DOMAČE BRANJE V FUNKCIJI  SPODBUJANJA RAZVOJA BRANJA IN UČENJA

 

 

Vlasta Prevolšek

 

Razvoj branja in bralne kulture je za učence izjemnega pomena za nadaljnji razvoj učenja, ki bo učencem omogočal stalno spopolnjevanje znanja, vseživljenjsko učenje in uspešno delovanje v svetu nenehnih sprememb.

 

Veliko vlogo ima pri razvoju branja družina, ki predstavlja v predšolskem obdobju  tisto osnovno celico, v kateri se otrok prvič sreča s knjigo. Ob vstopu v osnovno šolo pa je  razvoj branja v veliki meri odvisen tudi od učitelja. Učitelj je tisti, ki naj bi pri učencih ob spoznavanju književnih del razvijal pozitiven odnos, ga motiviral, spodbujal in usmerjal, da bi se učenec  k branju vedno znova vračal, da bi mu branje pomenilo sprostitev in zabavo po napornem učenju.

 

Tudi izbor knjig domačega branja naj učencem služi  kot izhodišče  za ustvarjalno branje ali pisanje, sodelovanje s sošolci,  reševanje literarnih

problemov ipd.

 

Smiselno je upoštevati nasvete za RAZVIJANJE BRALNIH INTERESOV učencev.

ü     Učenec naj bere takšno bralno gradivo, da lahko uživa ob njem.

ü     Težavnost bralnega gradiva naj bo primerna otrokovi bralni sposobnosti (ob gradivu, ki ga bo razumel, se bo počutil tudi varnega).

ü     Otrok naj ima priložnost, da dokonča bralno dejavnost (čas, ki ne sme biti omejen; zato je pomembna dolžina izbranih besedil).

ü     Otrok naj dobi potrditev v socialnem okolju (pohvala).

 

Ravno zato  so pomembni različni pristopi, zanimive bralne naloge, izmenjava izkušenj drug z drugim (z učiteljem, s sošolci), ki tudi pripomorejo in vplivajo na razvoj učenčevega branja.  Posebej priljubljen način dela po prebrani knjigi  so postali pogovori med učenci o besedilih, s katerimi želijo navdušiti svoje sošolce za branje določene knjige.

V oddelčni skupnosti 4.b smo jih preprosto poimenovali REKLAME ZA BRANJE KNJIG.

 

Pa si poglejte nekaj najbolj zanimivih. ISKRENE ČESTITKE VSEM USTVARJALCEM.

 

Popravljalnica igrač / Žana Košenina_4.b VIDEO

Zgodbe o čavknjeni čarovnici / Klara Čanžek_4.b VIDEO

Zgodbe  čavknjeni čarovnici / Matevz Ozvatič_4.b VIDEO

 

Pri takih dejavnostih so torej  pomembne  tiste aktivnosti, ki omogočajo individualno spremljanje razvoja posameznega učenca. Seveda je osebno naravnano spremljanje razvoja znanja odvisno tudi od števila otrok v oddelku. Če je razred številčen, je tako delo učitelja precej težje in zahtevno, v večini primerov tudi nemogoče.

 


GLEDALIŠKA PREDSTAVA UČENCEV 4.b ZA MLAJŠE UČENCE

 

Tudi dramatizacija knjižnega dela (zgodbe) je odlična priložnost  poustvarjanja, saj usmerja učence v doseganje višjih taksonomskih ciljev, omogoča diferenciacijo in individualizacijo učenja, spremlja učenčev razvoj, napredek,  omogoča učencu sistematično samoevalvacijo, refleksijo in večini učencev na zabaven in motivacijski  način omogoča  samorazvoj. Hkrati predstavlja aktivno dejavnost, katere cilji so:

ü  vživljanje (doživljajska , domišljijska, ustvarjalna) v književne osebe oz. v književna dela,

ü  razvijanje zmožnosti govornega nastopanja z vnaprej pripravljeno temo

ü  vrednotenje zanimivosti  in razumljivosti besedila, predlaganje popravkov/izboljšav in utemeljevanje svojega  mnenja,

ü  izražanje svojih občutij med govornim nastopom oz. med igranjem vloge oz. izražajo svoja občutja v vlogi poslušalca svojih sošolcev, itd.  

V dejavnosti, ki sem jih omenila, lahko odlično vpeljemo načela formativnega spremljanja učenčevega znanja kot so: vodenje dejavnosti za smiselno učenje (npr. pripravi reklamo, v kateri boš vse četrtošolce navdušil za branje prebrane knjige, pripravi se za dramatizacijo, ker boš nastopal v gledališki predstavi za učence 1. triade ipd.)  povratna informacija za uravnavanje učenja  itd.   

 

Te dejavnosti pa so tudi odlična priložnost za transfer znanja, ki ga učenci prenašajo na svoje sošolce, vrstnike ali mlajše generacije. Na šolah se zadnje čase uveljavlja izraz »medvrstniško učenje« S takim načinom dela tudi pri gledalcih razvijamo (zasledujemo) številne cilje kot so:

ü  razvijanje zmožnosti poslušanja, vživljanje v književne osebe ,

ü  izražanje svojih občutij med poslušanjem,

ü  spodbujanje zanimanja pri učencih, ki se učijo drug od drugega ipd.

 


VTISI UČENCEV O  GLEDALIŠKI PREDSTAVI UČENCEV 4.b

 

KAJ MI JE BILO ŠE POSEBEJ VŠEČ?

 

ü  ČAROVNICA , NJENA OBLEKA IN KLOBUK

ü  KAKO JE ČAROVNICA SKAKALA IN SE PODILA ZA ŽIVALMI

ü  KO SO ŽIVALI BEŽALE PRED ČAROVNICO

ü  KO JE NASTOPAL MOJ BRATEC

ü  KO SE JE ČAROVNICA RAZJEZILA IN VRGLA ŠOPEK NA TLA

ü  VŠEČ MI JE BIL JEŽ

ü  KO SO ŽIVALI HOTELE ČAROVNICO  NAZAJ

ü  VŠEČ MI JE BILO » REŠI SE, KDOR SE MORE«

ü  KO SE JE ČAROVNICA ČAVKA ZDIRALA NAD ŽIVALMI

ü  DA SO SE ZAJCI, KO ČAROVNICE NI BILO, ZREDILI KOT PUJSI

ü  KO SEM GLEDAL MOJO SESTRICO…

 

 

FOTOGALERIJA DRAMATIZACIJE O ČAVKNJENI ČAROVNICI

 

Copyright Š 2010 oš frana kranjca, celje / all rights reserved.

 

 

Št. obiskov: