Marko Uršič, Simbolne
forme v renesančni kulturi, 8. predavanje:
Disput med Erazmom in Luthrom o
svobodni volji
1. Erazem
in Luther
·
Desiderij Erazem Rotterdamski: “Diatriba (razlaga) o
svobodni volji” (De libero arbitrio, 1524)
·
Martin
Luther: “O usužnjeni volji” (De servo arbitrio,
1525)
V znameniti polemiki
med Erazmom in Luthrom ni šlo samo za vprašanje človekove svobodne volje,
ampak za spopad dveh celovitih in nezdružljivih svetovnih nazorov,
renesančnega humanizma in protestantskega idejnega »fundamentalizma«,
temelječega v prenovljenem evangeljskem krščanstvu – šlo je za
soočenje dveh vélikih duhov, ki sta vsak na svoj način opredelila
našo civilizacijo vse do dandanes.
2. Erazmov “protestantizem”
Kot pravijo: »Erazem je znesel jajce, iz katerega se je zvalil Luther.«
Osnovne prvine
protestantizma pri Erazmu so:
·
ostra
kritika Cerkve: Hvalnica Norosti (1509), Julij izgnan iz raja
(1513), Pogovori (1522) idr.
·
zavračanje
sholastike, srednjeveškega aristotelizma
·
prepričanje,
da je izvirni krščanski nauk preprost, vsakomur jasen; Johan Huizinga je v svoji knjigi Erazem (1924) zapisal, da
je bilo glavno Erazmovo načelo: »Vera mora postati preprosta«, kajti
»resnica je preprosta« (str. 183-4)
·
obredi so
drugotnega pomena, prvotna in bistvena je vera
·
verski
nauki in spisi naj bodo dostopni vsem (»tudi
ženskam«)
·
kristjan
mora sam brati Sveto pismo, katerega prevod v lat. in »ljudske jezike«
naj bo čim bolj zvest hebrejskemu oz. grškemu izvirniku (v »Vulgati«, tj. latinskem prevodu sv. Hieronima iz
Glavni problem,
paradoks Erazmovega “protestantizma” pa je bil v tem, da on sam, vrhunsko
izobražen humanist, kljub vsej svoji deklarirani preprostosti ni nikoli zmogel
napisati tako preprostega in ljudstvu jasnega spisa, kakršen je na primer Luthrov
Očenaš: razlaga za neuke laike (1519) – v prev.: M. Luther, Izbrani
spisi, 2001 (str. 206-75).
3. Luthrov protestantizem
Martin Luther je 31.
oktobra 1517 pribil na vrata mestne cerkve v Wittembergu,
kjer je bil od leta 1512 profesor teologije, svoje znamenite teze, skupaj 95
tez – in to dejanje je zaznamovalo začetek reformacije.
Neposreden povod za
to je bilo pridiganje o odpustkih dominikanca Johanna Tetzla.
Luther je odrekel papežu oblast, da z odpustki spušča duše iz vic.
Takrat je Cerkvi
vladal papež Leon X., 1513-1521, s posvetnim imenom Giovanni
de Medici. Luthra je ekskomuniciral z bulo Exurge Domine (1520), ki pa jo je Luther
sežgal.
Bistvo protestantizma
lahko izrazimo s tremi gesli: sola scriptura (zgolj Sveto pismo), sola
fide (zgolj z vero), solus
Christus (zgolj Kristus).
Že v 1. tezi pa se
Luther zavzema predvsem za religijo (in teologijo) greha in pokore:
·
»Naš Gospod in Učenik
Jezus Kristus je rekel (Mt 4,17)
“Spokorite se” itn.; s tem je hotel, naj bo vse življenje vernikov pokora.«
In tudi zadnji dve
tezi,
4. Luther v nasprotju z Erazmom zanika človekovo
svobodno voljo
·
Luther se
pri zavračanju človeške svobodne volje sklicuje na Sveto pismo:
»Jaz sem trta, vi mladike. Kdor ostane v meni in jaz v njem, ta rodi obilo
sadu, kajti brez mene ne morete storiti ničesar« (Jn
15,5); »Ne boste namreč govorili vi, temveč Duh vašega Očeta bo
govoril v vas« (Mt 10,20); »Nismo sami od sebe
zmožni, da bi – kakor sami od sebe – o čem sodili. Ne, naša zmožnost je od
Boga …« (2 Kor 3,5) itd.
Iz teh citatov in
konteksta je očitno, da gre Luthru predvsem za zanikanje človekove
svobodne volje v odnosu do Božje volje – ne pa (ali le posredno) za zanikanje
človekove zmožnosti odločanja in izbiranja med različnimi
možnostmi v vsakdanjem življenju, kakor dandanes pretežno razumemo “tezo
determinizma”.
Preprosto
rečeno: Ali lahko človek sploh kaj stori sam, brez Boga, brez Božje
volje in milosti? Predvsem pa: Kaj lahko človek sam stori za svojo
odrešitev?
V odgovoru na to
vprašanje se Luther in Erazem bistveno razhajata.
Luther se približa
nauku o “predestinaciji” (ki ga je razvil predvsem
Jean Calvin), Erazem pa ta nauk odločno
zavrača.
5. Dürerjeve sanje o
vesoljnem potopu (1525)
·
»Leta
1525, v noči med sredo in četrtkom po binkoštni nedelji, sem v sanjah
videl ta prizor: kako vodovje v velikanskih gmotah pada z neba. Prva gmota je
kake štiri milje daleč od mene zadela zemljo s strašno močjo,
strahovitim hrumom in šumom, preplavljajoč vso deželo. Tako hudo sem bil
prestrašen, da sem se prebudil, še preden so padle naslednje gmote. In vodovje,
ki je padalo, je bilo resnično zelo obilno. Nekatere gmote so padale dlje
od mene, druge bližje, a vse so prihajale iz tolikšne višine, da se je zdelo,
da padajo enako počasi. Toda ko se je prva gmota vode, ki je udarila zemljo,
že približevala, se je razlivala s tolikšno hitrostjo, silovitostjo in
hrumenjem, da me je ob prebujenju navdala takšna groza, da sem se tresel po
vsem telesu in dolgo časa nisem mogel priti k sebi. In ko sem zjutraj
vstal, sem tu zgoraj narisal to, kar sem videl. Naj Bog vse stvari obrne na
najbolje. Albrecht Dürer.«
6. Erazem: O svobodni volji (1524)
Erazem je
zavračal predestinacijo predvsem iz dveh
razlogov:
·
ker je
vedel, da nauk o ničnosti človeške volje nasproti božji vodi prej ali
slej v fanatizem in vojno (s sklicevanjem na »božjo voljo«);
·
zaradi
humanistične skrbi za vlogo krščanstva kot tisočletne idejne
osnove tostranske so-delujoče družbene skupnosti (saj kdo si bo še
prizadeval za karkoli dobrega, če je vse odvisno le od božje Milosti?).
Erazem tudi poudarja,
da se ne bo spuščal v jalove sholastične dispute
o združljivosti božje previdnosti in človeške svobode (§ 6), kajti »zdaj
gledamo z zrcalom, v uganki«, ne še »iz obličja v obličje« (1 Kor
13, 12) – in zato je njegov pristop k vprašanju svobodne volje povsem
»praktičen«: ali lahko človek sam kaj stori za svoje odrešenje?
7. Božja milost in človekova volja, prispodoba o
svetlobi in očesu
Erazem se zavzema za
»zmerno stališče« med reformatorji in katoliki, za »srednjo pot«: teološki
nauki naj poudarjajo »sodelovanje« božje milosti in človekove svobodne
volje (§§ 41, 51 idr.). Treba se je izogibati »pretiravanjem«:
·
»Toda paziti moramo, da ne
zanikamo svobodne volje, če hvalimo vero. Kajti
če se to zgodi, potem ne moremo več reči, kako naj bi se rešil
problem [združitve] božanske pravičnosti in milosti.« (§ 56)
·
Luterancem
očita, da preveč poudarjajo vero pred ljubeznijo:
·
»Gotovo
je vera hranjena z ljubeznijo, kakor je plamen svetilke hranjen z oljem. Kajti
večjo vero imamo vanj, ki ga iz srca ljubimo.« (§ 55)
·
Lepa je
tudi Erazmova platonska prispodoba o božji milosti kot svetlobi in
človeški volji kot očesu:
·
»Tudi
povsem zdravo človeško oko ne vidi v temi, a če je slepo, nič ne
vidi niti v svetlobi.« (§ 57)
8. Erazem: Luther “pretirava” z izvirnim grehom
V diatribi
O svobodni volji je na več mestih nespregledljiv
Erazmov poudarek, da Luther »pretirava« s poudarjanjem izvirnega greha ter
nasploh greha in krivde, na primer:
·
»Oni
[luteranci] neizmerno pretiravajo s poudarjanjem izvirnega greha, ki naj bi
domnevno spridil celo najodličnejše zmožnosti človeške narave,
človeka naredil nezmožnega za česarkoli, razen za odvračanje od
Boga [… ta] nepremagljivi greh …« (§ 60)
·
»… mar ne zmanjšuje božje
milosti to, da človek, odrešen z vero, ne more nič drugega kot
grešiti? […] mar to ne naredi Boga za krutejšega tirana od sicilskega
Dionizija?« (Ibid.)
·
»Zdi se, da Luther uživa v
teh pretiravanjih.« (Ibid.)
·
»Ves svet je zdaj
pretresen z bliski in gromi, ki so se porodili iz trkov takšnih pretiravanj.« (§ 61)
·
»Jaz pa imam najrajši
zmernost.«
(Ibid.)
9. Luther: O usužnjeni
volji (1525)
Luther se strinja z
Erazmom vsaj v tem, da je problem (ne)svobodne volje ključen teološki
problem, od katerega je odvisno bistvo vere.
Luther razume
človekovo nesvobodo kot »usužnjenost Bogu«:
V imenu tega svojega
»sužnjevanja« grmi proti tistim, ki imajo zgolj
nekakšna mnenja, proti »skeptikom in akademikom«, kajti pravi kristjan mora
»izrekati svoje prepričanje (assertio) o
tistih stvareh, ki so nam bile sporočene z Božjim posredovanjem v svetih
spisih« (De servo arbitrio,
slov. prev. Nade Grošelj v: Luther, Izbrani spisi, str. 378).
Erazmu očita
oportunizem: »Skratka, te tvoje besede zvenijo, kot da ti ni nič mar, kaj
kdo verjame kjersižebodi, samo da je na svetu mir« (ibid., str. 381).
Bistvena razlika med
njima je v tem, da se vprašanja (ne)svobodne volje Erazem loteva glede na
človeka, Luther glede na Boga:
·
»… vse,
kar se godi, se – čeprav se nam utegne zdeti, kot da se godi spremenljivo
in po golem naključju – v resnici godi po nujnosti in nespremenljivo,
če pogledaš Božjo voljo.« (Ibid., str.
394-95)
10. Meja krščanskega humanizma
Očitno pa je, da
se v Luthrovi popolni vdanosti, »usužnjenosti« Bogu
pokaže tudi meja krščanskega humanizma, za katerega se je Erazem kot
dedič florentinskih humanistov tako zavzemal.
Luther je Erazmu, med
drugim, po krivici očital, češ da prišteva »vprašanja o svobodni
volji med zadeve, ki so nekoristne in nepotrebne« (tu je Luther preprosto
spregledal, da Erazem govori le o sholastični obravnavi takšnih
vprašanj) – toda, hujši očitki temu sledijo, namreč da za Erazma:
·
»…
krščanska pobožnost lahko obstaja brez Kristusa, če le Boga, ki je po
naravi nadvse milosten, častimo z vsemi silami. Kaj naj rečem,
Erazem? Iz tebe povsod diha Lukijan in tvoj dih mi
zaudarja po veliki Epikurjevi pijanosti. Če sodiš, da to vprašanje [o
svobodni volji] kristjanom ni potrebno, se, prosim, umakni iz arene, mi
nimamo nič s teboj. Mi sodimo, da je potrebno …« (ibid., str. 388,
podčrtal M. U.).
Skratka: »O Bogu razmišljaš
preveč po človeško.« (Ibid., str.
402)
Toda
“ne-človeško” razmišljanje o Bogu nas lahko hudo zavede …
11. Protestantski “fundamentalizem”
Premislimo naslednje
Luthrove besede Erazmu:
·
»Torej
jasno kažeš, da se ti zdita ta tvoj mir in mirnost mesa mnogo pomembnejša kot
pa vera, vest, večno odrešenje, Božja beseda, Kristusova slava in sam Bog.
Zato ti povem, in prosim te, da si to shraniš na dno srca: meni gre tu za
resno, potrebno in večno stvar, tako pomembno in veliko, da jo je treba
izrekati in braniti tudi s smrtjo, pa če bi zato svet ne le pretresali
boji in nemiri, ampak bi se moral celo zrušiti v kaos in se izničiti.
Če tega ne razumeš ali če se te ne dotakne, se brigaj za svoje stvari
in pusti, naj razumejo in občutijo tisti, ki jim je Bog to naklonil.« (Ibid., str. 406-6).
Seveda, saj je rekel
Kristus: »… nisem prišel, da prinesem mir, ampak
meč« (Mt 10,34) –
zato ni čudno, če tudi Luther pravi:
·
»… koliko
bolje je izgubiti svet kakor Boga, stvarnika sveta, ki lahko znova ustvari
svetove brez števila in je boljši kot neskončno veliko svetov!« (Ibid., str. 408).
Kajti, kot je
zapisano: »Kdor ni z menoj, je proti meni« (Mt 12,30).
Toda Luther je
očitno pozabil na tisto drugo, prijaznejšo varianto:
»Kdor ni proti nam, je za nas« Mr
Stefan Zweig,
humanist
·
»Za
humanista Erazma je Kristus božanski oznanjevalec človečnosti, ki je
žrtvoval svojo kri, da bi odpravil s sveta vsakršno prelivanje krvi in vsakršen
razdor; Luter, božji bojevnik, pa se sklicuje na besedo evangelija, da je
Kristus prišel, “ne da bi podpiral mir, temveč meč”.« (str. 146)
12. Ponižanje, odpoved sebi in zveličanje
Luthru v njegovi
kritiki Erazma pa moramo priznati naslednje: če je vse res, kar
piše v Svetem pismu, zlasti v Razodetju (Apokalipsi), je
Luther – najbrž – bližji Bogu kot Erazem.
·
»Bog je zagotovo obljubil
svojo milost ponižnim, se pravi tistim, ki so obupali nad sabo (
Toda: mar ni po evangeliju
edini pogoj zveličanja – ljubezen?
13. Odkod zlo? »Satanova volja«?
In kako naj
človek razume Sveto pismo, kako naj si ga razlaga, da ne bi zapadel
mislim, ki mu jih – morda – ravno skozi svete besede šepeta v uho sam
hudič?
Luther pravi:
·
»Tu vidiš, da se tedaj, ko
Bog deluje v zlih osebah in prek njih, sicer dela zlo, vendar Bog ne more
delati zla, čeravno dela zle stvari prek zlih oseb, in sicer zato, ker je
sam dober in potemtakem ne more delati zla. Pač pa uporablja zla orodja,
ki se ne morejo izmakniti temu, da jih Njegova moč vleče in vzgibava.« (Ibid., str.
436-37)
·
»Satanovo
voljo, ki je zla že od prej (takšne je ne ustvari sam, marveč se je
pokvarila že prej, ko jo je Bog zapustil in je satan grešil), v svojem
delovanju [Bog] zgrabi in vzgiblje, kamor hoče,
čeravno ta volja kljub temu, da jo vzgiblje Bog,
ne neha biti zla.« (Ibid., str. 439)
14. Kaj pa dandanes? Melanholija? Obup ali upanje? Dve
»logiki« …
Mar je melanholija
res zadnja naplavina zgodovine?
Je v iskanju
izgubljenega časa obup ali upanje?
Najbrž oboje – vendar
je zgodovina pravzaprav vse, kar imamo, vse, kar nam je dano.
Zgodovina, odprta v
prihodnost: torej upanje.
Doslej sta
človeške misli obvladovali – če rečemo zelo poenostavljeno – dve
nasprotujoči si »logiki razuma«:
·
»vključujoča
logika«: A ali B, kar lahko
pomeni tudi A in B … tako je razmišljal Erazem;
·
»izključujoča
logika«: ali A
ali B, kar ne more pomeniti A in B … tako je
razmišljal Luther.
Obe imata svoje
prednosti in težave (osebno pa se, kot vidite, bolj zavzemam za prvo).
Od nas vseh je
odvisno, katera bo prevladala v prihodnosti.