"Kraljestvo
moje je grozota, hu, jaz sem zadnji Lintvern slovenskega
rodu." Tako se pohvali žirovski zmaj, ki zaklet in ujet
globoko pod Žirkom čaka na trenutek, ko bo mogel spet
na plan, strahovat vrle Žirovce. Ime Lintvern je dobil
od nemškega samostalnika der Lindwurm, ki v nemščini pomeni
to, kar v slovenščini zmaj, izmišljena pošast. Lintvernov,
takih in drugačnih, je vedno kar mrgolelo, širom po Nemškem
in Slovenskem. Posebnost žirovskega je, kot rečeno, v
tem, da je eden zadnjih, ki še živijo, čeprav le v domišljiji,
in v tem, da je slovenskega rodu. Prava rodoljubna pošast!
Kot tak nastopa v mladinski spevoigri Sprelepa gorska
nageljroža, ki jo je 10. oktobra 1952 spisala Darina
Konc, tedaj profesorica na nižji gimnaziji v Žireh.
"Pred tisoč in več leti je zaživel pod našo goro neznanski
zmaj, ki mu pravimo Lintvern. Vsak večer in vsako jutro
ga slišimo, kako pije vodo iz podzemeljskega jezera
in čaka, kdaj bo mogel skozi strešno luknjo, ki jo bo
naredil potres, da zalije našo dolino in požre zadnjo
najlepšo deklico, da se bo tako maščeval nad tistimi,
ki so ga po pravici priklenili v črni podzemeljski svet."
V podzemeljski svet ga je spravila njegova hudobija.
Nekoč je bil človek, a bil je slab do drugih ljudi.
Imel je zmajevo srce, zmajeve roke, njegove oči so bile
zelene kot kačje in njegov jezik strupen kot meč. Mož,
ki je postal Lintvern, je bil bogat, neznansko bogat
in je imel nekje na Žirku svoj grad. Kako je tedaj postal
zmaj? Saj ni postal, odgovarja pravljica; to je že bil
in v neki črni, viharni in potresni noči, se je od teže
lastne hudobije vdrl in pogreznil v brezno pod Žirkom.
Kjer že dolgo in neprestano preži na svoj trenutek.
Tako pravljica. Ko so stari Žirovci hodili po Žirku
in na nekaterih krajih prisluškovali hrumenju iz globin
ter opazovali, kako ob vsakem večjem deževju bruha voda
izpod njega, so te vznemirljive pojave pripisovali Lintvernu.
Novodobni učenjak bi njihove predstave odčaral in jih
razložil znanstveno: poslušajte, tu spodaj ni nobene
skrivnosti, gre za čisto običajne kraške pojave. Psihoanalitik
pa bi nemara ugotovil, da smo Žirovci v pojavo Lintverna
in v upanje, da bo nekoč premagan, prenesli ("projicirali")
svoj strah pred vodno ujmo, ki je v minulih stoletjih
tako pogosto in usodno pustošila po naši dolini....
Ne, take demistifikacije našega mita pa že ne bomo
dopustili! Lintvern ostaja na preži. Sprelepa gorska
nageljroža, dekle, ki je ukleto ob njem, takisto čaka
na svoj trenutek. Enkrat bo v bregovih Žirka zrasel
prečudovito lep nagelj in ta nagelj bo začarana deklica.
"Pošten in pogumen pastir" ga bo smel utrgati in tako
prinesti srečo svoji dolini. Odčarana deklica bo imela
pri sebi ključ od Lintvernovih podzemnih zakladov. Vendar
gorje nam, če se ga ne bo dotaknil pravi. Lintvern bo
podivjal in s podzemskim jezerom zalil vso dolino.
S temi starodavnimi rečmi se torej ni za igrati? Pač.
Umetnik Tomaž Kržišnik, ki je bil nekoč sam pastir pod
Žirkom in je pogosto prisluškoval podzemskemu in tuzemskemu
bučanju, je iz Lintverna naredil prav prijazno igračo,
ki bi lahko postala maskota našega kraja ali vsaj njegovega
starožirovskega "kantona". Umetniki imajo pravico, da
si Lintverna predstavljajo po svoje. Tako si tudi podpisani,
rojen na dan sv. Jurija in poimenovan po sv. Mihaelu
- oba sta splošno priznana krotilca zmajev - jemljem
pravico besedovati o teh igrivih in nikoli dorečenih
rečeh. Bog daj, da bi take tudi ostale!
|