PRIREDJE IN PODREDJE
ZGLEDI:
a) Petelin se je zapodil v škorca, ker je ta nagajal piščancem.
Zakaj se je petelin zapodil v škorca? - drugi stavek izraža vzrok dogajanja

Kjer je veliko cvetja, je tudi veliko čebel in čmrljev. -
Kje je veliko čebel in čmrljev? - prvi stavek izraža kraj dogajanja

Dokler ne pade mrak, se bom igral na dvorišču. -
Do kdaj se bom igral na dvorišču? - prvi stavek izraža čas dogajanja

Ne hodi čez cesto, ne da bi pogledal na levo in na desno.-
Kako ne hodi čez cesto? - drugi stavek izraža način dejanja

Če vztrajaš, veliko dosežeš.-
Pod katerim pogojem veliko dosežeš? - prvi stavek izraža pogoj za uresničitev dejanja
_________________________________________________________________
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
b)Mario je že videl ananas, toda nikoli ga še ni jedel. -
drugi stavek izraža nasprotje, protivno dejanje;

Ananas je drag, zato ga lahko kupujejo le bogataši. -
drugi stavek izraža posledico

Sedla sva k mizi in igrala šah.-
drugi stavek izraža časovno zaporedje dogodkov

Molčal sem, kajti resnice si nisem upal povedati.-
drugi stavek vzročno pojasnjuje prvega

Ali greva v nedeljo na izlet ali ostaneva doma?-
dejanji v stavkih se izključujeta
-----------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
REŠITVE:
A) 1: drugi stavek izraža vzrok
     2: prvi stavek izraža kraj
     3: prvi stavek izraža čas
     4: drugi stavek izraža način
     5: prvi stavek izraža pogoj za uresničitev dejanja

B) 1: drugi stavek izraža posledico
     2: drugi stavek izraža nasprotje
     3: stavka izražata zaporedje dogajanj
     4: drugi stavek vzročno pojasnjuje prvega
     5: stavka se pomensko izključujeta

2. Učiteljica je šla mimo učenca, a je ta ni pozdravil.
    Naši tekmovalci so zmagali, zato so bili zelo veseli.
    ali Naši tekmovalci so bili zelo veseli, saj so zamgali.
    Zelo sem hitel, toda prišel sem prepozno.
    Dežuje, zato ne grem ven.
    (Možne tudi druge rešitve.)

3. ko
    ker ali ko
    čeprav
    ker

4. Učenci se najraje igrajo, kjer gradijo novo stolpnico.
    Preden zaspijo, naši otroci radi berejo.
    Učenec je stopil v razred, ne da bi pozdravil.
    Marjeta se je smejala, da so ji tekle solze.
    Čeprav me je bolel zob, sem šel v šolo.
    Če bo slabo vreme, prireditve ne bo.
    Ker jo je hudo bolela glava, je ostala doma.
    Sosedovi so odšli v gozd, da bi nabrali gobe.

5. Babica je javila svoj obisk.
    Športni dan bo ob lepem vremenu.
    Dekle v modrih hlačah je zelo zgovorno.
    Fant z očali je najboljši matematik v razredu.