Uradni list RS, št. 87/2001
Velja od 23.11.2001
ZAKON O
KNJIŽNIČARSTVU (ZKnj-1)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina zakona)
Zakon ureja javno službo na področju knjižnične
dejavnosti, tako da določa:
– dejavnost,
ustanovitev, financiranje in nadzor knjižnic, ki se financirajo iz javnih
sredstev ter knjižničnega informacijskega servisa za izmenjavo podatkov v
nacionalnem vzajemnem bibliografskem sistemu,
– nacionalni vzajemni
bibliografski sistem in pogoje za vključitev v ta sistem,
– naloge Nacionalnega
sveta za knjižnično dejavnost.
Pojem knjižnična dejavnost iz prejšnjega
odstavka vključuje tudi sodobne informacijske sestavine te dejavnosti.
2. člen
(knjižnična dejavnost kot javna služba)
Knjižnična dejavnost, ki je javna služba,
zajema:
– zbiranje,
obdelovanje, hranjenje in posredovanje knjižničnega gradiva,
– zagotavljanje
dostopa do knjižničnega gradiva in elektronskih publikacij,
– izdelovanje
knjižničnih katalogov, podatkovnih zbirk in drugih informacijskih virov,
– posredovanje
bibliografskih in drugih informacijskih proizvodov in storitev,
– sodelovanje v
medknjižnični izposoji in posredovanju informacij,
– pridobivanje in
izobraževanje uporabnikov,
– informacijsko
opismenjevanje,
– varovanje
knjižničnega gradiva, ki je kulturni spomenik,
– drugo
bibliotekarsko, dokumentacijsko in informacijsko delo.
Javna služba je tudi dejavnost knjižničnega
informacijskega servisa za izmenjavo podatkov v nacionalnem vzajemnem
bibliografskem sistemu, ki je namenjena zagotavljanju:
– pogojev za delovanje
vzajemnega bibliografskega sistema,
– dostopnosti
elektronskih virov informacij v tem sistemu.
Dejavnost iz tega člena izvajajo javni zavodi,
na podlagi koncesije pa tudi druge pravne osebe in posamezniki. Njen obseg se
določi s programom dela in finančnim načrtom oziroma s koncesijsko pogodbo.
3. člen
(knjižnično gradivo)
Knjižnično gradivo so objavljeni tiskani,
zvočni, slikovni, elektronski ali kako drugače tehnično izdelani zapisi, ki jih
zbirajo in javnosti posredujejo knjižnice ter so namenjeni za potrebe kulture,
izobraževanja, raziskovanja in informiranja.
Knjižnično gradivo so tudi rokopisi in drugo
neobjavljeno gradivo (tipkopisi, elektronski zapisi in podobno), namenjeno
potrebam iz prejšnjega odstavka.
V dvomu, ali gre za knjižnično gradivo, odloča
pristojni minister iz 58. člena tega zakona.
4. člen
(nacionalni vzajemni bibliografski sistem)
Nacionalni vzajemni bibliografski sistem
sestavljajo knjižnice, ki izpolnjujejo pogoje iz tega zakona za vključitev v ta
sistem, nacionalna knjižnica in organizacija, ki izvaja dejavnost knjižničnega
informacijska servisa za izmenjavo podatkov v tem sistemu (v nadaljevanju:
knjižnični informacijski servis).
5. člen
(knjižnično gradivo kot kulturni spomenik)
Knjižnično gradivo, ki ima lastnosti kulturnega
spomenika v skladu z zakonom, ki ureja varstvo kulturne dediščine, je kulturni
spomenik po zakonu brez posebnega postopka razglasitve.
Ne glede na prvi odstavek se s tem zakonom
razglasi za kulturni spomenik naslednje knjižnično gradivo:
– kodeksi, listine in
drugo rokopisno gradivo ter knjižno, kartografsko, notno in podobno gradivo,
nastalo pred letom 1800;
– arhivski izvodi
vseh publikacij, ki imajo značaj Slovenike iz prve alinee 33. člena tega zakona
ali pa so kot taki določeni s predpisi o obveznem izvodu.
Knjižnica, ki hrani knjižnično gradivo iz
prejšnjih dveh odstavkov, vodi na osnovi navodil iz 13. člena tega zakona
seznam enot tega gradiva, ki je del registra dediščine iz zakona, ki ureja
varstvo kulturne dediščine.
Minister, pristojen za kulturo, lahko izjemoma
dovoli izvoz ali izmenjavo knjižničnega gradiva, ki je kulturni spomenik, po
predhodnem mnenju nacionalne knjižnice.
II. KNJIŽNICE
6. člen
(namen knjižnic)
Knjižnica v skladu s strokovnimi načeli
organizira zbirko knjižničnega gradiva in virov informacij z namenom
zagotavljati posameznikom in skupinam dostopnost in uporabo:
– lastnega gradiva in
z njim povezanih informacij,
– medknjižnične
izposoje,
– zunanjih dostopnih
informacijskih virov.
7. člen
(vrste knjižnic)
Knjižnica je pravna oseba ali njena
organizacijska enota, ki izvaja knjižnično dejavnost.
Po prevladujočem krogu uporabnic in uporabnikov
(v nadaljnjem besedilu: uporabniki) so knjižnice:
– splošne,
– šolske,
– visokošolske,
– specialne,
– nacionalna.
8. člen
(pravice uporabnikov)
Uporabniki imajo pravico do brezplačnih osnovnih
storitev, kot so:
– izposoja gradiva,
– posredovanje
informacij o gradivu in iz gradiva,
– bibliopedagoško
delo.
Vlada Republike Slovenije določi z uredbo tudi
druge osnovne storitve uporabnikom ter okvirno obratovalni čas knjižnic in
način njihovega poslovanja, pri čemer posebej opredeli tiste storitve, ki ne
povzročajo knjižnicam dodatnih stroškov, kot brezplačne.
9. člen
(zveze knjižnic)
Knjižnice se lahko povezujejo v zveze, ki so koordinativna telesa in predstavljajo ter zastopajo
interese, ki so povezani z njihovim razvojem.
10. člen
(razvid knjižnic)
Knjižnice se vpišejo v razvid knjižnic, ki ga
vodi nacionalna knjižnica.
Vpis v razvid izvede nacionalna knjižnica potem,
ko prejme pravnomočno odločbo iz 36. člena tega zakona.
11. člen
(standardi in strokovna
priporočila)
Razvoj knjižnic usmerjajo standardi in strokovna
priporočila, ki se nanašajo na organiziranost in delovanje knjižnične javne
službe in ki jih sprejme Nacionalni svet za knjižnično dejavnost.
Standardi iz prejšnjega odstavka se nanašajo na
dolgoročnejše obdobje, ki ga natančneje določi Nacionalni svet za knjižnično
dejavnost.
12. člen
(izločanje knjižničnega gradiva)
Knjižnica izloča knjižnično gradivo v skladu s
strokovnimi navodili, ki jih sprejme nacionalna knjižnica.
13. člen
(ugotavljanje lastnosti kulturnega spomenika)
Knjižnica ugotavlja, katero knjižnično gradivo
iz 5. člena tega zakona je kulturni spomenik, v skladu s strokovnimi navodili,
ki jih sprejme nacionalna knjižnica.
14. člen
(donacije knjižničnega gradiva)
Knjižnica prevzema donacije knjižničnega
gradiva, ki je pomembno po merilih knjižnične stroke.
15. člen
(zbiranje podatkov)
Knjižnice imajo za potrebe svojega dela in za
zavarovanje gradiva pravico, da v skladu s predpisi o varstvu osebnih podatkov
zbirajo in obdelujejo naslednje osebne podatke svojih uporabnikov: ime in
priimek, datum in kraj rojstva, naslov stalnega in začasnega bivališča,
izobrazba, zaposlitev ali šola.
Osebni podatki iz prejšnjega odstavka se
zbrišejo eno leto po izpolnitvi namena, zaradi katerega so bili zbrani.
1. Splošne knjižnice
16. člen
(splošne knjižnice)
Splošne knjižnice, ki izvajajo knjižnično
dejavnost za prebivalstvo v svojem okolju, zagotavljajo storitve tudi za
skupine prebivalcev s posebnimi potrebami.
Splošne knjižnice v okviru javne službe iz 2.
člena tega zakona tudi:
– sodelujejo v
vseživljenjskem izobraževanju,
– zbirajo,
obdelujejo, varujejo in posredujejo domoznansko gradivo,
– zagotavljajo
dostopnost in uporabo gradiv javnih oblasti, ki so splošno dostopna na
elektronskih medijih,
– organizirajo
posebne oblike dejavnosti za otroke, mladino in odrasle, ki so namenjene
spodbujanju bralne kulture,
– organizirajo
posebne oblike dejavnosti za otroke, mladino in odrasle s posebnimi potrebami,
– organizirajo
kulturne prireditve, ki so povezane z njihovo dejavnostjo.
Splošne knjižnice so vključene v nacionalni
vzajemni bibliografski sistem.
Splošne knjižnice lahko opravljajo tudi
gospodarsko dejavnost, če je ta oziroma njen prihodek namenjen opravljanju
knjižnične dejavnosti kot javne službe.
Splošna knjižnica lahko prenese posamezne naloge
iz druge alinee na osrednjo območno knjižnico ali v soglasju z njo na drugo
knjižnico s tega območja.
17. člen
(imenovanje in razrešitev direktorja oziroma direktorice splošne knjižnice)
Direktorja oziroma direktorico splošne knjižnice
(v nadaljnjem besedilu: direktor) imenuje svet splošne knjižnice (v nadaljnjem
besedilu: svet) na podlagi javnega razpisa.
Mandat direktorja traja pet let.
Za direktorja je lahko imenovan, kdor izpolnjuje
pogoje, ki so določeni z aktom o ustanovitvi.
Svet si mora pred imenovanjem ali razrešitvijo
direktorja pridobiti soglasje občin ustanoviteljic, ki imajo v lasti več kot
polovico soustanoviteljskega deleža in mnenje občin, ki so na splošno knjižnico
s pogodbo prenesle opravljanje te dejavnosti, ter mnenje strokovnih delavcev
knjižnice.
Strokovni delavci knjižnice o mnenju glasujejo
tajno.
Soglasja in mnenja iz četrtega odstavka se
nanašajo na kandidata oziroma kandidatko za direktorja, ki ga predlaga svet
knjižnice izmed tistih prijavljenih, ki izpolnjujejo pogoje.
Če občine ustanoviteljice ali pogodbenice in
strokovni delavci iz četrtega odstavka tega člena ne odgovorijo v roku 60 dni,
se šteje, da so bila soglasja podana oziroma mnenja pozitivna.
Po pridobitvi soglasij in mnenj svet imenuje
direktorja z večino glasov vseh članov sveta.
Podrobnejše določbe v zvezi z imenovanjem
oziroma razrešitvijo direktorja določi ustanovitveni akt splošne knjižnice.
Direktorja razreši svet na način in po postopku,
ki je določen za direktorja javnega zavoda.
18. člen
(imenovanje vršilca oziroma vršilke dolžnosti direktorja)
Če direktorju predčasno preneha mandat, oziroma
če nihče izmed prijavljenih kandidatov za direktorja ni imenovan, svet
knjižnice imenuje vršilca oziroma vršilko dolžnosti direktorja izmed strokovnih
delavcev knjižnice, oziroma izmed prijavljenih kandidatov, vendar največ za eno
leto.
19. člen
(pravna oseba)
Splošna knjižnica je samostojna pravna oseba (v
nadaljnjem besedilu: samostojna knjižnica), če izvaja knjižnično dejavnost za
okvirno 10.000 in več prebivalcev. Knjižnica, ki izvaja to dejavnost za območje
z manjšim številom prebivalcev, je enota samostojne knjižnice.
Knjižnica iz prejšnjega odstavka lahko izjemoma
izvaja druge kulturne dejavnosti v okviru posebnih organizacijskih enot.
Knjižnica iz prejšnjega odstavka mora zagotoviti
ločeno vodenje finančnega poslovanja.
20. člen
(dolžnost občin)
Vsaka občina mora zagotoviti knjižnično
dejavnost za svoje občane tako, da ustanovi splošno knjižnico sama ali skupaj z
drugimi občinami, ali tako, da poveri opravljanje te dejavnosti s pogodbo drugi
splošni knjižnici v soglasju z njenim ustanoviteljem.
Če ustanovi več občin skupaj splošno knjižnico,
določijo medsebojne pravice in obveznosti v aktu o ustanovitvi.
Če občina ne zagotovi knjižnične dejavnosti za
svoje prebivalce, stori to država na njen račun.
21. člen
(posebni pogoji za vpis splošne knjižnice v sodni register)
Splošne knjižnice se lahko registrirajo za
izvajanje knjižnične dejavnosti na podlagi odločbe o izpolnjevanju pogojev iz
36. člena tega zakona, ki jo predloži ustanovitelj.
22. člen
(izpolnjevanje pogojev)
Splošna knjižnica mora trajno izpolnjevati
pogoje iz 36. člena tega zakona.
Ministrstvo, pristojno za kulturo, vsaka tri
leta za vsako splošno knjižnico ugotavlja izpolnjenost pogojev oziroma določi
rok za njihovo izpolnitev.
Če splošna knjižnica ne izpolnjuje pogojev, se o
tem obvesti ustanovitelja in se ji obenem z odločbo naloži, da pripravi
najkasneje v treh mesecih načrt, s katerim določi, kako bo v danem roku dosegla
izpolnitev pogojev, in ga predloži v soglasje svojemu ustanovitelju oziroma
soustanoviteljem ali pogodbenim partnerjem. Če ti najkasneje v roku enega
meseca ne odgovorijo, se šteje da je soglasje dano.
23. člen
(merjenje delovanja splošnih knjižnic)
Minister, pristojen za kulturo, sprejme
pravilnik o merilih, po katerih so splošne knjižnice dolžne meriti svoje
delovanje.
24. člen
(navodila za domoznansko gradivo)
Splošne knjižnice upoštevajo za strokovno
obdelavo in hranjenje nacionalno pomembnega domoznanskega gradiva navodila
nacionalne knjižnice.
25. člen
(splošne knjižnice na narodnostno mešanih območjih)
Splošne knjižnice na narodnostno mešanih
območjih, zagotavljajo tudi knjižnično dejavnost, namenjeno pripadnikom
italijanske in madžarske narodne skupnosti ter romske skupnosti. Te knjižnice
zagotavljajo pripadnikom teh skupnosti komuniciranje v njihovem jeziku.
Splošne knjižnice iz prejšnjega odstavka
pripravijo program dejavnosti v soglasju s predstavniki narodnih skupnosti.
26. člen
(splošne knjižnice na obmejnih območjih)
Splošne knjižnice, ki pokrivajo obmejna območja,
zagotavljajo dostop do knjižničnega gradiva tudi Slovencem v zamejstvu, tako da
jim omogočajo izposojo, v sodelovanju z osrednjimi knjižnicami Slovencev v
zamejstvu za njihove potrebe izvajajo nakup gradiv v Sloveniji ter pomagajo pri
razvoju knjižnic slovenske manjšine v sosednjih državah.
Splošne knjižnice iz prejšnjega odstavka
pripravijo program dejavnosti v sodelovanju z nacionalno knjižnico.
27. člen
(osrednja območna knjižnica)
Splošna knjižnica, ki na podlagi pogodbe z
ministrstvom, pristojnim za kulturo, v soglasju s svojim ustanoviteljem
opravlja za širše območje posebne naloge, je osrednja območna splošna
knjižnica.
Njene posebne naloge so:
– zagotavljati
povečan in zahtevnejši izbor knjižničnega gradiva in informacij,
– nuditi strokovno
pomoč vsem knjižnicam s svojega območja,
– koordinirati
zbiranje, obdelavo in hranjenje domoznanskega gradiva za svoje območje,
– usmerjati izločeno
knjižnično gradivo s svojega območja.
2. Šolske in visokošolske
knjižnice
28. člen
(šolske knjižnice)
Šolske knjižnice podpirajo izobraževalni proces,
tako da izvajajo knjižnično dejavnost predvsem za učence, vajence, dijake in
študente višjih strokovnih šol ter za strokovne delavce teh šol.
29. člen
(visokošolske in univerzitetne knjižnice)
Visokošolske knjižnice podpirajo študijski in
raziskovalni proces, tako da izvajajo knjižnično dejavnost predvsem za
študente, visokošolske učitelje in visokošolske sodelavce.
Univerzitetne knjižnice so glavne visokošolske
knjižnice univerz.
Univerzitetne knjižnice opravljajo v okviru
javne službe iz 2. člena tega zakona in nalog visokošolskih knjižnic še
naslednje naloge:
– koordinirajo
knjižnično dejavnost na univerzah,
– koordinirajo nabavo
in ponudbo knjižničnega gradiva v okviru univerz,
– organizirajo in
usklajujejo delovanje sistema medknjižnične izposoje,
– koordinirajo
deponiranje in izločanje gradiva na univerzah,
– koordinirajo
izdelavo bibliografije visokošolskih učiteljev, znanstvenih delavcev in
visokošolskih sodelavcev svoje univerze,
– pridobivajo in
obdelujejo obvezne izvode gradiv, ki nastajajo in se objavljajo v okviru
univerze, vključno z diplomskimi, magistrskimi in doktorskimi nalogami,
– usklajujejo
pripravo in izvedbo programov izobraževanja uporabnikov na univerzah,
– nudijo strokovno
pomoč delavcem v knjižnični dejavnosti v okviru univerz,
– lahko opravljajo
domoznansko dejavnost,
– lahko opravljajo
druge naloge, katerih izvajanje nanje prenese nacionalna knjižnica.
30. člen
(povezovanje visokošolskih knjižnic v nacionalni vzajemni bibliografski sistem)
Visokošolske knjižnice članic univerz se
povezujejo v nacionalni vzajemni bibliografski sistem koordinirano preko
univerz.
3. Specialne knjižnice
31. člen
(specialne knjižnice)
Specialne knjižnice izvajajo knjižnično
dejavnost na posameznih znanstvenih ali strokovnih področjih.
Specialne knjižnice v okviru javne službe iz 2.
člena tega zakona tudi:
– zagotavljajo
specializirane informacije na posameznih znanstvenih, strokovnih in problemsko
orientiranih področjih ali v organizacijah, katerih del so,
– predvsem vsebinsko
obdelujejo knjižnična gradiva in interne dokumente organizacij, katerih del so,
– gradijo
specializirane knjižnične in podatkovne zbirke,
– vrednotijo in
posredujejo specializirane informacije,
– usposabljajo
uporabnike za iskanje specializiranih informacij.
Specialne knjižnice so tudi tiste, ki izvajajo
knjižnično dejavnost v posebnih prilagojenih tehnikah za slepe in slabovidne.
Kot specialne knjižnice se obravnavajo tudi
specializirani informacijski centri.
32. člen
(osrednji specializirani informacijski centri)
Pristojni minister določi osrednje
specializirane informacijske centre, ki na posameznem znanstvenem, strokovnem
ali problemsko orientiranem področju koordinirajo vsebinsko obdelavo dokumentov
in usklajeno gradnjo specializiranih podatkovnih zbirk.
4. Nacionalna knjižnica
33. člen
(nacionalna knjižnica)
Nacionalna knjižnica je osrednja državna
knjižnica. Nacionalna knjižnica je javni zavod.
Nacionalna knjižnica izvaja v okviru knjižnične
javne službe poleg dejavnosti iz 2. člena tega zakona še naslednje naloge:
– zbira, obdeluje,
hrani in posreduje temeljno nacionalno zbirko vsega knjižničnega gradiva v
slovenskem jeziku, o Sloveniji in Slovencih, slovenskih avtorjev, slovenskih
založb, pripadnikov italijanske in madžarske narodne skupnosti, romske
skupnosti in drugih manjšinskih skupnosti v Sloveniji (Slovenika) ter temeljne
tuje literature;
– skrbi za dostopnost
gradiva iz prejšnje alinee v tujini in še posebej Slovencem, ki živijo zunaj
Republike Slovenije;
– kot nacionalni
bibliografski center zagotavlja uporabnikom doma in v tujini dostopnost do
informacij o knjižničnem gradivu, tako da vključuje podatke o založniški
produkciji Slovenike v bibliografske zbirke ter izdeluje in objavlja tekočo in
retrospektivno slovensko nacionalno bibliografijo;
– opravlja naloge
državnega referalnega centra,
– opremlja
publikacije z osnovnim kataložnim opisom (CIP),
– v sodelovanju z
mednarodnimi institucijami dodeljuje oznake mednarodne bibliografske kontrole
(ISSN, ISBN, ISMN) in druge identifikacijske oznake tiskanih in elektronskih
publikacij,
– vodi in izvaja
program varovanja knjižničnega gradiva, ki je kulturna dediščina, ter
organizira in izvaja zaščito in restavriranje knjižničnega gradiva;
– izvaja
raziskovalno, razvojno in svetovalno delo na svojem delovnem področju,
– zbira, obdeluje in
posreduje statistične in druge podatke o delovanju knjižnic,
– organizira in
izvaja strokovno izpopolnjevanje in usposabljanje knjižničnih delavcev,
– organizira in
usklajuje delovanje sistema medknjižnične izposoje,
– vodi razvid
knjižnic,
– opravlja naloge
centra za razvoj knjižnic,
– organizira in
usmerja izločanje gradiva in deponiranje nacionalno pomembnega knjižničnega
gradiva,
– izdaja predhodno
mnenje za izvoz nacionalno pomembnega knjižničnega gradiva,
– izdaja predhodno
mnenje o izpolnjevanju pogojev iz pravilnika iz 36. člena tega zakona,
– pripravlja
strokovne podlage za sprejem splošnih predpisov in strokovnih priporočil s
področja knjižničarstva,
– koordinira pripravo
triletnih načrtov za razvoj splošnih knjižnic iz 37. člena tega zakona,
– sprejema navodila
za strokovno obdelavo in hranjenje nacionalno pomembnega domoznanskega gradiva,
– sprejema navodila
za izločanje knjižničnega gradiva,
– sistematično zbira
informacije o ponudbi publikacij slovenske produkcije in o tem obvešča
knjižnice,
– opravlja naloge za
nacionalni vzajemni bibliografski sistem,
– opravlja druge
naloge, opredeljene v ustanovitvenem aktu,
– določa merila iz
14. člena tega zakona.
34. člen
(organ upravljanja nacionalne knjižnice)
Organ upravljanja nacionalne knjižnice ima sedem
članov, ki jih imenuje in razrešuje Vlada Republike Slovenije.
Od tega imenuje:
– dva na predlog za
knjižnice pristojnih ministrstev,
– dva na predlog
uporabnikov,
– enega na predlog
knjižničnega informacijskega servisa,
– enega na predlog
Kulturniške zbornice Slovenije,
– enega na predlog
zaposlenih.
Mandat članov organa upravljanja nacionalne
knjižnice traja štiri leta. Podrobnejše določbe o nalogah, sestavi in delovanju
organa upravljanja določi ustanovitveni akt nacionalne knjižnice.
35. člen
(ustanovitelj nacionalne knjižnice)
Nacionalno knjižnico ustanovi država, ustanoviteljske
pravice pa uresničuje Vlada Republike Slovenije.
III. KNJIŽNIČNA JAVNA
SLUŽBA
1. Pogoji za izvajanje
knjižnične javne službe
36. člen
(pogoji)
Knjižnice, ki izvajajo knjižnično javno službo,
morajo imeti:
– ustrezen obseg in
izbor strokovno urejenega knjižničnega gradiva,
– ustrezno število
ustrezno usposobljenih strokovnih delavcev,
– ustrezen prostor in
opremo,
– ustrezno
organizacijo knjižnične dejavnosti.
Minister, pristojen za kulturo, sprejme, v
soglasju z ministrom, pristojnim za šolstvo in znanost, pravilnik, s katerim
podrobneje določi pogoje iz prejšnjega odstavka za posamezne vrste knjižnic.
Izpolnjevanje pogojev iz prejšnjega odstavka
ugotavlja pristojno ministrstvo iz 58. člena tega zakona z odločbo, ki jo
prejmejo ustanovitelj, knjižnica in nacionalna knjižnica.
Knjižnica lahko začne z izvajanjem knjižnične
dejavnosti po pravnomočnosti odločbe iz prejšnjega odstavka razen splošne
knjižnice, ki lahko začne z izvajanjem te dejavnosti po vpisu v sodni register.
37. člen
(normativi za načrtovanje razvoja)
Minister, pristojen za kulturo, sprejme v
soglasju z ministrom, pristojnim za šolstvo in znanost, na podlagi strokovnih
priporočil iz 11. člena tega zakona, normative za načrtovanje razvoja splošnih,
visokošolskih in šolskih knjižnic v naslednjih treh letih. Na njihovi osnovi
pripravi knjižnica v soglasju s svojim ustanoviteljem triletni razvojni načrt.
38. člen
(določanje pogojev iz 36. člena tega zakona za splošne knjižnice)
S pravilnikom iz drugega odstavka 36. člena tega
zakona se pogoji za splošne knjižnice določijo na osnovi povprečno doseženega
stanja v teh knjižnicah po prvinah iz prvega odstavka 36. člena tega zakona v
zadnjem koledarskem letu pred njegovim sprejemom in se vsaka tri leta
usklajujejo glede na v tem času doseženo novo povprečje.
39. člen
(bibliotekarski izpit)
Strokovni delavci knjižnic, ki izvajajo javno
službo, morajo imeti predpisano vrsto in stopnjo izobrazbe ter opravljen
bibliotekarski izpit.
Oseba, ki se zaposli kot strokovni delavec
knjižnice in nima opravljenega bibliotekarskega izpita, ga mora opraviti
najkasneje v dveh letih.
Oseba, ki se prvič zaposli kot strokovni delavec
knjižnice in nima opravljenega bibliotekarskega izpita, se usposablja za
samostojno opravljanje dela, ki se konča z opravljanjem bibliotekarskega
izpita, kot pripravnik.
Področno pristojni minister predpiše podrobnejše
določbe o vrsti in stopnji izobrazbe.
Minister, pristojen za kulturo, v soglasju z
ministrom, pristojnim za šolstvo in znanost, s pravilnikom določi podrobnejše
določbe o bibliotekarskem izpitu. Določila pravilnika morajo upoštevati
bibliotekarska znanja, verificirana v že opravljenih strokovnih izpitih na
drugih področjih.
Strokovni delavci pridobivajo strokovne nazive v
skladu s pravilnikom, ki ga sprejme minister, pristojen za kulturo, v soglasju
z ministrom, pristojnim za šolstvo in znanost. Določila pravilnika morajo
smiselno upoštevati strokovne nazive, ki veljajo na drugih področjih.
2. Nacionalni bibliografski
sistem
40. člen
(skupne strokovne osnove)
Skupne strokovne osnove za delovanje
nacionalnega vzajemnega bibliografskega sistema so:
– standardizirana in
vzajemna obdelava knjižničnega gradiva in enotno vodenje katalogov,
– ustrezna
usposobljenost strokovnih delavcev za vzajemno katalogizacijo,
– računalniška in
komunikacijska povezanost knjižnic.
41. člen
(vključitev v nacionalni vzajemni bibliografski sistem)
V nacionalni vzajemni bibliografski sistem se
lahko vključijo vse knjižnice, ki se obvežejo, da bodo upoštevale skupne
strokovne osnove za delovanje v tem sistemu in s knjižničnim informacijskim
servisom sklenejo pogodbo o načinu sodelovanja v sistemu in uporabi njegovih
servisov. Financiranje se ureja v skladu z 52. členom tega zakona.
V nacionalni vzajemni bibliografski sistem se
lahko vključijo tudi knjižnice znotraj skupnega slovenskega kulturnega prostora
s sedežem zunaj Slovenije.
Da je knjižnica vključena v nacionalni vzajemni
bibliografski sistem, se šteje, ko je njen lokalni katalog uporabnikom dostopen
preko tega sistema.
42. člen
(dovoljenje za vzajemno katalogizacijo)
Strokovni delavci knjižnic, ki so vključene v
nacionalni vzajemni bibliografski sistem, lahko sodelujejo v procesu vzajemne
katalogizacije in kreirajo bibliografske zapise za vzajemno bazo podatkov, če
imajo dovoljenje za vzajemno katalogizacijo, ki ga izda knjižnični
informacijski servis v soglasju z nacionalno knjižnico.
Dovoljenje iz prejšnjega odstavka se izda, če
ima kandidat opravljen bibliotekarski izpit in opravljeno dodatno usposabljanje
s področja vzajemne katalogizacije, s preizkusom znanja.
Vsebino, pogoje in način izdaje dovoljenja iz
prvega odstavka tega člena določi s pravilnikom minister, pristojen za znanost,
v soglasju z ministrom, pristojnim za kulturo.
43. člen
(možnost pritožbe)
Zoper izdajo dovoljenja iz prejšnjega člena je
dovoljena pritožba na pristojno ministrstvo iz 58. člena tega zakona, zoper
odločbo iz 36. člena tega zakona pa na Vlado Republike Slovenije. Pri odločanju
o pritožbah se uporablja zakon, ki ureja splošni upravni postopek.
44. člen
(knjižnični informacijski servis)
Naloge knjižničnega informacijskega servisa v
nacionalnem bibliografskem sistemu so:
– koordinacija
razvoja in delovanja vzajemnega bibliografskega sistema in njegovih servisov, s
svojega delovnega področja,
– koordinacija
razvoja in uporabe standardov računalniške podpore za potrebe vzajemnega
bibliografskega sistema in njegovih servisov,
– razvoj in
vzdrževanje programske opreme za potrebe vzajemnega bibliografskega sistema in
njegovih servisov,
– ugotavljanje
usposobljenosti strokovnih delavcev knjižnic za sodelovanje v vzajemni
katalogizaciji v sodelovanju z nacionalno knjižnico,
– načrtovanje in
vzdrževanje skupnih računalniških in komunikacijskih zmogljivosti za delovanje
sistema,
– organizacija
ponudbe podatkovnih zbirk na elektronskih nosilcih z neposrednim dostopom v
dogovoru z njihovimi proizvajalci,
– organizacija
strokovnega izobraževanja in svetovanja na področju dejavnosti, ki jih opravlja
za nacionalni vzajemni bibliografski sistem,
– raziskovalno,
razvojno in svetovalno delo na svojem delovnem področju,
– priprava strokovnih
podlag s svojega delovnega področja za delo Nacionalnega sveta za knjižnično
dejavnost.
45. člen
(izvajanje nalog knjižničnega informacijskega servisa)
Naloge knjižničnega informacijskega servisa
izvaja javni zavod, lahko pa tudi druga pravna oseba na podlagi koncesije, ki
jo podeli pristojno ministrstvo iz 58. člena tega zakona.
46. člen
(organ upravljanja knjižničnega informacijskega servisa)
Knjižnični informacijski servis, ki je javni
zavod, ima organ upravljanja, ki je sestavljen iz devetih članov, ki jih
imenuje in razrešuje Vlada Republike Slovenije. Od tega imenuje:
– dva na predlog za knjižnice pristojnih
ministrstev,
– enega na predlog univerz, – enega na
predlog nacionalne knjižnice,
– enega na predlog splošnih knjižnic,
– enega na predlog šolskih knjižnic,
– enega na predlog specialnih knjižnic,
– enega na predlog ministrstva, pristojnega
za informacijsko družbo,
– enega na predlog zaposlenih.
Mandat članov organa upravljanja knjižničnega
informacijskega servisa traja štiri leta.
Če javni zavod opravlja tudi druge dejavnosti
kot javno službo, se število članov poveča skladno z obsegom teh dejavnosti in
vrsto uporabnikov.
Podrobnejše določbe o nalogah, sestavi in
delovanju organa upravljanja določi ustanovitveni akt javnega zavoda, ki izvaja
naloge knjižničnega informacijskega servisa.
47. člen
(naloge nacionalne knjižnice v nacionalnem vzajemnem bibliografskem sistemu)
Naloge nacionalne knjižnice v nacionalnem
vzajemnem bibliografskem sistemu so:
– koordinacija
priprave strokovnih osnov za nacionalni vzajemni bibliografski sistem s svojega
delovnega področja,
– razvoj strokovnih
osnov vzajemnega kataloga v sodelovanju s knjižničnim informacijskim servisom,
– organizacija
strokovnega izobraževanja in svetovanja na področju dejavnosti, ki jih opravlja
za nacionalni vzajemni bibliografski sistem,
– ugotavljanje
usposobljenosti strokovnih delavcev knjižnic za sodelovanje v vzajemni
katalogizaciji v sodelovanju s knjižničnim informacijskim servisom,
– skrb za kontrolo
kvalitete in za redakcijo bibliografskih zapisov v vzajemnem katalogu,
– priprava strokovnih
podlag s svojega delovnega področja za delo nacionalnega sveta za knjižnično
dejavnost.
3. Nacionalni svet za
knjižnično dejavnost
48. člen
(Nacionalni svet za knjižnično dejavnost)
Za odločanje o strokovnih zadevah na področju
knjižnične dejavnosti ustanovi Vlada Republike Slovenije Nacionalni svet za
knjižnično dejavnost kot strokovno-posvetovalno telo.
Predsednik in člani sveta so priznani
strokovnjaki s področja knjižnične dejavnosti, ki jih imenuje Vlada Republike
Slovenije za dobo petih let in so lahko ponovno imenovani.
Za posamezna področja svojega delovanja lahko
svet oblikuje komisije, ekspertne skupine in druga delovna telesa.
Organizacija in način delovanja sveta se uredita
v poslovniku, ki ga sprejme svet z večino glasov.
Administrativna in tehnična dela za svet
opravlja ministrstvo, pristojno za kulturo.
49. člen
(sestava Nacionalnega sveta za knjižnično dejavnost)
Nacionalni svet za knjižnično dejavnost je
sestavljen iz članov, ki jih imenuje Vlada Republike Slovenije, in to:
– tri na predlog za
knjižnice pristojnih ministrstev;
– enega na predlog
nacionalne knjižnice,
– po enega na predlog
vsake od univerz,
– enega na predlog
knjižničnega informacijskega servisa,
– enega na predlog
strokovnih združenj dokumentalistov in informatikov,
– enega na predlog
visokošolskih organizacij za bibliotekarstvo,
– enega na predlog
Kulturniške zbornice Slovenije,
– enega na predlog
splošnih knjižnic.
Podrobnejše določbe o nalogah, sestavi in
delovanju sveta določi vlada s sklepom o ustanovitvi Nacionalnega sveta za
knjižnično dejavnost.
50. člen
(naloge Nacionalnega sveta za knjižnično dejavnost)
Nacionalni svet za knjižnično dejavnost opravlja
zlasti naslednje naloge:
– sprejema področna
strokovna priporočila,
– daje predhodno
mnenje k vsem predpisom, ki se nanašajo na knjižnično dejavnost,
– obravnava strokovne
osnove knjižnične dejavnosti,
– obravnava strokovne
osnove za delovanje nacionalnega vzajemnega bibliografskega sistema, spremlja
delovanje tega sistema in usklajuje njegov razvoj;
– daje mnenje k
predlogu razvojnih načrtov in letnega programa dela ter finančnega načrta
nacionalne knjižnice in knjižničnega informacijskega servisa,
– obravnava letna
poročila o delovanju nacionalne knjižnice in knjižničnega informacijskega
servisa ter s svojim mnenjem seznanja Vlado Republike Slovenije ter pristojna
ministrstva,
– daje pobude in
predloge s področja svojega dela.
IV. JAVNO FINANCIRANJE
51. člen
(viri financiranja)
Knjižnice, ki so samostojni javni zavodi, in
knjižnični informacijski servis, pridobivajo sredstva za delo iz javnih
sredstev, plačil uporabnikov za storitve javne službe, s prodajo blaga in
storitev na trgu in iz drugih virov pod pogoji, določenimi v aktih o
ustanovitvi.
Sredstva za izvajanje dejavnosti javne službe
knjižnic in knjižničnega informacijskega servisa pokrivajo stroške za plače, za
materialne stroške za delo, za nakup knjižničnega gradiva, ter za nakup in
vzdrževanje prostorov ter opreme.
52. člen
(financiranje javne službe iz javnih sredstev)
Sredstva za izvajanje javne službe knjižnice, ki
je javni zavod, zagotavlja ustanovitelj oziroma soustanovitelji in drugi
pogodbeni partnerji na podlagi pogodbe ter na osnovi programa dela in
finančnega načrta, pripravljenih skladno s pogoji iz 36. člena tega zakona, h
katerima so podali ustanovitelj oziroma soustanovitelji in pogodbeni partnerji
soglasje.
Knjižnice, ki so del javno financiranih
organizacij, pridobivajo sredstva na osnovi pravilnika iz 36. člena tega zakona
na način, ki velja za te organizacije.
Nacionalna knjižnica in knjižnični informacijski
servis pridobita javna sredstva od ustanovitelja s pogodbo na osnovi njunih
programov dela in finančnih načrtov, h katerim da soglasje Vlada RS. V programu
se določijo vrste in obseg storitev, ki se financirajo v okviru javne službe.
Knjižnica ali knjižnični informacijski servis,
ki ni javni zavod, pridobi javna sredstva za izvajanje javne službe od države
ali občine na podlagi koncesijske pogodbe.
Posamezni projekti se financirajo na podlagi
javnih razpisov.
53. člen
(deleži občin pri sofinanciranju splošnih knjižnic)
Če več občin soustanovi
splošno knjižnico ali posamezna občina sklene pogodbo o zagotavljanju
knjižnične dejavnosti na svojem območju s splošno knjižnico v drugi občini, se
finančna obveznost za skupne stroške razdeli na te občine premosorazmerno
s številom njihovih prebivalcev, medtem ko stroške knjižnične dejavnosti, ki
nastanejo neposredno na območju občine, krije vsaka občina sama.
Občine zagotavljajo sredstva za sofinanciranje
nakupa knjižničnega gradiva v dvanajstinah v skladu s pravilnikom iz 36. člena
tega zakona in glede na število prebivalcev občine.
Občine zagotavljajo sredstva za materialne
stroške in nakup gradiva v skladu s sprejetim finančnim načrtom knjižnice.
Skupni stroški iz prvega odstavka tega člena
obsegajo predvsem materialne stroške in stroške dela, povezane z izborom,
nabavo in obdelavo knjižničnega gradiva, z uporabo referenčne zbirke in bibliobusa ter z delovanjem skupnih služb.
V dvomu, ali določeni stroški sodijo med skupne
stroške, odloči minister, pristojen za kulturo.
54. člen
(neizpolnjevanje obveznosti
občine)
Če minister, pristojen za kulturo, ugotovi, da
občina ne izpolnjuje svojih obveznosti iz 52. in 53. člena tega zakona, mora
najkasneje v roku enega meseca opozoriti pristojni občinski organ, da mora
občina začeti izpolnjevati svoje obveznosti. Če občina v danem roku ne izpolni
svojih obveznosti, sproži minister, pristojen za kulturo, postopke v skladu s
predpisi, ki urejajo lokalno samoupravo.
55. člen
(sredstva države pri sofinanciranju knjižnic)
Za podporo usklajenemu razvoju knjižnične
dejavnosti prispeva država po postopku, ki je določen s področnim zakonom,
proračunska sredstva za:
– nabavo tujega
knjižničnega gradiva v nacionalni, visokošolskih in specialnih knjižnicah na
podlagi kriterijev, ki jih določi za posamezno področje pristojni minister,
– posebne naloge
osrednjih območnih knjižnic iz 27. člena tega zakona na temelju pogodbe med
ministrstvom, pristojnim za kulturo, in temi knjižnicami,
– programe iz 25. in
26. člena tega zakona na temelju pogodb med ministrstvom, pristojnim za
kulturo, in temi knjižnicami,
– knjižnično
nadomestilo in
– delno za letni
nakup knjižničnega gradiva in računalniške opreme splošnih knjižnic.
Obseg sredstev knjižničnega nadomestila se
določi z letnim državnim proračunom.
Sredstva iz zadnje alinee prvega odstavka tega
člena se izplačajo pod pogojem, da se redno zagotavljajo tudi ostala sredstva v
skladu s prvim odstavkom 52. člena tega zakona. Obseg sredstev za letni nakup
knjižničnega gradiva in računalniške opreme iz zadnje alinee prvega odstavka
tega člena se določi z državnim proračunom.
56. člen
(knjižnično nadomestilo)
Za javno posojanje knjižničnega gradiva iz 3.
člena tega zakona v splošnih knjižnicah se uvede knjižnično nadomestilo kot
podpora avtorjem tega gradiva, ki imajo stalno bivališče v Republiki Sloveniji
ali ustvarjajo v slovenščini.
Minister, pristojen za kulturo, podrobneje
določi način in oblike razdelitve sredstev iz naslova knjižničnega nadomestila.
57. člen
(odplačna uporaba)
Knjižnice, ki ne izvajajo javne službe iz 2.
člena tega zakona, lahko uporabljajo storitve in proizvode knjižničnega
informacijskega servisa proti plačilu.
V. NADZOR
58. člen
(nadzor nad izvajanjem javne službe)
Za strokovni nadzor nad zagotavljanjem in
delovanjem javne službe iz 2. člena tega zakona sta pristojni:
– ministrstvo,
pristojno za kulturo, za: nacionalno knjižnico, splošne knjižnice in specialne
knjižnice s področja kulture ter za knjižnično gradivo kot kulturni spomenik;
– ministrstvo,
pristojno za šolstvo in znanost, za: šolske in visokošolske oziroma
univerzitetne knjižnice ter specialne knjižnice na drugih področjih in
knjižnični informacijski servis.
Vsebino strokovnega nadzora iz prejšnjega
odstavka podrobneje določa pravilnik iz 36. člena tega zakona.
59. člen
(inšpekcijski nadzor)
Inšpekcijski nadzor nad izvajanjem določb tega
zakona in na njegovi podlagi izdanih predpisov in drugih aktov izvajajo
inšpektorji ministrstva, pristojnega za kulturo, razen nadzora nad šolskimi
knjižnicami, ki ga izvajajo inšpektorji ministrstva, pristojnega za šolstvo in
znanost.
60. člen
(imenovanje inšpektorjev)
Za inšpektorja je lahko imenovana oseba, ki ima:
– univerzitetno izobrazbo, – poznavanje področij knjižnične
dejavnosti in informacijskih dejavnosti, – strokovni izpit za inšpektorja.
VI. IZVAJANJE
INŠPEKCIJSKEGA NADZORA
61. člen
(vrste nadzora)
Nadzor se opravlja kot redni, izredni in ponovni
nadzor.
Redni nadzor mora biti opravljen najmanj vsako
tretje leto.
Izredni nadzor se lahko opravlja tudi na predlog
ustanovitelja knjižnice, knjižnice ali države kot sofinancerja. Uporabnik
knjižnice lahko da pobudo za uvedbo nadzora.
Ponovni nadzor se izvede po preteku roka,
določenega za odpravo kršitev ter izvršitev naloženih ukrepov in nalog.
Inšpektor je dolžan predlagatelja oziroma
pobudnika obvestiti o dejanjih, ki jih je opravil v zvezi s predlogom oziroma
pobudo in o izvršenih ukrepih.
62. člen
(pooblastila inšpektorja)
Inšpektor ima poleg pooblastil po splošnih
predpisih, ki urejajo inšpekcijsko nadzorstvo še naslednja pooblastila:
– nadzira stanje
organiziranosti javne službe iz 2. člena tega zakona,
– nadzira trajno
izpolnjevanje pogojev iz 36. člena tega zakona in spoštovanje normativov pri
načrtovanju razvoja splošnih knjižnic,
– nadzira spoštovanje
uredbe iz 8. člena tega zakona.
63. člen
(ukrepi inšpektorja)
Inšpektor ima v primeru, da ugotovi kršitev
predpisov, katerih izvajanje nadzoruje, pravico in dolžnost:
– odrediti začasno
prepoved izvajanja knjižničnih storitev, za katere izvajalec nima odločbe iz
36. člena tega zakona oziroma če splošna knjižnica ni vpisana v sodni register,
– odrediti odpravo
pomanjkljivosti v poslovanju knjižnice v roku, ki ga določi,
– predlagati uvedbo
postopka zaradi storitve prekrška.
64. člen
(zapisniki in poročila inšpektorjev)
Po opravljenem nadzoru je inšpektor dolžan o
svojih ugotovitvah sestaviti zapisnik in ga vročiti pristojnemu organu
knjižnice, ustanovitelju te knjižnice oziroma ustanoviteljem in pogodbenim
partnerjem.
Inšpektor iz prejšnjega odstavka je dolžan
najmanj enkrat letno poročati pristojnemu ministru glede:
– opravljenih
nadzorov v posameznih knjižnicah,
– ugotovljenih
kršitvah in izrečenih ukrepih,
– o stanju
organiziranosti javne službe iz 2. člena tega zakona.
VII. KAZENSKA DOLOČBA
65. člen (prekrški)
Z denarno kaznijo od 100.000 do 300.000 tolarjev
se kaznuje za prekršek odgovorna oseba knjižnice:
1. če krši pravico
uporabnika do brezplačnih osnovnih storitev (8. člen),
2. če začne z izvajanjem
knjižnične dejavnosti brez pravnomočne odločbe o izpolnjevanju pogojev za
izvajanje te dejavnosti oziroma pred vpisom v sodni register (zadnji odstavek
36. člena).
VIII. PREHODNE IN KONČNA
DOLOČBA
66. člen
(NUK)
Naloge in pristojnosti nacionalne knjižnice
opravlja Narodna in univerzitetna knjižnica v Ljubljani, katere akti se morajo
uskladiti s tem zakonom v roku šestih mesecev od njegove uveljavitve.
67. člen
(opravljanje nalog knjižničnega informacijskega servisa)
Inštitut informacijskih znanosti Maribor po
uveljavitvi tega zakona nadaljuje z izvajanjem nalog knjižničnega
informacijskega servisa. Vlada Republike Slovenije v roku šestih mesecev
uskladi akt o ustanovitvi z določbami tega zakona.
68. člen
(prevzem nalog univerzitetne knjižnice Univerze v Ljubljani)
Narodna in univerzitetna knjižnica v Ljubljani
opravlja tudi naloge univerzitetne knjižnice za Univerzo v Ljubljani, ki
imenuje v organ upravljanja nacionalne knjižnice dva predstavnika uporabnikov
iz 34. člena tega zakona, razen če Univerza v Ljubljani odloči drugače.
Način opravljanja nalog iz prejšnjega odstavka
uredita Univerza v Ljubljani in Narodna in univerzitetna knjižnica v Ljubljani
s pogodbo.
69. člen
(strokovni izpit)
Šteje se, da imajo strokovni delavci knjižnic,
ki so opravili strokovni izpit za knjižničarstvo po prejšnjih predpisih,
opravljen bibliotekarski izpit po tem zakonu.
Strokovni delavci šolskih in visokošolskih
knjižnic, ki so izpolnjevali pogoje za opravljanje knjižnične dejavnosti pred
uveljavitvijo tega zakona, lahko opravljajo delo knjižničarja tudi po njegovi
uveljavitvi.
Strokovni delavci knjižnic, ki se prijavijo za
opravljanje bibliotekarskega izpita do uveljavitve pravilnika iz 39. člena tega
zakona, ga lahko opravijo po prejšnjih predpisih.
Strokovni delavci knjižnic, razen tistih iz
prejšnjih treh odstavkov, morajo opraviti bibliotekarski izpit po tem zakonu
najkasneje v roku 2 let od njegove uveljavitve.
70. člen
(rok za sprejem akta o ustanovitvi Nacionalnega sveta za knjižnično dejavnost)
Akt o ustanovitvi Nacionalnega sveta za
knjižnično dejavnost sprejme Vlada Republike Slovenije najkasneje tri mesece po
uveljavitvi zakona.
71. člen
(rok za sprejem podzakonskih predpisov in navodil)
Izvršilni predpisi in strokovna navodila iz tega
zakona morajo biti sprejeti najkasneje v šestih mesecih po uveljavitvi tega
zakona.
72. člen
(rok za začetek inšpekcijskega nadzora)
Inšpekcijski nadzor iz 59. člena tega zakona se
zagotovi v roku šestih mesecev od uveljavitve tega zakona.
73. člen
(rok za uskladitev s tem zakonom)
Ustanovitelji in knjižnice morajo uskladiti
organizacijo in delovanje knjižnic s tem zakonom najkasneje v enem letu po
njegovi uveljavitvi.
74. člen
(začetek financiranja po tem zakonu)
Določbe tega zakona, ki se nanašajo na
financiranje knjižnic, se začnejo uporabljati s 1. 1. 2002.
75. člen
(razveljavitev dosedanjega zakona)
Z dnem uveljavitve tega zakona preneha veljati
zakon o knjižničarstvu (Uradni list SRS, št. 27/82).
76. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v
Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 611-03/00-2/4 Ljubljana,
dne 24. oktobra 2001.
Predsednik Državnega zbora
Republike Slovenije Borut Pahor l.
r.