2010 - 2012
Vodja inovacijskega projekta: Dragica Milojević, prof. ped.
Sodelavci: Danica Šalej, prof. RP; Mateja Rokavec, prof. SJK in ZGO; Alja Žekar, prof. RP; Kristina Radoš Janežič, prof. SJK
Konzulent: Mojca Dolinar, Zavod Republike Slovenije za šolstvo in šport
Povzetek:
Abstract:
UNESCO has the period of 2005 to 2014 declared as a decade of sustainable development in order to internalise the sustainable development values. The main goal of the national UNESCO project TREE = LIFE is to learn the sustainable way of life. The project is part of the school curriculum. It is planned interdisciplinary, it can be involved in lessons and other school activities. It has three aspects: responsible attitude to the environment, intercultural learning, awareness of the importance of mutual assistance and of volunteering and our own collaboration in relation to the world. It includes all students, teachers, professionals, parents and representatives of external institutions. Various groups of students are involved in the project and, accordingly, we adapt the goals, the methods, the level of complexity. Each school year a new theme is opened and other Unesco schools are invited to participate in the project, as well as other educational institutions in Slovenia and from abroad, we also connect with suitable external institutions. Sustainable development also depends on the recognition of oneself in the world, getting to know different cultures and traditions, intercultural understanding and respect, learning the tolerance and peace. Therefore, the title of this year's theme is the same and different — we grow together. With a process of awareness and protection of human rights we want to gradually raise the quality of life of the individual, and with the survey we would like to determine whether and how much do school activities affect students.
Ključne besede: trajnostni razvoj, človekove pravice, strpnost, ozaveščanje, Unesco
Problemsko stanje
Opis problema v praksi
Teoretična osvetlitev problema in predlaganih možnih rešitev (iz virov)
»Šolsko okolje ne nudi ustreznega okvira za vzgojo za strpnost, za mirovno vzgojo in seveda posebno ne za umetniško vzgojo, če deluje po svojih ustaljenih, hierarhični strukturah ….«* (Šlibar, str. 26). Ob zavedanju vseh kritičnih dejavnikov napredujoče globalizacije našega edinstvenega in edinega sveta pa šole Unesco ASP usmerjamo svoje dejavnosti med drugimi tudi v vzgojo za trajnostni razvoj. Dejavnosti morajo temeljiti na načelih celovitosti, medsebojne povezanosti in soodvisnosti, podpiranja interesov in sposobnosti, odgovornosti, dialoga, medsebojnega spoštovanja znotraj kulturne raznolikosti, solidarnosti in ustvarjalnosti. »Poleg učnih disciplin so enakovredna sestavina vzgojno-izobraževalnega procesa interdisciplinarna proučevanja segmentov realnega življenja, znotraj nje same in v povezavah z okoljem. Unescove šole namenjajo posebno pozornost uporabi znanja, ko se mladi in učitelji povežejo v interesne skupine okoli izluščenih življenjskih nalog. Če se te povezave ne udejanjijo, ostaja šola tradicionalna poučevalnica, nepovezana z življenjem, neučinkovita in dolgočasna. Pomembno je, da mladi doživijo moč združenega znanja in dela skupine, da ustvarjajo medsebojno zavezništvo.«*(Aškerc Mikeln, str. 73)
Cilji projekta
Raziskovalno vprašanje
Opis razlogov za izpeljavo raziskave
Potek dela
Opis faz izpeljave projekta od načrta do rešitve
Podrobnejša izostritev ključnih problemov, katerih rešitev je prispevale k uspešnemu zaključku projekta
Opis in prikaz kazalcev, ki kažejo, v kolikšni meri so doseženi posamezni cilji projekta
Obdelava podatkov
Opis vzorca
V projekt smo uspeli vključiti 22 VI institucij (17 OŠ, 4 SŠ in 1 vrtec) in navezali partnerstvo z indijsko šolo Piali Ashar Alo, to je 141 mentorjev in 1461 učencev. Za mentorje smo v zaključni fazi projekta izvedli anketo za mentorje o vtisih in predlogih, na vzorcu 28 udeležencev.
Vsi udeleženci projekta smo ciljno delovali enako, metode za dosego enotnega končnega izdelka, pa so odvisne od vsake institucije posebej. Na naši šoli je projekt vpet v šolski kurikul. Vsebine so del pouka in drugih dejavnosti, kot KIZ, raziskovalna naloga, okoljsko humanitarna akcija, predstavitev Indije, širjenje partnerstva, objave v medijih. Na podlagi metod dela, kot so interaktivnost, akcijsko učenje, raziskovalno delo, problemsko učenje, biblioterapija, smo rezultate evalvirali.
Metode obdelave podatkov
Anketni vprašalnik za mentorje smo obdelali po deskriptivno neeksperimentalni metodi. Mnenja oz. vtise učencev smo zbrali v obliki izjav.
Prikaz rezultatov
Projekt je bil s strani mentorjev ocenjen kot zelo dober v 82,14 %. Nihče ga v petstopenjski lestvici v razponu od zelo slabo do zelo dobro, ni ocenil z zelo slabo ali slabo. Predlagali so, da se ohrani povezava med vzgojo za strpnost in literaturo, kot sredstvom za dosego cilja. Večini, to je 67,86 % se je zdela sama organizacija zelo dobra. Na osnovi neformalnih pogovorov z mentorji, predvidevam, da so nekateri pričakovali še bolj natančna navodila za izvedbo projekta na lastni šoli. Učenci so v svojih izjavah izpostavljali pozitivne vtise, kot: pridobitev novega znanja, izkušenj, vpogled v delo drugih šol, spoznavanje vrstnikov, prijateljstvo kot vrednoto, socialne in komunikacijske veščine, sodelovanje, estetski doživljaj …
Ugotovitve in spoznanja
Predstavitev dosežkov in interpretacija spoznanj
Kot nosilci projekta sledimo ciljem z instrumenti raziskovanja in metodami evalvacije. S sodelovanjem učencev, staršev, krajanov in zunanjih institucij v humanitarni akciji, smo opozorili na odgovornost do okolja, vrednost prostovoljstva in solidarnosti. Z anketami, delavnicami človekovih pravic in raziskovalno nalogo Na razpotju (ne)strpnosti, smo potencirali dosedanji proces ozaveščanja. Projekt se vse bolj širi v slovenski prostor in izven, saj beležimo porast vključenih VI institucij, utrjujemo sodelovanje z zunanjimi institucijami in idejo promoviramo z objavami v medijih. Projektno skupino poleg učiteljev sestavlja tudi skupina učencev, ki se aktivno vključuje v vse faze projekta: od spoznavanja problema, načrtovanja dela, praktične izvedbe, predstavitve akcije javnosti in evalvacije. Skupina ima delegirajočo in motivacijsko vlogo. Ostali učenci šole imajo možnost aktivnega vključevanja v vse oblike dela v različnih dejavnostih. Na drugi strani pa se ustvarjalna komponenta pri otrocih razmahne tudi povsem konkretno, pri oblikovanju končnega izdelka, za vse šole udeleženke po dogovorjenih merilih.
Opis posledic izpeljave projekta v okolju
Širjenje novosti
Kratka predstavitev novosti
Možnosti uvajanja v druga področja
Kje smo močni in kaj lahko ponudimo drugim
»Naučila sem se, da je vsak izmed nas drugačen in poseben na svoj način in, da ravno te posebnosti bogatijo naš svet, čeprav jih nekateri niso pripravljeni sprejeti,« je izjava gostujoče učenke, ki potrjuje, da je to seme padlo na plodna tla.
Literatura
· Barva kože: zgodbe o rasizmu. Ljubljana: Mladinska knjiga, 2006. Zbirka Sinji galeb. ISBN 86-11-17482-8
· Philipps, C. Bela kava in Posipanec.1. natis. Dob pri Domžalah: Miš, 2009. Zbirka Prva zorenja. ISBN 978-961-6630-78-8
· Podgoršek, M. O dečku, ki se je bal vode = Palu čhau, so daralahi le panjistar. 1. natis. Kranj: Damodar, 2009. ISBN 978-961-91829-7-0
· Said. Nekoč je živela bela roža. Ljubljana: Epta, 2005. ISBN 961-6375-40-7
· Šlibar, N. Zakaj in kako preko književnosti vzgajati za strpnost, sprejemanje drugačnosti in tujosti? V: Barve strpnosti, besede drugačnosti, podobe tujosti: vzgoja za strpnost in sprejemanje drugačnosti preko mladinske književnosti. Ljubljana: Center za pedagoško izobraževanje, Filozofska fakulteta, 2006, str. 13-46. ISBN 961-237-144-X
· Divjak, M. Šola in človekove pravice: vzgoja in pouk za človekove pravice v osnovni šoli. Ljubljana: Informacijsko dokumentacijski center Sveta Evrope pri NUK, 1999. ISBN 961-6285-03-3
· Prvi koraki: metodični priročnik za poučevanje človekovih pravic. 2., dopolnjena izd. Ljubljana: Amnesty International Slovenije, 2009. ISBN 978-961-6544-07-8
· Kompas: priročnik za učenje mladih o človekovih pravicah. 1. izd., 1.natis. Ljubljana: DZS, 2005. ISBN 86-341-3885-2
· Aškerc Mikeln, A. Unesco associated schools – Unesco ASPnet. V: Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj: primeri dobre prakse v Sloveniji. 1. izd. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2007, str. 71-82. ISBN 978-961-234-617-1
· Vzgoja in izobraževanje za človekove pravice: predstavitev različnih pogledov na vzgojo za človekove pravice. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2008. ISBN 978-961-6086-73-8
· Konvencija o otrokovih pravicah. Ljubljana: Slovenski odbor za Unicef, 1997.
· Gore, A. Neprijetna resnica: svetovna nevarnost globalnega ogrevanja in kako lahko ukrepamo. Ljubljana: Mladinska knjiga, 2007. Zbirka Esenca. ISBN 978-86-11-17815-8
· Youthxchange: izobraževalni priročnik za odgovorno potrošnjo: vodnik k trajnostnemu načinu življenja. 2. dopolnjena izd. Ljubljana: Ministrstvo za okolje in prostor, 2007. ISBN 92-807-2128-3
· UN Decade of Education for Sustainable Development: 2005 – 2014 (online). (citirano 10. 9. 2010). Dostopno na naslovu: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001416/141629e.pdf
· Razvojni cilji tisočletja (online). (citirano 10. 9. 2010). Dostopno na naslovu: http://www.milenijski-cilji.org/razvojni-cilji.html
· Piali Ashar Alo (online). (citirano 10. 9. 2010). Dostopno na naslovu: http://pialiasharalo.org/