Osnovna stran OŠ Rodica Projekti Eko - šola
Eko PDF natisni E-pošta
Sreda, 28 November 2012 12:24

eko

Predstavitev  


Program Ekošola je mednarodno uveljavljen program celostne okoljske vzgoje in izobraževanja, namenjen spodbujanju in večanju ozaveščenosti o trajnostnem razvoju med otroki, učenci in dijaki skozi njihov vzgojni in izobraževalni program ter skozi aktivno udejstvovanje v lokalni skupnosti in širše. Vsako leto najuspešnejšim šolam podeljujemo mednarodna priznanja zelene zastaveTo je tudi edino javno in mednarodno priznanje slovenskim šolam za okoljevarstveno delovanje, skladno z mednarodnimi kriteriji FEE (Foundation for Environmental Education).

Temeljna načela delovanja programa Ekošola

Osnovno načelo delovanja programa Ekošola je, da bodo otroci, učenci in dijaki kmalu v prihodnosti  vplivali in sprejemali pomembne odločitve na vseh ravneh našega življenja. Skozi dejavnosti v programu postajajo ambasadorji za uresničevanje trajnostnega razvoja ter vplivajo tudi na obnašanje odraslih ter spreminjajo njihove vzorce ravnanja. Program Ekošola je šola za življenje, zato v njem uresničujemo naslednja načela:

  • skrb za človeka vključuje varovanje zdravja, izgradnjo medsebojnih odnosov ter skrb za okolje in naravo,
  • okoljska vzgoja je sestavni del ciljev in vsebin vsakega predmeta v izobraževalnem programu,
  • naravoslovne dejavnosti povezujejo cilje in vsebine med predmeti,
  • vrednostni cilji so sestavni del življenja šole,
  • dejavnosti  mladih so odraz ustvarjalnosti, novih idej in konkretnih akcij oziroma projektov,
  • vzgojno delo znotraj šole je celovito in povezano z lokalno skupnostjo in odločevalci,
  • prihodnost je v povezovanju mladih med državami Evrope in sveta.

Pozitivni učinki sodelovanja v Ekošoli 

Ekošola bogati čustvene vezi otrok in mladih do narave. Uči jih spoštovati drugačnost in ceniti naravne dobrine. Učencem in učiteljem daje priložnost, da znanje, ki ga pridobijo pri pouku, uporabijo v vsakdanjem življenju v šoli in izven nje. Za izpeljavo ciljev okoljskega izobraževanja izbira zanimive metode dela ter učencem pomaga uporabiti znanje, ki so ga osvojili pri pouku, za reševanje vsakdanjega življenja.

7 KORAKOV ZA SODELOVANJE V EKOŠOLI

V projektu Ekošole se trudimo uresničevati postopke dela v 7 korakih , da pridobimo zeleno zastavo.  V shemi so povzete ključne značilnosti in aktivnosti posameznih korakov, ki jih je potrebno izvesti za pridobitev zelene zastave.

1. EKO-ODBOR:

vzpostavitev odbora, ki sestavlja predstavnike učencev šole, učitelje, tehnično osebje in predstavnike KS Jarše-Rodica. Po vzpostavitvi  se redno srečujemo in usklajujemo delovanje ekošole.

2. OKOLJSKI PREGLED / OCENA OKOLJSKEGA VPLIVA ŠOLE:

8 področij: energija, odpadki, voda, transport, zdravje in dobro počutje, okolica šole, biotska raznovrstnost, drugo. Narediti je potrebno okoljski pregled, ki naj zajema vsaj eno od naštetih področji.

3. EKO-AKCIJSKI NAČRT:

je jedro dela za šolsko leto, ki določa aktivnosti in obvezna področja: voda energija, odpadki. Dodatni projekti najmanj 3 (razpisani ali po izbiri), ki jih izberemo glede na možnosti izvedbe za naš šolski okoliš. Na koncu je potrebno izpolniti – eko-akcijski načrt na spletni strani Ekošole.  

4. NADZOR IN OCENJEVANJE:

predstavniki Ekošole spremljajo in merijo uspešnosti zastavljenih ciljev na šoli. Regijski koordinator lahko med letom obišče šolo in se prepriča o aktivnostih, ki se izvajajo na šoli.

5. KURIKULUM -  DELO PO UČNEM NAČRTU:

smiselno vključevanje  okoljskih vsebin v šolske predmete oziroma učni načrt.

6. OBVEŠČANJE IN OZAVEŠČANJE:

z delom in uspehi na šoli se lahko seznani učence in širšo okolico preko spleta, obvestil medijev. S tem pa posledično skrbimo za ozaveščanje lokalne skupnosti in širše. 

7. EKO-LISTINA :

je listina, ki jo lahko šola izdela sama. Ko je doseženih 7 korakov si šola pridobi Zeleno zastavo, ki je potrditev uspešnega dela v tekočem šolskem letu.

 

 

 

ZGODOVINA SODELOVANJA OŠ RODICA V EKOŠOLI

V  projektu Ekošola smo od samega začetka od leta 1996, ko so učenci pod vodstvom koordinatorke Vilme Vrtačnik Merčun začeli skrbeti za čisto in zdravo okolje naše šole. Njihova vnema za delo na področju eko vsebin je bila nagrajena že čez dve leti, ko je ŠO Rodica v mesecu marcu, leta 1998 podpisala pristopno eko listino in dobila eko zastavo. Zastavo smo uspešno obdržali s številnimi projekti in aktivnostmi  neprekinjeno  že 15 let.  V vseh letih si prizadevamo  ozaveščati tako učence, kot posledično njihove starše na področju ekologije. Kljub menjavanju koordinatork je vnema za delo še vedno prisotna in opažamo, da se tega zaveda vedno več ljudi in šol po Sloveniji. Na začetku je bilo registriranih 37 šol iz vse Slovenije, danes pa je ta številka 711 šol. Koordinatorice skozi vsa leta smo bile od 1996 do 2001 Vilma Vrtačnik Merčun,  od 2002 do 2006 Anica Črne Ivkovič, od 2007 do 2009 Mateja Vidmar,  v letu 2010 Rosita Podgorski. Ker je postalo delo zelo obširno se je pokazala potreba, da si delo deliva dve koordinatorici. Sedaj  sva koordinatorki Rosita Podgorski in Mateja Vidmar. Vsa leta pridno sodelujejo in izvajajo projekte tudi ostali učitelji, ki eko vsebine spretno vključujejo v ure pouka, dneve dejavnosti in dodatne aktivnosti na šoli.

V letih sodelovanja se je nakopičilo veliko projektov, ki smo jih izvajali. Naj naštejem le nekaj odmevnejših in tistih, ki so stalnica na naši šoli. Od leta 2000 ločeno zbiramo tetrapak embalažo. Vsa leta sodelujemo pri Eko kvizu in leta 2001 smo dosegli 3. mesto na državnem tekmovanju. Prav tako že vsa leta sodelujemo pri Eko bralni znački.  Večkrat smo se udeležili sejma Narava-zdravje, sodelovali pri projektih Učinkovita raba energije, zbiramo odpadne tonerje-kartuše, zamaške, prazne baterije. V letu 2011 smo prvič zbirali tekstil in uspeli zbrati 870 kg tekstila. V okviru pouka izvajamo projekte Voda kot življenjska vrednota, Biotska pestrost, Revščina v svetu in pri nas, Likovni natečaji, Zgodnje naravoslovje, Mladi poročevalci in Eko življenje kot način življenja. Leta 2001 se je v okviru Ekošole zbiral denar za prizadete v naravni nesreči- plazu »Za Log pod Mangartom«. Zbralo se je 33.100 sit.

Svoje eko znanje in entuziazem uspešno vnašamo v pouk, v sodelovanje z lokalno skupnostjo v okviru čistilnih akcij in drugih projektov. Vpetost v eko program se odražatudi na delu v OPB oddelkih, saj smo se udeležili mednarodnega projekta Mavričniki. V tem šolskem letu bodo učenci v OPB skrbeli za gredice, ki jih bomo uredili za šolo.

Skozi celo leto skrbimo za čisto okolico,  saj po celi vertikali izvajamo Zeleno stražo. V letu 2010-11 smo začeli s projektom Eko vrt, ki naj bi z ureditvijo korit okrog šole poživilo zgled pred šolo. Prav tako že vrsto let v okviru pouka učenci urejajo zeliščni vrt, opazujejo drevesa v okolici šole. Za prihodnja leta imamo namen še razširiti projekt na druge dele šolske okolice z ureditvijo čutne poti, učilnice na prostem in drugimi aktivnostmi. V letošnjem letu smo sodelovali v vseslovenski očiščevalni akciji okolice. Sodelovali smo na BIO dnevu, ki se je odvijal v Češminovem parku v Domžalah.

 

eko2

 

CILJI, KI JIH URESNIČUJEMO NA NAŠI ŠOLI:

  • vzgoja za okoljsko odgovornost,
  • razvijanje pozitivnih medsebojnih odnosov in pomoč pri odpravi revščine,
  • vzgoja za zdrav način življenja v zdravem okolju (uvajanje ekološko predelane hrane, pitniki, gibanje),
  • spodbujanje kreativnosti, inovativnosti in izmenjava idej,
  • učinkovita raba naravnih virov (voda, odpadki, energija),
  • povezovanje med ekošolami doma, v okviru EU in širše.

Glede na ozaveščenost učencev na področju ekologije smo sklenili iti korak naprej :

ü  učence je smotrno navajati k temu, da že pred nakupom razmišljajo o odpadkih, ki bodo z nakupom določenih izdelkov nastali, zato jih spodbujamo h kupovanju izdelkov, ki imajo najmanj odpadnih ostankov.

ü  šola ni prostor za zbiranje odpadnih surovin in ker je zbiranje teh pri nekaterih učencih preraslo v tekmovalnost za nagradni izlet, smo se odločili, da  zbiranje ne bo več kriterij za nagradni izlet.

ü  zbirali bomo enake odpadne surovine kot v preteklem letu. Tako kot lani bomo zbirali: tonerje, kartuše, prazne baterije in zamaške.  Zbirno mesto za prazne baterije, zamaške in tonerje  bo pri kabinetu prve triade. Odpadke bomo tedensko oz. po potrebi pogosteje odstranjevali in jih po ustaljenem redu posredovali odjemalcem odpadkov.

V letošnjem letu ne bomo organizirali zbiralne akcije za električne in elektronske naprave, saj je to za šolo prevelik zalogaj (zaradi prostorske stiske in logistike prevoza odpadkov). Odločili smo se, da vse, ki imajo tovrstne odpadke informiramo, kam lahko sami odpeljejo te odpadke. Informacijo lahko dobite s klikom.

 

AKTIVNOSTI, KI SMO JIH IZVAJALI V LETU 2011/12

 

V  šol. letu 2011/12 smo z učenci od 6. do 9. razreda v sklopu ekošole sodelovali:

  • v projektu Energija,
  • sodelovali smo v akciji Očistimo Slovenijo v enem dnevu,
  • na tehniških dneh smo obnovili nalepke  ob stikalih za luči,
  • izdelali nove koše za papirni material,
  • uredili in na novo zasadili šolsko gredico,
  • urejali korita z rožami,
  • skrbeli za čisto okolico šole v sklopu zelenih straž,
  • ločevali odpadke v razredih (papir, bio, steklo, mešani odpadki),
  • v učilnici kemije še posebej skrbeli za shranjevanje nevarnih odpadkov in odvoz le- teh na za to dogovorjena mesta (v dogovoru s hišnikom),
  • zbirali smo baterije, tonerje, kartuše,
  • skrbeli smo tudi za čisto besedo brez kletvic (v razredu imamo piktogram- prepovedane kletvice),
  • ekokviz,
  • sodelovali na Bio dnevu v Češminovem parku.

 

 

V naslednjem šol. letu bomo ohranili vse že zgoraj naštete aktivnosti,  ker pa opažamo veliko in pretirano uporabo papirnatih brisačk, bomo tudi na to opozorili z napisi na dozah za brisačke.

 

 

Tudi na razredni stopnji od 1. do 5. razreda smo izvedli veliko aktivnosti v sklopu ekošole. Med   drugim smo izvajali:

 

  • sajenje in presaditev sadik  v korita za rože pred šolo,
  • sodelovanje na prvem Bio dnevu, ki ga je organizirala občina Domžale v Češminovem parku,
  • obisk Grinija in tekmovanje v ločevanju odpadkov,
  • branje eko vsebin po oddelkih,
  • zbiranje odpadkov (kartuše, tonerji, časopisni papir-14.270 kg, zamaški-v lanskem letu 1t, kar je zneslo 300€, v tem šol. letu še nimamo podatkov, izpraznjene baterije, tekstil-195kg)
  • solidarnostni tek za podnebne spremembe-pretekli smo 1017 km,
  • opazovanje sadnih dreves v okolici šole,
  • spoznavanje čebel,
  • zbirali šolske potrebščine za otroke,
  • zbirali prispevke za pasje zavetišče,
  • izdelovali novoletne čestitke na temo ekologije.

 

Tudi v tem šolskem letu smo bili uspešni in obdržali  Eko zastavo.

 

 

Koordinatorici  za EKOŠOLO :   Rosita Podgorski in Mateja Vidmar