Marko Uršič
Drevo spoznanja v Bibliji in gnostičnih rokopisih Nag Hammadi (primerjava)

= predavanje pri Teoriji simbolnih form na FDV (2008-), besedila z zaslona pri ppt-prezentaciji; literatura: M. U., Gnostični eseji, I.: »Veliko odkritje«, predvsem str. 9-16 (Uvod) in 66-74 (Drevo življenja in drevo spoznanja), besedilo je tudi na spletni strani.

 

1. Stvarjenje človeka: Adam in Eva

Geneza ali Prva Mojzesova knjiga (1 Mz 1, 26-31); besedila iz Svetega pisma pod tč. 1-11 si poiščete sami.

 

2. Življenjski dih, vrt v Edenu in dve drevesi

Geneza (2, 7-8)

 

3. Prepovedano drevo spoznanja dobrega in hudega

Geneza (2, 15-17)

 

4. Druga varianta stvarjenje Eve: iz Adamovega rebra; nagost brez sramu

Geneza (2, 20-25)

 

5. Kača nagovori Evo …

Geneza (3, 1-5)

 

6. “Tedaj so se jima odprle oči …”

Geneza (3, 6-7)

 

7. Gospod Bog zaloti Adama in Evo pri prvem (tj. “izvirnem”) grehu

Geneza (3, 8-13)

 

8. Bog prekolne kačo

Geneza (3, 14-15)

 

9. Bog kaznuje Evo in Adama

Geneza (3, 16-19)

 

10. Človek zdaj pozna dobro in zlo, kakor “eden izmed nas” …

Geneza (3, 20-22)

 

11. Izgon iz raja, “spoznanje” Eve, Kajn in Abel …

Geneza (3, 23-24 in 4, 1-2)

 

12. Gnoza in gnosticizem:

gnósis (gr. γνώσις) = spoznanje

         gnoza je celostno spoznanje:
védenje + videnje + občutje/čutenje
in obenem odrešilno (soteriološko)
spoznanje (gr.
σωτήρ = odrešenik)

         razlikovati je treba: gnoza / gnosticizem
gnoza je lahko tudi budistična, islamska, sodobna znanstvena gnoza …
gnosticizem pa je skupek (pretežno krščanskih) naukov iz 2. do 4. st. po Kr.

         nekaj gnostikov iz zgodnjih krščanskih stoletij:
Valentin, Bazilid, Markion, Simon Čudodelnik, Menander, Satornil idr.

         gnostike so kritizirali cerkveni očetje oz. zgodnje-krščanski teologi: Irenej, Hipolit, Justin, Tertulijan, Klemen, Origen idr.
(Irenej Lyonski: Proti herezijam, ok. l. 180)

         s pravovernega krščanskega stališča so gnostiki heretiki, njihovi spisi pa naj bi bili “apokrifi” (prvotno ta izraz pomeni “skrivni spis”)

         gnosticizem je prva krščanska herezija.

 

13. Gnostični rokopisi, najdeni pri kraju Nag Hammadi v Egiptu:

         Knjižnica Nag Hammadi obsega 13 kodeksov (knjig iz papirusa) z 52 rokopisi v koptskem jeziku (v nekoliko prirejeni grški pisavi), med njimi 40 do tega odkritja še neznanih ali zgolj po navedkih znanih del.

         Rokopisi so bili, sorazmerno dobro ohranjeni, najdeni leta 1945 v dveh velikih vrčih, ki sta bila v 4. st. po Kr. zakopana v peščeno zemljo na robu puščave, domnevno zaradi preganjanja “herezij”, potem ko je krščanstvo postalo uradna religija Rimskega imperija.

         Večina koptskih besedil so prevodi starejših izvirnikov, zapisanih v grščini (nekaj tudi v sirščini), od katerih so se ohranili le posamezni fragmenti oz. citati v spisih drugih avtorjev, zlasti cerkvenih kritikov gnosticizma.

         Najstarejši grški izvirniki, npr. Tomažev evangelij, Adamova apokalipsa, Evangelij resnice so nastali v zač. 2. st. (kot kanonični Janezov evangelij), mlajši pa v 3. in 4. st., npr. O izvoru sveta, Hipostaza arhontov, Tridelni trakrat idr.

         Knjižnico Nag Hammadi moramo razlikovati od Kumranskih rokopisov, najdenih 1947 pri Mrtvem morju v Palestini.

         Rokopisi Nag Hammadi niso alternativa Bibliji, ampak dopolnilo k razumevanju kanoničnega Svetega pisma.

 

14. Spis O izvoru sveta (3. st., redakcijski naslov): drugačno razumevanje drevesa spoznanja, Nag Hammadi, kodeks II, 5. rokopis, odlomek (M. U., Gnostični eseji, str. 70-74):

                   »Ti si drevo spoznanja

                   ki rasteš v Paradižu,

                   od tebe je jedel prvi človek

                   in odprlo si njegovega duha

                   da je vzljubil svojo sopodobo

                   ter obsodil druge, tuje podobe

                   in jih z gnusom zavrgel.«

                   (NH II, 110,31 – 111,2)

 

15. Eva kot hči Modrosti, “učiteljica”, “mati življenja”

O izvoru sveta (NH II, 115,31 - 116,8):

Po dnevu počitka je Zofija [Modrost] poslala svojo hčer Zojo [gr. zóe = življenje], imenovano 'Eva Življenja‘ kot učiteljico, da bi dvignila Adama, v katerem ni bilo duše, tako da bi tisti, ki bi jih zaplodil, postali posode luči. Ko je Eva videla svojo  sopodobo na tleh, ga je pomilovala in rekla: »Adam, žívi! Dvigni se z zemlje!« Njena beseda je nemudoma postala dejanje. Kajti ko je Adam vstal, je takoj odprl oči. Ko jo je zagledal, je rekel: »Imenovala se boš 'mati življenja', ker ti si tista, ki si mi dala življenje.«

 

16. Adam in Eva, Eros in Psiha

O izvoru sveta (NH II, 111,8-23):

Prva Psiha [Duša] pa je ljubila Erosa, ki je bil z njo, in zlila je svojo kri nanj in na zemljo. Tedaj je iz krvi na zemlji vzklila roža iz trnovega grma, za veselje v luči, ki se bo prikazala v trnju. Potem so iz zemlje zrasle čudovite, dišeče rože, vsaka svoje vrste iz krvi vsake izmed devic Pronojinih hčera [gr. prónoia = misel]. Ko so se zaljubile v Erosa, so zlile svojo kri nanj in na zemljo. Potem je iz zemlje pognalo tisočero različnih trav in vsaka izmed njih je nosila v sebi seme oblasti in njih angelov.

 

17. Eva in “modra zver”

O izvoru sveta (NH II, 118,24 – 119,6):

Tedaj je prišel tisti, ki je modrejši od vseh njih [arhontov, tj. prvotnih duhov-stvarnikov], tisti, ki se imenuje 'zver'. In ko je videl Evo, podobo njihove matere, jo je vprašal: »Kaj ti je rekel bog? 'Ne jej z drevesa spoznanja'?« Odvrnila je: »Ni rekel le 'Ne jej z njega', marveč tudi 'Ne dotikaj se ga, da ne umreš'.« On pa ji je dejal: »Nikar se ne boj! Zagotovo ne umreš. Kajti on ve, da ko boš jedla z njega, se bo tvoj duh razjasnil in postala boš kakor bog, spoznala boš razlike med zlimi in dobrimi ljudmi. On ti je ukazal, da ne ješ z drevesa, ker je ljubosumen.«

 

18. “Zelo veliko sta razumela”

  nadaljevanje (NH II, 119,6-19):

In Eva je verjela svetovalčevim besedam. Ozrla se je k drevesu. In videla je, da je lepo in veličastno, in poželela si ga je. Vzela je nekaj njegovih sadežev in jedla, in dala je tudi svojemu možu in tudi on je jedel. Tedaj se je jima je odprl duh. Zakaj ko sta jedla, je luč spoznanja zasijala zanju. Ko sta postala sramežljiva, sta vedela, da sta naga, glede na spoznanje. Ko sta se streznila, sta videla, da sta naga, in zaljubila sta se drug v drugega. In ko sta uzrla svoje stvarnike, sta se z gnusom odvrnila od njih, saj so bili zverinskih oblik. Zelo veliko sta razumela.

 

19. Skoraj karikatura: zli stvarniki-arhonti izženejo Adama in Evo iz raja

O izvoru sveta, nadalj. (NH II, 119,6-19):

Ko so arhonti spoznali, da sta prekršila njihovo prepoved, so prihrumeli s potresom in z vsemi grožnjami v raj k Adamu in Evi, da bi videli, kaj je povzročila pomoč [“zveri”]. Tedaj sta bila Adam in Eva zelo zbegana. Skrila sta se pod drevje, ki raste v raju. In ker arhonti niso vedeli, kje sta, so klicali: »Adam, kje si?« Rekel je: »Tukaj sem. Toda zaradi strahu pred vami sem se skril, potem ko sem se začel sramovati.« Oni pa so mu rekli v svoji nevednosti: »Kdo ti je povedal za sram, s katerim si se odel, če nisi jedel z drevesa?« Odvrnil je: »Ženska, ki ste mi jo dali, mi je ponudila, in jedel sem.« In rekli so ženski: »Kaj si to storila?« Odgovorila je in rekla: »Svetovalec je bil tisti, ki me je vzpodbudil, in jedla sem.« Potem so šli arhonti k svetovalcu … (Gl. nadalj. v: M. U. Gnostični eseji, str. 73-74.)

 

20. “Pesimistična gnoza”: t. i. “gnostični mit” v Janezovem apokrifu:

         Janezov apokrif, ki je v knjižnici Nag Hammadi ohranjen v treh skoraj identičnih variantah (NH II/1, III/1, IV/1), kar najbrž priča tudi o njegovem pomenu za krščanske gnostike – nastal je v 2. st. in znan je bil že pred odkritjem NH rokopisov (Berlinski kodeks 8502/2) – je zaradi svoje “pesimistične” vsebine glavna tarča krščanskih kritikov gnosticizma vse od Ireneja (2. st.) dalje. V njem naj bi bil najbolj očiten t. i. “gnostični mit”.

         Bistvo tega “pesimizma” je v prepričanju, da so svet ustvarili zli demoni, imenovani “arhonti” (tj. “prvotni duhovi”, dob. “starci”), in sicer po neki usodni “zmoti”, v katero je bila zapeljana “Mati” Modrost (Zofija). Vloga in naloga odrešenika Kristusa pa naj bi bila v tem, da iz teme znova zbere “drobce luči”, ki se skrivajo v dušah “vedočih” (gnostikov), in jih popelje iz sveta teme v prvotno in obenem poslednjo svetlobo, k bogu Očetu.

         V “pesimistični gnozi” sta torej z ločnico zla in dobrega ločena stvarjenje (stara zaveza) in odrešenje (nova zaveza), tj., Kristus, nebeški Oče, naj ne bi bil Stvarnik tega sveta, ki je delo arhontov, “padlih angelov”.

 

21. Odvračanje od drevesa življenja

         “Gnostični mit” v Janezovem apokrifu je zelo zapleten, v našem kontekstu bomo navedli samo kratek odlomek, v katerem dobri duh, odrešenik, ki se v preroškem videnju prikaže Janezu (ime avtorja je gotovo psevdonim), odvrača človeka od drevesa življenja:

»In jaz vas bom [ljudi] poučil o skrivnosti tega njihovega [arhontov] življenja, o zaroti, ki so jo skovali, primerno njihovemu duhu. Korenina tega drevesa [življenja] je grenka in njegove veje so smrt, njegova senca je mržnja in v listih je prevara, njegovo cvetje je mazilo zla, sadeži smrt, seme pa želja, ki poganja v temi. Bivališče tistih, ki ga skusijo, je Hades in tema je kraj njihovega počitka.«

         Možna je primerjava z budizmom: »Povsod tečejo tokovi, povsod brstijo ovijalke –  ko vidiš nove popke in poganjke, z modrostjo jim posekaj korenine« (Dhammapada, 24, 7).

 

22. “Optimistična gnoza”: božje kraljestvo na zemlji v Tomaževem evangeliju

Tomažev evangelij (NH II, 51,13-18):

Učenci so Mu rekli: »Kdaj bo prišlo Kraljestvo?«

Jezus je rekel: »Ne bo prišlo tako, da čakate nanj. Ne bodo rekli 'Tu je' ali 'Tam je'. Kajti Kraljestvo Očeta je razprostrto po zemlji, toda ljudje ga ne vidijo.«

Za primerjavo: Lukov evangelij (Biblija, Lk 17, 20-21):

Ko so ga farizeji vprašali, kdaj pride Božje kraljestvo, jim je odgovoril:

»Božje kraljestvo ne pride takó, da bi vzbujalo pozornost. Tudi ne bodo govorili: >Glejte, tukaj je< ali >Tam je,< kajti glejte, Božje kraljestvo je med vami.«

23. Piet Mondrian, Horizontalno drevo, 1911