je bil sestavljen v zvezi z notranjim delovanjem oziroma dejavnostjo organov, in bi njegovo razkritje povzročilo motnje pri delovanju oziroma dejavnosti organa.
7. člen
(delni dostop)
Če dokument ali
njegov del le delno vsebuje informacije iz prejšnjega člena in jih je mogoče
izločiti iz dokumenta, ne da bi to ogrozilo njihovo zaupnost, pooblaščena oseba
organa izloči te informacije iz dokumenta ter seznani prosilca z vsebino
preostalega dela dokumenta.
8. člen
(katalog informacij javnega značaja)
Vsak organ je
dolžan redno vzdrževati in na primeren način javno objavljati (uradno glasilo
organa, svetovni splet ipd.) ter dati na vpogled prosilcu po vsebinskih sklopih
urejen katalog informacij javnega značaja, s katerimi
razpolaga.
9. člen
(določitev uradne osebe)
(1) Vsak organ
določi eno ali več uradnih oseb, pristojnih za posredovanje informacij javnega
značaja.
(2) Ne glede na
določbo prejšnjega odstavka, lahko več organov skupaj določi eno ali več uradnih
oseb, pristojnih za posredovanje informacij javnega
značaja.
10. člen
(posredovanje informacij javnega značaja v svetovni
splet)
(1) Vsak organ je
dolžan posredovati v svetovni splet naslednje informacije javnega
značaja:
1. prečiščena besedila predpisov, ki se nanašajo na delovno področje organa, povezana z državnim registrom predpisov na spletu;
2. programe, strategije, stališča, mnenja, študije in druge podobne dokumente, ki se nanašajo na delovno področje organa;
3. predloge predpisov, programov, strategij in drugih podobnih dokumentov, ki se nanašajo na delovno področje organa;
4. vse objave in razpisno dokumentacijo v skladu s predpisi, ki urejajo javna naročila;
5. podatke o upravnih storitvah;
6. druge informacije javnega značaja.
(2) Vsak organ mora
omogočiti dostop do informacij iz prejšnjega odstavka
brezplačno.
11. člen
(predpis vlade)
Vlada podrobneje predpiše,
kaj se šteje za podatke iz dokumenta, ki je v postopku izdelave
(10. točka 6. člena tega zakona), način priprave kataloga informacij
javnega značaja (8. člen tega zakona), vrste informacij iz 6. točke
prvega odstavka prejšnjega člena in način posredovanja
informacij javnega značaja v svetovni splet.
IV. POSTOPEK Z ZAHTEVO
12. člen
(ustna ali pisna zahteva)
Prosilec lahko
zahteva dostop do informacije javnega značaja z ustno ali pisno
zahtevo.
13. člen
(pravno varstvo)
Pravno varstvo
skladno z določbami tega zakona, ima prosilec, ki vloži pisno zahtevo za dostop
do informacije javnega značaja.
1. Ustna zahteva za dostop do informacije javnega značaja
14. člen
(ustna zahteva)
(1) Če prosilec
zahteva dostop do informacije javnega značaja z ustno zahtevo, je organ dolžan
prosilcu omogočiti dostop do informacije javnega značaja, razen, če gre za
podatke iz 6. člena tega zakona.
(2) Če organ
zahtevi ugodi, prosilcu nemudoma omogoči seznanitev z vsebino zahtevane
informacije tako, da mu jo da na vpogled, ali tako, da mu zagotovi njen prepis,
fotokopijo ali elektronski zapis.
(3) Če prosilec
zahteva, da se mu da informacija na vpogled, je organ dolžan omogočiti prosilcu
vpogled tako, da ima prosilec dovolj časa, da se seznani z njeno
vsebino.
2. Pisna zahteva za dostop do informacije javnega značaja
15. člen
(pravila postopka)
(1) O pisni zahtevi
(v nadaljnjem besedilu: zahteva) za dostop do informacije javnega značaja
odločajo organi v postopku, ki ga določa ta zakon.
(2) Za vprašanja
postopka, ki niso urejena s tem zakonom, se uporabljajo določbe zakona, ki ureja
splošni upravni postopek.
16. člen
(vložitev zahteve)
(1) Zahtevo za
dostop do informacije javnega značaja vloži prosilec pri organu, za katerega
meni, da razpolaga z informacijo.
(2) Za vložitev
zahteve iz prejšnjega odstavka v elektronski obliki, se uporabljajo določbe
zakona, ki ureja elektronsko poslovanje in podpis.
17. člen
(obvezna vsebina zahteve)
(1) Zahteva mora
vsebovati navedbo organa, kateremu se pošilja, osebno ime, firmo ali ime pravne
osebe, navedbo o morebitnem zastopniku ali pooblaščencu ter naslov prosilca
oziroma njegovega zastopnika ali pooblaščenca.
(2) V zahtevi mora
prosilec opredeliti:
1. informacijo, s katero se želi seznaniti,
2. na kakšen način se želi seznaniti z vsebino zahtevane informacije (vpogled, prepis, fotokopija, elektronski zapis).
(3) Prosilcu ni
treba pravno utemeljiti zahteve, ali izrecno označiti, da gre za zahtevo za
dostop do informacije javnega značaja. Če iz narave zahteve izhaja, da gre za
zahtevo za dostop do informacije javnega značaja po tem zakonu, organ obravnava
zahtevo po tem zakonu.
18. člen
(dopolnitev zahteve)
(1) Če je zahteva
nepopolna in je organ zaradi tega ne more obravnavati, mora organ pozvati
prosilca, da jo v roku, ki ga določi organ, dopolni. Rok ne sme biti krajši od 3
delovnih dni.
(2) Uradna oseba iz
9. člena tega zakona je dolžna prosilcu nuditi ustrezno pomoč pri dopolnitvi
zahteve.
(3) Če prosilec
zahteve ne dopolni v roku iz prvega odstavka, ali če zahteva tudi po dopolnitvi
ne izpolnjuje pogojev iz 17. člena tega zakona in je zato organ ne more
obravnavati, ravna organ v skladu z 19. členom tega
zakona.
19. člen
(zavrženje zahteve)
Organ s sklepom
zavrže zahtevo, če niso izpolnjeni procesni pogoji iz 17. in 18. člena tega
zakona.
20. člen
(ravnanje organa, če ne poseduje zahtevane
informacije)
Če organ, ki je
prejel zahtevo, ne razpolaga z zahtevano informacije, mora nemudoma, najpozneje
pa v roku 3 delovnih dni od dneva prejema zahteve, odstopiti zahtevo organu, ki
je glede na vsebino zahteve pristojen za njeno reševanje, in o tem obvestiti
prosilca.
21. člen
(uradna oseba organa)
Postopek z zahtevo
za dostop do informacije javnega značaja v organu vodi uradna oseba iz 9. člena
tega zakona.
22. člen
(odločba)
(1) Če organ
zahtevi ugodi, ne izda posebne odločbe, temveč o tem napravi uradni
zaznamek.
(2) Če organ
zahtevo delno ali v celoti zavrne, o tem izda pisno
odločbo.
(3) V primeru iz
prejšnjega odstavka mora odločba poleg ostalih sestavin vsebovati tudi
obrazložitev razlogov, zaradi katerih je bila zahteva zavrnjena, ter pouk o
pravnem sredstvu.
(4) Če organ v roku
iz 23. člena tega zakona ne omogoči prosilcu dostopa do informacije in, če tudi
ne izda in ne vroči prosilcu odločbe o zavrnitvi, se šteje, da je zahtevo
zavrnil.
23. člen
(rok za odločitev)
Organ je dolžan
odločiti o zahtevi prosilca nemudoma, najkasneje pa v roku 20 delovnih dni od
dneva prejema popolne zahteve.
24. člen
(izjemne okoliščine)
(1) V primeru, da
organ potrebuje več časa za posredovanje zahtevane informacije zaradi izvedbe
delnega dostopa do informacije javnega značaja, skladno z določbami 7. člena
tega zakona ali zaradi obsežnosti zahtevanega dokumenta, lahko podaljša rok iz
prejšnjega člena za največ 30 delovnih dni.
(2) O podaljšanju
roka, vključno z obrazložitvijo razloga za podaljšanje, je organ dolžan odločiti
s sklepom, ki ga vroči prosilcu. Sklep je organ dolžan sprejeti najkasneje v
roku 5 delovnih dni po preteku roka iz 23. člena tega
zakona.
(3) Zoper sklep iz
prejšnjega odstavka ni pritožbe.
25. člen
(dostop do informacije)
(1) Če organ
zahtevi ugodi, prosilcu nemudoma omogoči seznanitev z vsebino zahtevane
informacije tako, da mu jo da na vpogled ali tako, da mu zagotovi njen prepis,
fotokopijo ali elektronski zapis.
(2) Če je zahtevana
informacija zavarovana skladno z zakonom, ki ureja avtorsko pravico, organ, v
primeru iz prejšnjega odstavka, prosilcu omogoči seznanitev z informacijo tako,
da mu jo da na vpogled.
(3) Če prosilec
zahteva, da se mu da informacija na vpogled, je organ dolžan omogočiti prosilcu
vpogled tako, da ima prosilec dovolj časa, da se seznani z njeno
vsebino.
(4) Če prosilec
meni, da informacija, s katero se je seznanil, ni informacija javnega značaja,
ki jo je navedel v zahtevi, lahko zahteva od organa, da mu omogoči seznanitev z
informacijo javnega značaja, ki jo je navedel v zahtevi. Organ mora odločati o
zahtevi iz prejšnjega stavka nemudoma, najkasneje pa v roku 3 delovnih
dni.
(5) Vlada
podrobneje predpiše način posredovanja informacij javnega
značaja.
26. člen
(zavrnitev zahteve)
Organ lahko v
celoti ali delno zavrne zahtevo prosilca če ugotovi, da zahtevani podatek
oziroma dokument pomeni izjemo po 6. členu tega zakona.
3. Pritožbeni postopek
27. člen
(pravica do pritožbe)
(1) Zoper odločbo,
s katero je organ zahtevo zavrnil, ter zoper sklep, s katerim je organ zahtevo
zavrgel, ima prosilec pravico do pritožbe.
(2) Prosilec ima
pravico do pritožbe tudi v primeru iz četrtega odstavka 25. člena tega
zakona.
(3) O pritožbi
odloča pooblaščenec za dostop do informacij javnega
značaja.
(4) Postopek s
pritožbo se izvaja po določbah zakona, ki ureja splošni upravni
postopek.
28. člen
(pooblaščenec za dostop do informacij javnega
značaja)
(1) Pooblaščenec za
dostop do informacij javnega značaja (v nadaljnjem besedilu: pooblaščenec) je
samostojen državni organ, ki je pristojen za odločanje o pritožbi zoper odločbo,
s katero je organ zavrgel ali zavrnil zahtevo za dostop do informacije javnega
značaja.
(2) Pooblaščenca
imenuje Državni zbor Republike Slovenije na predlog predsednika Republike
Slovenije.
(3) Za pooblaščenca
je lahko imenovan državljan Republike Slovenije.
(4) Pooblaščenec je
imenovan za pet let in je lahko še enkrat ponovno
imenovan.
(5) Sredstva za
delo pooblaščenca se zagotovijo v proračunu Republike Slovenije. Višino sredstev
določi Državni zbor Republike Slovenije na predlog
pooblaščenca.
29. člen
(status pooblaščenca in njegova razrešitev)
(1) Pooblaščenec
ima status državnega funkcionarja.
(2) Pooblaščenec je
lahko predčasno razrešen samo, če to sam zahteva, če je obsojen za kaznivo
dejanje s kaznijo odvzema prostosti ali zaradi trajne izgube delovne zmožnosti
za opravljanje svoje funkcije.
(3) Postopek za
razrešitev pooblaščenca se prične na predlog tretjine poslancev. Državni zbor
Republike Slovenije razreši pooblaščenca, če za razrešitev glasuje večina
navzočih poslancev.
30. člen
(strokovna služba pooblaščenca)
(1) Pooblaščenec
ima poslovnik, s katerim uredi svojo organizacijo in način dela. Poslovnik
sprejme pooblaščenec v soglasju z Državnim zborom Republike Slovenije ter ga
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
(2) Pooblaščenec
ima strokovno službo, ki jo sestavljata največ dva
svetovalca.
(3) Pooblaščenec
lahko imenuje svetovalce in druge strokovnjake za določen čas izmed uslužbencev
v državnih organih. Ti imajo pravico, da se po poteku tega časa vrnejo na svojo
prejšnjo funkcijo ali delovno mesto.
(4)
Organizacijsko-administrativne naloge za pooblaščenca zagotavlja ministrstvo,
pristojno za informacijsko družbo (v nadaljnjem besedilu:
ministrstvo).
V. SODNO VARSTVO
31. člen
(upravni spor)
Zoper odločbo
pooblaščenca je mogoče začeti upravni spor skladno z
zakonom.
VI. SPODBUJANJE IN SVETOVANJE V ZVEZI Z DOSTOPOM DO INFORMACIJ JAVNEGA ZNAČAJA
32. člen
(naloge ministrstva)
(1) Ministrstvo
opravlja spodbujevalne in razvojne naloge v zvezi z dostopom do informacij
javnega značaja.
(2) Naloge
ministrstva iz prejšnjega odstavka so zlasti:
1. seznanjanje
javnosti o načinu in pogojih dostopa do informacij javnega
značaja;
2. svetovanje
drugim organom v zvezi z uporabo določil tega zakona;
3. druge
spodbujevalne in razvojne naloge.
33. člen
(varuh pravic državljanov)
Za varovanje
pravice do dostopa do informacij javnega značaja kot posebnega področja, je v
skladu z zakonom pristojen tudi varuh pravic državljanov.
VII. STROŠKI POSREDOVANJA INFORMACIJ
34. člen
(stroški posredovanja informacij)
(1) Vpogled v
zahtevano informacijo je brezplačen.
(2) Za posredovanje
prepisa, fotokopije ali elektronskega zapisa zahtevane informacije lahko organ
prosilcu zaračuna materialne stroške.
35. člen
(predpis vlade)
Vlada predpiše
stroškovnik, na podlagi katerega organ zaračunava materialne stroške iz
prejšnjega člena.
36. člen
(stroškovnik in njegova objava)
(1) Vsak organ mora
stroškovnik iz prejšnjega člena objaviti na primeren način (uradno glasilo
organa, svetovni splet, oglasna deska idr.) ter ga dati na vpogled vsakemu
prosilcu.
(2) V aktu iz
prejšnjega odstavka, organi navedejo tudi uradno osebo iz 9. člena tega
zakona.
(3) Organ je dolžan
prosilca opozoriti na plačilo stroškov in, če prosilec to zahteva, mu mora organ
vnaprej sporočiti višino stroškov, ki mu jih bo zaračunal za posredovanje
informacij.
(4) Če se zahteva
prosilca nanaša na informacijo večjega obsega, lahko organ zahteva od prosilca
vnaprejšnji polog odmerjenega zneska za kritje stroškov posredovanja zahtevane
informacije.
VIII. POROČANJE
37. člen
(letna poročila organov)
(1) Organ je dolžan
pripraviti letno poročilo o izvajanju tega zakona in ga predložiti vladi do
vsakega 31. januarja za preteklo leto.
(2) Poročilo iz
prejšnjega odstavka tega člena mora vsebovati:
1. imena in priimke uradnih oseb, zadolženih za posredovanje informacij javnega značaja;
2. število vloženih zahtev;
3. število ugodenih zahtev;
4. število zavrnjenih zahtev z navedbo razlogov za vsako zavrnitev;
5. število vloženih pritožb in izdanih odločb po pritožbah z opisom odločitve ter z navedbo razlogov za sprejeto odločitev v primeru ponovne odklonitve razkritja informacije;
6. število sproženih upravnih sporov zoper dokončne odločbe ter v primeru molka organa;
7. število in seznam prejetih sodnih odločb, s katerimi je bilo ugodeno tožbi prosilca v upravnem sporu, vključno z navedbo razlogov, na katerih temelji odločitev sodišča.
(3) Vlada pripravi
skupno letno poročilo o izvajanju tega zakona na podlagi prejetih poročil iz
prvega odstavka tega člena do vsakega 31. marca za preteklo leto in ga predloži
Državnemu zboru Republike Slovenije v obravnavo.
38. člen
(sprejem in objava skupnega letnega poročila)
Skupno letno
poročilo iz tretjega odstavka prejšnjega člena obravnava in sprejme Državni zbor
Republike Slovenije ter ga objavi v Uradnem listu Republike Slovenije in na
svetovnem spletu.
IX. KAZENSKE DOLOČBE
39. člen
(odgovornost za prekršek)
(1) Z denarno
kaznijo najmanj 250.000 tolarjev se kaznuje za prekršek oseba, ki uniči
dokument, zadevo, dosje, register, evidenco ali dokumentarno gradivo, v katerem
se nahaja informacija javnega značaja, z namenom, da jo napravi nedostopno
javnosti.
(2) Z denarno
kaznijo najmanj 350.000 tolarjev se kaznuje za prekršek odgovorna oseba organa,
ki uniči dokument, zadevo, dosje, register, evidenco ali dokumentarno gradivo, v
katerem se nahaja informacija javnega značaja, z namenom, da jo napravi
nedostopno javnosti.
(3) Z denarno
kaznijo najmanj 250.000 tolarjev se kaznuje za prekršek uradna oseba organa, če
v predpisanem roku neupravičeno ne posreduje zahtevane informacije javnega
značaja.
X. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
40. člen
(pričetek dela pooblaščenca)
Pooblaščenec prične
s svojim delom najkasneje 1. 9. 2003.
41. člen
(predpisi in drugi akti vlade)
(1) Vlada objavi
katalog iz drugega odstavka 1. člena tega zakona najkasneje v šestih mesecih po
uveljavitvi tega zakona.
(2) Vlada izda
predpise iz 11. člena in petega odstavka 25. člena tega zakona najkasneje v
štirih mesecih po uveljavitvi tega zakona.
(3) Vlada izda
stroškovnik iz 35. člena tega zakona najkasneje v šestih mesecih po uveljavitvi
tega zakona.
42. člen
(akti organov)
(1) Organi
pripravijo kataloge iz 8. člena tega zakona v enem letu po uveljavitvi predpisa
iz 11. člena tega zakona.
(2) Organi objavijo
stroškovnik iz 35. člena tega zakona najkasneje v enem mesecu po njegovi
uveljavitvi.
43. člen
(imenovanje odgovorne osebe)
Organi imenujejo
uradne osebe iz 9. člena tega zakona najkasneje v treh mesecih po njegovi
uveljavitvi.
44. člen
(posredovanje dokumentov v svetovni splet)
Organi so dolžni
najkasneje v šestih mesecih po uveljavitvi predpisa iz 11. člena tega zakona,
posredovati v svetovni splet informacije javnega značaja iz 10. člena tega
zakona.
45. člen
(prenehanje veljavnosti)
Z dnem uveljavitve
tega zakona preneha veljati prvi odstavek 38. člena in prvi odstavek 40. člena
zakona o arhivskem gradivu in arhivih (Uradni list RS, št. 20/97 in 32/97 –
popravek).
46. člen
(pričetek veljavnosti zakona)
Ta zakon začne
veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike
Slovenije.
Št. 010-01/02-11/2
Ljubljana, dne 25. februarja 2003.
Podpredsednica
Državnega zbora
Republike Slovenije
Irma Pavlinič Krebs l. r.