|
 |
Zgodovina gradu Ostrovica
V eno najlepših dolin koroške dežele je narava
postavila strmo, v nebo molečo in 150 metrov visoko apneniško skalo, ki
ima dober pregled nad sosednjimi gorami, hribi in pokrajino. Svinja,
Breške in Krške AIpe, Šenturška gora in ŠtaIenska gora, Osojščica in
BeIjaške AIpe, del Karavank, staro dežeIno vojvodsko mesto Št.Vid ter
števiIni razrnetani gradovi in razvaline, kot Mannsberg, Taggenbrunn,
Kraiger dvorci, Nussberg, Liebenberg, Liebenfels in Karlsberg tvorijo
edinstveno panoramo, ki se razkrije obiskovalcu gradu Ostrovica.
V najstarejših Iistinah iz 9. do 12. stoletja, se ni pisalo Osterwitz,
temveč Astarvizza. Pisci listin srednjega veka so uporabili dvojni z za
ostri s, tako da je Astarvissa, najstarejše ime gore. Beseda “tarviss” je
keltskega izvora. Iz tega besednega korena je nastal pojem “Ture” in njeni
prebivalci tamkajšnji”Tavriski”.
In tako se je koničasta vzpetina v rimskem času predvidoma imenovala ‘Arx
taurisca” (utrdba turcev), iz česar se je potem počasi tvorila beseda
Astarvizza, ime, ki se je kasneje preoblikovalo v Osterviza in Osterwitz
(Ostrovica). Da je bila skala še v zgodnjem času naseljena, pričajo
števiIne najdbe, kot npr. delci glinastih posod iz mIajše kamene dobe
(1800 pr.n.št.), haIštatske in La-Téne kulture. Iz rimskih časov so našIi
vretena, uteži statev, žIindro itd. Omembe vredna je tudi igla za
oblačila iz bronaste dobe (1200 pr.n.št.) in rimska fibula.
Ko je Vrunum postalo glavno mesto nove rimske province Noricum je po vsej
verjetnosti na koničasti vzpetini stalo keltsko svetišče starega domačega
ilirsko-keltskega božanstva Bellinus.
Od 4.stoletja naprej je prebivalstvo, ki je po preseljevanju narodov
ostalo v deželi prevzelo krščansko vero. Te začetke krščanske kulture so
okoli beta 500 vdirajoči poganski Slovani ponovno zatrli. ŠeIe ko so se
Slovani podredili Frankom in je prebivalstvo prevzelo krščanski nazor, je
prišeI mir in red v deželo Karantanijo. Za mir so bili zasIužni brižinski
in saIzburški cerkveni dostojanstveniki z ustanavljanjem cerkva.
Škofje in župnije so s svojimi kolonizacijskimi napori ponovno dobili
podarjene velike zemIjiške posesti iz kraljeve lasti — v listinah je
zapisana daritev kralja Ludvika Nemškega iz leta 860, ki je podaril več
dvorcev saIzburški škofiji, pri čemer se omenja dvorec (curtis) pri
Osterwitzu (ad Astaruizza). Pri tem gre nedvomno tudi za gozdove, ki so še
danes v lasti stolnega kapitelja (škofija Krka —Gurk).
Kraljeve posesti so pri gospodarskem razvoju dežeIe igrale pomembno vlogo.
Z njimi so upravljali skrbni uradniki, ki so delali v korist kraljeve
zakladnice in so deloma prihajali iz uglednih frankovskih, švabskih in
bavarskih rodov. Z njimi so pridobili vpliven dejavnik za širjenje nemštva
v karantanskem obrobnem področju. Razvile so se mogočne družine, h katerim
so spadali grofi von Spanheim in dežeIni grofi ter palatini von Bayern.
Zadnji naj bi bili potomci nemškega cesarja Arnulfa Karantanskega. Ceizolf
von Spanheim se v neki listini imenuje z vzdevkom “von Osterwitz”. BiI je
začetnik novega rodu.
Prvo imenovanje v Iistini kot castrum (t.p. grad) Osterwitz se pojavi v
seznamu fevdov iz Krke okoli leta 1200. V ta čas sovpada tudi razglasitev
Št.Vida za vojvodsko rezidenco.
Vojvoda Bernhard je ostroviške gospode poimenoval za točaje, vitezom von
Karlsberg je predal maršalsko palico in viteze von Kraig ie oblekel v
obIačiIa stolnika. Povod za ureditev rezidence je bilo potovanje kralja
Otona IV. v Rim, ki je sklenil, da si bo v St.Petru vzel cesarsko krono (4.oktobra
1209). Vojvoda Bernhard von Kärnten je bil s svojimi na novo
povzdignjenimi dvornimi dostojanstveniki v njegovem spremstvu, h kateremu
je spadal Hermann, prvi ostroviški točaj.
Vojvodu Bernhardu, iz rodbine Spanheim, mecenu pesnikov in pevcev, je
uspelo, najpomembnejšega nemškega trubadurja, Waltherja von der Vogelweide,
pripeljati na svoje dvorce v Himmelbergu, Velikovcu in Št.Vidu in s tem
tudi na Ostrovico k točaju Hermannu, velikemu prijatelju vojvode.
Prvotno grajsko zgradbo je še možno razpoznati iz kasnejše večje prenove
iz 16. stoletja. ŠtiriogIati stolp pri vhodu, nanj neposredno priključeni
bivalni prostori in majhna grajska kapela so spadali k staremu gradu
točajev. Varovani sta bili tudi obe poti navzgor, kot poroča kronist
Unrest. “Stara vrata”, ki jih omenja so današnja četrta vrata in utrditev
‘na kamnu”, ki se nahaja na južnem pobočju, na začetku t.i. potki norcev,
je še vidna v preostankih zidov.
Izum strelnega orožja je zahteval razvoj novih napadalnih in obrambnih
tehnik. Za občutek varnosti izza visokega zidu ni bilo več dovolj dvigniti
dvižni most. Čas viteštva se je pribIiževal koncu. Novi strašen sovražnik,
ki je grozil deželam znotraj Avstrije, so bili Turki. Nevarnost je postala
trajna, ko je sultan Moharned II. 1543 leta osvojil Carigrad in je
osmansko državo utrdil na evropskih tleh. Tri stoletja je trajal
avstrijski obrambni boj, zoper azijsko invazijo, za ohranitev evropske
kulture in v tem boju je ležala njegova velika zgodovinska naloga.
Cesar Friderik III. se je zavedal nevarnega položaja svojih obrobnih
dežeI, ko so se 1473 leta Turki zbrali na kranjski meji v veliko armado.
Konec aprila so koroški deželni stanovi prejeli cesarsko opozorilno
pismo, v katerem jim je sporočil in naložil, da se zberejo pod ostroviškim
točajem Vibjemom, da se s Štajerci in Kranjci postavijo na meji v bran
zoper Turke in da vhode v Koroško čim bolje varujejo.
26. septembra je glavna sovražnikova sila šla mimo Celovca, druga vojska
je šla mimo Ostrovice proti Št. Vidu in v Dolino Gline, kjer je povsod za
seboj puščala grozo pustošenja. Sedaj se je pokazala vrednost utrjenih
gradov in mest, ki so bežečemu prebivalstvu nudili zaščito.
Številne zajete Korošce so kot sužnje odpeljali v Turčijo ali pa so jih
izpustili samo za visoko odkupnino. Tako je tudi ostroviški točaj Georg,
brat prej omenjenega Viljema, padel v turško ujetništvo, potem ko je s
svojimi Korošci v boju na odprtem polju podlegel veliki premoči. Umrl je v
zaporu 1476 leta.
Ostroviški točaj Janš, zadnji svojega rodu, potomec Spanheimov, je stare
dedne posesti vrnil kot fevd v roke cesarja. Dedne posesti, ki so jih
njegovi predniki posedovali štiri stoletja. To se je zgodilo 30. maja
1478 leta. Ostrovica je bila sedaj nazaj zapadel fevd cesarja.
Šele z Matthčusom Langom, škofom Krke, se prične novo, obnovitveno
obdobje za grad, ki je bil zaradi številnih turških vpadov v zadnjih treh
desetletjih močno poškodovan. 5. oktobra 1509 leta je cesar Maksimilijan
I. zastavil svoj dvorec Ostrovica Matthausu Langu, škofu Krke.
Prenova gradu, ki jo je odredil Matthaus Lang se je osredotočila predvsem
na prvotno trdnjavo. Samo njegovi vnemi se imamo zahvaliti, da ta grad ni
delil usode toliko drugih gradov, ki so bill prepuščeni zobu časa.
Še v času življenja nadškofa Langa je kralj Ferdinand I. priznal Krištofu
Khevenhullerju prednostno pravico do unovčenja zastavljene posesti
Ostrovica. S tem se prične novi čas za grad. Stare rodbine so se morale
umakniti novim, ki so se vzpenjale. K njim so šteli Khevenhullerje. Po
starih zapisih, ki niso dokazani z dokumenti, je nek Khevenhüller v letu
1148 prišel na Koroško iz frankovske države, kot komisar škofovskih
bamberških posesti. Njegovi potomci so dobili grad Aichelberg pri
Osojskem jezeru v fevd, po katerem so dobili ime in grb.
Krištof Khevenhuller von Aichelberg je po smrti Matthausa Langa prišel,
kot posestnik zastave, 22. novembra 1541 v posest ostroviški grad. Za
stotnika gradu je imenoval Georga Kulmerja iz Munzenbacha, ki je bil
zvesti soborec njegovega brata Sigmunda v turškem obleganju Dunaja (1529).
V času Krištofa Khevenhullerja so v Ostrovici gradili čudovite komplekse,
takrat so začeli postavljati branike pri gradnji utrdb, ki jih je morda
zgradil Domenico dell’Aglio, ki je štel med najboljše gradbene mojstre
svojega časa.
Krištofov sin, Johann, je prevzel zastavno pravico svojega očeta, po
njegovi smrti v Ietu 1557. Ob vznožju grajskega hriba je zgradil
gospodarska poslopja, kot priča tega je tam nameščena kamnita plošča;
J.K.1559. Georg Khevenhuller, njegov bratranec, je kupil ostroviški grad
18. marca 1571 I. od nadvojvoda Karla. Kot tajni svetnik nadvojvoda Karla
in kot deželni glavar je bil Georg Khevenhuller na vrhu političnega
življenja svojega časa.
Georg Khevenhüller je šel z dobrim vzgledom naprej, ko je grad Ostrovica
še dogradil in opremil ter za takratni čas porabil izredno veliko sredstev
v ta namen.
Marmorna spominska plošča iz I. 1576 na grajskem dvorišču oznanja, da je
Georg Khevenhüller ta grad v namen bivanja, iz lastnih sredstev prenovil,
obdal z zidovi, zgradil palisado in opremil z orožarno”.
O orožarni obstaja inventar, vendar kasnejšega datuma (1669). V njem je
navedenih 33 težkih in lažjih strelnih orožij in možnarjev, 2 polrisanici
na 4 kolesih, 4 železni brusni podstavki, 365 polrisanic in mušket, 106
partizan, 135 dolgih helebard, 102 sulic in kopij, 67 celih kirasirjev, 40
helebard, mečev, čelad brez naličnikov in veliko drugega. Iz tega se
lahko sklepa, da je ostroviška orožarna lahko opremila približno 700 mož
z orožjem.
Georgova ljubezen in skrb za njegov grad sta trajali vso njegovo
življenje; skrb za prihodnost pa je naložil svojim potomcem in to svojo
željo je dal vklesati v marmor, v večen spomin in opomin za vse večne
čase. In njegovi potomci so vedno pietetno ravnali.
Georg Khevenhuller je ostal deželni glavar do svoje smrti 9. septembra
1587 I. BiI je glavni konjušnik in svetnik cesarja Ferdinanda I.,
Maksimiljana II. in Rudolfa III., razen tega še tajni svetnik in sekretar,
glavni komornik in glavni dvornik nadvojvode Karla. Pokopan je v beIjaški
župnijski cerkvi, kjer počivajo njegovi predniki, kar pa so odrekli
njegovemu drugemu sinu Francu. Še v smrti so vladala nasprotja v nazorih,
saj so menili, da je nedopustno reformiranega vernika pokopati v beljaški
cerkvi, ki je postala katoIiška. Franc Khevenhuller je bil prvi, ki je
našel svoj mir v ostroviški cerkvi.
Višek protireformacije v alpskih deželah je tvoril generalni mandat
Ferdinanda II., od 1. avgusta 1628 I., v katerem so odredili izgon
protestantskega gosposkega in viteškega stanu iz Štajerske, Koroške in
Kranjske.
Skorajda vsi vnuki Georga Khevenhullerja so izbrali izgon in se
pridružiIi izgnancem; njihove posesti so ponavadi pod ceno kupili
špekuIanti z zemljo.
Vsaka vojna ima za posledico čas gospodarske krize. To se zrcaIi posebej v
tem, da se gradbene spomenike zanemarja in da Ie-ti propadajo. Ponosen
grad Ostrovica je to moral večkrat doživeti, toda na srečo so se vedno
znova našIi člani družine Khevenhuller, ki so, v spomin na v kamen
vklesano opozorilo, vedno skrbeli za obnovo gradu. Svetovno dogajanje veš
stoletij buta ob skale gradu Ostrovica; sam se ni spremenil, spremenil se
je samo njegov namen. Njegova velika naloga danes je, da sedanjosti poroča
o veliki preteklosti in da je opomin zveste samopožrtvovalnosti, ki skrbi
za dobrobit in rast Ijubljene domovine, ki jo je zgledno neminljivo
dokazala veličina graditelja ponosne utrdbe, Georga barona von
Khevenhüller.
Iz knjižice Grad
Ostrovica, Zgodovina in opis)
|
|