
ZGODOVINA
Zgodovina strelstva v Sloveniji
Bogata zgodovina meščanskih strelskih društev,
imenovanih tudi strelskih bratovščin ali strelskih gild –
po vzoru drugih podobnih ustanov v poznem srednjem veku in renesansi
– sega nazaj, tja v 12. stoletje, ko jih zasledimo omenjene v
različnih dokumentih in kronikah nekaterih zahodno, srednje in
vzhodnoevropskih mest. Med njimi naj omenimo zlasti dežele nekdanje
Avstroogrske monarhije, tako imenovana Mitteleuropa, kjer je bilo
strelstvo najbolj razvito in kjer so se pričevanja o obstoju teh
združenj tudi najbolj živo ohranila, na primer v notranji Avstriji, na
Češkem, Madžarskem, Hrvaškem, zlasti v Osijeku in
Zagrebu, v slovenskih krajih, po strelstvu pa sta znani tudi Južna
Tirolska in Švica, kjer se je tradicija klasičnih strelskih
tekmovanj kot nekakšnega narodnega običaja obdržala vse do danes.
Meščanska prostovoljna strelska društva so se razvila iz
najrazličnejših oblik splošnih strelskih vaj, urjenja z
orožjem, ki so se ga morali v začetku udeleževati skoraj vsi kolikor
toliko za orožje sposobni meščani moškega spola. Glavni
namen tega, z leti vedno bolj sistematičnega in z različnimi,
največkrat zelo strogimi pravili urejenega urjenja s hladnim in toplim
orožjem je bil: nenehna skrb za javni red in mir v samih mestih kot
tudi obramba pred napadi zunanjih sovražnikov, ki jih v teh burnih
stoletjih evropske zgodovine ni bilo malo. Od tod tudi verjetno
tolikšna naklonjenost gosposke vsem oblikam strelskih združenj,
saj so le-ta v času nevarnosti bila sposobna varovati njihovo
premoženje in življenje; prav iz vrst strelcev so lahko v slehernem
trenutku rekrutirali tudi zanesljive in dobre vojake.
Vendar to še ni vse; že prva znana strelska društva so
poleg svojih rednih strelskih vaj, ki so se odvijale predvsem v poletni
sezoni, gojila tudi razne druge, bolj zabavne oblike družabnega
življenja. Prirejala so razna strelska slavja z zabavnim nagradnim
streljanjem, skupne pojedine, popivanja in plese, največkrat kar v
zgornjih, klubskih, prostorih streliščne stavbe, na katerih je
prihajalo včasih do bučnih sporov in izgredov, pri katerih je morala
posredovati celo oblast, da je pomirila vročekrvneže.
Sprva so bila strelska društva zares demokratične združbe
svobodnih meščanov in so morali vsi člani strelskega združenja
za osnovne društvene potrebe prispevati enak delež, zato pa so
imeli, seveda tudi vsi enake pravice. Že od vsega začetka je bila
članarina za strelsko društvo in pa tudi posamezne druge takse,
kot je bila recimo, strelnina, precej zasoljena, zato revnejših
meščanov na strelišču običajno ni bilo videti in je bila
ta vrsta zabave tako rekoč rezervirana le za bogatejši sloj
meščanov, za razne bogate trgovce, obrtnike, časnike, plemiče in
podobno meščansko smetano.
Ko pa se je nevarnost s strani zunanjih sovražnikov zlasti Turkov,
polegla, to je bilo po uvedbi redne vojske, sta ostala obrambni smoter
in sploh pomembnost strelskega društva kot oblike
nekakšne mestne zaščite le še simbolična atributa,
privilegija, s katerima so se strelci kitili ob vseh večjih, ne samo
strelskih, marveč nasploh mestnih slovesnostih. Ščasoma so se
strelska društva prelevila v združenja dokaj zaprtega tipa, v
napol zasebniška združenja, ki so se pozneje še razcepila
v več vej, pri čemer so največkrat odločali, kot smo že zapisali,
družbeni status članov, raba določenih vrst strelnega orožja in ne
nazadnje – sam osnovni namen društva.
O precej bogati, pestri in dostikrat tudi burni zgodovini strelskih
društev se je skozi stoletja ohranilo precej dokumentarnega
gradiva, bodisi v obliki pisanih virov, kulturnozgodovinskih predmetov,
značk in emblemov, strelskih praporov, strelskega orožja ali pa bogate
likovne dediščine, kot so na primer portreti strelcev in posebno
likovno in kulturnozgodovinsko vabljivo gradivo – poslikane
lesene in papirnate strelske tarče, med katerimi najstarejše
znane angleške izvirajo celo iz 14. in 15. stoletja.
Društvo ljubljanskih ostrostrelcev je za čas svoje ustanovitve
štelo leto 1562 in na osnovi te letnice več kot tristo let tudi
slovesno praznovalo svoje jubileje; dolgo časa je namreč veljalo, da je
fragment rokopisa Celovške kronike iz l. 1562, ki poroča, da je
bilo 14. julija tega leta v Ljubljani veliko svobodno streljanje, prvi
znani pisani vir o ljubljanskem strelskem društvu in o
ljubljanskem meščanskem strelišču. Vendar to prav gotovo
ne bo držalo in je to društvo še starejše, kajti v
sodnem zapisniku iz leta 1551, torej več kot deset let pred imenovano
Celovško kroniko, lahko preberemo, da ljubljanski strelci
prosijo magistrat, da jim podeli sukno za hlače, ki je bilo takrat
običajna nagrada za dobro streljanje.
Domnevno je bilo prvo ljubljansko strelišče lesena stavba,
postavljena ob vznožje grajskega hriba, na mestu današnje
Ljudske kuhinje (od tod izvira tudi ime Streliška ulica). Lesena
so bila v glavnem tudi strelišča, ki so jih postavili pozneje,
zadnje med njimi je bilo 1876 zgrajeno novo strelišče pod
Rožnikom, na mestu današnje Biotehnične fakultete, in razumljivo
je, da so morali biti na teh streliščih zagotovljeni vsaj
minimalni varnostni pogoji (zemeljski okopi za krogle, visoka lesena
ali zidana ograja okrog strelišča, ki je preprečevala vstop na
nevarno območje mimoidočim meščanom in drugo); mestni svet je
vedno strogo nadzoroval izvajanje teh varnostnih ukrepov. Prav v zvezi
s tem je bilo s strani meščanov vedno dosti kritičnih pripomb,
zlasti je bilo veliko odpora proti graditvi tega zadnjega
strelišča pod Rožnikom. Tako lahko v takratnem časopisu
preberemo pritožbo bralca, ki piše, da mu je, ko se je vračal
domov, z mestnega strelišča pribrenčala nad glavo krogla.
Janez Vajkard Valvasor piše pri nadrobnem popisu kranjskega
glavnega mesta v svoji Slavi vojvodine Kranjske (1689) tudi o
ljubljanskih streliščih in strelcih: Tu, pred mestom, je
plesišče in jahalnica za vajo plemenite mladeži, v
turjaškem vrtu tudi strelišče za plemiče. Prav tako
imajo, v Ljubljani, deželni uradniki svoje posebno strelišče,
meščani pa tudi svoje. Streljajo poleti vsako nedeljo in vsi na
novo sprejeti meščani so dolžni prihajati semkaj dve leti ter se
vaditi v streljanju. V ta namen plačuje mesto poročnika, da bi
meščane vadil in izuril v vsakovrstnem orožju.... Vendar pa je
bilo plemiško in civilno strelsko društvo dosti
mlajše od društva ljubljanskih ostrostrelcev.
Začetek strelske sezone je po navadi določilo strelsko vodstvo,
odobriti pa ga je moral, po tedanjem običaju, sam magistrat. Streljalo
se je ob lepih sončnih in prazničnih dnevih, od konca aprila ali
začetka maja do konca meseca avgusta in sicer, največkrat popoldne od
13. ali 14. ure do 19. ali 20. ure zvečer, v glavnem pa se tarč ni
smelo sneti pred 19. uro zvečer. Streljalo se je takrat, kadar so bili
prisotni pri streljanju najmanj trije strelci. Sleherno streljanje je
morala odobriti strelska direkcija, le-ta je tudi razsojala o tem, ali
so predložene slikane tarče primerne za streljanje ali ne. Med
streljanjem so se morali vsi strelci podrejati navodilom višjega
strelskega mojstra; ta je tudi ocenjeval nagradne zadetke. Preden je
ustrelil, je moral vsak strelec svoj strel napovedati. Prav tako ni
smel strelec zapustiti svojega strelskega mesta, dokler mu ni merilec
pokazal njegovega zadetka. Največkrat je strelec, ko je končal
streljanje, dal znak merilcu z zvoncem in šele potem mu je ta
pokazal s posebno merilno palico njegov zadetek. Če je strelec zadel v
center, to je v okroglo črno ploščico, jo je moral merilec
sneti, numerirati in zamenjati; prestreljeno ploščico je spravil
potem v posebno skrinjico, ki jo je zvečer pregledala komisija. Če je
strelec zgrešil, je lahko svoj strel ponovil, toda samo enkrat.
V primeru, da je puška kar trikrat zatajila, je moral strelec
zravnan in v teku, zapustiti svoje strelsko mesto; spet je lahko
streljal šele takrat, ko je bila puška popravljena. V tem
primeru je imel prednost pred drugimi. Med strelci je, kot smo že
omenili dostikrat prihajalo do prepirov in ostrih medsebojnih sporov;
prav zaradi tega in pa tudi zaradi čestih nepravilnosti v samem načinu
streljanja je leta 1711 deželni vicedom Franc Anton grof Lanthieri
sestavil in zapisal prvi, uradno veljavni in priznani strelski red. V
njem so bila zbrana vsa osnovna pravila strelskega urjenja in
tekmovanj, kakor tudi vse druge odredbe in varnostni ukrepi. Strelski
red, bogat vir podatkov o ljubljanskih strelcih in strelišču, je
v poltretjem stoletju doživel vrsto revizij in dopolnitev s takratnimi
aktualnimi pravili in uredbami. Poleg tega strelskega reda so vodili
strelci tudi natančne knjige o streljanju; vanje so vpisovali, za vsako
streljanje posebej, imena strelcev, vrednost zadetkov in še
druge potrebne podatke. Obstajale pa so tudi blagajniške knjige
v zvezi s članarino in takso za streljanje ter občasni tiskani seznami
vseh članov društva ostrostrelcev z najvažnejšimi
podatki; tako iz tiskanega seznama vseh članov Ljubljanskega
društva ostrostrelcev iz leta 1848 zvemo, da je društvo
štelo takrat kar 390 članov, med njimi je bilo tudi 14 strelk,
ki jih pred 19. stoletjem še ni bilo zaslediti.
Iz zapuščine Društva ljubljanskih ostrostrelcev se je
ohranilo poleg omenjenega tudi še nekaj drugega
kulturnozgodovinskega in likovnega gradiva, kot je dragocen bogato
okrašen strelski prapor, ki so ga nosili člani strelskega
društva v slavnostnih povorkah, nagradni strelski pokal, ki je
nastal kot spomin na slavnostni dogodek, ko je obiskal leta 1856
ljubljansko strelišče sam cesar Franc Jožef, vrsta strelskih
značk, ki so jih nosili strelci na streljanjih in ob raznih drugih
prilikah, pripete na svojo strelsko uniformo, najdragocenejši
dokument pa je zlata strelska verižica, ki jo je nosil ob svečanih
prilikah za vratom višji strelski nadmojster in so člene te
vrižice prispevali posamezni člani strelskega društva; na vsakem
členku te verižice sta vgravirana ime darovalca in datum.
Strelsko življenje v Ljubljani je bilo posebno razgibano v 18. in 19.
stoletju; streljanja so se vrstila eno za drugim, tudi v večjem
številu v eni sami sezoni. O pogostih streljanjih nam priča tudi
precejšnje število razmeroma dobro ohranjenih strelskih
tarč. Streljanj na ljubljanskem strelišču so se udeleževali kot
gostje tudi strelci z drugih strelišč, na primer iz Kranja,
Škofje Loke, Trsta, Dunaja in od drugod, enako so hodili
streljat ljubljanski strelci v Trst, na Dunaj in drugam, kjer so
pogosto, kot nam poročajo tedanji časopisi, zlasti Laibacher Zeitung,
dosegli prav lepe uspehe; običajno so bili vsi ti obiski in medsebojna
srečanja povezani z različnimi drugimi svečanostmi, s slovesnimi
povorkami in drugimi ceremonijami. Na vseh prireditvah so se strelci
vedno pojavljali v obliki zaključene in po izgledu vsekakor daleč
najbolj atraktivne skupine, ki se je kitila s svojimi posebnimi
uniformami, odlikovanji in praporom.
Iz pestre zgodovine Društva ljubljanskih ostrostrelcev moramo
omeniti tudi postavitev novega strelišča na mestu starega, ki so
ga podrli, iz leta 1737. Novo strelišče, ki so ga svečano odprli
leta 1804, je likovno okrasil član strelskega društva in nekaj
časa tudi strelski nadmojster slikar Andrej Herrlein; poslikal je
pročelje streliške stavbe in prispeval kar 39 portretov strelcev
– nekaj jih je naslikal po naravi, ostale po raznih predlogah; ti
portreti, ki so naslikani vsi po istem obrazcu, so krasili, tako kot
tudi poslikane tarče, zgornje, društvene prostore
streliške stavbe, med njimi so bili portreti nekaterih
najimenitnejših ljubljanskih meščanov kot je bil na
primer baron Žiga Zois, ki je bil tudi član društva
ostrostrelcev.
Še pomembnejši zgodovinski, kulturnozgodovinski in ne
nazadnje tudi likovni dokument o obstoju in bogatem neprekinjenem
razvoju Društva ljubljanskih ostrostrelcev skozi stoletja, so
prav gotovo poslikane lesene ali papirnate plošče strelskih
tarč. Te so največkrat okrogle ali kvadratne, redkeje imajo drugačno
obliko, in vsebujejo neprecenljiv vir podatkov o življenju, dogodkih,
običajih in navadah ne samo članov strelskega društva, marveč
držijo zrcalo družbi tistega časa nasploh. Najstarejša ohranjena
poslikana tarča društva ljubljanskih ostrostrelcev je iz leta
1719, zadnja tarča, ki jo je naslikal ljubljanski slikar Edo Deržaj ob
priliki 375 – letnice Društva ljubljanskih ostrostrelcev,
ki ga ni odnesla vihra druge svetovne vojne, ali pa ga niso shranili
takratni strelci, je danes v zbirkah Mestnega muzeja Ljubljana, ki je
leta 1980 pripravil tudi veliko, atraktivno razstavo Poslikane tarče s
strokovno dobro pripravljenim in zajetnim spremnim katalogom.
Društvo ljubljanskih ostrostrelcev je kot eno
najstarejših tovrstnih društev v Evropi, odigralo
pomembno vlogo v kulturni zgodovini mesta Ljubljane, saj je bilo že v
zgodnjem obdobju svojega ostoja eno najmočnejših žarišč
družabnega in športno – rekreativnega življenja v mestu,
da o njegovem prikritem obrambnem smotru, zlasti na začetku, niti ne
govorimo.
Vir: Strelska zveza
Slovenije