BIOLOGIJA

 

     
 
Učiteljica:
Iris Breznik

                                                                                              

 

Gradivo za tekmovanje:  Novo!

 

Vaje za pripravo na preizkus znanja:

 

Tekmovanja:

 

Proteusovo tekmovanje iz znanja biologije (-->) Povezava do spletnih strani Prirodoslovnega društva Slovenije

 

 

Spletne povezave:

        Bio – logično

        http://www2.arnes.si/~mverni/index.htm

        (biološke zveze in društva)

       

        Kvarkadabra - biologija

        http://www.kvarkadabra.net

 

Zanimivosti: kako deluje sluh, prebereš lahko najnovejšo revijo Proteus in izveš, zakaj je nočno nebo črno, kaj je cunami, kako bodo zdravili raka čez 10 let, ogledaš si lahko makro fotografije žuželk.


 

BIOLOGIJA NA NACIONALNEM PREVERJANJU

 

Preveri svoje znanje iz biologije skozi kviz na straneh:

 

http://www.kvizi.net

http://www.bistreglave.com   (kviz naravoslovja)

 

Kaj in v kakšnem obsegu bo zajeto na nacionalnem preverjanju?

Shema preizkusa

 

Opis

Predvideni čas

Delež v skupnem številu točk

Preizkus znanja

20 nalog

60 min

100 %

 

Število, tipi nalog in vrednotenje. (Skupno število točk v preizkusu je 32)

 

Tipi nalog

Število nalog

Vrednotenje

naloge izbirnega tipa

12 nalog

Vsaka naloga je ovrednotena z 1 točko.

strukturirane naloge

8 nalog

Naloge so ovrednotene od 2 do 4 točk.

 

Vsebine preizkusa

V preizkus so zajeti tematski sklopi iz bioloških vsebin pri naravoslovju v 7. razredu in biologiji v 8. in 9. razredu.

 

Poglavja, ki so vključena v preizkus:

  1. Celice, tkiva, organi, organski sistemi - njihove funkcije in delovanje (s poudarkom na človeku)
  2. Ekologija - ekosistemi
    1. Raznolikost, prilagajanje in naravna selekcija.
    2. Kroženje snovi in pretok energije v ekosistemih.
    3. Življenjska pestrost.
    4. Spremembe v okolju in varstvo narave.
  3. Sistematika z evolucijo
  4. Pomen biologije kot vede o življenju (uporabna biologija)

 

Delež učnih ciljev (vsebin) v preizkusu

Delež učnih ciljev v NPZ

7. razred

8. razred

9. razred

Celice, tkiva, organi, organski sistemi - njihove funkcije in delovanje (človek)

 

 

 

 

(35 %)

Ekologija  - ekosistemi

(45 %)

 

Sistematika z evolucijo

 

(15 %)

 

Pomen biologije kot vede o življenju 

 

(5 %)

 

 


 

 

http://www.revijageo.si/

 

GEO postavlja nova merila, tudi internetna. V meniju Multimedijske vsebine  boste lahko kasneje našli tudi veliko ponudbo edinstvenih tonov zvonjenja, ki jih lahko v trenutku naložite v svoj mobilnik. Pripeljite si svet GEO tudi domov, na primer kot računalniško ozadje.

 

Zakaj ne bi svojega ekrana opremili z zanimivimi ozadji revije GEO ?

 

 

 
 

Iz vsebine:

Videti v notranjost telesa
Veličastne fotografije razkrivajo našo notranjost.

Razvoj
Kako se iz ene same celice razvijejo tkivo, organi in celotno bitje.

Gibanje
Statično prefinjeno uravnoteženo okostje daje telesu oporo.

CT-skener
Osvetljene slike s kombinacijo rentgenskega aparata in računalnika.

GEO miselni šport
Nagradna uganka za pametne bralce.

Kameleoni
Osupljive zmožnosti malih zmajev.

Polinezija
Tveganja prvotnih prebivalcev Polinezije, ki so pred 3500 leti raziskali Tihi ocean.

Opazovalci zvezd
Vsakoletna zvezdna zabava ljubiteljskih astronomov v nevadski puščavi.

 Astronavti
Njihova prva oblačila so bila toga in brezoblična. To naj bi se kmalu spremenilo.

 


 

Za ponovitev in razgibavanje možganskih celic reši še naslednje naloge iz sklopa ČUTILA. (lahko si naloge natisneš in nato ob uporabi učbenika preveriš rešitve ali pa se o njih pogovoriš z učiteljico).

 

                                                                                    

KOŽA

 

1. Naštej osnovne naloge kože:

 

 

 

2. Koža je zgrajena iz treh plasti. Katerih?

         1.

         2.

         3.

 

3. Katere žleze so v usnjici ? Kakšna je njihova naloga?

 

 

 

 

4. Koža kot čutilo. Katera čutila so v koži?

 

 

 

                                                                                           

5. Naštej kožne tvorbe.

     a)

     b)

     c)

     d)

     e)

 

 

 

6. Naštej pogoste

a) POŠKODBE KOŽE:

 

 

 

 

b) BOLEZNI KOŽE:

 

 

 

 

 

Ali veš:

¤    Pri albinih koža ni sposobna tvoriti melanina, zato imajo belo kožo, lase, obrvi in dlako. Ker nimajo zaščite jih sončni žarko takoj opečejo.

¤    Teža odpadle povrhnjice v našem življenju tehta približno 20 kg.

¤    Kožne gube nastanejo, ko beljakovine v usnjici izgubljajo prožnost.

¤    Iz usnjice strojijo pri živalih usnje.

¤    Zažgani lasje ali dlake imajo neprijeten vonj, ki se sprošča pri gorenju keratina.

¤    Da vsebuje znoj soli, veš iz lastnih izkušenj. Ko si se pri športu ali kako drugače močno prepotil in ti je kapljica znoja zdrsnila v usta, si okusil njeno slanost.

¤    Opekline so a naše zdravje nevarne že, če je opečenih več kot 10 % kože. Življenjsko nevarne pa so takrat, če je opečenih več kot 33 % telesne površine. Velikost opekline lahko ocenimo s pomočjo dlani. Pri tem pomeni ena dlan 1 % telesne površine.


ČUTILO ZA VOH IN OKUS

 

1. Naštej naloge nosu:

 

 

 

 

2. Zgradba nosu:

 

 

3. Kako vonjamo?  Kaj so vonjave?

 

 

 

4. Naštej pogoste:

a) POŠKODBE NOSU:

 

 

 

b) BOLEZNI NOSU:

 

 

 

5. JEZIK je:

   a) gladka mišica         b) prečno progasta mišica                 c) srčna mišica

 

 

6. Naloge jezika:

 

 

 

 

 

7. Zgradba jezika in razporeditev okušalnih čutnic:

Izberi barvo za posamezni okus in določi, kje jo čutimo. Nato pobarvaj sliko.

 

 

 

 

 

 

8. Kako okušamo?

 

 

 

 

9. Ali sta čutilo za voh in čutilo za okus povezana? Utemelji!

 

 

 

 

 

 

Ali veš?

¤    Okušamo vse tiste snovi, ki so raztopljene ali pa jih raztopi slina v ustih. Za okušanje poskrbi okoli 10000 živčnih končičev, ki ležijo v okušalnih brbončicah. Število okušalnih brbončic se z leti zmanjšuje, kar pomeni, da smo s staranjem za okus manj občutljivi.

¤    Če je v 1 L zraka samo ena milijoninka grama vanilije, lahko zaznamo njen vonj.

 

UHO

 

 

1. Naštej naloge ušesa?

 

 

 

 

 

2. Zgradba ušesa:

 

 

Kje se nahajajo slušne čutnice?

 

 

3. Kako slišimo?

 

 

 

 

 

 

4. Zgradba organa za ravnotežje:

 

 

5. Kako deluje organ za ravnotežje?

 

 

 

 

6. Naštej pogoste bolezni in poškodbe ušesa:

 

 

 

 

Ali veš:

¤    Jakost zvoka merimo v decibelih (dB). Zelo glasni zvoki lahko poškodujejo čutilo za sluh.

¤    Da so lahko vrtenje v glavi, opotekajoča hoja in ''mehke noge'' posledica vzdraženja ravnotežnih čutnic. Podobni občutki, ki se jim pridružijo še motnje v razmišljanju in nejasna slika, čutijo ljudje, ki so zaužili prevelike količine alkohola. alkohol za dalj časa onesposobi normalno delovanje številnih čutil. Šele ko se v telesu razgradi in razstrupi več kot polovica alkohola, se zaznavanje in vedenje postopoma normalizira.


OKO

 

 

1. Naloge očesa:

 

 

 

2. Zgradba očesa:

 

 

 

 

 

 

3. Zgradba mrežnice:

 

 

 

 

 

4. Očesno zrklo je pritrjeno z očesnimi mišicami:

Mišice obeh oči na ukaz možganov premikajo očesno zrklo v zaželeno smer.

 

Vsako zrklo ima _______ zunanjih očesnih mišic.

 

 

 

 

5. Kako vidimo?

 

 

 

 

 

6. Napake očesa

 

 

Na mrežnici nastaja ostra slika gledanega predmeta.

To je _____________________.

 

 

 

 

Popravek vida z zbiralno lečo.

  To je ______________________.

 

 

 

 

 

Popravek vida z razpršilno lečo.

  To je ________________________.