TEDEN VSEŽIVLJENSKEGA UČENJA (2003/2004)

 

LUTKARSKE DELAVNICE TUDI NA NAŠI ŠOLI

 

V tednu posvečenemu vseživljenjskemu učenju, smo se tudi na naši podružnični šoli v Bukovju odločile, da pripravimo dan odprtih vrat, na temo Lutkarske delavnice.

Štiri učiteljice smo pripravile štiri različne sklope izdelave lutk. Vsaka je vodila svoj sklop, ob tem pa smo tudi sodelovale in nudile pomoč pri delavnici, ki je bila bolj zahtevna oziroma pri kateri je bilo večje število obiskovalcev.

Delavnice so potekale v dveh učilnicah; po dve delavnici v eni učilnici. Organizirale smo izdelavo štirih vrst lutk:

-         LUTKE NA POTEG (motiv Pike Nogavičke)

Material, ki je bil potreben za izdelavo  lutke je obsegal trši papir in vrvice, kot pripomočki pa so služili že narejen model, škarje in različni barvni svinčniki za finalno delo (barvanje, okrasitev lutke). Verjetno se vsak spomni nagajivega Možička Kopitljačka, ki kopita skoz in skoz,… in prav na takšen način deluje tudi naša lutka Pika Nogavička; potegneš za vrvico in že se premakne.

-         ROČNE LUTKE (motivi dedka, babice, čarovnice in deklice)

Tudi ta lutka je od udeleženca delavnice zahtevala kar nekaj truda in potrpežljivosti, pa tudi spretnosti in natančnosti. Spretnosti kot sta šivanje in spletanje kitk iz volne sta tukaj še kako prišli prav. Ročna lutka je bila namreč izdelana iz blaga, ki je služilo kot obleka lutki (le to je bilo potrebno ukrojiti in zašiti), glava pa je bila iz stiropornih krogel, katero so udeleženci pobarvali s tempera barvami in ji narisali obraz. Košček spužve je služil lutki za nos. Različni motivi lutk so seveda zahtevali drugačno oblačilo in dodatke. Tako je coprnica dobila veliko črno ogrinjalo in črn klobuk, babica delovno obleko in ruto, dedek brke in čepico, deklica pa prisrčno krilce, zlate kitke in rdečo rutko.

-         NAPRSTNE LUTKE (motiv dveh škratov)

Izdelava te stožčaste lutke je bila še najenostavnejša za najmlajše obiskovalce. Celotna lutka je narejena iz tršega papirja, potrebno je le malo spretnosti s škarjami in domišljije pri poslikavi lutke. Še nanos lepila na robove, kjer se stožec stakne, »hop« na prste roke in že lahko taka lutka oživi.

-         LUTKE IZ ODPADNE EMBALAŽE (motiv hobotnice)

Lutka izdelana iz plastične embalaže sadne pijače deluje na princip »navij me in zaplesala bom«. Dno plastenke je potrebno odrezati in ga na trakove razrezati do dveh tretjin plastenke. To so lovke hobotnice, ki jih kasneje le še pravilno upognemo, da le-ta lahko stoji oziroma se vrti. Vrat plastenke preluknjamo z obeh strani in skozi vtaknemo drobno leseno paličico. Nanjo  dodamo elastiko in jo skozi odprtino vratu plastenke potegnemo skozi preluknjan pokrovček in skozi podložko, nato pa skozi ta del elastike potisnemo še eno, vendar krajšo, leseno paličico, ki služi za navijanje elastike in s tem za pogon plesoči hobotnici. Pomembno pa je, da na konec paličice dodamo košček plastelina, saj se brez njega hobotnica ne bo hotela pravilno odzvati. Na koncu jo lahko le še poslikamo.

Priprave na ta dan so potekale že nekaj tednov prej, ko smo se odločale o temi delavnic oziroma kaj se bo ta dan na naši šoli ustvarjalo. Nato smo morale naročiti in zbrati ves potreben material, ki so ga naši obiskovalci potrebovali za izdelavo lutk. Želele smo pritegniti obiskovalce z zanimivimi in nevsakdanjimi izdelki, pazile pa smo tudi na zahtevnost izdelave le teh, saj smo se nadejale različno starih udeležencev. Pri organizaciji smo težile k temu, da bi bilo materiala dovolj za vse, saj se zavedamo, da se le na ta način izogneš nepotrebnih, neprijetnih situacij, ko na primer eden izmed otrok v pričakovanju, da bo izdelal svojo lutko, ostane brez materiala.

Glavni CILJ, ki nas je pripeljal do tega, da tudi na naši šoli »odpremo vrata« v tednu vseživljenjskega učenja je bil, da se ravno zaradi majhnosti šole na podeželju, ponudi možnost oziroma priložnost vsem vaškim ljudem, pa tudi ljudem iz sosednjih vasi, udeležiti se delavnic podobnim delavnicam v večjih mestnih šolah, spoznati nekaj novega, se družiti, pa tudi spoznati šolo, kaj se v njej dogaja, predvsem pa sodelovati skupaj s svojimi otroki na malo drugačen način in se imeti lepo.

Ker je bil obisk precej številčen že v prejšnjih letih na podobnih delavnicah, smo potihem pričakovale, da bodo tudi tokrat ljudje z veseljem potrkali na šolska vrata in z radovednostjo sodelovali in ustvarjali. Tako je tudi bilo. Tudi ta dan šola ni samevala. Iz nje se je razlegal smeh in vrvež otrok, staršev in drugih ljudi. Po obrazih sodeč in pogovoru z ljudmi se je izkazalo, da so bila pričakovanja le teh izpolnjena. Krajši anketni listi, ki so jih izpolnili udeleženci delavnic so pokazali, da si le- ti želijo še več takšnih priložnosti za druženje s starši in otroci. Dan odprtih vrat so označili za potrebno, zabavno in poučno snidenje, kjer je prostor tako za starejše kot tiste najmlajše, kjer se ne tekmuje kdo je boljši, temveč kjer je v ospredju predvsem dobra volja obiskovalcev in vsekakor organizatoric – učiteljic ter njihova pripravljenost organizirati takšne in podobne dejavnosti.