SEZNAM IZBIRNIH PREDMETOV NA OŠ POLJANE,

ki se izvajajo v šolskem letu 2007/08

 

 

1.        DRUŽBOSLOVNO HUMANISTIČNO PODROČJE

·      tuji jeziki: nemščina, španščina;

 ·      slovenščina – nadgradnja: gledališki klub;

 ·      retorika;

 ·      klekljanje;

 ·      umetnostna zgodovina;
 

3.       ŠPORTNO PODROČJE

·      
 šport za sprostitev;

 

2.       NARAVOSLOVNO TEHNIČNO PODROČJE

·           poskusi v kemiji;

·           turistična vzgoja;

·           astronomija;

·           obdelava gradiv – les;

·          računalništvo – urejanje besedil, multimedija, računalniška omrežja;

·           sodobna priprava hrane;

TUJI JEZIKI

·         NEMŠČINA

·         ŠPANŠČINA

Učenje tujega jezika pomaga učencem razumeti, da je jezik sredstvo, s katerim lahko pridobijo več znanja in izkušenj, ter jim nudi možnost, da sami izvedo več o ljudeh in družbenih razmerah v deželah tujega govornega območja.

Učenci pri tujem jeziku poglabljajo jezikovno znanje in jezikovne spretnosti, ki ustrezajo mladostniku in njegovim interesom.

Samostojno kreativno učenje omogočajo drugačni učni postopki in tehnike, ki vzpodbujajo učenca k samostojnemu delu z učbeniki, delovnim zvezki, nosilci zvoka, priročniki in slovarji, itd.

Tuji jeziki so v osnovni šoli triletni predmeti, ki se izvajajo po dve uri tedensko.

 

Mentorica: Tatjana Rupnik       NEMŠČINA

Izbirni predmet nemščina traja od 7. do 9. razreda in poteka dvakrat na teden po eno šolsko uro. Pri pouku nemščine učenci spoznavajo različne teme (šola, čas, družina, živali, prehrana, nakupovanje ...) in besedje postopoma uporabljajo v tvorjenju samostojnih besedil, tako pisnih kot tudi ustnih. Postopoma se učijo v nemščini samostojno in sproščeno komunicirati.

Večina učencev se pri tem izbirnem predmetu prvič sreča z drugim tujim jezikom. Tu jim je v veliko pomoč predznanje – jezikovne pojave lahko primerjajo z angleščino in z znanjem nemščine poglabljajo poznavanje in svoj odnos do materinščine. Eden glavnih namenov predmeta je namreč spoznavanje razlik in podobnosti med našo kulturo in kulturo nemško govorečih dežel in spodbujati strpnost ter razumevanje drugačnosti. Tudi zato pri nemščini za „knjižne molje“ organiziramo bralno značko Bücherwürmchen, pri kateri sodelujejo vsi, ki želijo spoznati nemščino še na drugačen način.

Jezik je nekakšna piramida koščkov, izmed katerih je vsak nepogrešljiv, zato je treba znanje graditi temeljito. V današnjem času intenzivnega svetovnega povezovanja postaja znanje tujih jezikov, posebej nemščine, vse bolj dragoceno. Ker se bo veliko učencev z nemščino srečalo tudi v nadaljnjem šolanju, je priporočljivo, da izbirni predmet obiskujejo tri leta.  

 

 

Mentorica: Breda Ulčnik           ŠPANŠČINA

Španščina kot svetovni jezik zavzema pomembno mesto, saj vključuje dolgo zgodovinsko in kulturno tradicijo, ki je v vseh pogledih pustila sledove v svetovni civilizaciji. Danes se ocenjuje, da je na svetu okrog 350 milijonov govorcev španskega jezika. Eden od ciljev pouka španščine je tudi vzgajati v razumevanju strpnosti in spoštovanja drugačnosti ter povezati slovensko in špansko govorečo kulturo v vseh razsežnostih.

Snov zajema sledeče splošne tematske sklope:

-        Osebna identiteta (osebni podatki, zunanji videz, interesi, nagnjenja, značaj, razpoloženje),

-        Družina in dom,

-        Šola (šolski predmeti, življenje v šoli),

-        Prosti čas, zabava in šport,

-        Čas, vreme (koledar, ura, deli dneva, meseci, letni časi, vrste vremena),

-        Živali,

-        Počitnice (načrtovanje počitnic).

Poleg splošnih sklopov se učenci na kratko seznanijo z osnovnimi podatki o geografiji in zgodovini Španije in Latinske Amerike, z običaji in navadami špansko govorečega sveta, z njihovo glasbo in  folkloro.  

 

V sklop izbirnih predmetov, ki nadgrajujejo predmet SLOVENŠČINA, sodijo:

 

Mentorica: Tatjana Rupnik Hladnik   GLEDALIŠKI KLUB

 

»Svet je oder, kjer igra vsak svojo vlogo.«
  
                                 William Shakespeare

 

Izbirni predmet praktično dopolnjuje šolsko delo pri slovenščini.

Je enoletni predmet, ki ga učenec obiskuje po eno uro na teden v katerem koli razredu zadnjega triletja.

Poleg gledaliških dejavnosti v šoli bo predmet povezan tudi s spoznavanjem aktualnih, tekočih dogodkov v slovenskih gledališčih.

Ni pa njegov namen, da bi učenci v šoli pripravljali popolne gledališke predstave, pač pa naj bi spoznavali značilnosti gledališča, njegove sestavine, dobili veselje do obiskovanja gledaliških predstav in tudi do branja kakega gledališkega besedila. Spoznali bodo del zanimive in razgibane zgodovine gledališča.

Pouk bo dejaven, kar pomeni, da bodo učenci ustvarjali svoja kratka gledališka besedila in nastopali v manjših prizorih.  

 

Mentorica: Tatjana Rupnik Hladnik             RETORIKA

 

»Ne govori zmerom, kar veš, toda zavedaj se, kaj govoriš!«

                                                                                        Claudius Caecus

Retorika sodi med tiste izbirne družboslovno-humanistične predmete, ki jih je šola po zakonu dolžna obvezno ponuditi učencem.

Predmetu je namenjenih 32 ur letno ali 1 ura tedensko v 9. razredu.

Retorika je disciplina, ki v različnih oblikah in v različnem obsegu spremlja celotno človeško zgodovino, saj sta njen namen in cilj predvsem analiza ter pravilnejše in natančnejše oblikovanje argumentov in prepričevalnih tehnik na vseh področjih človekovega življenja.

Doslej smo v osnovni šoli spretnosti govorništva bolj ali manj uspešno negovali le z govornimi vajami in priložnostnimi nastopi nekaterih učencev. Sedaj nam bo dana priložnost, da učencem ponudimo znanja te plemenite veščine.

Učenke in učenci spoznavajo:

S spoznavanjem sestavnih delov retorične tehnike razumejo, kako lahko oblikujejo prepričljive govore.

Učenke in učenci se (na)učijo javnega nastopanja in izražanja svojih stališč ter učinkovitega prepričevanja in argumentiranja.

Dosežene cilje pouka retorike bo mogoče dokaj hitro in učinkovito izkoristiti pri vseh drugih šolskih predmetih in v življenju na sploh.

Pri pouku retorike bi morala biti največkrat uresničena skupinska učna oblika (izmenjava vlog pri dialogu, tretje osebe kot opazovalci, načela dialoškega sodelovanja, argumentiranja, prepričevanja).

Učenci dobijo v šolskem letu dve oceni za samostojen govorni nastop na določeno temo ali z določenim namenom in eno oceno za analizo (razčlenitev) govora

 

 

Mentorica: Karmen Svetlik:        KLEKLJANJE

Čipke so že od nekdaj veljale za vrhunec spretnosti in znanja ročnih del in so bile zato tako cenjene. Klekljanje je eden od načinov izdelovanja čipk. Klekljana čipka je, poleg šivane, tehnično najbolj razvita in tudi najbolj razširjena ročno izdelana čipka v slovenskem kulturnem prostoru.

Klekljanje so trije enoletni izbirni predmeti: Osnove tehnike klekljanja, Temeljne tehnike v slovenski čipki in Široki ris. S strokovnega vidika učenci pri omenjenih predmetih spoznajo zgodovino čipkarstva (izvor čipke, spreminjanje namembnosti skozi čas, vrste ročno izdelanih čipk, strojno čipko in geografska področja, kjer so se v svetu izdelovale čipke in se še vedno izdelujejo) s poudarkom na slovenski čipki.

Ena od značilnosti pouka opisanih predmetov je tudi individualizacija pouka. Vsebine se posebej izbirajo za učence, ki so predhodna znanja že osvojili, bodisi pri interesnih dejavnostih ali na tečajih. Ti učenci svoje že obstoječe znanje nadgrajujejo z zahtevnejšimi tehnikami klekljanja po individualnem programu.

Pouk se dodatno oplemeniti s povezovanjem z različnimi ustanovami (čipkarsko šolo, muzejem) in društvi (turističnim društvom).

Cilj predmeta je razvijanje ročnih spretnosti, delovnih navad, logičnega sklepanja in abstraktnega mišljenja ter navajanja učencev na kulturni dialog. 

 

   

Mentorica: Metka Temlin Dobrilovič         UMETNOSTNA ZGODOVINA

 Izbirni predmet je zasnovan v treh enoletnih vsebinsko sklenjenih sklopih, ki učencu omogočajo, da se za predmet odloči v 7., 8. ali 9. razredu, oz. v vseh razredih. Predmetu je namenjena 1 ura tedensko.

Vsebinski sklopi:

·      Kaj nam govorijo umetnine,

·      Življenje upodobljeno v umetnosti,

·      Oblika in slog;

V šolskem letu 2007/2008 bomo obravnavali sklop Kaj nam govorijo umetnine, ki se bo ponovil v šol. letu 2010/2011.

Temeljni cilj in namen predmeta je, da učenca vpelje v svet umetnostnih spomenikov od davnine do današnjih dni. Prek njih naj bi spoznal umetnost in kulturo damačega kraja in širšega okolja.

Predmet daje učencu široko kulturno izobrazbo, mu odpira vrata v svetovno in domačo umetnost, pomaga oblikovati narodno zavest in samospoštovanje.

Cilji predmeta:

·      razvijanje veselja in zanimanja za stvaritve iz preteklosti in sedanjosti;

·      navajanje na varovanje in ohranjanje umetnostne dediščine ter oblikovanje stališč glede možnosti za uveljavljanje skrbi za umetnostne spomenike;

·      razumevanje, da je vsaka likovna podoba rezultat časa in okolja, v katerem je nastala;

·      seznanjanje z okoliščinami in družbenimi razlogi za nastanek stvaritve;

·      spoznavanje in razumevanje različnih zvrsti umetniškega ustvarjanja in njihovo slogovno raznovrstnost;

·      prepoznavanje stvaritev v svoji okolici, ki so dostopne z reprodukcijami ali v neporednem stiku ( razvaline, galerija, muzej…);

·      spoznavanje vloge in poslanstva strokovnih ustanov;

·      seznanjanje s temeljnimi termini in njihovo povezovanje s spoznanji iz drugih predmetov;

·      odkrivanje razlik med visoko in ljudsko, med industrijsko in množično umetnostjo, med umetnino in dekoracijo…

Predmet se povezuje s številnimi predmeti: zgodovino, slovenščino, geografijo, glasbo, likovno vzgojo…

Delo bo potekalo v učilnici, muzejih, galerijah, na terenu…   

 

 

Mentorica: Danijela Orsag         TURISTIČNA VZGOJA

 

Turistična vzgoja je enoletni izbirni predmet, namenjen učencem od 7. do 9. razreda.

Temeljni namen predmeta je vzgoja učencev za pozitivni odnos do turizma in turistov.

Učencem naj bi vzbudili zanimanje za turizem kot možno področje njihovega prihodnjega poklica ali ljubiteljskega dela.

Učenci se pri predmetu seznanijo z osnovami za razvoj turizma v domačem kraju, se vključujejo v turistično življenje domačega kraja in pri tem spoznavajo turistične poklice in možnosti zaposlovanja v turističnih dejavnostih, razvijajo sposobnost kulturnega komuniciranja in javnega nastopanja. 

Pouk poteka v učilnici in na terenu. Tu učenci z raziskovalnimi metodami (npr. z intervjuji, anketiranjem...) samostojno prihajajo do zaključkov, ki jih nato v obliki poročil predstavijo ostalim učencem.  

 

 

 

Mentorica: Darja Kokalj          POSKUSI V KEMIJI

 

Pri izbirnem predmetu Poskusi v kemiji se razvija in poglablja naravoslovna pismenost, osnove znanstvenega, kompleksnega mišljenja, različne spretnosti in veščine ter povezovanje teorije s prakso.

Učenci utrdijo in poglobijo znanje, razumevanje in uporabo kemijskih vsebin s pomočjo samostojnega eksperimentalnega dela, z razvijanjem razumevanja bistvenih podobnosti in razlik med snovmi na osnovi opazovanj in eksperimentiranja. Razvijajo spretnosti in veščine za varno in učinkovito delo s snovmi, eksperimentiranje in raziskovanje. Seznanijo se z raznolikimi vidiki dela v kemijskem laboratoriju, urijo se v osnovnih tehnikah in operacijah laboratorijskega (in terenskega) eksperimentalnega dela. Usvojijo postopke esperimentalnega ( raziskovalnega ) dela: od načrtovanja do izvajanja eksperimentov, opazovanja, zbiranja, beleženja, analize in predstavitve podatov, postavljanja zaključkov in ocenitev smiselnosti rezultatov in zaključkov ter njihovo povezovanje s teorijo in življenjskim okoljem.

Pri izbirnem predmetu se seznanijo z naslednjimi vsebinami:

Izbirni predmet je namenjen učencem 8. in 9. razreda in predstavlja zaključeno celoto v obsegu 35 oz. 32 ur

 

 

 

Mentorica: Tatjana Šeruga      ASTRONOMIJA

 

  Predmet astronomija  se izvaja v treh neodvisnih sklopih po eno leto:

prvi sklop: Sonce,Luna in Zemlja – 7. razred

  Učenec med seboj primerja  nebesna telesa, razdalje med njimi, velikost,spozna gibanje Zemlje,spozna  pogled na  omenjena nebesna telesa iz vesolja ,z Zemlje in si pri tem pomaga s preprostimi modeli.

drugi sklop: Daljnogledi in planeti – 8. razred

  Učenec spozna nekatere lastnosti svetlobe, osnove optike, sestavo daljnogleda, poskuša dojeti velikosti in razdalje med člani v Osončju, njihovo sestavo, različnost razmer na planetih in ekološko ravnovesje na Zemlji.

tretji sklop: Zvezde in vesolje – 9. razred

  Učenec se seznani s razsežnostjo vesolja,spozna raznolikost zvezd,opazuje Rimsko cesto,dobi predstavo o sestavi in razsežnosti vesolja.

   Globalni cilji predmeta so načrtovati in izvajati preprosta opazovanja, analizirati pridobljene ugotovitve, razvijati sposobnost in željo za samostojno izobraževanje s pomočjo različnih virov znanja, razvijanje abstraktnega mišljenja, ki ga dosežemo na ta način, da učenec pride do spoznanja s poskusom, nato pa to spoznanje razloži in po možnosti napove  izid naslednjega poskusa.

   Zelo pomembna so opazovanja (s prostim očesom in z daljnogledom). 

 

 

Mentorica: Anuška Vidmar Brezec       RAČUNALNIŠTVO

 

Vas veseli delo z računalniki? Si želite izdelati lepo napisano, oblikovano in s slikami dopolnjeno raziskovalno ali seminarsko nalogo? Ali pa bi radi znali narediti dobro predstavitev? Tako, da vaše sošolce »kap«? Morda pa bi želeli narediti pravo spletno stran, s katero se boste postavljali pred sošolci? Potem je predmet računalništvo kot nalašč za vas!!!

Predmeti so enoletni, po eno uro tedensko, praviloma :

·         7. razred - Urejanje besedil, kjer se boste naučili oblikovati raziskovalno oz. seminarsko nalogo;

·         8. razred - Multimedija – za dobro predstavitev, ko bodo vsi ostali odprtih ust; in

·         9. razred - Računalniška omrežja (spletne strani po vaši zamisli).

Možno je izvajati vse vsebine tudi v višjem ali nižjem razredu. Učenec se lahko v predmet računalništvo vključi tudi v višjem razredu, vendar mora predhodno opraviti preverjanje znanja, da ga učitelj lahko usmeri v ustrezen program.

Pri izbirnem predmetu računalništvo – urejanje besedil učenci pridobite osnovna znanja, ki so potrebna za razumevanje in temeljno uporabo računalnika, pri predmetu računalniška omrežja in multimedija pa se ta znanja nadgradijo, poglobijo in razširijo. Pomembni elementi predmeta so aktivna vloga učencev, skupinsko delo, problemsko učenje, izbiranje vsebin glede na zanimanje in sposobnosti učencev, upoštevanje vaših zamisli.

Učenci spoznavate osnovne pojme računalništva, vlogo in pomen računalniške tehnologije v sodobni družbi, pridobivate temeljna znanja, spretnosti in navade za učinkovito uporabo sodobne računalniške tehnologije, oblikujete stališča do pridobljenih informacij in krepite merila za vrednotenje lepega, razvijate sposobnosti za učinkovito in estetsko oblikovanje informacij…  

 

 

Mentorica: Darja Kokalj   OBDELAVA GRADIV - LES

 

Izbirni predmet Obdelava gradiv - LES omogoča učencem poglobitev in sintezo nekaterih temeljnih znanj s področja tehnike in tehnologije, naravoslovja, okoljske vzgoje in drugih.

Učenci spoznavajo gradivo ob oblikovanju in izdelavi predmetov. Na ta način spoznajo principe oblikovanja, načrtovanja, obdelovalne postopke, ugotavljajo lastnosti gradiv, izbirajo ustrezno orodje in stroje. Svoje izdelke primerjajo z izdelki drugih učencev in podobnimi, ki so profesionalno izdelani. Pri svojem delu učenci samostojni uporabljajo priročnike in druge vire informacij. Iščejo lastne rešitve pri konstruiranju predmetov, določanju delovnih postopkov ter organizaciji delovnega mesta in proizvodnega procesa.

Pouk je organiziran v ustrezno opremljenih šolskih delavnicah. Prevladuje individualno praktično delo in delo v majhnih skupinah. Posebna pozornost je namenjena varstvu pri delu.

 

 

Mentorica: Lidija Košir Petje   SODOBNA PRIPRAVA HRANE

 

RAZRED: 7., 8. ali 9.                Obseg ur: 35(32)

Učbenik: Verena Koch, SODOBNA PRIPRAVA HRANE, Modrian, Ljubljana 2000

Delovni zvezek: Stojan Kostanjevec, SODOBNA PRIPRAVA HRANE, Modrian, Ljubljana 2000

Pouk se bo izvajal v blok urah.

Pri izbirnem predmetu Sodobna priprave hrane učence poučujemo o prehrani z vidika zagotavljanja in varovanja zdravja. Učijo se o pomembnosti varne, varovalne, uravnotežene in zdrave prehrane.  
Predmet je namenjen učencem, ki si želijo pridobiti več znanja in praktične izkušnje o prehrani in sodobni pripravi hrane.

Vsebina:

·       Hrana in hranilne snovi

Učenci poglobijo znanje o pomenu posameznih hranilnih snovi in posledicah pomankanja hranil.  
Pojmi, ki jih učenci obravnavajo: hranilne snovi, makrohranila, mikrohranila, ogljikovi hidrati, beljakovine, maščobe, vitamini, mineralne snovi, voda, potrebe organizma po hranilnih snoveh, prehranske smernice.

·       Zdrava hrana

Učenci spoznajo pomen zdrave hrane za človeški organizem. Pojmi, ki jih učenci obravnavajo: mešana, varovalna, varna in uravnotežena hrana.

·       Ritem prehranjevanja

Za zdrav način prehranjevanja moramo imeti 3-5 obrokov.  
Pojmi, ki jih učenci obravnavajo: dnevni obrok hrane, časovni presledki med obroki, glavni obroki, vmesni obroki, dopolnilni obroki, ritem prehranjevanja, pomen zajtrka.

Prehranske navade

Med prehrambene navade ne sodi le obnašanje pri jedi, temveč tudi poseganje po določeni hrani, ritem prehranjevanja in način priprave hrane.

·       Kakovost živil in jedi

Kakovost hrane je pomembna za naše zdravje.  
Pojmi, ki jih učenci obravnavajo: fiziološka ustreznost hrane, senzorična ustreznost hrane, tehnološka ustreznost hrane, pravilnik o kakovosti živil, inšpekcijske službe.

·       Priprava zdrave prehrane

Neustrezni postopki predpriprave in priprave povzročajo spremembe v hranilni vrednosti živil. Učenci praktično pripravijo zdrave jedi.  
Pojmi, ki jih učenci obravnavajo: predpriprava živil, toplotna obdelava živil, upoštevanje gastronomskih načel, zagotavljanje biološke vrednosti in nasitnosti.  

 

 

Mentorica: Romana Maček        ŠPORT ZA SPROSTITEV

 

Želi učencem in učenkam predstaviti sprostitvene tehnike športne vadbe, oblikovati odgovoren odnos do lastnega zdravja in narave.

Predstaviti želim osnovne tehnike dihanja, samomasaže, sproščanja in umirjanja ob vsakdanji napetosti, izvedeli pa bomo tudi nekaj o pravilni prehrani.