ODKRIVANJE IN DELO Z NADARJENIMI UČENCI
Nadarjeni učenci so učenci, ki izkazujejo visoke nadpovprečne sposobnosti mišljenja ali izjemne dosežke na posameznih učnih področjih, v umetnosti ali športu.
Kot nadarjeni in/ali talentirani učenci so identificirani učenci, ki izkazujejo izjemne dosežke ali imajo potenciale na intelektualnem, ustvarjalnem, specifično akademskem, učnem, vodstvenem, tehniškem, gibalnem ali umetniškem (glasbenem, literarnem, likovnem, dramskem) področju in ob rednem šolskem programu potrebujejo še prilagojene programe in aktivnosti. Splošna intelektualna nadarjenost omogoča doseganje izjemnih dosežkov na več področjih hkrati. O talentiranosti govorimo, kadar učenec dosega izjemne dosežke na posameznih področjih.
Značilnosti nadarjenih učencev
Miselno-spoznavno področje:
- Razvito divergentno mišljenje (fluentnost, fleksibilnost, originalnost, elaboracija).
- Razvito logično mišljenje (analiza, abstrahiranje, posploševanje, sposobnost sklepanja).
- Nenavadna domišljija.
- Natančnost opazovanja.
- Dober spomin.
- Smisel za humor.
Učno-storilnostno področje:
- Široka razgledanost.
- Visoka učna uspešnost.
- Bogato besedišče.
- Hitro branje.
- Spretnost v eni od umetniških dejavnosti (glasba, ples, risanje, dramatizacija itd.).
- Motorična spretnost in vzdržljivost.
Motivacija:
- Visoke aspiracije in potreba po doseganju odličnosti.
- Radovednost.
- Raznoliki in močno izraženi interesi.
- Vztrajnost pri reševanju nalog.
- Visoka storilnostna motivacija.
- Uživanje v dosežkih.
Socialno-čustveno področje:
- Nekonformizem.
- Močno razvit občutek za pravičnost.
- Neodvisnost in samostojnost.
- Sposobnost vodenja in vplivanja na druge.
- Izrazit smisel za organizacijo.
- Empatičnost.
Značilnosti nadarjenih učencev, na katere moramo biti posebej pozorni:
- Nezainteresiranost za šolo in udeležbo v šolskih dogajanjih.
- Strah pred spraševanjem.
- Nizka samopodoba, pomanjkanje samozaupanja.
- Nesposobnost tvornega delovanja pri skupinskem delu.
- Učenca ni možno motivirati z običajnimi spodbudami (dobrimi ocenami, nagrajevanjem pridnosti, navdušenjem učitelja ...).
- Slaba pozornost.
- Hiperaktivnost.
- Čustvena in socialna nezrelost.