Uradni list RS, št. 23/2005, 53/2005
Velja od 14.3.1996
ZAKON O OSNOVNI ŠOLI
(ZOsn-UPB1)
I. TEMELJNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina zakona)
Ta
zakon ureja osnovnošolsko izobraževanje, ki ga izvajajo javne in zasebne
osnovne šole ali se izvaja kot izobraževanje na domu.
2. člen
(cilji izobraževanja)
Cilji
osnovnošolskega izobraževanja so:
– zagotavljanje splošne izobrazbe vsemu prebivalstvu,
– vzpodbujanje skladnega, spoznavnega, čustvenega, duhovnega in socialnega razvoja posameznika,
– razvijanje pismenosti ter sposobnosti za razumevanje, sporočanje in izražanje v slovenskem jeziku, na območjih, ki so opredeljena kot narodnostno mešana, pa tudi v italijanskem oziroma madžarskem jeziku,
– vzpodbujanje zavesti o integriteti posameznika,
– razvijanje zavesti o državni pripadnosti in narodni identiteti in vedenja o zgodovini Slovenije in njeni kulturi,
– vzgajanje za obče kulturne in civilizacijske vrednote, ki izvirajo iz evropske tradicije,
– vzgajanje za medsebojno strpnost, spoštovanje drugačnosti in sodelovanje z drugimi, spoštovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin in s tem razvijanje sposobnosti za življenje v demokratični družbi,
– doseganje mednarodno primerljivih standardov znanja in pridobivanje znanj za nadaljevanje šolanja,
– pridobivanje splošnih in uporabnih znanj, ki omogočajo samostojno, učinkovito in ustvarjalno soočanje z družbenim in naravnim okoljem in razvijanje kritične moči razsojanja,
– razvijanje in ohranjanje lastne kulturne tradicije,
– seznanjanje z drugimi kulturami in učenje tujih jezikov,
– omogočanje osebnostnega razvoja učencev v skladu z njihovimi sposobnostmi in zakonitostmi razvoja,
– razvijanje nadarjenosti in usposabljanje za doživljanje umetniških del in za umetniško izražanje in
– oblikovanje in spodbujanje zdravega načina življenja in odgovornega odnosa do naravnega okolja.
3. člen
(trajanje)
Obvezno
osnovnošolsko izobraževanje traja devet let.
Z
vstopom v 1. razred osnovne šole otrok pridobi status učenca.
Učenec
zaključi osnovnošolsko izobraževanje, ko uspešno konča deveti razred.
Učenec
izpolni osnovnošolsko obveznost po devetih letih izobraževanja.
4. člen
(izpolnitev osnovnošolske obveznosti)
Starši,
skrbniki in druge osebe, pri katerih je otrok v oskrbi (v nadaljnjem besedilu:
starši), morajo zagotoviti, da njihov otrok izpolni osnovnošolsko obveznost.
5. člen
(pravica do izbire oblik izobraževanja)
Starši
imajo pravico izbrati osnovnošolsko izobraževanje svojih otrok v javni ali
zasebni šoli ali kot izobraževanje na domu.
6. člen
(učni jezik)
Učni
jezik v osnovni šoli je slovenski.
Učni
jezik v osnovnih šolah v jeziku narodne skupnosti je italijanski, v dvojezičnih
osnovnih šolah pa slovenski in madžarski.
V
osnovnih šolah na območjih, kjer prebivajo pripadniki slovenskega naroda in
pripadniki italijanske narodne skupnosti in so opredeljena kot narodno mešana
območja, se učenci v šolah s slovenskim učnim jezikom obvezno učijo italijanski
jezik, učenci v šolah z italijanskim učnim jezikom pa obvezno slovenski jezik.
7. člen
(varstvo pravic manjšin)
Varstvo
posebnih pravic italijanske in madžarske narodne skupnosti na področju
osnovnošolskega izobraževanja ureja zakon.
8. člen
(dopolnilno izobraževanje)
Za
otroke slovenskih izseljencev in zdomcev se v državah, kjer prebivajo, v skladu
z mednarodnimi pogodbami organizira pouk maternega jezika in kulture.
Za
otroke slovenskih državljanov, ki prebivajo v Republiki Sloveniji in katerih
materni jezik ni slovenski jezik, se v skladu z mednarodnimi pogodbami
organizira pouk njihovega maternega jezika in kulture, lahko pa se dodatno
organizira tudi pouk slovenskega jezika.
9. člen
(pravice romske skupnosti)
Osnovnošolsko
izobraževanje pripadnikov romske skupnosti v Republiki Sloveniji se izvaja v
skladu s tem zakonom in drugimi predpisi.
10. člen
(tuji državljani)
Otroci,
ki so tuji državljani oziroma osebe brez državljanstva in prebivajo v Republiki
Sloveniji, imajo pravico do obveznega osnovnošolskega izobraževanja pod enakimi
pogoji kot državljani Republike Slovenije.
Za
otroke iz prejšnjega odstavka se organizira pouk maternega jezika in kulture v
skladu z mednarodnimi pogodbami.
11. člen
(otroci s posebnimi potrebami)
Otrokom
s posebnimi potrebami morajo biti zagotovljeni ustrezni pogoji za njihovo
vzgojo in izobraževanje.
Otroci
s posebnimi potrebami po tem zakonu so otroci z motnjami v duševnem razvoju,
slepi in slabovidni otroci, gluhi in naglušni otroci, otroci z govornimi
motnjami, gibalno ovirani otroci, dolgotrajno bolni otroci in otroci z motnjami
vedenja in osebnosti, ki potrebujejo prilagojeno izvajanje izobraževalnih
programov z dodatno strokovno pomočjo ali prilagojene izobraževalne programe
oziroma posebni program vzgoje in izobraževanja, ter učenci z učnimi težavami
in posebej nadarjeni učenci.
Otroci
s posebnimi potrebami, ki so usmerjeni v izobraževalne programe s prilagojenim
izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo, v prilagojene izobraževalne programe
ali v posebne programe vzgoje in izobraževanja, imajo pravico do
individualiziranih programov vzgoje in izobraževanja.
Osnovna
šola mora za izvajanje osnovnošolskega programa otrok s posebnimi potrebami
zagotoviti strokovne delavce za pripravo, izvedbo in evalvacijo
individualiziranih programov.
12. člen
(izobraževanje učencev s posebnimi potrebami)
Učenci
s posebnimi potrebami, ki potrebujejo prilagojeno izvajanje izobraževalnih
programov z dodatno strokovno pomočjo, prilagojene izobraževalne programe ali
posebni program vzgoje in izobraževanja, se izobražujejo v skladu s tem zakonom
in drugimi predpisi.
Izobraževanje
učencev z učnimi težavami se izvaja v skladu s tem zakonom tako, da jim šola
prilagodi metode in oblike dela ter jim omogoči vključitev v dopolnilni pouk in
druge oblike individualne in skupinske pomoči.
Izobraževanje
posebej nadarjenih učencev se izvaja v skladu s tem zakonom tako, da jim šola
prilagodi metode in oblike dela ter jim omogoči vključitev v dodatni pouk in
druge oblike individualne in skupinske pomoči.
13. člen
(zdravstveno varstvo učencev)
Osnovna
šola mora sodelovati z zdravstvenimi zavodi pri izvajanju zdravstvenega varstva
učencev, zlasti pri izvedbi obveznih zdravniških pregledov za otroke, vpisane v
prvi razred, rednih sistematičnih zdravstvenih pregledov v času šolanja in
cepljenj.
II. PROGRAM IN ORGANIZACIJA DELA V OSNOVNI ŠOLI
1. Program osnovnošolskega izobraževanja
14. člen
(program osnovne šole)
Program
osnovnošolskega izobraževanja obsega obvezni program in razširjeni program (v
nadaljnjem besedilu: program osnovne šole).
15. člen
(obvezni program)
Obvezni
program obsega obvezne predmete, izbirne predmete in ure oddelčne skupnosti.
16. člen
(obvezni predmeti)
Osnovna
šola mora za vse učence izvajati pouk iz naslednjih obveznih predmetov:
slovenskega jezika in italijanskega ali madžarskega jezika na narodno mešanih
območjih, tujega jezika, zgodovine, zemljepisa, državljanske vzgoje in etike,
matematike, kemije, biologije, fizike, likovne vzgoje, glasbene vzgoje, športne
vzgoje, tehnične vzgoje in gospodinjstva.
Obvezni
predmeti se lahko povezujejo in združujejo v predmetna področja.
17. člen
(izbirni predmeti)
Poleg
obveznih predmetov mora osnovna šola za učence 7., 8. in 9. razreda izvajati
pouk iz izbirnih predmetov družboslovno-humanističnega sklopa in
naravoslovno-tehničnega sklopa.
Šola
mora ponuditi pouk najmanj treh izbirnih predmetov iz posameznega sklopa. V
okviru družboslovno-humanističnega sklopa mora šola ponuditi pouk tujega
jezika, nekonfesionalni pouk o verstvih in etiki ter pouk retorike.
Učenec
med izbirnimi predmeti izbere tri predmete, od tega največ dva predmeta iz
posameznega sklopa.
Ne
glede na določbo prejšnjega odstavka pa lahko učenec v 7., 8. in 9. razredu
izbere le dva izbirna predmeta, od tega enega iz družboslovno-humanističnega in
enega iz naravoslovno-tehničnega sklopa.
18. člen
(prilagojeni programi)
Za
učence s posebnimi potrebami se lahko obvezni in izbirni predmeti določijo s
prilagojenimi izobraževalnimi programi ali posebnim programom vzgoje in
izobraževanja.
19. člen
(oddelčna skupnost)
Pri
urah oddelčne skupnosti učenci skupaj z razrednikom obravnavajo vprašanja,
povezana z delom in življenjem učencev.
20. člen
(razširjeni program)
Razširjeni
program obsega podaljšano bivanje, jutranje varstvo, dodatni pouk, dopolnilni
pouk in interesne dejavnosti ter šolo v naravi.
21. člen
(podaljšano bivanje)
Osnovna
šola organizira podaljšano bivanje za učence od prvega do šestega razreda.
Za
učence iz prvega odstavka 12. člena tega zakona lahko šola organizira
podaljšano bivanje tudi od sedmega do devetega razreda, če je tako določeno z
odločbo o usmeritvi.
V
času podaljšanega bivanja se učenci učijo, opravljajo domače naloge in druge
obveznosti in sodelujejo pri kulturnih, športnih, umetniških in drugih
dejavnostih.
22.
člen
(jutranje varstvo)
Osnovna
šola organizira jutranje varstvo učencev prvega razreda.
23. člen
(dodatni pouk)
Dodatni
pouk se organizira za učence, ki pri posameznih predmetih presegajo določene
standarde znanja.
24. člen
(dopolnilni pouk)
Dopolnilni
pouk se organizira za učence, ki potrebujejo pomoč pri učenju.
25. člen
(interesne dejavnosti)
Za
razvijanje različnih interesov učencev osnovna šola organizira interesne
dejavnosti, ki jih določi z letnim delovnim načrtom.
26. člen
(prostovoljnost razširjenega programa za učence)
V
podaljšano bivanje, dodatni in dopolnilni pouk, interesne dejavnosti, ki jih
organizira osnovna šola, jutranje varstvo in šolo v naravi, se učenci
vključujejo prostovoljno.
27. člen
(druge dejavnosti)
Osnovna
šola lahko organizira tudi druge dejavnosti, ki jih določi z letnim delovnim
načrtom.
28. člen
(zasebne šole)
Zasebna
šola določi program osnovne šole v skladu s svojimi akti.
Zasebna
osnovna šola mora izvajati pouk iz naslednjih obveznih predmetov: slovenskega
jezika in italijanskega oziroma madžarskega jezika na narodno mešanih območjih,
matematike, tujega jezika, zgodovine, državljanske vzgoje in etike, športne
vzgoje, vsaj enega naravoslovnega in enega družboslovnega predmeta in vsaj
enega predmeta s področja umetnosti.
Zasebne
šole, ki izvajajo program osnovne šole po posebnih pedagoških načelih (Steiner,
Decroly, Montessori ipd.), lahko oblikujejo program osnovne šole ne glede na
določbo prejšnjega odstavka tega člena v skladu s temi načeli tako, da
zagotovijo minimalna znanja, ki omogočajo zaključitev osnovnošolskega
izobraževanja.
2. Predmetnik in učni načrt
29. člen
(predmetnik in učni načrt)
S
predmetnikom se določijo letno in tedensko število ur pouka posameznih
predmetov oziroma predmetnih področij, število ur oddelčne skupnosti in
minimalno število ur, potrebnih za uresničevanje učnega načrta.
Z
učnim načrtom se določijo vsebina predmetov ali predmetnih področij, standardi
znanj in cilji pouka pri predmetih in predmetnih področjih.
30. člen
(zasebne šole)
Program
zasebne osnovne šole mora pri predmetih iz drugega odstavka 28. člena tega
zakona zagotavljati učencem doseganje vsaj enakovrednega izobrazbenega
standarda, kot ga zagotavlja program javne osnovne šole.
3. Načrtovanje dela v osnovni šoli
31. člen
(letni delovni načrt)
Z
letnim delovnim načrtom se določijo vsebina, obseg in razporeditev
vzgojno-izobraževalnega in drugega dela v skladu s predmetnikom in učnim
načrtom in obseg, vsebina in razporeditev interesnih in drugih dejavnosti, ki
jih izvaja šola. Določi se delo šolske svetovalne službe in drugih služb, delo
šolske knjižnice, aktivnosti, s katerimi se šola vključuje v okolje, obseg
dejavnosti, s katerimi šola zagotavlja zdrav razvoj učencev, oblike sodelovanja
s starši, strokovno izpopolnjevanje učiteljev in drugih delavcev, sodelovanje z
visokošolskimi zavodi, ki izobražujejo učitelje, raziskovalnimi inštitucijami,
vzgojnimi posvetovalnicami oziroma svetovalnimi centri, sodelovanje z zunanjimi
sodelavci in druge naloge, potrebne za uresničitev programa osnovne šole.
Letni
delovni načrt sprejme svet osnovne šole v skladu z zakonom in drugimi predpisi
najkasneje do konca meseca septembra v vsakem šolskem letu.
32. člen
(predstavitev šole)
Osnovna
šola mora učencem in staršem v posebni publikaciji predstaviti pravice in
dolžnosti učencev, značilnosti programa in organizacijo dela šole.
Obvezne
dele publikacije določi minister, pristojen za šolstvo (v nadaljnjem besedilu:
minister).
4. Organizacija osnovnošolskega izobraževanja
33. člen
(vzgojno-izobraževalna obdobja)
Osnovnošolsko
izobraževanje se deli na tri vzgojno-izobraževalna obdobja (v nadaljnjem
besedilu: obdobja).
Prvo
obdobje traja od 1. do 3. razreda.
Drugo
obdobje traja od 4. do 6. razreda.
Tretje
obdobje traja od 7. do 9. razreda.
S
prilagojenimi izobraževalnimi programi in s posebnim programom vzgoje in
izobraževanja se za učence s posebnimi potrebami vzgojno-izobraževalna obdobja
lahko določijo tudi drugače.
34. člen
(šolsko leto)
Šolsko
leto se začne 1. septembra in konča 31. avgusta.
Šolsko
leto se deli na ocenjevalna obdobja.
Pouk
v šolskem letu traja največ 38 tednov po 5 dni v tednu.
Izjemoma
lahko pouk v posameznem tednu traja 6 dni, če je tako določeno v letnem
delovnem načrtu.
35. člen
(tedenska obveznost učencev)
Tedenska
obveznost učencev po obveznem programu v prvem obdobju je lahko največ 22 ur
pouka, v drugem obdobju največ 26 ur pouka in v tretjem obdobju največ 30 ur
pouka. V šolah na narodno mešanih območjih se lahko tedenska obveznost učencev
po obveznem programu v vseh obdobjih poveča za največ dve uri tedensko.
Ura
pouka traja praviloma 45 minut.
36. člen
(šolski koledar)
Razporeditev
pouka, pouka proste dneve in trajanje ter razporeditev šolskih počitnic v
šolskem letu določi minister s šolskim koledarjem.
37. člen
(razredi, oddelki, učne skupine)
Osnovna
šola izvaja vzgojno-izobraževalno delo po razredih, v oddelkih in učnih skupinah.
Razred
je vzgojno-izobraževalna celota, ki v skladu s predmetnikom in učnim načrtom
obsega učno snov enega šolskega leta.
Učenci
posameznega razreda so razporejeni v oddelke.
Izjemoma
so zaradi majhnega števila učenci dveh ali več razredov lahko razporejeni v en
kombiniran oddelek.
Če
zaradi majhnega števila učencev ni mogoče organizirati pouka po razredih in
oddelkih – majhne osnovne šole, osnovne šole v zdravstvenih organizacijah in
podobno, osnovna šola organizira individualno ali skupinsko vzgojnoizobraževalno
delo z učenci.
Učenci
enega ali več razredov ali oddelkov so pri vzgojnoizobraževalnem delu lahko
razporejeni v učne skupine.
Standarde
in normative za oblikovanje oddelkov in učnih skupin določi minister.
38. člen
(izvajanje vzgojno-izobraževalnega dela)
Vzgojno-izobraževalno
delo v osnovni šoli obsega pouk in druge oblike organiziranega dela z učenci.
Vzgojno-izobraževalno
delo v osnovni šoli opravljajo učitelji, svetovalni delavci in drugi strokovni
delavci.
V
prvem obdobju osnovne šole poučuje učitelj razrednega pouka.
V
prvem razredu osnovne šole hkrati poučujeta učitelj razrednega pouka in
vzgojitelj predšolskih otrok, izjemoma pa lahko tudi dva učitelja razrednega
pouka. Drugi učitelj oziroma vzgojitelj predšolskih otrok poučuje polovico ur
pouka.
Pri
pouku vzgojnih predmetov lahko z učiteljem razrednega pouka sodeluje tudi
učitelj predmetnega pouka.
V
drugem obdobju poučuje:
– v 4. razredu učitelj razrednega pouka, tuji jezik in vzgojne predmete pa tudi predmetni učitelj, vendar ne več kot dva predmeta,
– v 5. razredu učitelj razrednega pouka, tuji jezik in vzgojne predmete pa tudi predmetni učitelj, vendar ne več kot tri predmete in
– v 6. razredu učitelj predmetnega pouka, lahko pa tudi učitelj razrednega pouka.
V
tretjem obdobju osnovne šole poučujejo učitelji predmetnega pouka.
V
oddelku, v katerega so vključeni učenci s posebnimi potrebami iz prvega
odstavka 12. člena tega zakona, lahko poleg učitelja sodeluje strokovni delavec
s specialno pedagoško izobrazbo.
V
oddelkih podaljšanega bivanja izvajajo vzgojno-izobraževalno delo učitelji
razrednega in predmetnega pouka, vzgojitelji predšolskih otrok, defektologi,
pedagogi, psihologi in socialni pedagogi.
S
prilagojenimi izobraževalnimi programi in s posebnim programom vzgoje in izobraževanja
se za učence s posebnimi potrebami lahko določi tudi drugačno izvajanje
vzgojnoizobraževalnega dela.
V
šolah na narodno mešanih območjih lahko v prvem in drugem obdobju poučujejo
slovenski jezik, italijanski jezik in madžarski jezik, ki se jih učenci učijo
kot drugi jezik, tudi učitelji predmetnega pouka.
39. člen
(zasebne šole)
Določbe
33., 36., 37. in 38. člena, razen določbe osmega odstavka 38. člena tega
zakona, niso obvezne za zasebne šole.
5. Organizacija pouka
40. člen
(nivojski pouk)
V
1., 2. in 3. razredu učitelj pri pouku diferencira delo z učenci glede na
njihove zmožnosti (notranja diferenciacija).
V
4., 5., 6. in 7. razredu se delo pri pouku organizira kot temeljni in nivojski
pouk, pri čemer se lahko nivojski pouk organizira le pri matematiki, slovenskem
jeziku in tujem jeziku, in sicer največ v obsegu ene četrtine ur namenjenih tem
predmetom (fleksibilna diferenciacija).
Temeljni
pouk poteka na eni ravni zahtevnosti, nivojski pouk pa poteka na dveh ali več
ravneh zahtevnosti.
V
8. in 9. razredu pri slovenskem jeziku, matematiki in pri tujem jeziku poteka
nivojski pouk (zunanja diferenciacija)
Učenci
se razporedijo po ravneh zahtevnosti ob koncu 7. razreda.
Podrobnejše
pogoje za organizacijo nivojskega pouka predpiše minister.
41. člen
(prehajanje med nivoji)
Učenec
lahko ob zaključku ocenjevalnih obdobij po posvetovanju s starši, učitelji in
šolsko svetovalno službo spremeni raven zahtevnosti.
V
9. razredu učenec lahko spremeni raven zahtevnosti na podlagi ocen.
42. člen
(prilagojeni programi)
Nivojski
pouk in prehajanje med nivoji ter tedenska obveznost učencev, povečana za
največ dve uri tedensko se za učence, ki so vključeni v prilagojene
izobraževalne programe, lahko določi s temi programi.
Določbe
40. in 41. člena tega zakona se ne uporabljajo za otroke s posebnimi potrebami,
ki so usmerjeni v posebni program vzgoje in izobraževanja.
43. člen
(zasebne šole)
Določbe
40. in 41. člena tega zakona niso obvezne za zasebne osnovne šole.
III. VPIS
44. člen
(vpis)
Osnovna
šola vpisuje otroke v prvi razred v mesecu februarju za naslednje šolsko leto.
45. člen
(pogoji za vpis)
Starši
morajo v prvi razred osnovne šole vpisati otroke, ki bodo v koledarskem letu, v
katerem bodo začeli obiskovati šolo, dopolnili starost 6 let.
Otroku
se lahko pričetek šolanja na predlog staršev, zdravstvene službe ali komisije
za usmerjanje odloži za eno leto, če se ugotovi, da otrok ni pripravljen za
vstop v šolo.
46. člen
(ugotavljanje pripravljenosti)
Ob
vpisu otroka v osnovno šolo se lahko na željo staršev ugotavlja pripravljenost
otroka za vstop v šolo.
Če
starši predlagajo odložitev šolanja, ker menijo, da njihov otrok ni pripravljen
za vstop v šolo, oziroma če odložitev šolanja predlaga zdravstvena služba, je
ugotavljanje pripravljenosti otroka za vstop v šolo obvezno.
Pripravljenost
otroka za vstop v šolo ugotavlja komisija, ki jo imenuje ravnatelj. Komisijo
sestavljajo šolski zdravnik, svetovalni delavec in vzgojitelj oziroma učitelj.
O
ugotovitvah komisije morajo biti starši obveščeni najmanj tri mesece pred
začetkom pouka.
Na
odločitev komisije iz tretjega odstavka je možna pritožba na komisijo, ki jo
imenuje minister.
47. člen
(odložitev šolanja)
Učencu
se med šolskim letom v prvem razredu lahko na predlog šolske svetovalne službe,
šolske zdravstvene službe ali komisije za usmerjanje v soglasju s starši iz
zdravstvenih in drugih razlogov odloži šolanje za eno leto.
O
odložitvi šolanja odloča komisija, ki jo imenuje ravnatelj. Komisijo
sestavljajo šolski zdravnik, psiholog, pedagog, vzgojitelj ali učitelj.
Na
odločitev komisije iz prejšnjega odstavka je možna pritožba na komisijo, ki jo
imenuje minister.
48. člen
(šolski okoliš)
Starši
imajo pravico vpisati otroka v javno osnovno šolo ali v zasebno osnovno šolo s
koncesijo v šolskem okolišu, v katerem otrok stalno oziroma začasno prebiva,
javna osnovna šola oziroma zasebna osnovna šola s koncesijo v tem okolišu, pa
je dolžna na željo staršev otroka vpisati. V drugo osnovno šolo lahko starši
vpišejo otroka, če ta šola s tem soglaša.
Seznam
otrok iz šolskega okoliša, ki jih je javna ali zasebna šola s koncesijo dolžna
vpisati v prvi razred, si šola pridobi iz evidence šoloobveznih otrok, ki jo
vodi šolska uprava. Šolska uprava si pridobi podatke o šoloobveznih otrocih iz
registra stalnega prebivalstva in razvida začasnega prebivališča.
Med
šolanjem lahko učenec prestopi na drugo osnovno šolo, če ta šola s tem soglaša.
Če
se učenec med šolanjem preseli v šolski okoliš druge osnovne šole, ima pravico
dokončati šolanje na šoli, v katero je vpisan.
Če
učenec želi prestopiti iz zasebne šole v javno šolo, ga je javna šola v šolskem
okolišu, v katerem učenec stalno prebiva, dolžna sprejeti.
Določbe
prvega odstavka tega člena niso obvezne za zasebne osnovne šole.
49. člen
(učenci s posebnimi potrebami)
Starši
imajo pravico otroka s posebnimi potrebami iz prvega odstavka 12. člena tega
zakona vpisati v osnovno šolo v šolskem okolišu, v katerem otrok stalno
prebiva, razen če ta šola ne izpolnjuje pogojev in je zaradi tega otroku s
pravnomočno odločbo o usmeritvi, ki jo izda pristojna šolska uprava, določena
druga ustrezna osnovna šola.
IV. PRAVICE IN DOLŽNOSTI UČENCEV V OSNOVNI ŠOLI
50. člen
(obiskovanje pouka)
Učenec
ima pravico obiskovati pouk in se udeleževati dejavnosti, ki jih organizira
osnovna šola.
Učenec
mora redno obiskovati pouk v okviru obveznega programa in izpolnjevati
obveznosti in naloge, določene z akti osnovne šole.
51. člen
(vzporedno izobraževanje, perspektivni športniki)
Učencem,
ki se vzporedno izobražujejo v glasbenih, baletnih in drugih šolah, ki izvajajo
javno veljavne programe in perspektivnim športnikom se lahko prilagodi
opravljanje obveznosti na način, ki ga določi minister.
52. člen
(oprostitev)
Učenec
je iz zdravstvenih razlogov lahko oproščen sodelovanja pri posameznih oblikah
vzgojno-izobraževalnega dela v šoli.
53. člen
(izostanki)
Starši
morajo ob vsakem izostanku učenca šoli sporočiti vzrok izostanka.
Učenec
lahko izostane od pouka, ne da bi starši sporočili vzrok izostanka, če njegov
izostanek vnaprej napovejo, vendar ne več kot pet dni v šolskem letu.
Ravnatelj
lahko na željo staršev iz opravičljivih razlogov dovoli učencu daljši izostanek
od pouka.
54. člen
(prešolanje)
Učenec
osnovne šole ne more biti izključen iz šole, dokler je šoloobvezen.
Če
je iz učnih ali vzgojnih razlogov potrebno, lahko osnovna šola v soglasju ali
na zahtevo staršev vključi učenca v drugo osnovno šolo, če ta s tem soglaša.
Če
šola ne more zagotoviti prešolanja učenca, o tem odloči komisija, ki jo imenuje
minister.
Komisija
si mora pred odločitvijo o prešolanju učenca obvezno pridobiti mnenje staršev
in ravnatelja osnovne šole, v katero naj bi se učenec prešolal.
Odločitev
komisije je dokončna.
Učence
s posebnimi potrebami iz prvega odstavka 12. člena tega zakona je mogoče
vključiti v drugo osnovno šolo na podlagi odločbe o usmeritvi.
55. člen
(podaljšanje statusa učenca)
Učenec,
ki v devetih letih ni končal osnovnošolskega izobraževanja, sme nadaljevati
šolanje še 2 leti in tako obdrži status učenca.
Če
učenec iz prvega odstavka tega člena z neprimernim odnosom ovira
vzgojno-izobraževalno delo, lahko ravnatelj na predlog učiteljskega zbora ne
glede na določilo prvega odstavka tega člena med šolskim letom oziroma ob koncu
šolskega leta odloči, da učenec ne sme več obiskovati osnovne šole.
Učenec
iz prvega odstavka tega člena obdrži status učenca tudi, če nadaljuje šolanje
kot odrasel.
56. člen
(brezplačen prevoz)
Učenec
ima pravico do brezplačnega prevoza, če je njegovo prebivališče oddaljeno več
kot štiri kilometre od osnovne šole.
Učenec
ima pravico do brezplačnega prevoza ne glede na oddaljenost njegovega
prebivališča od osnovne šole v prvem razredu, v ostalih razredih pa, če
pristojni organ za preventivo v cestnem prometu ugotovi, da je ogrožena varnost
učenca na poti v šolo.
Učenec,
ki obiskuje osnovno šolo zunaj šolskega okoliša, v katerem prebiva, ima pravico
do povračila stroškov prevoza v višini, ki bi mu pripadala, če bi obiskoval
osnovno šolo v šolskem okolišu, v katerem prebiva.
O
načinu prevoza se osnovna šola dogovori s starši in lokalno skupnostjo.
Otroci
s posebnimi potrebami iz prvega odstavka 12. člena tega zakona imajo pravico do
brezplačnega prevoza ne glede na oddaljenost njihovega prebivališča od osnovne
šole, če je tako določeno v odločbi o usmeritvi.
Če
učencu ni mogoče zagotoviti prevoza, ima pravico do brezplačne oskrbe v kraju
izobraževanja in pravico do brezplačnega prevoza domov ob pouka prostih dnevih.
Osnovna
šola mora učencem, ki morajo čakati na organiziran prevoz, zagotoviti varstvo.
57. člen
(prehrana)
Osnovna
šola za vse učence organizira vsaj en obrok hrane dnevno.
58. člen
(pohvale in nagrade)
Učence,
ki se odlikujejo s svojim znanjem ali drugim delom, osnovna šola pohvali
oziroma nagradi.
59. člen
(izvršilni predpis o pravicah in dolžnostih učencev)
Pravice
in dolžnosti učencev, postopek uveljavljanja pravic, nagrajevanje in izrekanje
ukrepov za kršitve podrobneje določi minister.
60. člen
(zasebne šole)
Določbi
58. in 59. člena tega zakona nista obvezni za zasebne šole.
V. PREVERJANJE, OCENJEVANJE IN NAPREDOVANJE UČENCEV
1. Preverjanje in ocenjevanje
61. člen
(načini ocenjevanja)
Znanje
učenca se v osnovni šoli ocenjuje opisno oziroma številčno.
V
prvem obdobju osnovne šole se učenčevo znanje ocenjuje opisno.
V
drugem obdobju osnovne šole se učenčevo znanje pri vseh predmetih ocenjuje
številčno in opisno.
V
tretjem obdobju osnovne šole se učenčevo znanje ocenjuje številčno.
62. člen
(obveščenost o oceni)
Učitelj
omogoči učencu sodelovanje pri načrtovanju preverjanja in ocenjevanja znanja.
Učenec
mora biti seznanjen z oceno.
63. člen
(obveščanje o uspehu)
Osnovna
šola ob koncu vsakega ocenjevalnega obdobja starše pisno obvesti o učnem uspehu
učenca.
V
prvem razredu osnovne šole je obvestilo o učnem uspehu učenca med šolskim letom
lahko tudi samo ustno.
Med
šolskim letom dobijo starši obvestila o uspehu učenca. Ob zaključku razreda
dobijo učenci spričevala, v katerih so ocene za posamezne predmete in ocena
splošnega uspeha.
64. člen
(nacionalno preverjanje znanja)
Ob koncu drugega in
tretjega obdobja se znanje učencev preverja z nacionalnim preverjanjem znanja,
s katerim se preverjajo standardi znanja, določeni z učnim načrtom (v
nadaljevanju: nacionalno preverjanje znanja).
Ob koncu drugega
obdobja je nacionalno preverjanje znanja za učence prostovoljno, ob koncu
tretjega obdobja pa je za vse učence obvezno.
Ob koncu drugega
obdobja osnovna šola po predpisanem postopku sama izvede nacionalno preverjanje
znanja iz slovenskega jezika ali italijanskega oziroma madžarskega jezika na
narodno mešanih območjih, matematike in tujega jezika.
Ob koncu tretjega
obdobja osnovna šola po predpisanem postopku v sodelovanju z zunanjimi
ocenjevalci izvede nacionalno preverjanje znanja iz slovenskega jezika ali
italijanskega oziroma madžarskega jezika na narodno mešanih območjih,
matematike in tretjega predmeta. Tretji predmet izmed obveznih predmetov 8. in
9. razreda določi minister v mesecu marcu za tekoče šolsko leto, po predhodni
pridobitvi mnenja pristojnega strokovnega organa.
Učenci, ki se
zaradi bolezni ali drugih utemeljenih razlogov ne morejo udeležiti nacionalnega
preverjanja znanja ob koncu tretjega obdobja, imajo pravico do opravljanja
nacionalnega preverjanja znanja v naknadnem roku.
Osnovna šola starše
pisno obvesti o dosežkih učenca pri nacionalnem preverjanju znanja.
Dosežki
nacionalnega preverjanja znanja so dodatna informacija o znanju učencev.
Podrobnejše določbe
o izvajanju nacionalnega preverjanja znanja izda minister.
Tretji odstavek
tega člena ni obvezen za zasebne šole, ki izvajajo programe osnovne šole po
posebnih pedagoških načelih.
65. člen
(namen preverjanja)
Rezultati
preverjanja znanja ob koncu obdobij se lahko uporabljajo samo za namen, ki ga
določa ta zakon.
66. člen
(organizacija preverjanja znanja)
Strokovne,
tehnične, razvojne in druge naloge, povezane z nacionalnim preverjanjem znanja,
opravljata Državni izpitni center in Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Državni izpitni
center v zvezi z nacionalnim preverjanjem znanja opravlja naslednje naloge:
– organizira in tehnično izvede nacionalno preverjanje znanja,
– vodi in hrani zbirke nalog za nacionalno preverjanje znanja,
– pripravlja in vzdržuje informacijski sistem, vezan na nacionalno preverjanje znanja,
– pripravlja podatke in analize oziroma primerjalne analize dosežkov učencev pri nacionalnem preverjanju znanja,
– opravlja druge naloge v zvezi z nacionalnim preverjanjem znanja.
Zavod Republike
Slovenije za šolstvo v zvezi z nacionalnim preverjanjem znanja opravlja
naslednje naloge:
– pri pripravi in izboru nalog za nacionalno preverjanje znanja zagotovi strokovnjake, ki delujejo v okviru Zavoda Republike Slovenije za šolstvo,
– organizira vrednotenje nalog nacionalnega preverjanja znanja pri območni enoti Zavoda Republike Slovenije za šolstvo,
– organizira izobraževanje učiteljev, ki bodo vrednotili naloge,
– opravlja druge naloge v zvezi z nacionalnim preverjanjem
znanja.
67. člen
(prilagojeni programi)
S
prilagojenimi izobraževalnimi programi in posebnim programom vzgoje in
izobraževanja se lahko drugače določi način ocenjevanja ter preverjanje znanja
ob koncu obdobij.
2. Ugovor na oceno
68. člen
(ugovor na oceno)
Če učenec in starši
menijo, da je bil učenec ob koncu pouka v šolskem letu nepravilno ocenjen,
lahko starši v treh dneh po prejemu spričevala oziroma zaključnega spričevala
pri ravnatelju vložijo obrazložen ugovor.
Ravnatelj
najpozneje v treh dneh po prejemu ugovora imenuje komisijo. Med člani komisije
mora biti vsaj en član, ki ni zaposlen v šoli.
Če komisija
ugotovi, da je ocena učenca ob koncu pouka v šolskem letu neustrezna, učenca
ponovno oceni. Odločitev komisije je dokončna.
Če učenec in starši
menijo, da je pri ugotavljanju dosežka učenca pri nacionalnem preverjanju
znanja ob koncu tretjega obdobja prišlo do pisne ali računske napake, lahko
starši v treh dneh po prejemu zaključnega spričevala pri ravnatelju vložijo
obrazložen ugovor.
Ravnatelj
najpozneje v treh dneh po prejemu ugovora imenuje komisijo. Med člani komisije
mora biti vsaj en član, ki ni zaposlen v šoli.
Če komisija
ugotovi, da je pri ugotavljanju dosežka učenca pri nacionalnem preverjanju
znanja ob koncu tretjega obdobja prišlo do pisne ali računske napake, se
postopek ugotavljanja dosežka ponovi. Odločitev komisije je dokončna.
3. Napredovanje iz razreda v razred
69. člen
(napredovanje)
Učenci
v prvem in drugem obdobju razredov ne ponavljajo.
Učenci
v tretjem obdobju napredujejo v naslednji razred, če so ob koncu šolskega leta
pozitivno ocenjeni iz vseh predmetov.
Ne
glede na določbo prvega odstavka lahko učenec zaradi slabšega učnega uspeha, ki
je posledica daljše odsotnosti, bolezni, preselitve, ali zaradi drugih
opravičljivih razlogov ponavlja razred, če to zahtevajo njegovi starši oziroma
ponavlja razred na predlog učitelja in šolske svetovalne službe v soglasju s
starši.
70. člen
(popravni izpit)
Učenci,
ki so v 7. in 8. razredu ob koncu pouka v šolskem letu negativno ocenjeni iz
največ dveh predmetov, do konca šolskega leta opravljajo popravni izpit.
Popravni izpit lahko opravljajo največ dvakrat v šolskem letu.
Učenci
9. razreda lahko opravljajo popravni izpit tudi iz več predmetov, iz katerih so
ob koncu šolskega leta negativno ocenjeni. Popravni izpit lahko opravljajo
večkrat, najmanj štirikrat v šolskem letu.
Če
učenec popravnih izpitov ne opravi uspešno, ponavlja razred.
71. člen
(učenci s posebnimi potrebami)
Določbi
69. in 70. člena tega zakona ne veljata za učence, ki so vključeni v
prilagojene izobraževalne programe ali v posebni program vzgoje in
izobraževanja, če je tako določeno s temi programi.
72. člen
(uspešno dokončanje devetega razreda)
Učenec uspešno
konča 9. razred, če ima pozitivne ocene iz vseh predmetov 9. razreda.
Učenci s posebnimi
potrebami, ki so usmerjeni v posebni program vzgoje in izobraževanja, uspešno
končajo izobraževanje na način, kot je določeno s tem programom.
73. člen črtan
74. člen črtan
75. člen
(podaljšanje izobraževanja za učence s posebnimi potrebami)
Učenci s posebnimi
potrebami, ki so bili vključeni v osnovnošolsko izobraževanje po prilagojenih
izobraževalnih programih in so izpolnili osnovnošolsko obveznost ter se ne
vključijo v programe srednješolskega izobraževanja oziroma učenci s posebnimi
potrebami, ki so bili vključeni v posebni program vzgoje in izobraževanja in so
izpolnili osnovnošolsko obveznost, lahko ne glede na določilo prvega odstavka
55. člena tega zakona nadaljujejo izobraževanje v osnovni šoli še največ tri
leta in obdržijo status učenca.
Izobraževanje za
učence, ki so se izobraževali po prilagojenih izobraževalnih programih, se
izvaja v skladu s programom, ki je prilagojen vrsti in stopnji primanjkljaja,
ovire oziroma motnje posameznega učenca, za učence, ki so bili vključeni v
posebni program vzgoje in izobraževanja, pa v skladu s posebnim programom
vzgoje in izobraževanja.
76. člen
(izpit)
Učenci,
ki zaradi bolezni ali drugih utemeljenih razlogov ne morejo obiskovati pouka,
lahko do konca šolskega leta opravljajo izpite iz posameznih predmetov.
O
utemeljenosti razlogov iz prejšnjega odstavka odloča ravnatelj.
77. člen
(izpitna komisija)
Popravni
izpit in razredni izpit opravlja učenec pred izpitno komisijo.
78. člen
(oprostitev)
Učenec,
ki je iz zdravstvenih razlogov v celoti oproščen sodelovanja pri posameznem
predmetu, se iz tega predmeta ne ocenjuje.
79. člen
(hitrejše napredovanje)
Učencem,
ki dosegajo nadpovprečne rezultate v učenju, mora osnovna šola na predlog
staršev, učiteljev ali šolske svetovalne službe omogočiti, da prej kot v
devetih letih končajo osnovnošolsko izobraževanje in s tem izpolnijo
osnovnošolsko obveznost.
O
hitrejšem napredovanju učenca odloča učiteljski zbor v soglasju s starši.
80. člen
(izvršilni predpis o ocenjevanju in napredovanju učencev)
Podrobnejše
določbe o preverjanju in ocenjevanju znanja in napredovanju učencev iz razreda
v razred izda minister.
81. člen
(zasebne šole)
Določbe
61. do 63. člena, 69. in 70. člena ter 76. do 80. člena tega zakona niso
obvezne za zasebne osnovne šole.
VI. SPRIČEVALA
82. člen
(spričevalo)
Osnovna
šola izda učencu spričevalo ob koncu vsakega razreda. Spričevalo je javna
listina.
Učencem,
ki so vključeni v posebni program vzgoje in izobraževanja, se ob koncu šolskega
leta izda potrdilo z opisno oceno napredka učenca po posameznih področjih.
83. člen
(vsebina spričeval)
Osnovna
šola izda učencem od 1. do 3. razreda spričevala z opisnimi ocenami in učencem
od 4. do 9. razreda spričevala s številčnimi ocenami.
84. člen
(zaključno spričevalo)
Osnovna šola izda
učencem, ki zaključijo osnovnošolsko izobraževanje, zaključna spričevala.
V zaključno
spričevalo se vpišejo učenčeve ocene iz 9. razreda in ocena splošnega uspeha
ter dosežki učenca pri nacionalnem preverjanju znanja ob koncu tretjega
obdobja.
Učencem, ki so
končali prilagojene izobraževalne programe, ki ne določajo nacionalnega
preverjanja znanja ob koncu tretjega obdobja, se v zaključno spričevalo vpišejo
ocene iz 9. razreda in ocena splošnega uspeha.
Učencem, ki so
končali posebni program vzgoje in izobraževanja, se izda zaključno potrdilo o
izpolnjeni osnovnošolski obveznosti z opisno oceno dosežkov učenca.
85. člen
(potrdilo o izpolnjeni osnovnošolski obveznosti)
Učencu,
ki je izpolnil osnovnošolsko obveznost, ni pa končal osnovnošolskega
izobraževanja, osnovna šola izda potrdilo o izpolnjeni osnovnošolski
obveznosti.
86. člen
(izvršilni predpis o šolski dokumentaciji)
Vsebino
in obliko spričeval in drugih listin predpiše minister.
87. člen
(potrdilo, izdano v upravnem postopku)
V
primerih, ko je spričevalo izgubljeno ali uničeno in ni ohranjen arhiv osnovne
šole, ministrstvo, pristojno za šolstvo, v skladu z zakonom o splošnem upravnem
postopku izda potrdilo, da je učenec obiskoval osnovno šolo.
VII. IZOBRAŽEVANJE NA DOMU
88. člen
(pravica do izobraževanja na domu)
Starši
imajo pravico organizirati osnovnošolsko izobraževanje svojih otrok na domu.
89. člen
(uveljavitev pravice do izobraževanja na domu)
Starši
morajo najmanj tri mesece pred pričetkom šolskega leta o izobraževanju na domu
pisno obvestiti osnovno šolo, v kateri je otrok vpisan.
Obvestilo
iz prejšnjega odstavka mora vsebovati: javno veljavni program, po katerem bo
otrok opravljal osnovnošolsko izobraževanje na domu, ime in priimek otroka,
kraj, kjer bo izobraževanje potekalo, in ime in priimek oseb(e), ki bo(do)
otroka poučevala(e).
Osnovna
šola vodi dokumentacijo o izobraževanju učenca na domu.
90. člen
(preverjanje znanja)
Z
izobraževanjem na domu mora učenec pridobiti vsaj enakovreden izobrazbeni
standard, kot ga zagotavlja obvezni program javne šole.
Učenec
mora opravljati preverjanje znanja, na podlagi katerega se ugotovi doseženi
standard znanja. Preverjanje znanja se opravlja ob koncu vsakega šolskega leta.
Doseženi standard znanja preverja osnovna šola, na katero je učenec vpisan.
Za
učence s posebnimi potrebami, ki se izobražujejo na domu po prilagojenih
programih izobraževanja ali po posebnem programu vzgoje in izobraževanja, se
preverjanje, na podlagi katerega se ugotovi doseženi standard znanja, določi s
temi programi.
V
prvih treh razredih se preverja znanje iz maternega jezika in matematike.
Od
četrtega do šestega razreda se preverja znanje iz maternega jezika, matematike
in prvega tujega jezika.
Od
sedmega do devetega razreda se preverja znanje iz predmetov iz drugega odstavka
28. člena tega zakona.
Če
učenec ne doseže standarda znanja za posamezni razred, ima pravico do ponovnega
preverjanja znanja pred pričetkom naslednjega šolskega leta.
Če
učenec ponovnega preverjanja znanja ne opravi uspešno, mora v naslednjem
šolskem letu nadaljevati osnovnošolsko izobraževanje v javni ali zasebni
osnovni šoli.
91. člen
(preverjanje znanja ob koncu obdobij)
Za
preverjanje znanja ob koncu obdobij se uporablja določba 64. člena tega zakona.
Za
učence s posebnimi potrebami, ki se izobražujejo na domu po prilagojenih
izobraževalnih programih in po posebnem programu vzgoje in izobraževanja, se za
preverjanje znanja ob koncu obdobij uporablja določba 67. člena tega zakona.
92. člen
(spričevalo o izobraževanju na domu)
Osnovna
šola, na katero je učenec vpisan, izda učencu spričevalo o izobraževanju na
domu. Spričevalo o izobraževanju na domu je javna listina.
Pri
izdajanju spričeval o izobraževanju na domu se uporabljajo določbe od 83. do
87. člena tega zakona.
Za
učence s posebnimi potrebami, ki se izobražujejo na domu po prilagojenih
izobraževalnih programih ali po posebnem programu vzgoje in izobraževanja, se
pri izdajanju spričeval uporabljajo določbe drugega odstavka 82. člena tega
zakona ter tretjega in četrtega odstavka 84. člena tega zakona.
VIII. IZOBRAŽEVANJE ODRASLIH
93. člen
(izobraževanje odraslih)
Osnovnošolsko
izobraževanje odraslih se izvaja po programu osnovne šole za odrasle.
Kot
odrasli se lahko izobražujejo tisti, ki so izpolnili osnovnošolsko obveznost in
niso zaključili osnovnošolskega izobraževanja.
Izobraževanje
odraslih se izvaja v skladu s tem zakonom tako, da se prilagodijo organizacija,
preverjanje, ocenjevanje, napredovanje in časovna razporeditev pouka.
Glede
drugih pogojev za izvajanje osnovnega izobraževanja odraslih se smiselno
uporabljajo določbe tega zakona.
IX. ZBIRANJE IN VARSTVO OSEBNIH PODATKOV
94. člen
(uporaba predpisov o varstvu osebnih podatkov)
Osnovna
šola zbira, obdeluje, shranjuje, posreduje in uporablja podatke, vsebovane v
zbirkah podatkov, ki jih vodi v skladu s predpisi o varstvu osebnih podatkov,
če s tem zakonom ni drugače določeno.
95. člen
(vrsta zbirk podatkov)
Osnovna
šola vodi naslednje zbirke podatkov:
1. zbirko podatkov o učencih, vpisanih v osnovno šolo, in njihovih starših,
2. zbirko podatkov o napredovanju učencev, izdanih spričevalih in drugih listinah,
3. zbirko podatkov o gibalnih sposobnostih in morfoloških značilnostih učencev,
4. zbirko podatkov o učencih, ki potrebujejo pomoč oziroma svetovanje.
Zbirka
podatkov iz 1. točke prejšnjega odstavka obsega:
– podatke o učencu: ime in priimek ter EMŠO, spol, datum, kraj in državo rojstva, prebivališče in državljanstvo, zdravstvene posebnosti, katerih poznavanje je nujno za učenčevo varnost in za delo z učencem in
– podatke o starših: ime in priimek, naslov prebivališča, telefonska številka, na katero je mogoče posredovati nujna sporočila v času, ko je učenec v šoli.
Zbirka
podatkov iz 2. točke prvega odstavka tega člena obsega poleg podatkov iz prve
alinee prejšnjega odstavka še podatke o napredovanju učenca, izdanih
spričevalih in drugih listinah.
Zbirka
podatkov iz 3. točke prvega odstavka tega člena obsega poleg podatkov iz prve
alinee drugega odstavka tega člena še podatke o gibalnih sposobnostih in
morfoloških značilnostih učenca, ki se nanašajo na: telesno višino,
voluminoznost telesa, hitrost alternativnih gibov, eksplozivno moč,
koordinacijo gibanja telesa, fizično vzdržljivost trupa, gibljivost, mišično
vzdržljivost ramenskega obroča in rok, sprintersko hitrost in vzdržljivost v
submaksimalnem kontinuiranem naprezanju.
Osebni
podatki iz 3. točke prvega odstavka tega člena se zbirajo v soglasju s starši
oziroma skrbniki učencev.
Zbirka
podatkov iz 4. točke prvega odstavka tega člena obsega poleg podatkov iz 1. in
2. točke prvega odstavka tega člena še:
– družinsko in socialno anamnezo,
– razvojno anamnezo,
– diagnostične postopke,
– postopke strokovne pomoči in
– strokovna mnenja drugih inštitucij: centrov za socialno delo, zdravstvenih inštitucij domov, svetovalnih centrov oziroma vzgojnih posvetovalnic.
Osebni
podatki iz 4. točke se zbirajo v soglasju s starši učencev, razen v primeru, ko
je učenec v družini ogrožen in ga je potrebno zavarovati.
Svetovalni
delavci so podatke iz 4. točke dolžni varovati kot poklicno skrivnost. Te
podatke so kot poklicno skrivnost dolžni varovati tudi drugi strokovni delavci,
ki so jim podatki posredovani zaradi narave njihovega dela.
Evidenca
šoloobveznih otrok, ki jo vodi šolska uprava v skladu z drugim odstavkom 48.
člena tega zakona, obsega:
– podatke o otroku: ime in priimek ter EMŠO, datum rojstva, naslov prebivališča, ter
– podatke o starših: ime in priimek, naslov prebivališča.
Evidenca učencev,
ki opravljajo nacionalno preverjanje znanja, vsebuje:
– ime in priimek učenca ter EMŠO, spol, datum, kraj in državo rojstva,
– osnovno šolo, na kateri učenec opravlja nacionalno preverjanje znanja, ter razred in oddelek,
– šolsko leto, v katerem učenec opravlja nacionalno preverjanje znanja,
– seznam predmetov, iz katerih učenec opravlja nacionalno preverjanje znanja,
– dosežke učenca na nacionalnem preverjanju znanja.
Evidenco iz tega odstavka vodi Državni izpitni center..
96. člen
(način zbiranja podatkov)
Osnovna
šola zbira podatke iz 1., 2., 3. in 4. točke prvega odstavka prejšnjega člena
neposredno od posameznikov, na katere se podatki nanašajo.
97. člen
(namen in uporaba zbirk podatkov)
Osebni
podatki učencev iz zbirk podatkov iz 95. člena se zbirajo, obdelujejo,
shranjujejo in uporabljajo za potrebe obveznega izobraževanja in posredujejo
ministrstvu, pristojnemu za šolstvo, za izvajanje z zakonom določenih nalog ter
Državnemu izpitnemu centru za izvajanje nacionalnega preverjanja znanja.
Za
potrebe znanstveno-raziskovalnega dela in pri izdelavi statističnih analiz se
smejo osebni podatki uporabljati in objavljati tako, da identiteta učenca ni
razvidna.
98. člen
(shranjevanje zbirk podatkov)
Zbirke
podatkov o učencu, napredovanju, izdanih spričevalih in drugih listinah se
hranijo trajno, ostali podatki iz zbirk podatkov, ki jih vodi osnovna šola, pa
se hranijo eno leto po zaključku šolanja učenca.
99. člen
(izvršilni predpis)
Podrobnejša
navodila o načinu zbiranja podatkov, o delavcih šole, ki so pooblaščeni za
uporabo podatkov, vsebovanih v posameznih zbirkah, o načinu evidentiranja
uporabe in posredovanja osebnih podatkov, o načinu njihovega uničenja po poteku
roka uporabe in druge postopke in ukrepe zavarovanja podatkov predpiše minister.
X. NADZOR
100. člen
(nadzor)
Nadzor
nad zakonitostjo dela osnovne šole in nadzor nad izvajanjem
vzgojno-izobraževalnega dela se opravlja v skladu z zakonom o šolski
inšpekciji.
XI. KAZENSKE DOLOČBE
101. člen
(odgovorna oseba)
Z
denarno kaznijo najmanj 50.000 tolarjev se za prekršek kaznuje odgovorna oseba
osnovne šole, če:
– ne izvaja vzgojno-izobraževalnega dela v obsegu, ki ga določa predmetnik in učni načrt (29. in 30. člen tega zakona),
– ne izvaja vzgojno-izobraževalnega dela po letnem delovnem načrtu (31. člen tega zakona),
– za učence s posebnimi potrebami iz prvega odstavka 12. člena tega zakona ne izvaja vzgojno-izobraževalnega dela v skladu z odločbo o usmeritvi,
– v nasprotju s tem zakonom odkloni vpis otroka iz svojega šolskega okoliša oziroma če odkloni vpis otroka s posebnimi potrebami iz prvega odstavka 12. člena tega zakona, kot je določeno v odločbi o usmeritvi (48. in 49. člen tega zakona) ali
– ne vodi predpisanih zbirk podatkov (95. člen tega zakona).
102. člen
(starši)
Z
denarno kaznijo od 10.000 tolarjev do 50.000 tolarjev se za prekršek kaznujejo
starši, če:
– ne vpišejo otroka v osnovno šolo v skladu s 45. in 49. členom tega zakona, oziroma ne vpišejo otroka s posebnimi potrebami iz prvega odstavka 12. člena tega zakona v skladu z odločbo o usmeritvi v program ali
– ne zagotovijo otroku izpolnitve osnovnošolske obveznosti (4. člen tega zakona).
Zakon o osnovni šoli – ZOsn (Uradni list RS, št. 12/96) vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
XII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
103. člen – upoštevan ZOsn-B
(izpopolnjevanje znanja)
Učitelji,
ki bodo poučevali v prvem razredu osnovne šole in so si pridobili ustrezno
izobrazbo po študijskih programih, ki so bili sprejeti pred uveljavitvijo tega
zakona, morajo na podlagi posebnega programa za izpopolnjevanje izkazati
znanje, potrebno za izvajanje programa osnovne šole po tem zakonu.
Če
ni ustreznega visokošolskega programa za izpopolnjevanje iz prejšnjega
odstavka, določi program za pridobitev znanja, potrebnega za izvajanje programa
osnovne šole po tem zakonu, minister po predhodnem mnenju Sveta za visoko
šolstvo Republike Slovenije.
V
program iz prvega odstavka se lahko vključijo učitelji in vzgojitelji
predšolskih otrok, ki v skladu s 146. členom zakona o organizaciji in financiranju
vzgoje in izobraževanja (Uradni list RS, št. 12/96 in 23/96) oziroma 56. členom
zakona o vrtcih (Uradni list RS, št. 12/96 in 44/00) lahko opravljajo delo
učitelja v prvem razredu osnovne šole oziroma vzgojitelja v vrtcu.
Vključevanje
v program za izpopolnjevanje se prične zagotavljati v okviru nenehnega
strokovnega izobraževanja in usposabljanja učiteljev najkasneje v šestih
mesecih po uveljavitvi tega zakona.
104. člen – upoštevan ZOsn-A
(predmetnik in učni načrt)
Predmetnik
in učni načrt v skladu s tem zakonom določi pristojni organ najkasneje do 1. 9.
1998.
105. člen – upoštevana ZOsn-A in ZOsn-B
(postopno izvajanje programa)
Izvajanje
programa osnovne šole po tem zakonu se uvaja postopoma.
V
šolskih letih 1999/2000, 2000/2001 in 2001/2002 ter 2002/2003 se lahko uvede na
osnovnih šolah, ki imajo dovolj prijavljenih učencev in izpolnjujejo kadrovske,
prostorske in druge pogoje in imajo za izvajanje programa dovoljenje ministra.
Pogoje
iz prejšnjega odstavka tega člena, postopek ugotavljanja izpolnjevanja pogojev
in izdaje dovoljenja določi minister najkasneje do 1. 9. 1998.
Do
začetka šolskega leta 2003/2004 morajo država in lokalne skupnosti zagotoviti
pogoje za izvajanje osnovnošolskega izobraževanja po tem zakonu na vseh
osnovnih šolah v državi.
106. člen – upoštevana ZOsn-A in ZOsn-B
(prostovoljen vpis)
Starši
lahko vpišejo otroke, ki bodo v koledarskih letih 1999, 2000 in 2001 ter 2002
dopolnili 6 let, v 1. razred osnovne šole po tem zakonu prostovoljno.
Starši
lahko vpišejo otroka po prejšnjem odstavku v skladu s 48. členom tega zakona.
107. člen – upoštevana ZOsn-A in ZOsn-B
(izvajanje pouka za učence 6. razreda)
V
šolskih letih 1999/2000, 2000/2001 in 2001/2002 ter 2002/2003 se začne izvajati
pouk po programu osnovne šole v skladu s tem zakonom za vse učence 6. razreda
na šolah, ki imajo dovoljenje ministra in soglasje staršev.
V
šolskem letu 2003/2004 se prične izvajati program iz prejšnjega odstavka za vse
učence v državi, ki so vpisani v 6. razred osnovne šole.
108. člen – upoštevana ZOsn-A in ZOsn-B
(zaključno preverjanje znanja)
Učenci,
ki so pričeli obiskovati 1. razred osnovne šole najkasneje v šolskem letu
1997/1998, opravljajo zaključno preverjanje znanja v skladu s tem zakonom
prostovoljno.
109. člen
(izpolnitev osnovnošolske obveznosti)
Kdor
je izpolnil osnovnošolsko obveznost po predpisih, veljavnih do uveljavitve tega
zakona, jo je izpolnil tudi v skladu s tem zakonom.
110. člen
(podzakonski predpisi)
Podzakonske
predpise po tem zakonu sprejme minister v enem letu po uveljavitvi tega zakona.
Do
uveljavitve predpisov iz prejšnjega odstavka se uporabljajo do sedaj veljavni
izvršilni predpisi, razen določb, ki so v nasprotju s tem zakonom, in sicer:
– pravilnik o šolskem koledarju za osnovne šole (Uradni list SRS, št. 20/80, 24/81, 24/83, 36/85, 36/86 in Uradni list RS, št. 22/90, 24/91-I in 36/93),
– pravilnik o ocenjevanju in napredovanju učencev v osnovni šoli
(Uradni list SRS, št. 20/80, 1/82 in 38/89), – pravilnik o pedagoški
dokumentaciji v osnovni šoli (Uradni list SRS, št. 20/80, 16/82, 7/87 in Uradni
list RS, št. 44/92),
–
pravilnik o dokumentaciji za nostrifikacijo v tujini pridobljenih šolskih
spričeval (Uradni list SRS, št. 34/84 in 36/84),
–
pravilnik o stalnem izobraževanju in izpopolnjevanju delavcev v vzgojno-varstvenih
organizacijah in osnovnih šolah (Uradni list SRS, št. 20/80),
–
sklep o sprejemu smernic za delo osnovnih šol in učnih načrtov za pouk
fakultativnih predmetov (Uradni list SRS, št. 35/82) in
–
sklep o delu programa življenja in dela osnovne šole (Uradni list SRS, št.
18/83).
111. člen – upoštevan ZOsn-B
(predpisi, ki prenehajo veljati)
Z
uveljavitvijo tega zakona preneha veljati zakon o osnovni šoli (Uradni list
SRS, št. 5/80, 29/86, 31/86 in Uradni list RS, št. 12/91-I) razen določb, ki so
vezane na izvajanje programa življenja in dela osnovne šole in se uporabljajo
za učence, ki se v ta program vpisujejo do šolskega leta 2003/2004 in prenehajo
veljati, ko ti učenci zaključijo osnovnošolsko izobraževanje oziroma izpolnijo
osnovnošolsko obveznost.
112. člen
(veljavnost zakona)
Ta
zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike
Slovenije.
Zakon o spremembah Zakona o osnovni
šoli – ZOsnA (Uradni list RS, št. 33/97) vsebuje naslednjo končno določbo: 7. člen Ta zakon začne
veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli – ZOsn-B (Uradni list RS, št. 59/01) vsebuje naslednjo končno določbo:
20. člen
Ta
zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike
Slovenije.
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli – ZOsn-C (Uradni list RS, št. 71/04) vsebuje naslednjo končno določbo:
3. člen
Ta
zakon začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike
Slovenije.
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli – ZOsn-D (Uradni list RS, št. 53/05) vsebuje naslednjo končno določbo:
11. člen
Podzakonski akt iz
osmega odstavka 64. člena zakona izda minister najkasneje v treh mesecih po
uveljavitvi tega zakona.
12. člen
Ta zakon začne
veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije,
uporabljati pa se začne 1. 9. 2005. Do začetka uporabe tega zakona se
uporabljajo določbe Zakona o osnovni šoli (Uradni list RS, št. 12/96, 33/97,
59/01 in 71/04).