Uradni list RS, št.
80/2004
Velja od
6.8.2004
Na podlagi 99. člena zakona o osnovni šoli (Uradni list RS, št. 12/96, 33/97, 59/01 in 71/04)
in 14. člena zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 59/99, 57/01
in 59/01) minister za šolstvo, znanost in šport izdaja
PRAVILNIK o zbiranju in varstvu osebnih podatkov na področju osnovnošolskega izobraževanja
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina pravilnika)
Ta pravilnik določa
podrobnejša navodila o načinu zbiranja osebnih podatkov, ki jih vsebujejo
zbirke iz 95. člena zakona o osnovni šoli z namenom, da se preprečijo
nezakoniti in neupravičeni posegi v zasebnost posameznika, na katerega se
nanašajo osebni podatki. Ta pravilnik določa tudi oblikovanje in vodenje ter
vzdrževanje zbirk osebnih podatkov, posredovanje osebnih podatkov o učencih in
njihovih starših, določanje delavcev, pooblaščenih za obdelavo osebnih
podatkov, postopek po prenehanju shranjevanja osebnih podatkov in pravice
staršev v zvezi z zbirkami osebnih podatkov.
Ta pravilnik določa
tudi način vodenja evidence šoloobveznih otrok ter evidence učencev, ki
opravljajo preverjanje in ocenjevanje znanja učencev z nacionalnimi preizkusi
znanja ob koncu vzgojno-izobraževalnih obdobij v devetletni osnovni
šoli.
2. člen
(uporaba pravilnika)
Ta pravilnik se
uporablja za zbirke osebnih podatkov, ki jih v skladu s 95. členom zakona o
osnovni šoli vodi osnovna šola. Osebni podatki se vodijo v dokumentaciji, ki je
določena s predpisi, ki urejajo šolsko dokumentacijo za osemletno in devetletno
osnovno šolo.
Ta pravilnik se
uporablja tudi za osebne podatke, ki se v osnovni šoli vodijo v dokumentaciji,
ki se nanaša na izvajanje programa osnovnošolskega izobraževanja in je urejena
v drugih predpisih s področja vzgoje in izobraževanja (preverjanje in
ocenjevanje znanja z nacionalnimi preizkusi znanja, izrekanje pohval in vzgojnih
ukrepov, opravičevanje odsotnosti učencev, vzporedno
izobraževanje).
Ta pravilnik se
uporablja tudi za dokumentacijo otrok s posebnimi potrebami, ki so v
osnovnošolsko izobraževanje vključeni na podlagi odločbe o
usmeritvi.
3. člen
(odgovornost za uresničevanje pravilnika)
Za uresničevanje
tega pravilnika je odgovoren ravnatelj šole.
Strokovni delavci šole in drugi zaposleni so odgovorni za uresničevanje pravilnika v okviru pooblastil in nalog, ki jih za njihovo delovno mesto določa akt o sistemizaciji delovnih mest in letni delovni načrt.
II. NOTRANJI AKT ŠOLE O VAROVANJU OSEBNIH PODATKOV
4. člen
(vsebina notranjega akta)
Šola s posebnim notranjim aktom določi pooblaščene delavce za ravnanje z osebnimi podatki, prostore, v katerih se hrani dokumentacija z osebnimi podatki, naprave, postopke in ukrepe za zavarovanje osebnih podatkov ter način varovanja osebnih podatkov v skladu s predpisi o varstvu osebnih podatkov. Z notranjim aktom šole se podrobneje določi tudi način uresničevanja pravice staršev v zvezi z zbirkami osebnih podatkov.
III. PODLAGA IN NAČIN ZBIRANJA OSEBNIH PODATKOV
5. člen
(zbiranje osebnih podatkov na podlagi zakona)
Šola zbira osebne
podatke o učencih in njihovih starših na podlagi 95. člena zakona o osnovni
šoli. Za zbirko podatkov o gibalnih in morfoloških značilnostih učencev si mora
šola predhodno pridobiti pisno soglasje staršev. Za zbirko podatkov o učencih,
ki potrebujejo pomoč oziroma svetovanje, si mora šola predhodno pridobiti pisno
soglasje staršev, razen v primeru, ko je učenec v družini ogrožen in ga je
potrebno zavarovati.
Šola osebne podatke
iz prejšnjega odstavka zbira neposredno od staršev, skrbnikov oziroma drugih
oseb, pri katerih je otrok v oskrbi (v nadaljevanju: starši). Od drugih oseb in
upravljalcev zbirk podatkov zbira šola osebne podatke, če tako določa zakon.
Osebni podatki o
učencih in njihovih starših se smejo zbirati, uporabljati, shranjevati in
posredovati samo za namene, določene v zakonu, oziroma za namene, razvidne iz
privolitve posameznika, in ne smejo biti uporabljeni na način, ki ni združljiv s
temi nameni.
6. člen
(zbiranje osebnih podatkov na podlagi soglasja
staršev)
Šola na podlagi
pisnega soglasja staršev lahko zbira tudi osebne podatke, ki niso vsebovani v
zakonu o osnovni šoli, so pa potrebni za uveljavljanje oziroma priznavanje
posameznih pravic učencu (pravica do subvencionirane šolske prehrane, pravica
do brezplačnih učbenikov, pravica do subvencioniranja šole v naravi, pridobitev
različnih statusov v skladu z drugimi predpisi, itd.). Podatki iz dokumentacije,
ki jo v ta namen predložijo starši, so zaupne narave. S temi podatki so lahko
seznanjeni ravnatelj, razrednik in šolski svetovalni delavec oziroma organi,
pristojni za odločanje o posameznih pravicah. Soglasje staršev obsega sestavine,
ki jih določa prvi odstavek 17. člena tega pravilnika.
Za osebne podatke, za katere se starši učencev s pisno privolitvijo strinjajo, da so javno dostopni, ker po naravi, vsebini ali namenu ne posegajo v zasebnost učencev (npr. razstave izdelkov učencev, skupinski posnetki učencev na fotografijah, videoposnetki, zvočni ali filmski posnetki javnih nastopov učencev na prireditvah, ipd.), šola pridobi pisno soglasje staršev za celo šolsko leto. Iz soglasja mora biti razvidno, za kakšne fotografije, snemanja in intervjuje gre, na kakšen način oziroma za kakšne namene se bodo le-ti uporabljali in koliko časa se bodo shranjevali.
IV. VZPOSTAVITEV ZBIRK OSEBNIH PODATKOV
7. člen
(pridobivanje in vpisovanje podatkov za vpis v šolo –
podatki o otrocih in njihovih starših)
Zbirka podatkov o
otrocih, vpisanih v osnovno šolo, se vzpostavi z vpisom otroka v osnovno šolo.
Podlaga za oblikovanje te zbirke podatkov je evidenca šoloobveznih otrok v
skladu z devetim odstavkom 95. člena zakona o osnovni
šoli.
Podatke o otrocih,
vpisanih v osnovno šolo v skladu z evidenco šolobveznih otrok (EMŠO, ime in priimek, datum rojstva in
naslov prebivališča) in podatke o njihovih starših (ime in priimek, naslov
prebivališča) ob vpisu otroka v šolo v vpisni list vnese svetovalni delavec ali
drug od ravnatelja pooblaščeni delavec.
Pooblaščeni delavec
ob vpisu podatke iz prejšnjega odstavka preveri v razgovoru s starši. V primeru
dvoma v podatke oziroma pripomb staršev glede točnosti določenega podatka lahko
šola ta podatek preveri z vpogledom v identifikacijski dokument starša, na
katerega se podatek nanaša (osebna izkaznica, potni list, itd.). Če starši
takega dokumenta nimajo, šola podatek preveri z vpogledom v uradno evidenco
(Centralni register prebivalstva).
Svetovalna služba
na podlagi vpisnih listov oblikuje seznam otrok, vpisanih v prvi razred, na
začetku vsakega šolskega leta pa tudi zbirni seznam vseh učencev
šole.
8. člen
(podatki v postopku ugotavljanja pripravljenosti
otroka za vstop v šolo)
Osebni podatki v
zvezi z ugotavljanjem pripravljenosti otroka za vstop v šolo so vsebovani v
zapisniku o ugotavljanju pripravljenosti otroka za vstop v šolo in prilogah k
zapisniku. Ta dokumentacija se hrani v svetovalni službi in mora biti ustrezno
označena z naslednjimi podatki o učencu: ime in priimek otroka ter
EMŠO.
V postopku
ugotavljanja pripravljenosti otroka za vstop v šolo se od zdravstvenih
inštitucij in vrtcev lahko pridobivajo tisti osebni podatki o otroku, ki so
potrebni za odločanje komisije za ugotavljanje pripravljenosti otroka za vstop
v šolo.
9. člen
(vpisovanje osebnih podatkov o vpisanih otrocih v
šolsko dokumentacijo – podatki o učencih)
Ko otrok z vstopom
v osnovno šolo pridobi status učenca, pooblaščeni delavec v vpisni list vpiše še
naslednje podatke o učencu: spol, kraj in država rojstva, državljanstvo in
zdravstvene posebnosti, katerih poznavanje je nujno za delo z učencem. V vpisni
list se ob všolanju učenca vpiše tudi telefonska številka, na katero je mogoče
posredovati nujna sporočila v času, ko je učenec v šoli. Vse navedene podatke
razrednik vpiše tudi v drugo predpisano dokumentacijo.
Svetovalni delavec
sme osebne podatke iz vpisnega lista ob začetku pouka v šolskem letu posredovati
razredniku, ki te podatke vpiše v šolsko dokumentacijo v obsegu, kot ga določajo
predpisani obrazci, ki jih določi minister (matični list, matična knjiga,
dnevnik dela, redovalnica). To izvede tako, da mu omogoči vpogled in prepis teh
podatkov v prostorih šole.
Podatke iz vpisnega
lista sme v obsegu kot ga določa športno-vzgojni karton, posredovati tudi
učitelju športne vzgoje. To izvede tako, da mu omogoči vpogled in prepis teh
podatkov v prostorih šole.
Svetovalni delavec
s podatki o zdravstenih posebnostih, katerih
poznavanje je nujno za učenčevo varnost in za delo z učencem, seznani razrednika
in vse strokovne delavce, ki učenca poučujejo.
10. člen
(osebni podatki o napredovanju učencev, izdanih
spričevalih in drugih listinah)
Osebne podatke o
napredovanju učencev, izdanih spričevalih in drugih listinah osnovna šola zbira
na podlagi 2. točke prvega odstavka 95. člena zakona o osnovni šoli. Ti podatki
so: podatki o učencu in njihovih starših v skladu z drugim odstavkom 95. člena
zakona o osnovni šoli in podatki o napredovanju učenca, izdanih spričevalih in
drugih listinah.
Vsi podatki o
napredovanju, izdanih spričevalih in drugih listinah se vpisujejo v predpisano
dokumentacijo. Podatke glede na vsebino vpisujejo pooblaščeni delavci
šole.
O izdanih izkazih,
spričevalih in drugih javnih listinah osnovna šola oblikuje evidenco. Evidenca
se oblikuje po posameznih oddelkih in razredih in po posameznih šolskih letih.
Evidenca se vodi v papirni obliki (delovodnik), poleg tega pa se lahko vodi tudi
v elektronski obliki.
11. člen
(osebni podatki o učencih, ki potrebujejo pomoč
oziroma svetovanje)
Osebne podatke o
učencih, ki potrebujejo pomoč oziroma svetovanje, zbira na podlagi 4. točke
prvega odstavka 95. člena zakona o osnovni šoli, svetovalna služba. Osebni
podatki, ki jih zbira svetovalna služba, so določeni v šestem odstavku 95. člena
zakona o osnovni šoli in se vodijo v osebnih mapah učencev. Svetovalna služba
začne voditi osebno mapo učenca, ki potrebuje pomoč oziroma svetovanje tedaj,
ko prične voditi postopek nudenja strokovne pomoči učencu.
Osebni podatki o
učencih, ki potrebujejo pomoč oziroma svetovanje, se zbirajo do izpolnitve
namena postopka pomoči oziroma svetovanja.
12. člen
(pridobitev pisnega soglasja staršev)
Svetovalna služba
začne s postopkom pomoči oziroma svetovanja na podlagi predhodno pridobljenega
pisnega soglasja staršev, razen v primeru, ko je učenec v družini ogrožen in ga
je potrebno zavarovati.
Soglasje staršev za
zbiranje osebnih podatkov iz prejšnjega člena mora
vsebovati:
– konkretno opredeljen namen zbiranja osebnih podatkov v okviru pomoči oziroma svetovanja,
– osebne podatke, ki se bodo glede na namen zbirali po strokovni presoji svetovalne službe v okviru družinske in socialne anamneze, razvojne anamneze, diagnostičnih postopkov, postopkov strokovne pomoči in strokovnih mnenj drugih institucij,
– zagotovilo, da se bodo zbrani podatki zbirali in uporabili samo za namen nudenja strokovne pomoči oziroma svetovanja in posredovali drugim uporabnikom v skladu z zakonom,
– seznanitev z možnostjo preklica soglasja,
– čas shranjevanja osebnih podatkov,
– podpis staršev.
13. člen
(preklic in dopolnitev soglasja)
Starši lahko
soglasje iz prejšnjega člena kadarkoli pisno prekličejo. Če med postopkom
svetovanja oziroma nudenja pomoči pride do spremenjenih okoliščin, ki vplivajo
na vsebino soglasja, se na predlog svetovalne službe soglasje dopolni.
Dopolnjeno soglasje starši potrdijo s podpisom.
Če začne svetovalna
služba voditi postopek nudenja pomoči oziroma svetovanja brez soglasja staršev
oziroma nadaljuje s postopkom tudi po preklicu soglasja, mora v dokumentaciji to
zabeležiti in pisno utemeljiti svojo oceno o dejanski ogroženosti otroka v
družini in priložiti dokazila.
14. člen
(seznanitev drugih delavcev šole s strokovno
interpretiranimi podatki)
Svetovalni delavec
sme s strokovno interpretiranimi podatki iz zbirke podatkov seznaniti strokovne
delavce, ki poučujejo oziroma delajo z učencem, če je to potrebno za njihovo
nadaljnje delo z učencem in za dosego namena postopka nudenja pomoči oziroma
svetovanja.
S temi
podatki svetovalni delavec seznani tudi vse osebe, ki sodelujejo v postopku
pomoči oziroma svetovanja oziroma sodelujejo pri izvajanju individualiziranega
programa za otroke s posebnimi potrebami, če je to potrebno za dosego namena
postopka oziroma nudenja strokovne pomoči oziroma če je to v skladu z izvajanjem
individualiziranega programa.
Na enak način
svetovalni delavec s podatki seznani tudi ravnatelja, kadar je to potrebno za
izvajanje njegove funkcije oziroma opravljanje njegovih
nalog.
15. člen
(učenci s posebnimi potrebami)
Svetovalna služba
vodi v zbirki osebnih podatkov učencev, ki potrebujejo pomoč oziroma
svetovanje, tudi podatke in dokumentacijo učencev s posebnimi potrebami, ki so
vključeni v šolo na podlagi odločbe o usmeritvi. Evidenca se vodi kot osebna
mapa učenca, ki potrebuje pomoč oziroma svetovanje, ki jo kot vrsto
dokumentacije, katere vsebino in obliko predpiše minister, določa pravilnik o
dokumentaciji v osnovni šoli (za osemletno in devetletno osnovno
šolo).
Strokovna skupina,
ki je v skladu z zakonom o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami zadolžena za
pripravo individualiziranega programa, strokovno mnenje, na podlagi katerega je
bila izdana odločba o usmeritvi, lahko pridobi od staršev.
16. člen
(podatki o gibalnih sposobnostih in morfoloških
značilnostih učencev – športnovzgojni karton)
Šola podatke o
gibalnih sposobnostih in morfoloških značilnostih učencev vpisuje v zbirni športnovzgojni karton in osebni športnovzgojni karton. Namen podatkovne zbirke športnovzgojni karton je:
– ugotavljanje trendov sprememb telesnih značilnosti in gibalnih sposobnosti učencev na nacionalni ravni kot strokovna pomoč pri oblikovanju nadaljnje strategije razvoja športne vzgoje na vzgojno-izobraževalnem področju in širše,
– svetovanje o telesnem in gibalnem razvoju učencev, na podlagi katerega lahko učenci, ki to želijo, sami ali s pomočjo strokovnjakov ocenijo raven svojih gibalnih sposobnosti in telesnih značilnosti, si oblikujejo svoje programe vadbe ter dobijo nasvet o vključevanju v različne športne dejavnosti.
17. člen
(pridobitev pisnega soglasja staršev)
Šola lahko zbira
osebne podatke o gibalnih sposobnostih in morfoloških značilnostih učencev ob
predhodni pridobitvi pisnega soglasja staršev, ki obsega:
– navedbo podatkov, ki se zbirajo in vodijo v skladu z zakonom,
– natančno opredeljen namen zbiranja podatkov o gibalnih sposobnostih in morfoloških značilnostih,
– zagotovilo, da se bodo osebni podatki uporabljali samo za namen iz prejšnje alinee in posredovali drugim uporabnikom v skladu z zakonom,
– čas shranjevanja osebnih podatkov,
– podpis staršev.
Soglasje iz prejšnjega odstavka velja za celotno obdobje učenčevega šolanja. Starši ga lahko kadarkoli pisno prekličejo.
V. VODENJE ZBIRK OSEBNIH PODATKOV
18. člen
(spremembe osebnih podatkov o učencih in njihovih
starših)
Razrednik v začetku
vsakega šolskega leta preveri, ali ostajajo podatki o učencih, vpisanih v
osnovno šolo in njihovih starših, ki so vpisani v šolski dokumentciji, nespremenjeni. Te podatke razrednik preveri
oziroma spremenjene podatke zbere na način, kot to določi šola v notranjem aktu.
Šola starše posebej opozori, da so dolžni vsako spremembo podatkov o učencu med
letom sporočiti razredniku. Starši s podpisom jamčijo za točnost
podatkov.
Razrednik spremembe
podatkov vnese v ustrezno dokumentacijo (matični list, dnevnik, redovalnica in
druga dokumentacija) ter jih sporoči tudi svetovalnemu delavcu oziroma drugemu
pooblaščenemu delavcu.
19. člen
(posredovanje nujnih sporočil)
Na podlagi osebnih
podatkov o učencih in njihovih starših morajo razredniki za vsak oddelek posebej
na začetku šolskega leta pripraviti seznam učencev s podatkom o telefonski
številki, na katero je mogoče posredovati nujna sporočila v času, ko je učenec v
šoli.
Seznami, ki jih pripravijo razredniki, se hranijo na mestu, ki se določi v notranjem aktu šole.
VI. HRANJENJE ZBIRK OSEBNIH PODATKOV (ŠOLSKA DOKUMENTACIJA IN
DRUGI DOKUMENTI)
20. člen
(način hranjenja zbirk osebnih podatkov)
Dokumentacija z
zbirkami osebnih podatkov v papirni obliki se hrani tako, da je razvrščena
pregledno in po posameznih vsebinskih sklopih. Shranjena mora biti tako, da do
nje nimajo dostopa nepooblaščene osebe.
Dokumentacija z
zbirkami osebnih podatkov se v šoli hrani v zbornici, tajništvu, kabinetih ali
drugem prostoru. Način in mesto hrambe se podrobneje določi v notranjem aktu
šole.
Dokumentacija z
zbirkami osebnih podatkov se ne sme odnašati iz šolskih prostorov. Za nadzor je
odgovoren ravnatelj.
Dokumentacija v
elektronski obliki se hrani s pomočjo informacijsko telekomunikacijske opreme,
ki zagotavlja, da so podatki dosegljivi in primerni za kasnejšo uporabo, in
shranjeni v obliki, v kateri so bili oblikovani, poslani ali prejeti, ali v
kakšni drugi obliki, ki verodostojno predstavlja oblikovane, poslane ali prejete
podatke.
21. člen
(hranjenje vpisnih listov)
Vpisni listi s
podatki o učencih, vpisanih v osnovno šolo, in njihovih starših se praviloma
hranijo v prostorih svetovalne službe, lahko pa tudi v drugem za to določenem
prostoru šole, kjer se hrani šolska dokumentacija. Omara, kjer so shranjeni
vpisni listi, mora biti zaklenjena, ključe pa imajo le pooblaščeni delavci, ki
jih določi ravnatelj.
Vpisni listi o
učencih se hranijo eno leto po zaključku šolanja učencev.
22. člen
(hranjenje dokumentacije s podatki o napredovanju
učencev)
Podatke o
napredovanju učenca vpisuje razrednik v matični list, matično knjigo,
redovalnico in drugo predpisano dokumentacijo.
Redovalnice morajo
biti shranjene v posebni omari v zbornici. Omaro so dolžni učitelji zaklepati,
ob koncu pouka pa ključ shraniti na zavarovano mesto, ki je določeno z
notranjim aktom šole. Pravico do vpogleda v redovalnico imajo vsi strokovni
delavci,
ravnatelj, starši
in učenec ter organi, pristojni za odločanje o ugovoru na oceno. Starši imajo
pravico do vpogleda le v ocene, ki se nanašajo na njihovega
otroka.
Za varnost prenosa
dnevnika in redovalnice iz razreda v razred in v zbornico so odgovorni učitelji.
Podrobnejši način ravnanja z redovalnico določi ravnatelj v notranjem aktu šole.
Učenci ne smejo fizično razpolagati z redovalnico.
Matični listi in
matične knjige so shranjeni v prostorih, določenih v notranjem aktu
šole.
Mesto, kjer se
nahaja dokumentacija z osebnimi podatki, mora biti vedno zaklenjeno. Ključ od
zavarovanih omar imajo samo pooblaščeni delavci, ki jih z notranjim aktom šole
določi ravnatelj. Dokumentacija se hrani v zaklenjenih omarah tako, da so
dokumenti zavarovani pred zunanjim uničenjem.
Izkazi o šolskem
uspehu učencev se hranijo v prostoru, ki je določen v notranjem aktu šole.
Izkazi se hranijo ločeno, po posameznih razredih in oddelkih. Izkaze ob začetku
šolskega leta zbere razrednik ter jih izroči delavcu, ki je pooblaščen za
shranjevanje dokumentov v šolskem arhivu. Izkazom priloži seznam, na katerem
označi, če kateri izkaz o šolskem uspehu manjka. Če učenec naknadno prinese
izkaz o šolskem uspehu, ga razrednik izroči delavcu, pooblaščenemu za
shranjevanje dokumentov v šolskem arhivu, in ga opozori, da to označi na
seznamu.
V notranjem aktu
šole se določi tudi prostor, kjer se hranijo zapisniki o popravnih in razrednih
izpitih. Ti zapisniki morajo biti razvrščeni pregledno po posameznih šolskih
letih ter razredih in oddelkih.
23. člen
(hranjenje dokumentacije svetovalne službe)
V svetovalni službi
se hrani naslednja dokumentacija:
– osebne mape učencev, ki potrebujejo pomoč oziroma svetovanje,
– dokumentacija v zvezi s postopki ugotavljanja pripravljenosti otroka za vstop v šolo,
– dokumentacija, povezana z uveljavljanjem posameznih pravic,
– dokumentacija, povezana s poklicnim svetovanjem učencem,
– dokumentacija v zvezi s postopki usmerjanja učencev s posebnimi potrebami.
Osebne mape
učencev, ki potrebujejo pomoč oziroma svetovanje, se hranijo v posebni omari, ki
mora biti ustrezno zavarovana. Ključe od omare imajo samo pooblaščeni delavci.
Osebne mape se hranijo eno leto po zaključku šolanja
učencev.
Dokumentacija, ki
se nanaša na postopke ugotavljanja pripravljenosti otroka za vstop v šolo,
obsega zapisnike komisije za ugotavljanje pripravljenosti otroka za vstop v
šolo in drugo dokumentacijo, povezano s temi postopki. K navedeni dokumentaciji
sodi tudi dokumentacija, ki se nanaša na odložitev šolanja. Zapisnike in
spremljajočo dokumentacijo šola hrani eno leto po zaključku šolanja
učencev.
V svetovalni službi
se do konca šolskega leta hrani tudi dokumentacija, povezana z uveljavljanjem
posameznih pravic na podlagi pisnega soglasja staršev (potrdila in dokazila v
zvezi z uveljavljanjem pravice do subvencionirane šolske prehrane, brezplačnih
učbenikov, subvencionirane šole v naravi, pridobitve različnih statusov v skladu
z drugimi predpisi, itd.).
Svetovalna služba
oblikuje in hrani dokumentacijo, ki se nanaša na poklicno svetovanje učencem. Po
zaključku šolanja učenca se ta dokumentacija uniči.
V zvezi s postopki
usmerjanja učencev s posebnimi potrebami se v svetovalni službi hranijo
strokovna mnenja, odločbe o usmeritvi učencev, individualizirani programi,
poročila šole o učencih, izpolnjeni obrazci za uvedbo postopka in ostala
dokumentacija, pridobljena od drugih institucij. Dokumentacija mora biti
shranjena na ustrezno zavarovanem mestu.
24. člen
(hranjenje športnovzgojnih kartonov)
Športnovzgojni kartoni so
shranjeni v prostoru, določenem z notranjim aktom šole, ki mora biti ustrezno
zavarovan. Za hranjenje te dokumentacije je zadolžen učitelj športne
vzgoje.
Zbirni športnovzgojni kartoni se hranijo eno leto po zaključku
šolanja učencev. Osebni športnovzgojni karton šola
izroči učencu ob zaključku šolanja.
25. člen
(druga dokumentacija, ki jo vodi in hrani šola)
V arhivu šole se
vodi in hrani tudi druga dokumentacija, ki jo določa pravilnik, ki ureja
dokumentacijo v osnovni šoli (knjige in splošni dokumenti šole, dokumentacija o
delu oddelkov, dokumentacija o delu organov šole). Navedeni pravilnik določa
tudi roke za shranjevanje dokumentacije.
V prostoru, ki ga
določi ravnatelj z notranjim aktom šole, šola hrani tudi dokumentacijo, ki se
nanaša na:
– pridobivanje soglasij staršev v skladu s pravilnikom o šolski dokumentaciji,
– uveljavljanje pravice učenca do izobraževanja na domu,
– uveljavljanje pravic učenca v skladu s pravilnikom o prilagajanju šolskih obveznosti,
– izrekanje pohval, nagrad in vzgojnih ukrepov v skladu s pravilnikom o pravicah in dolžnostih učencev v osnovni šoli,
– zdravstveno dokumentacijo, na podlagi katere se opravičuje odsotnost učencev.
Dokumentacija iz
prejšnjega odstavka se hrani v rokih, kot jih določajo predpisi, ki urejajo
vodenje in hranjenje dokumentacije. Če roki za hranjenje dokumentacije s
predpisi niso posebej določeni, se dokumentacija hrani do zaključka šolskega
leta.
Po
preteku navedenih rokov se uniči na način, kot ga določajo predpisi o šolski
dokumentaciji in ta pravilnik.
Če se učenec prešola na drugo osnovno šolo, pošlje šola matični list šoli, na katero se učenec prešola, na njeno pisno zahtevo. Osebna mapa učenca, ki potrebuje pomoč oziroma svetovanje, se na drugo šolo pošlje po pridobitvi pisnega soglasja staršev.
VII. POSREDOVANJE OSEBNIH PODATKOV UPORABNIKOM IZVEN ŠOLE
26. člen
(podlaga za posredovanje osebnih podatkov)
Osebne podatke o
vpisanih oziroma vključenih učencih sme šola posredovati drugim uporabnikom
(npr. centrom za socialno delo, organizacijskim enotam Zavoda Republike
Slovenije za šolstvo, sodiščem, zdravstvenim zavodom, svetovalnim centrom) le
takrat in za namen, ki ga določa zakon. Uporabnik, ki želi pridobiti osebne
podatke, je dolžan navesti pravno podlago za pridobitev osebnih podatkov.
Pridobljene podatke sme uporabiti samo za namen, za katerega jim je podatek
posredovan.
Če nameravajo
uporabniki uporabljati osebne podatke za statistične, znanstveno-raziskovalne,
izobraževalne ali druge podobne namene, se lahko osebni podatki posredujejo le
na način in v obliki, ki ne omogočata identifikacije posameznika, na katerega se
podatki nanašajo.
Šola mora vsako
posredovanje osebnih podatkov iz zbirk podatkov označiti, in sicer tako, da se
navede, kateri osebni podatki so bili posredovani, komu in na kakšni podlagi ter
kdaj in za kakšne namene so bili posredovani.
27. člen
(način posredovanja osebnih podatkov)
Šola posreduje
osebne podatke drugim uporabnikom z informacijskimi, telekomunikacijskimi in
drugimi sredstvi, ki zagotavljajo varnost in zaupnost
podatkov.
Osebni podatki iz
računalniško vodenih zbirk se posredujejo drugim uporabnikom na magnetnih
medijih (na nosilcu zapisa z avtomatsko obdelavo podatkov – disketa, CD in
drugo), v papirnem izpisu (s priporočeno poštno pošiljko in oznako "zaupno"
oziroma po kurirju v zaprti kuverti z oznako "zaupno"), z elektronsko pošto ali
z neposredno računalniško povezavo.
Prenos osebnih
podatkov preko elektronske pošte je treba zavarovati z geslom za
identifikacijo.
Osebni podatki iz zbirk podatkov, ki jih šola vodi v papirni obliki, se posredujejo s kopijo oziroma prepisom osebnih podatkov iz zbirk podatkov in se uporabnikom pošiljajo fizično s priporočeno poštno pošiljko in oznako "zaupno" ali po kurirju v zaprti kuverti z oznako "zaupno". Na opisan način se lahko posredujejo tudi računalniški izpisi iz zbirk podatkov.
VIII. DOL®NOST OBVEŠČANJA DRUGIH PRISTOJNIH ORGANOV
28. člen
(obveščanje centrov za socialno delo in organov
kazenskega pregona)
Ne glede na
dolžnost varovanja poklicne skrivnosti so ravnatelj oziroma pooblaščeni delavci,
ki pri svojem delu ugotovijo ogroženost učenca, dolžni v skladu z zakonom o
socialnem varstvu o tem obvestiti center za socialno delo na svojem območju.
Predpostavlja se, da je učenec ogrožen, kadar je dejansko utrpel ali je zelo
verjetno, da bo utrpel očitno škodo na zdravju ali
razvoju.
Šola je dolžna
zaščititi učenčeve koristi in v ta namen pristojne organe kazenskega pregona
(policija oziroma državno tožilstvo) obveščati o primerih, ko strokovni delavci
zvedo za primere telesnega ali duševnega nasilja, poškodb ali zlorab,
zanemarjanja ali malomarnega ravnanja, trpinčenja, izkoriščanja ali spolnih
zlorab.
Ravnatelj je dolžan
poskrbeti, da je vsak delavec v šoli, ki je po vsebini dela, ki ga opravlja,
pooblaščen za delo z učenci, seznanjen s postopanjem ob sumu, da je učenec
zaradi zlorabljanja ali zanemarjanja ogrožen.
Učitelj oziroma razrednik ob sumu, da je učenec zaradi zlorabljanja ali zanemarjanja ogrožen, o tem obvesti svetovalnega delavca. Če svetovalni delavec oceni, da je o tem potrebno obvestiti pristojni center za socialno delo oziroma pristojne organe kazenskega pregona, o tem obvesti ravnatelja, ki odloči o nadaljnjem ukrepanju šole.
IX. UKREPI IN POSTOPKI ZA ZAVAROVANJE OSEBNIH PODATKOV
29. člen
(namen ukrepov in postopkov zavarovanja osebnih
podatkov)
Z ukrepi in
postopki zavarovanja osebnih podatkov se v šolah zagotavljata varnost in
zaupnost podatkov, ki jih vsebujejo zbirke podatkov oziroma dokumentacija z
osebnimi podatki.
Postopki iz
prejšnjega odstavka se zagotavljajo za celotno obdobje, ko šola vodi predpisane
zbirke osebnih podatkov, evidence oziroma dokumentacijo.
30. člen
(način zavarovanja osebnih podatkov)
Zavarovanje osebnih
podatkov obsega organizacijske in ustrezne logično tehnične postopke, s katerimi
se varujejo osebni podatki, vsebovani v predpisani dokumentaciji in ukrepe, s
katerimi se varujejo osebni podatki, preprečuje slučajno ali namerno
nepooblaščeno uničevanje podatkov, njihovo spremembo ali izgubo kakor tudi
nepooblaščeno obdelavo podatkov.
Šola je dolžna
zagotoviti, da se:
– varujejo prostori, oprema in sistemsko programska oprema,
– varuje aplikativna programska oprema, s katero se obdelujejo osebni podatki,
– preprečuje nepooblaščen dostop do osebnih podatkov pri njihovem prenosu, vključno s prenosom po telekomunikacijskih omrežjih,
– omogoča poznejše ugotavljanje, kdaj so bili posamezni osebni podatki uporabljeni ali vnešeni v zbirke osebnih podatkov oziroma v predpisano dokumentacijo in kdo je to storil, in sicer za obdobje, ko je mogoče zakonsko varstvo pravice posameznika zaradi nedopustnega posredovanja osebnih podatkov.
V primeru obdelave
osebnih podatkov, ki so dostopni preko telekomunikacijskega omrežja, mora
strojna, sistemska in aplikativno-programska oprema zagotavljati, da je
obdelava osebnih podatkov v zbirkah osebnih podatkov v mejah pooblastil
uporabnika osebnih podatkov.
31. člen
(uporaba in dostop do osebnih podatkov)
Uporaba in dostop
do osebnih podatkov iz zbirk podatkov, ki se vodijo v papirni obliki, morata
biti varovana z organizacijskimi, fizičnimi in tehničnimi ukrepi, ki
nepooblaščenim preprečujejo dostop do osebnih podatkov ter onemogočajo
seznanjanje z njihovo vsebino.
Uporaba programske
opreme in dostop do osebnih podatkov iz zbirk podatkov, ki so vodene
računalniško, morata biti varovana z gesli za avtorizacijo in identifikacijo
uporabnikov programov in opreme, ki nepooblaščenim preprečujejo dostop do
osebnih podatkov ter neupravičeno seznanjanje z njihovo
vsebino.
Dokumentacija, ki
vsebuje osebne podatke, mora biti shranjena na način, ki nepooblaščenim
onemogoča dostop do podatkov in neupravičeno seznanjanje z njihovo vsebino.
Računalniški izpisi iz zbirk podatkov morajo biti shranjeni na način, ki
nepooblaščenim onemogoča dostop do podatkov in preprečuje njihovo
uničenje.
Varovanje
aplikativne programske opreme, s katero se obdelujejo osebni podatki, se
zagotavlja tako, da se v notranjem aktu opredeli evidentiranje dela na zbirkah
osebnih podatkov, zavaruje dostop do programske opreme in podatkov z gesli za
avtorizacijo in identifikacijo uporabnikov programov in opreme in z obveznostjo
izdelave kopij programov in zbirk podatkov za potrebe restavriranja sistema ob
okvarah in izjemnih situacijah.
Za zagotovitev
varnosti posredovanja in prenosa osebnih podatkov je treba določiti, kako se
prenašajo nosilci osebnih podatkov (dokumentacija, diskete) znotraj šole. V
primeru posredovanja osebnih podatkov zunanjemu uporabiku je treba voditi posebno
evidenco.
32. člen
(izvajanje pravice do dostopa)
Varovanje prostora, opreme in sistemsko programske opreme se zagotavlja z določitvijo pooblaščenih delavcev, ki imajo pravico dostopa do zavarovanih prostorov, v katerih so shranjene zbirke podatkov in dokumentacija. Z notranjim aktom se določi čas, ko je zagotovljena oziroma omejena pravica do dostopa. V notranjem aktu se opredeli tudi režim ravnanja s ključi zavarovanih prostorov, ki so namenjeni hrambi zbirk in dokumentacije z osebnimi podatki.
X. DOLOČITEV POOBLAŠČENIH DELAVCEV
33. člen
(pooblaščeni delavci)
Osebne podatke o
učencih lahko v šoli zbirajo, uporabljajo, shranjujejo in posredujejo samo
tisti delavci, ki jih za to pooblasti ravnatelj (v nadaljnjem besedilu:
pooblaščeni delavci). Ravnatelj pri določitvi pooblaščenih delavcev upošteva
namen zbiranja osebnih podatkov, ki ga določa zakon ali je razviden iz pisne
privolitve posameznika, vsebino podatkov in naravo dela, ki ga delavci
opravljajo. Pooblaščeni delavci morajo biti seznanjeni z zakonom o varstvu
osebnih podatkov in posameznimi zakoni s področja vzgoje in izobraževanja, ki
določajo zbirke osebnih podatkov, ter z določili tega
pravilnika.
Za zbiranje in vodenje podatkov iz 4. točke prvega odstavka 95. člena zakona o osnovni šoli ravnatelj pooblasti svetovalnega delavca.
34. člen
(dolžnosti pooblaščenih delavcev)
Pooblaščeni delavci
so dolžni:
– poskrbeti, da se pri zbiranju, obdelovanju, shranjevanju, posredovanju in uporabi osebnih podatkov z osebnimi podatki ne more seznaniti nepooblaščena oseba,
– po končani izdelavi dokumentov z osebnimi podatki uničiti pomožno gradivo (izračune, poskusne oziroma neuspešne izpise ipd.), ki so ga uporabili oziroma je nastalo pri izdelavi dokumenta,
– v primeru nepravilne ali nepooblaščene uporabe, spreminjanja ali poškodovanja osebnih podatkov iz zbirk podatkov oziroma o poskusu takšnega ravnanja takoj obvestiti ravnatelja, sami pa tako ravnanje preprečiti,
– zaklepati pisalne mize, omare, blagajne in pisarne, v katerih hranijo osebne podatke, kadar zapuščajo delovne prostore med delovnim časom oziroma kadar oddidejo domov,
– izklopiti in fizično ali programsko zakleniti računalnik in drugo strojno opremo.
Pooblaščeni delavci morajo vsebino osebnih podatkov, s katerimi se seznanijo pri svojem delu, varovati kot poklicno skrivnost. Kršenje varstva osebnih podatkov se šteje za hujšo kršitev delovne obveznosti in dolžnosti. Dolžnost varovanja poklicne skrivnosti traja tudi po prenehanju delovnega razmerja na šoli.
XI. UNIČENJE OSEBNIH PODATKOV
35. člen
(uničenje osebnih podatkov)
Šola uniči osebne
podatke, vsebovane v zbirkah podatkov, po preteku roka, ki ga določajo
predpisi, oziroma po izpolnitvi namena, zaradi katerega so bili osebni podatki
zbrani. Za brisanje podatkov iz računalniško vodenih zbirk se uporabi metoda
brisanja podatkov, ki onemogoča delno ali celotno restavracijo brisanih
podatkov.
Osebni podatki iz zbirk podatkov, ki se vodijo v papirni obliki (listine, kartoteke itd.), se uničijo na način, ki onemogoča čitanje unièenih podatkov. Fizièno unièenje se izvede komisijsko, o èemer se sestavi zapisnik o naèinu unièenja, èasu in kraju ter predmetu unièenja ter navzoèih èlanih komisije, ki je to izvedla. Šola na enak naèin unièi tudi neveljavno, neuporabno oziroma poškodovano dokumentacijo.
XII. PRAVICE STARŠEV V ZVEZI Z ZBIRKAMI OSEBNIH PODATKOV
36. èlen
(pravice staršev)
Šola mora staršem v
skladu z zakonom:
– zagotoviti vpogled v osebne podatke o njihovem otroku, vsebovane v šolski dokumentaciji,
– zagotoviti vpogled v strokovno interpretirane osebne podatke, kadar gre za podatke iz 4. toèke prvega odstavka 95. èlena zakona o osnovni šoli,
– omogoèiti prepis ali izpis osebnih podatkov o njihovem otroku v šolski dokumentaciji,
– omogoèiti prepis ali izpis strokovno interpretiranih osebnih podatkov, kadar gre za podatke 4. toèke prvega odstavka 95. èlena zakona o osnovni šoli,
– nuditi informacijo, komu so bili podatki posredovani,
– omogoèiti dopolnitev, popravo in izbris osebnih podatkov, èe so bili zbrani v nasprotju z doloèbami zakona,
– omogoèiti pravico do kopije osebnih podatkov, ki se nanašajo nanje ali njihove otroke,
– omogoèiti pravico do kopije strokovno interpretiranih osebnih podatkov iz 4. toèke prvega odstavka 95. èlena zakona o osnovni šoli,
– omogoèiti pravico do preklica pisnega soglasja za zbiranje osebnih podatkov o uèencih, ki potrebujejo pomoè oziroma svetovanje, in osebnih podatkov o gibalnih sposobnostih in morfoloških znaèilnostih uèencev.
Šola mora staršem
omogoèiti vpogled in prepis osebnih podatkov najkasneje v 15 dneh od dneva, ko
je prejela zahtevo ali pa jih v istem roku pisno obvestiti o razlogih, zaradi
katerih vpogleda in prepisa ne bo omogoèila.
Izpis oziroma
kopijo osebnih podatkov iz zbirk osebnih podatkov oziroma iz dokumentacije mora
šola staršem posredovati v 30 dneh od dneva, ko je prejela zahtevo, ali pa jih
v istem roku pisno obvestiti o razlogih, zaradi katerih mu izpisa ne bo
posredovala.
37. èlen
(naèin uresnièevanja pravic)
Ravnatelj doloèi
naèin uresnièevanja pravic staršev tako, da s tem ni oviran
vzgojno-izobraževalni proces v šoli.
XIII. EVIDENCA ŠOLOOBVEZNIH OTROK
38. èlen
(vsebina evidence)
Šolska uprava vodi
evidenco šoloobveznih otrok. Evidenca vsebuje podatke o otroku, in sicer: EMŠO,
ime in priimek, datum rojstva, naslov prebivališèa ter podatke o starših, in
sicer: ime in priimek ter naslov prebivališèa. Evidenco vodi šolska uprava na
podlagi podatkov, ki jih pridobi iz Centralnega registra
prebivalstva.
Šolska uprava vodi
in vzdržuje evidenco s sredstvi za avtomatsko obdelavo podatkov. Evidenco je
šolska uprava dolžna hraniti in vzdrževati tudi v papirni obliki in kot rezervno
kopijo v elektronski obliki.
XIV. PODATKI O UČENCIH, KI OPRAVLJAJO PREVERJANJE ZNANJA OB KONCU PRVEGA IN DRUGEGA VZGOJNO- IZOBRA®EVALNEGA OBDOBJA
39. èlen
(vrste podatkov)
Podatki o uèencih,
ki prostovoljno opravljajo preverjanje znanja ob koncu prvega in drugega
vzgojno-izobraževalnega obdobja, se zbirajo v skladu s pravilnikom, ki ureja
preverjanje in ocenjevanje znanja z nacionalnimi preizkusi znanja ob koncu
obdobij v devetletni osnovni šoli ter na tej podlagi izdanimi izvedbenimi akti
(navodila, pravila, sklepi).
Podatki o uèencih iz prejšnjega odstavka so: ime in priimek, datum in kraj rojstva, naslov, oddelek, predmeti, iz katerih opravlja preverjanje znanja, in rezultati, doseženi pri preverjanju znanja z nacionalnimi preizkusi znanja ob koncu prvega in drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja devet-letne osnovne šole.
XV. EVIDENCA UČENCEV, KI OPRAVLJAJO ZAKLJUČNO PREVERJANJE IN OCENJEVANJE ZNANJA
40. èlen
(vsebina evidence)
Državni izpitni
center v skladu z desetim odstavkom 95. èlena zakona o osnovni šoli vodi
evidenco uèencev, ki opravljajo zakljuèno preverjanje in ocenjevanje
znanja.
Evidenca obsega:
ime in priimek uèenca in spol, datum, kraj ter državo rojstva, osnovno šolo, na
kateri uèenec opravlja zakljuèno preverjanje znanja, seznam predmetov, iz
katerih uèenec opravlja zakljuèno preverjanje znanja in ocene, dosežene pri
zakljuènem preverjanju znanja.
Državni izpitni
center podatke za evidenco iz prejšnjega odstavka pridobi od osnovnih šol.
Podatki se posredujejo na naèin, kot ga doloèa pravilnik, ki ureja preverjanje
in ocenjevanje znanja z nacionalnimi preizkusi znanja ob koncu obdobij v
devetletni osnovni šoli ter na tej podlagi izdani izvedbeni akti (pravila,
navodila, sklepi). Izmenjava osebnih podatkov Državnemu izpitnemu centru služi
izkljuèno za namen zakljuènega preverjanja in ocenjevanja znanja
uèencev.
Uradna tajnost
osebnih podatkov v gradivih za nacionalne preizkuse znanja, šifre uèencev in
rezultati pisnih izdelkov ter hranjenje dokumentacije se zagotavlja v skladu s
pravilnikom, ki ureja preverjanje in ocenjevanje znanja z nacionalnimi preizkusi
znanja ob koncu obdobij v devetletni osnovni šoli ter na tej podlagi izdanimi
izvedbenimi akti (pravila, navodila, sklepi).
Osnovna šola
posreduje Državnemu izpitnemu centru število uèencev s posebnimi potrebami,
vrsto in stopnjo primanjkljajev, ovir ali motenj ter predlaga naèin opravljanja
prilagojenega zakljuènega preverjanja in ocenjevanja
znanja.
XVI. NADZOR
41. èlen
(inšpekcija)
Nadzor nad
izvajanjem doloèb tega pravilnika opravlja Inšpektorat za varstvo osebnih
podatkov, nadzor nad izvajanjem doloèb tega pravilnika v delu, ki se nanaša na
varstvo osebnih podatkov v šolski dokumentaciji, pa opravlja tudi Inšpektorat
Republike Slovenije za šolstvo in šport.
XVII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
42.
èlen
(šolske uprave)
Do zaèetka
delovanja šolskih uprav evidenco šoloobveznih otrok vodi in jo šolam posreduje
ministrstvo, pristojno za šolstvo.
43. èlen
(rok za izdajo notranjega akta šole)
Notranji akt šole,
s katerim se podrobneje uredi varovanje osebnih podatkov, ravnatelj sprejme
najkasneje v šestih mesecih po uveljavitvi tega
pravilnika.
44. èlen
(veljavnost pravilnika)
Ta pravilnik zaène
veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike
Slovenije.
Št.
011-03-178/2003
Ljubljana, dne 9.
junija 2004.
EVA
2003-3311-0238
dr. Slavko Gaber l.
r.
Minister
za šolstvo, znanost
in šport