Na podlagi 40. člena zakona o osnovni šoli (Uradni list RS, št. 12/96 in 33/97) minister za šolstvo in šport izdaja
P R A V I L N I K
o podrobnejših pogojih za organizacijo
nivojskega pouka v 9-letni osnovni šoli
Splošne določbe
1. člen
Ta pravilnik določa postopek pri odločanju za ravni zahtevnosti in spreminjanje ravni zahtevnosti ter načine za oblikovanje učnih skupin za izvedbo nivojskega pouka v 9-letni osnovni šoli.
2. člen
V tem pravilniku uporabljeni pojmi imajo naslednji
pomen:
Fleksibilna diferenciacija je kombinacija temeljnega pouka, ki se
izvaja v heterogenih matičnih oddelkih, in nivojskega pouka, ki se izvaja v
homogenih učnih skupinah.
Nivojski pouk v homogenih učnih skupinah je
namenjen utrjevanju in ponavljanju oziroma poglabljanju in razširjanju učne
snovi.
Nivojski pouk v 8. in 9. razredu (delna zunanja diferenciacija) se
izvaja v homogenih učnih skupinah in poteka na eni od treh ravni zahtevnosti, ki
so opredeljene s cilji oziroma standardi znanja v učnih načrtih.
Učna
skupina za izvedbo nivojskega pouka je oblika združevanja učencev različnih
oddelkov istega razreda.
Za izvedbo nivojskega pouka v 8. in 9. razredu
se oblikuje učna skupina za določeno raven zahtevnosti pri posameznem
predmetu.
Ne glede na določbo prejšnjega odstavka se lahko:
– v
šolah z manjšim številom učencev istega razreda oblikuje kombinirana učna
skupina za pouk na dveh ravneh zahtevnosti,
– v šolah z enim oddelkom
istega razreda oziroma šolah, ki izvajajo pouk v kombiniranih oddelkih, oblikuje
kombinirana učna skupina za pouk na vseh ravneh zahtevnosti.
3. člen
V 4., 5., 6. in 7. razredu se pri slovenskem jeziku oziroma
italijanskem jeziku v šolah z italijanskim učnim jezikom, oziroma madžarskem
jeziku kot prvem jeziku v dvojezičnih šolah (v nadaljnjem besedilu: materni
jezik), tujem jeziku in matematiki, izvaja fleksibilna diferenciacija.
V
razredih, navedenih v drugem odstavku tega člena, se fleksibilna diferenciacija
izvaja najmanj pri enem in največ pri treh predmetih. Skupno število ur
predmeta, ki se izvajajo v učnih skupinah, ne sme preseči četrtine letnega
števila ur tega predmeta. V 4. razredu se fleksibilna diferenciacija uvede v
zadnjem ocenjevalnem obdobju.
V 8. in 9. razredu se nivojski pouk izvaja
pri vseh urah maternega in tujega jezika ter matematike.
Izbira in menjava učne skupine
4. člen
Ob koncu drugega ocenjevalnega obdobja šola obvesti učence 4. razreda
in njihove starše o tem, pri katerem predmetu se bo v zadnjem ocenjevalnem
obdobju tega šolskega leta izvajala fleksibilna diferenciacija. Učenci se za
učno skupino odločijo po posvetovanju z učiteljem in starši.
Ob zaključku
pouka v šolskem letu se učenci 4. razreda po posvetovanju z učiteljem in starši
odločijo za učno skupino pri predmetu oziroma predmetih, pri katerih se bo
izvajala fleksibilna diferenciacija v naslednjem šolskem letu.
V prvem
mesecu pouka v 5. razredu učenci lahko zamenjajo učno skupino. Učenci lahko
zamenjajo učno skupino tudi med šolskim letom po posvetovanju s starši in
učiteljem.
5. člen
Šola v mesecu maju obvesti učence 5. in 6. razreda ter njihove starše
o tem, pri katerih predmetih se bo izvajal pouk v učnih skupinah v prihodnjem
šolskem letu ter jih seznani z načinom vključevanja učencev v učne
skupine.
Šola v mesecu juniju organizira govorilne ure in druge oblike
sodelovanja z učenci in starši. Pri svetovanju učencu o izbiri učne skupine
sodelujejo poleg staršev in razrednika tudi učitelji, ki poučujejo predmete, pri
katerih šola izvaja pouk v učnih skupinah in šolska svetovalna
služba.
Učenci sporočijo razredniku svojo odločitev o izbiri učne skupine
pri posameznem predmetu najkasneje do zaključka pouka v šolskem letu. Podatek o
tem, za katero učno skupino se odloči učenec, se vpiše v šolsko dokumentacijo
(Dnevnik).
V prvem mesecu pouka v šolskem letu učenec lahko zamenja učno
skupino. Učenec lahko zamenja učno skupino tudi med šolskim letom po
posvetovanju s starši in učiteljem. Podatek o spremembi se vnese v šolsko
dokumentacijo (Dnevnik).
Izbira ravni zahtevnosti in spreminjanje ravni zahtevnosti
6. člen
Učence 7. razreda in njihove starše šola najkasneje do konca prvega
ocenjevalnega obdobja v šolskem letu seznani z nivojskim poukom, ki se izvaja v
8. in 9. razredu.
Šola učencem in staršem predstavi zlasti:
–
cilje oziroma standarde posameznih ravni zahtevnosti, opredeljenimi z učnimi
načrti, pri maternem in tujem jeziku ter matematiki v 8. in 9. razredu,
–
načine ocenjevanja pri nivojskem pouku ter zaključevanje ocen ob koncu šolskega
leta in ob zaključku osnovnošolskega izobraževanja,
– strokovne podlage
za svetovanje pri odločanju za ravni zahtevnosti,
– možnosti učenca, da
se pri različnih predmetih odloči za različne ravni zahtevnosti,
–
možnosti prehajanja med ravnmi zahtevnosti v 8. in 9. razredu,
–
organizacijo izvedbe nivojskega pouka,
– predvideno kadrovsko zasedbo za
izvajanje nivojskega pouka.
7. člen
Šola na podlagi odločitev učencev za ravni zahtevnosti v zadnjem
tednu pouka v 7. razredu oblikuje učne skupine za izvedbo nivojskega pouka v 8.
razredu.
Učenci in starši morajo biti o oblikovanju učnih skupin v
zadnjem tednu pouka seznanjeni najkasneje na začetku tretjega ocenjevalnega
obdobja.
8. člen
Šola pri svetovanju učencem za odločitev o ravni zahtevnosti pri
nivojskem pouku pri posameznem predmetu upošteva:
– oceno pri predmetu v
7. razredu,
– če v 7. razredu ocena pade, pa tudi oceno pri tem predmetu
od 4. razreda dalje.
Šola učencu svetuje, da pri odločanju upošteva
tudi:
– rezultate pri preverjanju znanja ob koncu drugega
vzgojno-izobraževalnega obdobja,
– sodelovanje in dosežke na tekmovanjih
iz znanja,
– sodelovanje in dosežke v interesnih dejavnostih in drugih
dejavnostih v šoli in izven nje.
9. člen
Učenci sporočijo svojo odločitev za raven zahtevnosti v 8. razredu najkasneje do razdelitve spričeval za 7. razred pisno na obrazcu “Izbira ravni zahtevnosti“. Na enak način učenci sporočijo tudi svojo odločitev za raven zahtevnosti v 9. razredu in sicer najkasneje do razdelitve spričeval za 8. razred. Starši s podpisom potrdijo, da so seznanjeni z odločitvijo učenca. Razrednik odločitev učenca za raven zahtevnosti vpiše v šolsko dokumentacijo (Dnevnik).
10. člen
Učenec lahko v prvem mesecu pouka v 8. in 9. razredu in ob zaključku
ocenjevalnih obdobij po posvetovanju s starši, učitelji in šolsko svetovalno
službo spremeni raven zahtevnosti. Starši s podpisom potrdijo, da so seznanjeni
z odločitvijo učenca o spremembi ravni zahtevnosti.
Razrednik spremembo
ravni zahtevnosti vpiše v šolsko dokumentacijo (Dnevnik).
11. člen
V 9. razredu učenec lahko ob zaključku ocenjevalnih obdobij spremeni
raven zahtevnosti na podlagi ocen.
Če je učenec, ki obiskuje pouk pri
posameznem predmetu na prvi ravni zahtevnosti, v ocenjevalnem obdobju ocenjen v
večini primerov s 6 točkami oziroma je učenec, ki obiskuje pouk na drugi ravni
zahtevnosti v večini primerov ocenjen z 8 točkami, lahko preide na drugo oziroma
tretjo raven zahtevnosti.
Če je učenec, ki obiskuje pouk pri posameznem
predmetu na tretji oziroma drugi ravni zahtevnosti, v ocenjevalnem obdobju
ocenjen v večini primerov s točkami 7 in manj oziroma 5 in manj, po posvetovanju
s starši, učitelji in šolsko svetovalno službo ostane na isti ravni oziroma
lahko prestopi na drugo oziroma prvo raven zahtevnosti.
Oblikovanje učnih skupin za izvedbo nivojskega pouka
12. člen
V skladu z normativi in standardi v osnovni šoli se za izvedbo
nivojskega pouka v učnih skupinah oblikuje ena učna skupina več, kot je oddelkov
istega razreda (n + 1).
Ne glede na določbo prejšnjega odstavka se
dodatna skupina ne oblikuje:
– v šoli z enim oddelkom istega razreda, v
katerem je 14 ali manj učencev,
– v šolah s kombiniranim oddelkom z
učenci dveh ali več razredov, v katerih je 14 ali manj učencev.
Izjemoma
se v šolah z dvema oddelkoma istega razreda z manj kot 42 učenci dodatna skupina
ne oblikuje, kadar je mogoče eno od obeh učnih skupin oblikovati tako, da se
vanjo združi vse učence, ki se odločijo za dve sosednji ravni zahtevnosti in se
pri tem ne preseže normativa 21 učencev.
Dodatna skupina se izjemoma ne
oblikuje tudi v šolah s tremi ali več oddelki istega razreda, kadar je mogoče
učne skupine, sestavljene iz učencev, ki so se odločili za isto raven
zahtevnosti, oblikovati tako, da nobena ne preseže normativa 28
učencev.
Šola lahko oblikuje učne skupine v skladu s tretjo in četrto
alineo prejšnjega odstavka tega člena le s soglasjem pristojnega upravnega
organa.
Prehodne in končne določbe
13. člen
V času postopnega uvajanja programa 9-letne osnovne šole se učenci 5.
razreda 8-letne osnovne šole, ki se v 6. razredu vključijo v izvajanje programa
7. razreda 9-letne osnovne šole, ob koncu šolskega leta v 5. razredu odločijo za
učno skupino pri predmetih, pri katerih se izvaja fleksibilna diferenciacija v
7. razredu.
Postopek odločanja za učno skupino iz prejšnjega odstavka
poteka v skladu z določili 5. in 6. člena tega pravilnika.
14. člen
Ta pravilnik začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 603-37/99
Ljubljana, dne 7. aprila 1999.
|