Življenje
ob Muri
Nataša Konestabo
Zaradi svoje neukrotljivosti je Mura
postala idealna naravna ločnica za tisočletno zgodovinsko in politično razmejitev.
Fizična osamitev prebivalcev z obeh bregov se najbolj izraža v samostojnem jezikovnem
izročilu. Čeprav naj bi Mura v preteklosti bolj ločevala kot druge reke, je s svojim
naravnim režimom zaznamovala človekovo gospodarsko delovanje v prostoru, iz katerega
izhaja prav skrb za zadovoljevanje vsakdanjih primarnih potreb. Človekovo sožitje z njo
je zraslo iz strahospoštovanja. Ko je spodkopavala breg, se cepila na rokave ali
prelagala korito, se je büjraš spopadel z njo za obrežno njivo, travnik, log ali
zaselek. Ko so prosili dežja za rodovitna tla in pridelek, so ji žrtvovali najlepše
nedolžne obmurske deklice. V znak sprave jim je omogočila, da izkoristijo njen pretok za
pogon plavajočih mlinov, da torej za preživetje izrabijo svojevrsten izum človeštva iz
4. stol. pr. n. š.

Razstavljeni hrastov kump je
s svojimi 11 metri med največjimi in v muzejskih zbirkah ga ni takega. Razkriva uporabo
še srednjeveške tesarske tehnologije. Odkar so ga leta 1947 dvignili z Murinega dna,
raziskovalno vznemirja poznavalce nekdanje tesarske tehnologije. Ti se še niso zedinili,
ali je svojčas na kopanem hrastovem deblu plaval murski mlin ali je povezoval prebivalce,
ki jim je brod do leta 1922 pomenil edino pot na drugi breg. Muro v vseh letnih časih nam
približa fotografski pogled Jožeta Pojbiča, življenje ob njej pred poenotenjem
človekove materialne, socialne in duhovne kulture nam ohranja fotografija Jožeta
Kološe. Čeprav so se ljudje svojčas odkrito spopadali za preusmeritev njenega toka in
spodkopavanje nasprotnega brega, ostaja Mura edina reka v slovenskem prostoru, za katere
poplavne loge, ostanke močvirnih travnikov, mrtvice, prodišča, ohranitev poplavne flore
in favne pred zajezitvenimi in hidroenergetskimi posegi se bojuje širša slovenska
strokovna javnost. |