
Naloga: Izmerimo povprečno hitrost gibanja
vozička.
Hitrost telesa lahko izmerimo na dva načina. V prvem
načinu merimo čas, ki ga potrebuje voziček, da prevozi razdaljo od enih do drugih
svetlobnih vrat. V drugem načinu, pa merimo čas v katerem je bil prekinjen na svetlobnih
vratih svetlobni snop zaradi nastavka na vozičku.
Učne enote: Opis gibanja, hitrost, pospešeno
gibanje.
Cilji - učenec:
 |
Ve, da je hitrost
količnik poti in časa, |
 |
po opisih gibanj sklepa o
hitrosti vozička, |
 |
razume pojem povprečne
hitrosti, |
 |
izračuna povprečno
hitrost iz poti in časa. |
Potrebščine:
Navodilo: Na voziček pripnemo
nastavek z enim zobom in privežemo vrvico. Desko z utori postavimo na vodoravno mizo.
Nanjo pritrdimo dvoje svetlobnih vrat. Poženemo program Kinematika in potrdimo
izbiro merjenje hitrosti. Izberemo 1. način merjenja. Vnesemo razdaljo med mestoma
merjenj, poženemo program in povlečemo voziček po deski. Računalnik meri čas med
spremembama logičnega stanja pri prehodu vozička skozi oboje vrat. Katera podatka
opisujeta to gibanje? Kako dobimo povprečno hitrost gibanja?
Rezultati merjenj, preglednice in grafi:
| v = 0,231 m/s |
Povprečna hitrost gibanja vozička. |
Ugotovitve in posplošitve: Gibanje
opisujeta podatka za pot, s in čas, t. Povprečna hitrost v je
količnik poti in časa.
Namig: Poskus lahko izvedemo tako, da
uporabimo izbiro štoparica in izmerimo čas
gibanja vozička. Učencem podamo razdaljo med mestoma merjenj in povprečno hitrost
izračunajo sami. Poskus lahko opravimo kot uvod v poglavje Gibanje pri pouku fizike v 8.
razredu, lahko pa v 7. razredu pri učni enoti hitrost. Zelo nazorno lahko prikažemo,
kdaj ima telo večjo hitrost. Nastavek pritrdimo na avtomobilček na motorni pogon.
Izmerimo čas gibanja.
