PROTI
PATOLOGIJI NASEGA CASA
![]()
Vsak dan smo prica
porocilom o nasilnih dejanjih, smrtnih primerih med uzivalci
drog, rasti uzivanja alkohola in bolj ali manj uspesnih poskusih
samomorov otrok. Pri otrocih so nasilna dejanja najbolj pogosta
med vrstniki in se kazejo v izzivanju, zmerjanju, zanicevanju,
prisili k raznim dejanjem, pretepanju. V druzinah je veliko
zmerjanj, obtozb, fizicnih kazni, spolnih zlorab. Otroci
prihajajo v solo drogirani, opiti. Petnajstletniki hodijo na rave
zabave, sedemnajstletniki se ubijajo zaradi razocaranj v
ljubezni, soli, doma. Otroci so dozivljajsko tako izpraznjeni, da
jih privlacijo le se intenzivni drazljaji (glasnost, grobost,
hitrost, krutost).
Vzgoja ima pri vzpostavitvi eticnih nacel odlocilno vlogo. Ta
nacela so se oblikovala dolga tisocletja, zato si jih ne more
krojiti vsak po svoje. Zahtevajo dobro poznavanje zakonitosti
zivljenja. To pa je ze problem sodobnega casa. V hitrem tempu
zivljenja zmanjkuje casa za premisljevanje, obnavljanje in
negovanje vrednot, ki so se v preteklosti pokazale kot dobre.
Ljudje se odlocajo za hitro dosegljive in privlacne uzitke. Zal
se tega zavemo sele ob kriznih situacijah in takrat, ko je ze
prepozno za ukrepanje. Pomembno pa je, da nastopimo pred krizo.
Prvo spoznanje pravi, da je za vzpostavitev
osnovnega eticnega sistema najprimernejsi cas zgodnjega otrostva.
Otrok si prek izkusenj in vzpostavitve pogojevanja - nagrad in
kazni - pocasi dokoplje do spoznanja, kaj sme in kaj ne, kaj je
prav in kaj ne, in si na ta nacin oblikuje svoj odnos do sveta,
ljudi, zivali, stvari in samega sebe. Ce odrasli zamudimo to
obdobje, bo vzpostavitev eticnih vrednot vedno tezja. Pravila in
meje je potrebno postaviti, dokler so otroci majhni. Veliko
starsev ravna ravno nasprotno. Ko so otroci majhni, jim dovolijo
vse, pri petnajstih letih pa zacno razmisljati, da tako ne gre
vec naprej in bo potrebno nekaj ukreniti. Takrat pa je lahko ze
prepozno.
Drugo spoznanje pravi, da moramo otroke
navdusiti za zivljenje. Otroci so zaradi razvojnih znacilnosti
najbolj dojemljivi za dozivljajske vrednote: vrednote narave,
sporta, branja, prijateljstva. Vendar se otrok teh vrednot ne bo
oprijel s prigovarjanjem ali informiranjem, ampak le z vzori, ki
jih bo vredno posnemati. Starsi in vzgojitelji imamo odlocilno
vlogo in nalogo, da otroke navdusimo za doloceno dejavnost in
vztrajamo pri njeni uresnicitvi. To pa zahteva, da imamo za
otroke cas, da smo veliko z njimi, ker jih le tako lahko
spoznamo. Vedeti moramo, kaj se z otrokom dogaja, kaj razmislja,
da mu lahko pomagamo in svetujemo pri resevanju tezav. Ce otrok
to zacuti, se pocuti varnega in razvija svojo osebnost v smeri
osamosvajanja in iskanja lastnih moznosti. Spoznava, da je on
najbolj poklican za to, da se odloca in ravna tako, kot je prav.
Problem nastane, ko pustimo, da otrok ravna po svoje, ceprav
vemo, da nima prav. Ce ni reakcije s strani odraslih, to pomeni,
da smo do njega zavzeli stalisce "pocni, kar hoces",
torej - da nam zanj ni vec mar. Kadar je v ozadju nasa skrb za
otroka, lahko brz posezemo v njegova dejanja.
In to spada ze k tretjemu spoznanju, ki se
glasi, da je pogoj vsakega vzgojnega ravnanja nasa ljubezen in
sprejetje otroka. Takrat tudi ni vprasljiv nacin nagrajevanja in
kaznovanja otroka. Povsem normalno je, da k vzgoji tako kot
pohvala spadata tudi graja in kazen. Kako naj otroku sicer
dopovemo, da ne ravna prav? Njegovo dozivljanje sveta temelji na
custvenem dojemanju. Odziva se na trenutne potrebe, njegovo
razmisljanje, presojanje in uvidevanje najboljsih resitev pa sele
nastaja. Poleg tega se zaradi velikih moznosti informacij in
znanj velikokrat zdi, da so otroci ze "odrasli". Res
je, da veliko vedo, toda slabo razumejo zakonitosi zivljenja in
so v prakticnem zivljenju nebogljeni. Zato je najbolj naraven in
pravilen nacin, da otroku takoj pokazemo, kje je prava smer
resitve. To otroci od nas tudi pricakujejo. Ce jih ne naucimo
obvladovanja custev, socialnih odnosov, odgovornosti do dela,
ucenja, ostanejo custveni in socialni invalidi. Starsi pa se
danes bojijo postavljati zahteve, pravila, ker je moderno biti z
otrokom enakovreden, se z njim pogajati in ga upostevati kot
partnerja. Tako se dogaja, da otroci postavljajo pogoje, in
veliko starsev ne dojame, da so vloge zamenjane. Vendar ostaja
veliko nalog, ki jih lahko opravimo le odrasli. Otroci so aktivni
posnemovalci, ki si pocasi utirajo pot in pogled na zivljenje. Ce
jih zelimo usposobiti za odgovorno zivljenje, se morajo ob nas
cutiti varne in ljubljene in sposobne resevati svoje zivljenske
naloge.
Zdenka Zalokar Divjak
(Knjige: Vzgoja je...ni
znanost, Vzgoja za smisel zivljenja, Vzgajati z ljubeznijo)
![]()
Iz
dobre sole prirastejo boljsi casi,
iz slabe pa slabsi;
kajti casi so taki, kakrsni so ljudje.
Anton Martin Slomsek