Mednarodni projekt

DREVO = ŽIVLJENJE

poročilo

 

 

Dragica Milojević

 

 

Celje, 1. 7. 2007

UVOD

 

Živimo v času, ko je skrb za naš planet in za vse nas, ki na njem živimo, vsak dan  pomembnejša. Unesco je obdobje od leta 2005 do 2014 razglasilo za desetletje trajnostnega razvoja. Ta je v zadnjih letih postal osrednji del vseh pomembnejših razvojnih strategij tako na lokalni kot globalni ravni. Osnovni cilj je, da morajo vrednote trajnostnega razvoja postati del človeške zavesti. Primarno vlogo pri njegovem uresničevanju ima izobraževanje. To je vseživljenjski proces, ki se začne pri vzgoji majhnih otrok in se nadaljuje na vseh ravneh in vseh področjih formalnega izobraževanja in nenehnega učenja.

 

Učni proces bogatijo številne vsebine, oblike in metode dela, s katerimi učenci razvijajo spretnost opazovanja, komuniciranja, vrednotenja mnenj, argumentiranja, sodelovanja, reševanja problemov, povezovanja teorije in prakse, predvidevanja posledic, načrtovanja dejavnosti, ki odpravljajo negativne posledice….. Učenci morajo postati čim bolj aktivni, se učiti iz teorije in izkušenj, se zgledovati po naravi in imeti možnosti uresničevanja svojih idej. Učitelji pa so predvsem načrtovalci, organizatorji, usmerjevalci in opazovalci, ki učence učijo, vodijo in usmerjajo, da  bodo v prihodnosti uporabili naučene spretnosti za zagotavljanje trajnostnega razvoja.

 

V naši šoli razvijamo mednarodni projekt trajnostnega načina življenja, ki smo ga simbolično poimenovali DREVO = ŽIVLJENJE. Zakaj takšen naslov? Zato, ker je drevo nepogrešljivi del narave, ker z njim lahko ponazorimo naravno in osebno rast, razvoj …, skratka, ker je bil in bo del naših življenj za vedno.

 

 

1 PROJEKTNA SKUPINA

 

 

Vodja projekta sem Dragica Milojević. Sodelujejo vsi učenci, strokovni in pedagoški delavci ter tehnični delavci šole.

 

 

2 CILJI PROJEKTA

 

2. 1 Učni cilji trajnostnega razvoja

 

 

2. 2 Temeljni cilji projekta

 

 

Zaradi tematske širine se bo mednarodni projekt DREVO = ŽIVLJENJE sistematično in postopno gradil v celem desetletju. Vsako šolsko leto je drevo tema, ki se ji bomo posvetili iz izbranega zornega kota. Ta je lahko fizičen ali metaforičen (npr. okoljski, ekološki, botanični, zoološki, sociološki, umetnostni, zgodovinski, geografski, biografski …). Projekt se znotraj šole odvija pri pouku in drugih dejavnostih vse šolsko leto.

Skupaj delujejo kot tim, saj se jasna meja med prenašalcem in prejemnikom zabriše. Tako bo lahko učenje za trajnostni razvoj tudi samostojno, samoiniciativno, zunajšolsko, čustveno, socialno, sodelovalno in vseživljenjsko.

 

 

3 NATEČAJ ZA LOGOTIP PROJEKTA

 

Natečaj je bil namenjen vsem učencem naše šole. V vabilu k sodelovanju so se seznanili s cilji projekta in z navodili za izdelavo dobrega logotipa. Svoje predloge je oddalo 96 učencev od 264 in vsi po vrsti so bili zelo ustvarjalni.

 

V ožji izbor so se uvrstili:

1.     Lan Hostnik, 4. a (op.: logotip je na naslovnici)

2.    Nik Leban, 2. a

3.    Anabel Cvetko Vajgl, 8. b

 

Vse izdelke smo razstavili v avli 2. nadstropja šole.

 

 

Slika 1: Na razstavi predstavljen del ožjega izbora

 

 

 

4 PARTNERSTVO

 

Zaradi strokovne pomoči in skladnosti s cilji trajnostnega razvoja lokalne skupnosti, smo se povezovali z Zavodom za gozdove Slovenije, Zavodom Republike Slovenije za naravo in Mestno občino Celje. Projekt si je pridobil status nacionalnega projekta v Unesco ASPnet. Vse šole celjske regije, ki sodelujejo v Ekorgovem klubu, pa si s sodelovanjem v projektu lahko pridobijo točke. Pričakujemo, da se bomo vsako leto vse bolj povezovali s šolami po Sloveniji in izven nje.

 

Eno izmed pomembnih načel trajnostnega razvoja je ustvarjanje svetovnega zavezništva. K sodelovanju so bili vabljeni vsi, ki jim za bodočnost našega planeta ni vseeno, ki si prizadevajo za pravičnejši svet in so prepričani, da lahko vsak posameznik s svojim odgovornim ravnanjem prispeva svoj delež k smislu življenja na Zemlji že zdaj.

 

Zato je nujno, da na naši šoli, kot nosilki projekta, sodelujejo vsi zaposleni – tako strokovni kot pedagoški delavci, tudi tehnični delavci in seveda – vsi učenci šole.

 

4.1 Sodelujoče šole v projektu

 

K sodelovanju smo povabili osnovne šole celjske regije in ostale slovenske, ki so članice Unesco ASPnet. Prav tako smo povabili k sodelovanju nekatere šole iz tujine (tiste, s katerimi smo ali še sodelujemo v drugih projektih). Žal se letos nobena ni odločila za sodelovanje v tem projektu.

 

Seznam sodelujočih šol v projektu DREVO = ŽIVLJENJE za šol. l 2006/20007

 

zap. št.

naziv

mentor/-ica

št. uč.

razr./sk.

drevo

1.

OŠ Mozirje

Simona Fortek

15

1. – 4.

lipa

2.

OŠ Sveta trojica

Nina Ličen Goričan

40

5.(8), 7., 8.

trnasta gledičija

3.

OŠ Šmarje pri Jelšah

Boža Gojtan

 

9.

bukev

4.

OŠ Vransko - Tabor

Branka Šketa

18

4., 5.

bukev

5.

OŠ XIV. divizije Senovo

Sergeja Habinc

25

1.

jablana

6.

OŠ Petrovče

Polona Počivalšek

106

5., 8.

lipa

7.

OŠ Ob Dravinji

Urška Groleger, …

34

1.

rdeča bukev

8.

OŠ Blaža Arniča Luče, Podružnica Solčava

Bernardka Ipavec

7

3., 4.

tisa

9.

OŠ Blaža Arniča Luče

Nataša Štiftar

73

1. – 5.

jelka

10.

OŠ Marjana Nemca Radeče

Marinka Oblak Železnik

6

6. – 8.

japonska sofora

11.

OŠ Lesično

Sonja Švajcer

15

8.

hrast

12.

OŠ Primoža Trubarja Laško

Petra Vinder

7

5.

 kanadski javor

13.

II. OŠ Rogaška Slatina

Leonida Medved

10

2. – 8.

ginko

14.

OŠ Frana Roša Celje

Maja Grenko

15

4.

hrast dob

15.

OŠ Ljubečna

Mojca Prebil Podpečan

2

8.

črni gaber

16.

OŠ Griže

Mojca Govek Plevnik

15

2.

lipa

17.

OŠ Gomilsko

Irena Sorčan

11

4.

duglazija

18.

OŠ Lava

Ksenija Kraševec

?

4.

bela vrba

19.

OŠ Frana Kranjca Celje

Darinka Čobec, …

264

1. – 9.

bukev

 

 

 

 

5 TEMA ŠOL. L. 2006/2007

 

Letošnja tema, ki smo jo razpisali, nosi naslov NAJSTAREJŠE DREVO V DOMAČEM ŠOLSKEM OKOLIŠU. Projekti na sodelujočih šolah so različni -odvisno, kako si ga zastavijo znotraj šole, in hkrati enaki – vsi gremo skozi poenoten postopek dela vse do končne javne predstavitve. Osnovni postopek je torej za vse šole enak:

1. V bližnji okolici šole izberemo najstarejše drevo.

2. Nato ga fotografiramo.

3. Drevo preučujemo in zapišemo osnovne podatke o njem.

4. Skrb za drevo.

5. Zbrani material pošljemo na OŠ Frana Kranjca Celje, Hrašovčeva 1, 3000 Celje.

6. Javna prireditev – razstava s predstavitvijo izdelkov in druženjem.

 

 

 

Slika 2: Trobiševa bukev, drevo, ki smo ga posvojili

5. 1 Potek projekta na naši šoli

 

V projekt so vključeni vsi učenci šole. Vsaka triada si je načrtovala aktivnosti, ki so izvedljive pri pouku, naravoslovnih, tehničnih in kulturnih dnevnih ter drugih dejavnostih.

 

Oblikovali smo projektno skupino  8 učencev 8. razreda, ki predstavlja tesnejši vezni člen med učitelji in učenci. Njihova naloga je tudi, da so čim bolj aktivni, samostojni, ustvarjalni, skratka enakovredni partnerji ostalim članom projektne skupine.

 

5. 1. 1 Spletna stran projekta DREVO = ŽIVLJENJE

 

Izdelali smo spletno stran projekta na šolski domači strani http://www2.arnes.si/~oscefk1s/dz/dz.htm

Spletna stran je v slovenščini in angleščini. Avtorica sem Dragica Milojević, oblikovalec je Cveto Prevodnik in prevajalka Marijana Đudarić.

 

Spletna stran se je izkazala za zelo koristno, saj so se šole lahko tudi na ta način prijavljale k sodelovanju in uporabile objavljeni raziskovalni list. Načrtujem redno ažuriranje in veliko pomoči s strani projektne skupine učencev.

 

5. 1. 2 Svetovni dan Zemlje

 

V počastitev svetovnega dneva Zemlje so si učitelji in učenci od 4. do 9. razreda ogledali z Oskarjem nagrajeni dokumentarni film Neprijetna resnica, po istoimenski knjigi avtorja Ala Gorea. Na to temo smo izvedli tudi razgovore pri oddelčnih skupnostih vseh razredov.

 

Slika 3: Neprijetna resnica

 

V juniju smo prejeli dva izvoda omenjenega filma na DVD, kar nam bo omogočilo, da ga bomo vključili v letno načrtovanje projekta znotraj šole. Cilj je, da ga vidijo vsi zaposleni šole in da učitelji izvedejo z učenci razgovore na temo trajnostnega načina mišljenje in življenja.

 

5. 1. 3 Drevo želja

 

Drevo želja je združilo želje vseh otrok naše šole za boljšo prihodnost skupnega planeta. Izbrali smo si obliko bukovega lista. Za predstavitev naše šole na otvoritvi razstave fotografij in otroških izdelkov, smo izbrali 10 najzanimivejših misli, ki so jih učenci – avtorji, sami prebrali. Drevo želja z vsemi listi želja, je svoje mesto našel kot razstavni eksponat v prvem razstavnem prostoru Muzeja novejše zgodovine v Celju.

 

 

 

Slika 4: Drevo želja

 

 

5. 1. 4 Trobiševa bukev

 

Trobiševa bukev, ki je uradno zaščitena, je drevo, ki jo zaradi nekih posebnosti (npr. vode, ki teče skozi mogočno deblo ali avtohtonosti na naših tleh), pozna širok krog domačinov. Čeprav njene točne starosti nismo uspeli izvedeti, smo jo »posvojili«. Skupina 7. razreda je opravila vse meritve in opis drevesa. Skupina 9. razreda je bukev in pot do nje fotografirala, druga skupina pa je izvedla anketo naključnih obiskovalcev in domačinov o poznavanju Trobiševe bukve in o njihovi okoljski osveščenosti.

 

 

 

Slika 5: Ena od raziskovalnih skupin naše šole

 

 

5. 2 Razstava fotografij in otroških izdelkov

 

Razstava fotografij in izdelkov otrok, ki so nastali v porojektu vsake sodelujoče šole, smo od 4. 11. junija 2007 razstavljali v Muzeju novejše zgodovine v Celju. Na voljo smo imeli razstavni prostor v treh delih in dvorano za javno prireditev ob odprtju razstave.

 

Koncept razstave je bil zastavljen tako, da se pokaže vse bogastvo, ki je nastajalo v različnih okoljih, na različne načine, s proučevanjem različnih dreves, a vendar z enim skupnim ciljem, da si to različnost izmenjamo in da prepoznamo v njej enakost. Slednje smo želeli prikazati tako, da smo izdelke »razvrstili« zgolj po principu estetike in ugodja ob vstopu v prostor.

 

Razstavo si je ogledalo večina naših učencev in učiteljev. Knjiga vtisov in drugi kontakti, nam potrjujejo, da je bila tako otvoritev kot razstava zelo dobro pripravljena in je več kot dosegla svoj namen.

 

Slika 3: Na otvoritveni dan

 

 

 

ZAKLJUČEK

 

Ocenjujem, da je bil projekt dobro realiziran, imel je pozitivno odmevnost v javnih in strokovnih krogih. Mentorji sodelujočih šol so izrazili svoje zadovoljstvo in pripravljenost za nadaljnje sodelovanje. Dogovorili smo se, da bomo na podlagi posameznih predlogov oblikovali skupno temo za šol. l. 2007/2008 in način izmenjave ter druženja.

 

O projektu so poročali nekateri mediji: RTV Slovenija, TV Celje, Novi tednik in Radio Celje.

 

Cilji za prihodnje šolsko leto:

-       vzpostavitev mednarodnega sodelovanja

-       motivacija vseh učiteljev

-       širitev in motivacija projektne skupine učencev

-       promocija projekta

 

Veselim se že vseh oblik izmenjav, ki nas še čakajo ter novih spoznanj, veselim se tudi tega, da ne bomo tekmovali kdo je boljši…. Upam, da bomo tukaj vedno  zaradi drugih ciljev… In že razmišljam o naslednjem šolskem letu, ko bo projekt še boljši, kakovostnejši. Upam tudi na še več navdušencev, tistih, ki jim ni vseeno, kakšno prihodnost si oblikujemo, tistih, ki bodo svojo zavest prenesli na mlajše in le ti naprej….

PRILOGE

 

 

 

Raziskovalni list

 

Osnovna šola ____________________________

 

Izbrano drevo: ____________________________

Lokacija: __________________________________

Podatki:

-       listi: _______________________________

-       skorja: _____________________________

-       razvejanost: _________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prijavnica

Mednarodni projekt DREVO = ŽIVLJENJE

 

NAJSTAREJŠE DREVO V DOMAČEM ŠOLSKEM OKOLIŠU

 

Naziv šole: ___________________________________

Naslov: _______________________

Izbrano drevo: _________________

 

Ime, priimek vodje projekta: _____________________________

e-mail: ___________________________

telefon: _________________

 

Število sodelujočih učencev: _________

Razred(i): ___________

 

 

Rok za prijavo: 10. 3. 2007

 

Prijavnico lahko pošljete na: dragica.milojevic@guest.arnes.si ali na naslov: Dragica Milojević, OŠ Frana Kranjca Celje, Hrašovčeva 1, 3000 Celje