RAZISKOVALNA NALOGA
OŠ Cirkulane – Zavrč
SOCIOLOGIJA
|
Mentorja: Janez
Zupanič Izidor
Gnilšek |
Avtorja: Gregor
Finžgar Žan
Jurgec |
Cirkulane, 2009
V
nalogi, ki je pred vami, sva se učenca devetega razreda OŠ Cirkulane-Zavrč,
Gregor Finžgar in Žan Jurgec, lotila raziskovanja javnega mnenja občanov,
vezanega na delovanje Občine Cirkulane.
Da
je naloga izdelana v takšnem obsegu, gre zahvala predvsem najinima mentorjema, Janezu
Zupaniču in Izidorju Gnilšku, ki sta naju usmerjala in bdela nad najinim
raziskovalnim delom.
Hvala
vodstvu šole za podporo pri najinem delu, učiteljici slovenskega jezika, Dragici
Petrovič, za slavistično lektoriranje, učiteljici nemškega jezika, Vesni Koren,
za prevajanje povzetka. Hvala tudi vsem ostalim, ki ste nama tako ali drugače
pomagali pri pripravi raziskovalne naloge, pa vas na tem mestu ne navajava
posebej.
Gregor
in Žan
V
najini prvi raziskovalni nalogi sva raziskovala javno mnenje občanov Občine
Cirkulane. Zanimalo naju je zadovoljstvo ljudi s svojo občino v primerjavi s
prejšnjo lokalno organiziranostjo, ko je območje sedanje občine bilo sestavni
del občine Gorišnica.
Seveda
sva se najprej lotila razvoja lokalne samouprave skozi zgodovino, pri čemer sva
uporabila knjižne tudi zanesljive internetne vire. Tako je prvi del naloge
nekakšen sprehod skozi zgodovino do nastanka sedanje samostojne občine, ki
vključuje tudi podrobnejši opis dela Iniciativnega odbora za ustanovitev
samostojne občine Cirkulane.
Sledi
raziskovalni del najine naloge, v katerem najprej predstaviva hipoteze in
metodo raziskovanja. V raziskovalnem delu sva uporabila metodo anketiranja in
metodo vodenih intervjujev.
Obsežen
vprašalnik sva pripravila tako, da sva vsako predpostavko preverjala vsaj z
dvema vprašanjema. V intervjujih pa s po enim vprašanjem.
Izsledki,
ki sva jih dobila v raziskavi, so zanimivi. Podatki, pridobljeni z raziskavo, kažejo,
da je ustanovitev občine Cirkulane po mnenju občanov korak v pravo smer, kar se
kaže v izboljšani prepoznavnosti kraja. Mnenje krajanov je, da je izboljšana
prometna infrastruktura, društveno življenje je ohranilo svoj nivo in dobilo še
nov zagon, prireditve, ki jih društva pripravljajo, pa prispevajo k družabnosti
in povezanosti občanov. Glas »navadnega« občana se sliši tudi na mestih
odločanja o skupni prihodnosti, vlaga se
več v sistem predšolske in osnovnošolske vzgoje in izobraževanja. Načrti za izboljšanje
pogojev za podjetništvo, obrt in s tem tudi zaposlovanja so pripravljeni.
Rezultati
raziskave kažejo, da je večina občanov zadovoljna, da so se odločili za
ustanovitev lastne občine.
Wir wollten in unserer
Forschungsarbeit die öffentliche Meinung der Gemeindebürger der Gemeinde
Cirkulane erforschen. Wir haben einen Vergleich gemacht, wie die Leute jetzt
zufrieden sind und wie sie zufrieden waren, als noch dieses Gebiet zur Gemeinde
Gorišnica gehörte.
Zuerst haben wir die
örtliche Selbstverwaltung in der Vergangenheit erforscht, wobei wir so wie
Bücherquellen als auch zuverlässige Internetquellen gebraucht haben. Der erste
Teil dieser Arbeit war demnach eine Art Spaziergang durch Geschichte bis zur
Entstehung der jetzigen selbstständigen Gemeinde. Es wird auch die Arbeit der
Iniziativgruppe für die Gründung der selbstständigen Gemeinde genau
beschrieben.
Es folgt der
Forschungsteil unserer Arbeit, in dem wir zuerst die Hypothesen und
Forschungsmethoden beschreiben. Wir verwendeten die Methoden der Umfrage und
des geleiteten Interviews.
Den Fragebogen haben wir
so vorbereitet, dass jede Vorraussetzung mit mindestens zwei Fragen überprüft
wurde. Bei den Interviews verwendeten wir jeweils nur eine Frage.
Die Forschungsergebnisse
sind interessant. Die Leute meinen, dass die Gründung der Gemeinde Cirkulane
eine richtige Entscheidung war. Dass
zeigt sich in der besseren Erkennung des Ortes. Die Leute meinen, dass die
Straßen- und Verkehrsinfrastruktur verbessert wurden, die Arbeit der Vereine
hat ihr Niveau behalten und ist sogar in Schwung gekommen - ihre
Veranstaltungen tragen zum Zusammensein bei und verbinden die Leute. Dort wo
über wichtige Dinge entschieden wird, hört man auch auf den ‚gewöhnlichen’
Menschen. Es wird mehr ins Schul-und Erziehungssystem investiert. Vorbereitet
ist schon die Planung, wie die Bedingungen für Unternehmer, Handwerker und
Beschäftigung verbessert werden könnten.
Die Ergebnisse unserer
Arbeit zeigen darauf, dass die meisten Menschen mit der Entscheidung für die
selbstständige Gemeinde zufrieden sind.
Razvoj
lokalne samouprave na območju Cirkulan skozi čas
Krajevne
občine med 1850 in 1918
Predstavitev
občine Cirkulane na svetovnem medmrežju
Delo
Iniciativnega odbora za ustanovitev Občine Cirkulane
REZULTATI
ANKETNEGA VPRAŠALNIKA
Uporabila
sva prispevek Franca Tetičkoviča z naslovom Lokalna samouprava od leta 1848 do
danes. Prispevek je sestavni del zbornika: Cirkulane, Svet Belanov, objavljen
na straneh od 23 do 32.
V
prispevku je prikazan pregled organizacije in delovanja občin ali sosesk kot
organov odločanja o skupnih zadevah, interesih in potrebah na območju Cirkulan
od leta 1848 do današnjih dni. Navedeni so odborniki, predstojniki občin,
župani in predsedniki skupne občine Sv. Barbara v Halozah in občine Cirkulane,
odborniki teh dveh občin in svetniki v občini Gorišnica s cirkulanskega
območja. Za posamezna obdobja obstoja in delovanja občin so prikazana tudi
dela, ki so jih opravili posamezni organi, če so bili seveda na razpolago
arhivski viri. Seveda obravnava samo do leta 2005, ko smo bili še sestavni del
občina Gorišnice.
Avtor
prispevek začne z opisom časa po marčni revoluciji, torej po letu 1848, ko so
se razmere v tedanjem avstrijskem cesarstvu demokratizirale in je dobilo več
pravic tudi prebivalstvo. Govori nama o državnih reformah, ki so sledile po teh
dogodkih in so zajele upravo političnih in teritorialnih enot. »Že 17. marca 1849 so potrdili provizorični
zakon o občinah.« Navodila iz cesarske
pisarne so bile določiti enote pristojnosti, način izvolitve in imenovanje
članov teh organov.
Avtor
piše, da je bilo na našem območju po letu 1850 pet sosesk: Gradišča kot enovito
naselje; Gruškovec z naselji Gruškovec, Medribnik in Meje; Slatina z naseljema
Slatina in Pristava; Sv Barbara v Halozah z naselji Cirkulane, Dolane in
Brezovec ter Sv. Elizabeta v Halozah z naseljema Pohorje in Paradiž. Veliki Vrh
naj bi spadal pod občino Gorenjski Vrh na završki, Mali Okič pa pod Veliki Okič
na leskovški strani.

Razglednica iz Cirkulan, poslana 1900. Vir: Knjiga Ptuj in okolica na
razglednicah 1891 – 1945.
V
teh občinah naj bi izvolili še svet. »Predstojnike
občin so izbirali med krajani, ki so izstopali po premoženju, gospodarnosti, razgledanosti
in zaupanju.« Izveva, da so »Pristojnosti
občin pokrivale vsa vprašanja, ki so zadevala pogoje življenja in dela na
njihovem območju. Občine so skrbele
predvsem za urejanje komunalnih objektov, cest, poti, brvi, mostov.« Avtor
predvideva, da so se morale ukvarjati tudi s posredovanjem v morebitnih sporih.
Izveva, da so skrbele tudi za
vzdrževanje in ogrevanje šole, tudi za učiteljska stanovanja. »Občine so bile dolžne tudi skrbeti za
reveže, ki niso imeli lastnega
premoženja in svojcev. V času AO so
moški v posameznih zgodovinskih obdobjih služili vojsko različno: vso svojo
aktivno življenjsko dobo, kasneje dvanajst let in na koncu sedem let.« Ko
naj ne bi bili več sposobni za vojaško
službo, so jih razmeščali po krajih, kjer so imele njihove enote svoj sedež
tudi drugod ali pa so jih bile dolžne prevzeti domače občine. »Po ustnih
izjavah naj bi imela Sv. Barbara v Halozah v Dolanah posebno stanovanjsko hišo
z nekaj zemlje, kjer so nastanili odslužene vojščake,« ugotavlja avtor. »Za urejanje in popravila cest, poti, brvi,
mostov so morale občine organizirati krajane. Število delovnih dni je bilo določeno.« Izveva še, da naj bi
posestniki z vprežno živino morali opraviti določeno število voženj. »obliko dela so imenovali kuluk, na našem
območju pa se je obdržal do sredine 20. stoletja.«
Občine
so morale izvrševati naloge, ki so jim jih nalagali višji organi državne uprave
in oblasti, še dodaja avtor. Izveva še, da so izdajali »domovnice,« ki
so jih prebivalci potrebovali za izkazovanje državljanstva pri uveljavljanju
osebnih in državljanskih pravic. »Za
promet z živino so bili predpisani živinski potni listi, ki so jih izdajale občine.« Kako so občine poslovale
med prvo svetovno vojno, avtorju ni znano. Ugotavlja, da so morale poleg drugih
nalog izvrševati še vrsto administrativnih v zvezi z evidenco in vpoklici
vojnih obveznikov. »Konkretnih arhivskih
listin o tem ni na razpolago.«
Občine
so po nastanku Kraljevine SHS ostale enake in delovale po navodilih novih
oblasti, imenovali so jih krajine in namesto občine Sv. Elizabeta v Halozah so
zapisali ime občine Paradiž. »Nadzor nad
delovanjem teh je prevzela nova državna uprava.« Izveva, da je bil leta
1922 sprejet posebni zakon o volitvah v občinska zastopstva v Sloveniji.
Tedanja
Jugoslavija je uredila organizacijo občin z zakonom o občinah, ki je bil
sprejet 14. marca
Po
okupaciji so Nemci kmalu vzpostavili okupacijsko oblast tudi pri Sv. Barbari v
Halozah, »saj je že 16. aprila 1941 prišel Josef Frank, ki je prevzel OŠ ter
bil postavljen za krajevnega vodjo politične organizacije Štajerske domovinske
zveze. Občinski svet so odpravili, za župana potrdili dotedanjega«, še
izveva. Avtor omenja, da se je občina imenovala Ankenstein (po gradu Borl) do
konca druge svetovne vojne. Občina se nekoliko skrči, nekaj domačij naselja
Meje naj bi odstopili Hrvaški.
Že v času
narodno-osvobodilnega boja, leta 1944, so bili na območjih nekdanjih 5 občin
oz. sosesk ustanovljeni krajevni narodno-osvobodilni odbori. Izvoljeni delegati
so zelo resno vzeli svoje zadolžitve, kar se da razbrati iz gradiva prve seje
okrajnega narodnoosvobodilnega odbora Ptuj, ki je bila 30. avgusta 1945, ugotavlja
avtor. Na tej seji je nastopil s svojo razpravo Dušan Korenjak, ki je
spregovoril v imenu Haložanov, »ki so
najrevnejši del našega naroda in potrebuje pomoč. Splošne pobude ne pomagajo,
ampak potrebujejo dejansko pomoč v obliki javnih del pri obnovi in za ceste,
katere je okupator zanemaril, da se Haložanom ponudi prilika zaslužka, kar bo
veliko pomenilo, da bo za zimo oskrbel svojo družino s kurjavo in hrano.« Izveva
še, da je bil Anton Gol na isti seji izvoljen v izvršilni odbor okrajnega
narodnoosvobodilnega odbora Ptuj. »Član
tega odbora je bil tudi Franc Fijačko iz Dolan. Leta 1946 je bil sprejet zakon o upravni razdelitvi LR Slovenije in
krajevne narodno-osvobodilne odbore so preimenovali v krajevne ljudske odbore.«
Avtor pravi, da so bile volitve vanje v vseh petih krajevnih ljudskih
odborih. »Krajevni ljudski odbori so
samostojno sprejemali odločitve o delu in življenje krajanov na njihovem
območju.« Te pristojnosti so bile zapisane, na delo v krajevnih odborih pa
sta močno vplivali država in politika.
V taki sestavi
so delovali krajevni ljudski odbori do sprejetja novega zakona leta 1952, ki je
določal upravno-politično razdelitev LR Slovenije; ukinil je krajevni ljudski
odbor in občino postavil kot najnižjo upravno-politično enoto. Avtor ugotavlja,
da so se po tem zakonu združili vsi krajevni ljudski odbori (bilo jih je 5) in
nastane Občina Cirkulane.
Občinski
ljudski odbor Cirkulane se je redno sestajal in obravnaval pereče zadeve, ki so
sodile med njegove pristojnosti. Izveva, da je bila v tistem času pomembna
elektrifikacija naselij, zaradi česar so imenovali občinsko komisijo za
pospešitev del, ki jo je v začetku vodil Alojz Rakuš, kasneje pa Stanko Rajher.
Izveva še, da so se srečevali z mnogimi težavami, od pomanjkanja načrtov, lesa
za drogove, potrebnega električnega materiala za daljnovode in hišne
instalacije; za vse je bilo doma premalo denarja, zato so iskali možnosti za
zagotovitev sredstev iz dotacij okrajnega ljudskega odbora.
Na občinskih
sejah so zelo konkretno razpravljali tudi o obnovi vinogradov in sadovnjakov,
za kar pa ni bilo dovolj denarja, vendar so sklenili, da to postavijo na
strokovne temelje. »Zahtevali so
strokovna mnenja o primernosti vinogradniških leg in o sortni sestavi, ki so
bile osnova za najetje kreditov.«
»/…/s
cestami, potmi, mostovi, brvmi, vzdrževanjem in urejanjem so se ukvarjali na
več sejah in na zborih volivcev, ki so jih po zakonu sklicevali na vsake tri
mesece.« Tetičkovič ugotavlja, da za vse potrebe niso imeli dovolj denarja
in so bili zaradi tega ob sprejemanju občinskega proračuna vedno pod pritiskom
občanov in odbornikov, ker jim niso zagotovili več denarja za vse potrebe.
Izveva, da so na sejah obravnavali tudi pobudo sosednje hrvaške občine Višnjica
za izgradnjo ceste Višnjica-Paradiž-Pohorje. Izveva še, da je občina uspela
skleniti tudi pogodbo s podjetjem Avtobusni promet iz Maribora za uvedbo
avtobusne proge Cirkulane-Ptuj-Maribor. Avtor dodaja, da je bilo to podjetje
pripravljeno vnaprej plačati najemnino za garažiranje avtobusa s pogojem, da s
tem denarjem Cirkulančani zgradijo garažo. Izgradnjo garaže je bila
pripravljena prevzeti prostovoljna gasilska četa pod pogojem, da jo koristijo
tudi gasilci, »a v resnici se je iz te
gradnje pozneje razvil gasilski dom.« Na več sejah so odborniki obravnavali
predlog kmetijske zadruge za izgradnjo žagarskega obrata v Cirkulanah, a ker
zanj niso imeli zemljišča, so obrat
postavili ob tedanjo občinsko stavbo. Na sejah so obravnavali tudi stanje v
živinoreji. Tetičkovič pravi, da so ugotovili nazadovanje, zato so se odločili,
da bodo nastavili veterinarja in zgradili osemenjevalnico. Izveva, da se je
projekt vlekel kar nekaj časa, še v obdobje občine Borl. Stalno pomanjkanje
denarja za urejanje cest in druge komunalne infrastrukture je privedlo do
posebnega krajevnega samoprispevka. Avtor ugotavlja, da so bile ceste sicer
utrjene in posute z gramozom, vendar so jih večji nalivi poškodovali, največja
razdejanja pa so puščale zimske zmrzali. Izveva, da naj bi se občina otepala
vzdrževanja cest in se borila, da bi jih vključili v okrajno cestno mrežo, kjer
pa tudi ni bilo dovolj sredstev za vse. Ugotoviva, da je bila takrat še večina
republiških in regionalnih cest v ptujskem okraju makadamskih. »Občinske
ceste so vzdrževali prebivalci s kulukom in namesto gramoza nanje navažali
kamenje, največkrat pa so jih posipali z laporjem, ki se je ob deževju
spremenil v blato.« Razvoj motornega prometa pa je zahteval utrjene ceste
tudi po bregovih. Avtor domneva, da je bil občinski ljudski odbor Cirkulane med
prvimi, ki je sprejel odlok o uvedbi posebnega
krajevnega samoprispevka za popravilo cest, mostov in poti. V odloku so
zapisali višino samoprispevka »v letu 1954, 400.000 din«, ki so ga
morali plačevati vsi davčni zavezanci še pravi in dodaja, da so s tem denarjem
nameravali na občinske ceste navoziti kamenje ter izkopati obcestne jarke. »Na
seji (26. maja 1954) so sprejeli tudi odlok o uvedbi posebnega krajevnega
samoprispevka za popravilo osnovne šole in nižje gimnazije Cirkulane.«
Izveva, da je okrajni ljudski odbor Ptuj na seji okrajnega zbora potrdil oba
odloka šele maja 1955. »Odborniki so bili zadolženi za nadzor nad porabo
sredstev samoprispevka.« Poleg denarja pa so morali krajani prispevati še
svoje moči, merila za to, koliko ur je moral kdo pomagati, pa je sprejel
občinski ljudski odbor.
Izveva, da je
ta skoraj na vsaki seji obravnaval tudi prošnje za socialno podporo. Ugotoviva,
da so se na sejah tega odbora od maja naprej (leta 1955) poleg pomembnih
domačih zadev odborniki pričeli ukvarjati tudi z vprašanjem združevanja občin in ustvarjanjem komunalnega
sistema. Tako je na seji 2 maja 1955 predsednik poročal o vsebini sestanka
predsednikov občinskih odborov na okraju
Ptuj, da so dobili nalogo
pripraviti poročilo o dotedanjem delu občinskega ljudskega odbora in ga
obravnavati na zborih volivcev, skupno osnovno informacijo o združevanju občin,
ki naj bi bile gospodarsko močnejše, sprejeti pa bodo morale nekaj več nalog in
obveznosti za lastni in širši gospodarski ter družbeni razvoj. Avtor domneva,
da se je govorilo tudi o predlogu združitve sedanjih občin Cirkulane, Gorišnica,
Markovci in Zavrč ter ugotavlja, da so odborniki razpravljali o informaciji,
navedli vrsto pomislekov o predlogu združevanja z omenjenimi občinami in skupna
misel, ki so jo zapisali tudi v zapisnik, je bila, da »ta predlog ne upošteva, da so območja in ljudje različni po načinu
gospodarjenja, življenjskih pogojih, krajevnih običajih in da ne spadajo skupaj.«
Na 23. seji
občinskega ljudskega odbora Cirkulane so odborniki znova obravnavali združitev
občin Cirkulane in Zavrč ter vasi Muretinci, Stojnci in Bukovci s Ptujskega
polja v občino Borl s sedežem v Dolanah. »/…/Občino Cirkulane so ukinili 31.
avgusta 1955 in s 1. septembrom 1955 je
pričela z delom združena občina Borl, s sedežem v Dolanah.« Avtor je
ugotovil, da je iz arhivskih listin razvidno, da se je občinski ljudski odbor
Borl sestal na seji 7. avgusta 1955, na kateri je verifikacijska komisija
poročala o izvoljenih odbornikih, ki so sestavljali občinski ljudski odbor
Borl. Izveva, da so na drugi seji sprejeli statut občinskega ljudskega odbora
Borl ter izvolili predsednike komisij in svetov, ki so delali v okviru
občinskega odbora. Precej razprav so namenili Letovišču Borl in Kmetijskemu
gospodarstvu Cirkulane, ki ni imelo strokovnjaka za organiziranje in vodenje
proizvodnje pa ugotavlja avtor. Kako so se odborniki posvečali težavam, ki so
jih imeli občani na različnih področjih življenja, kažejo naslednji primeri. Ob
odkupu živine so morali Cirkulančani voditi živino v Stojnce na tehtanje z
javno tehtnico ali pa so morali zaupati odkupovalcem. Zato so zahtevali
postavitev javne tehtnice v Cirkulanah, vendar nekaj časa niso našli primernega
mesta zanjo. Telovadno društvo Partizan je zaprosilo za izgradnjo telovadnice,
v prošnji pa so navedli, da so zbrali ves gradbeni les in so pripravljeni
sodelovati pri gradnji. Občina je polovico sredstev vključila v proračun za
leto 1957. Predlagali so ureditev grobišča padlih borcev in žrtev fašističnega
nasilja ter zaščito grobnice borlskih gospodov in kapelice na pokopališču v
Cirkulanah. Zdravniku pa so odobrili
pavšal za obiskovanje pediatričnega tečaja v Zagrebu. Na 20. seji občinskega
ljudskega odbora Borl so razdelili sredstva cestnega sklada. Predsednik je
predlagal izplačilo enkratne nagrade občinskim uslužbencem, in sicer 50%
enkratne mesečne plače. »Šlo je za nagrado pred ukinitvijo občinskega
ljudskega odbora Borl, ki so ga priključili občinskemu ljudskemu odboru
Gorišnica, ki je nastal jeseni leta 1957. Že naslednje leto (1958) pa so občino
Gorišnica ukinili in nastala je velika občina Ptuj, ki je obsegala 645
kvadratnih kilometrov z okrog 68.000 prebivalci.« Skupščino so sestavljali
izvoljeni odborniki v občinski zbor in zbor proizvajalcev. Slednjega so
sestavljali zaposleni delavci v podjetjih in kmetje, povezani v zadruge.
Občinska skupščina Ptuj se je sestajala na skupnih in ločenih sejah, kar so zahtevali
zakon, statuti in poslovnik. Poslance v republiški zbor SR Slovenije so volili
na splošnih volitvah vsi državljani, v zbor proizvajalcev iste skupščine pa
zaposleni delavci, kmetje in drugi. Takšna sestava občinske skupščine je
veljala do sprejetja nove ustave SFRJ in ustav republik leta 1974.
Z
ustanovitvijo velike ptujske občine je bila po tedanjih ocenah prekinjena
lokalna samouprava. Že po nekaj letih delovanja komunalnega skupščinskega
sistema so se odločili ustanoviti krajevne skupnosti. To so bile temeljne
samoupravne enote, ki so odločale o vrsti vprašanj, povezanih z delom in
življenjem prebivalstva.
Leta 1974 je
bil vzpostavljen delegatski sistem in krajevne skupnosti dobijo skupščino in
svet. Podatki za obdobje 1974-1979 govorijo, da je bil predsednik skupščine
Martin Žuran, predsednik sveta Ivan Flajšman, tajniške posle sta pa opravljala Jože Klajderič in Marija Vidovič.
Od 1979 do 1983 je vodil skupščino Mirko Šoba, predsednik sveta je bil Martin
Žuran. V obdobju 1983 do 1987 je bil predsednik skupščine Ivan Korenjak, predsednik
sveta Martin Žuran, tajniške posle je opravljala Marija Vidovič. Od 1987 do
1991 je skupščino vodil Ivan Korenjak, predsednik sveta je bil Stanko Vidovič,
Marija Vidovič je bila tajnica. Obdobje 1991-1994 skupščine nima več, ima pa
obširni 23 članski svet, ki ga je vodil predsednik Maks Kolednik, tajnica ja
bila Marija Kolednik. Občina Ptuj ja na sedežih nekdanjih združenih občin v
krajevnih središčih ustanovila krajevne urade, ki so vodili matične knjige in druge naloge.[1]
Tudi
na svetovno medmrežje sva pokukala in izbrala nekaj podatkov, ki jih
vključujeva v ta del najine naloge.
»Občina Cirkulane spada
v prelepo slovensko pokrajino, imenovano Haloze. Haloze se delijo na Zgornje
ali Gozdne Haloze in na Spodnje ali Vinorodne Haloze. Vinorodne Haloze se na
nek način začenjajo z Občino Cirkulane.« Opisane so nekatere geografske
značilnosti, tako izveva, da je »Najvišji
vrh v občini Vrbanjšak v Velikem Vrhu, ki doseže komaj

Pogled na
Cirkulane. Vir: Spletna stran Občine Cirkulane.
In
kako je bilo nekoč? »Haloški del borlske gospoščine, kamor je spadala nekoč
Občina Cirkulane, je bil leta 1542 razčlenjen na tri urade: Zavrč, Bela
(Cirkulane) in Leskovec. Naselbine urada Bela so bile: Dolane, Medribnik,
Paradiž, Pristava. Na področju urada Bela so prebivali izključno Slovenci.«
Po
letu 1850 pa je z novim odlokom »bilo cirkulansko območje razdeljeno na pet
sosesk in sicer na sosesko Gradišča z naseljem Gradišče, sosesko Gruškovec z
naselji Gruškovec, Medribnik in Meje, sosesko Slatina z naseljema Slatina in
Pristava, sosesko Sv. Barbara v Halozah z naselji Brezovec, Cirkulane in Dolane
ter na sosesko Sv. Elizabeta v Halozah z naseljema Paradiž in Pohorje.«
Leta 1934 so v Kraljevini Jugoslaviji »vseh
pet sosesk združili v novo občino Sv. Barbara v Halozah in ji priključili še
Veliki Vrh in del Malega Okiča.« Tako
je leta 1936 »obsegala del naselja Belski Vrh, Brezovec, Cirkulane, Dolane,
Gradišča, Gruškovec, Mali Okič, Medribnik, Paradiž, Pohorje, Pristavo, Slatino,
del naselja Veliki Okič in Veliki Vrh.
Med okupacijo ni bilo sprememb, razen v naselju Meje, kjer je
nemški okupator del Mej odstopil Nezavisni državi Hrvatski.«
»Leta 1944 so na podlagi bivše ureditve nastali krajevni odbori
narodnoosvobodilne fronte in krajevni narodnoosvobodilni odbori, ki so se leta
1946 preimenovali v krajevne ljudske odbore. Leta 1952 so se vsi krajevni
ljudski odbori združili v novo Občino Cirkulane.«
Leta
1955 pa združevanje »Občina Cirkulane in Občina Zavrč sta se združili v
Občino Borl, kamor so bile priključene še vasi Ptujskega polja - Bukovci,
Stojnci in Muretinci.« Pa ni dolgo trajalo »že leta 1958 je bila ta
občina ukinjena in nastala je nova Občina Ptuj. Leta 1965 je Občina Ptuj
ustanovila 25 Krajevnih skupnosti in ena izmed njih je bila tudi KS Cirkulane.«
V
samostojni Republiki Sloveniji je omogočil nastanek novih občin Zakon o
lokalni samoupravi, sprejet 1993. »Bivša Občina Ptuj je razpadla na več
manjših občin. Cirkulansko področje je proti volji občanov država umestila v
Občino Gorišnica. Občina Gorišnica je Cirkulanam odvzela še status krajevne
skupnosti.«
Nastane
Iniciativni odbor za ustanovitev Občine Cirkulane. Njegov trud »je bil
poplačan z odločitvijo poslancev v DZ RS, ki so podali zeleno luč za nastanek
novih občin in določili referendum o novih občinah konec januarja 2006. Na
referendumu se je večina občanov odločila za Občino Cirkulane. Tako smo po
dolgih letih pričakovanj na lokalnih volitvah leta 2006 izvolili prvega župana
in prve svetnike samostojne Občine Cirkulane.«[2]
Želja
po ustanovitvi lastne občine je pripeljala do ustanovitve Iniciativnega odbora
za ustanovitev Občine Cirkulane. Kako je potekalo delo v iniciativnem odboru,
izveva iz obrazložitve priznanja, ki ga je odbor sprejel ob prvem občinskem
prazniku in so se mu na ta način občani zahvalili.
V
začetku izveva, da je bil Iniciativni odbor je ustanovljen 20. januarja 2001 v
Cirkulanah, z naslednjimi člani: Anton Kokot – predsednik; Stanko Dernikovič,
Ivan Hemetek, Ruža Brlek in Ivan Emeršič. Potrjen je bil s strani političnih
strank, vaških odborov in predstavnikov društev.
Istega
leta, 8. februarja, se je iniciativnemu odboru pridružil Stanislav Golc, ki je
koordiniral delo pri izdelavi Elaborata o ustanovitvi Občine Cirkulane, pri
izdelavi katerega je sodelovala tudi firma Halo. 1. marca 2001 sta se
pridružila še dva člana: Janez Jurgec in Stanko Vidovič, nato pa 16. marca tega
leta, še: Danijel Polajžer, Franc Prelog, Branko Majhen in Stanko Kokol. Tako
sestavljeno članstvo iniciativnega odbora je pričelo z delom in pripravami na
organizacijo okroglih miz in drugih aktivnosti. Zbor krajanov, ki je bil
sklican 22. aprila 2001 v večnamenski dvorani v Cirkulanah, je potrdil mandat iniciativnemu
odboru, katerega cilj je bi ustanovitev občine Cirkulane.

Podelitve priznanj
ob prvem občinskem prazniku, junija 2008. Vir: Spletna stran Občine Cirkulane.
Iniciativni
odbor je pripravil vso dokumentacijo in sklical sestanek vseh vlagateljev oziroma
pobudnikov novih občin v Republiki Sloveniji na Borlu, 25. avgusta 2001.
Takratna vlada, 22. oktobra 2001, zavrne vse pobude za ustanovitev novih občin
kljub predhodno razpisani možnosti ustanavljanja občin.
Iniciativni
odbor skupaj z drugimi vlagatelji poda pritožbo na Ustavno sodišče Republike Slovenije.
Sodišče pobude zavrne. Zato Iniciativni odbor pripravi pritožbo na Evropsko
sodišče, kjer sodeluje tudi mag. Andrej Kos iz Izlak. Pritožba vsebuje obrazec
oziroma vlogo, ki ga pripravi mag. Kos, ter tekstualni del pritožbe, ki ga
pripravi Janez Jurgec. Ko je nastala možnost za ustanovitev samostojnih občin, je
pritožba umaknjena.
Iz
obrazložitve sklepa izveva tud, da so delo iniciativnega odbora »spremljali vzponi in padci.« Verjetno
je to vplivalo tudi na članstvo v odboru. Proti koncu leta 2005 sta se delu v
odboru pridružila Anton Podhostnik in Davorin Tušek. Od predhodnih članov so do
referenduma, 29. januarja 2006, v odboru še delovali: Anton Kokot, Janez
Jurgec, Stanko Dernikovič, Kokol Stanko, Ivan Hemetek in Branko Majhen.
Pri
obrazložitvi sklepa je tudi poudarjeno, da je Iniciativni odbor »…imel ves čas delovanja veliko moralno
podporo krajanov in tudi finančno pomoč posameznikov.«

Pogled na
Cirkulane. Vir: Spletna stran Občine Cirkulane.
Iniciativni
odbor je pripravil ponovno kompletno vlogo za ustanovitev Občine Cirkulane.
Vlagatelj pripravljene pobude za ustanovitev občine Cirkulane v državni zbor Republike
Slovenije je poslanec, g. Branko Marinič. S tem so krajani območja Cirkulan dobili
možnost odločanja o samostojni občini na referendumu, 29. januarja 2006.
Izveva
tudi podatek, da je bilo za delo v iniciativnem odboru opravljenih okvirno »1600
delovnih ur, prevoženih več kot
V
zaključku sklepa je še zahvala »…vsem sponzorjem, donatorjem in vam
spoštovani Občani, da ste stali iniciativnemu odboru moralno in finančno ob
strani ter s tem dobili samostojno Občino Cirkulane.« [3]
»Zgodovina je pokazatelj, da so si predniki vselej želeli lastne
občine, to je dokončno uspelo šele sedanji generaciji.« [4] je ob koncu predstavitve
občine zapisal avtor članka na spletni strani občine Cirkulane.
S
svojo raziskovalno nalogo sva poskušala ugotoviti stopnjo zadovoljstva občanov
najine »mlade« občine. Želela sva nekakšno primerjavo glede na stanje prejšnje
organiziranosti, ko smo bili sestavni del Občine Gorišnica.
Na
nek način sva hotela izvedeti, pa tega nisva posebej spraševala, ali bi se
ljudje v sedanjem trenutku odločili za samostojno občino.
Hotela
sva tudi pokazati, da je tudi nam, mladim občanom, pomembno v kakšni občini
živimo, kakšne so naše možnosti za izobraževanje, preživljanje prostega časa,
možnosti zaposlitve.
Nenazadnje
pa je bil najin cilj tudi naučiti se, kako raziskovati.
Odkar
deluje samostojna Občina Cirkulane:
Pri
delu sva uporabila deskriptivno metodo (metodo opisovanja dejstev, odnosov,
procesov brez vzročnega pojasnjevanja) in komparativno metodo (metodo
primerjanja dejstev, odnosov, procesov, z namenom odkrivanja podobnosti in
razlik). To metodo dela sva uporabila pri opisnem delu naloge.
Pripravila
sva anketni vprašalnik, s katerim sva zajela vzorec, ki sva ga skrbno pripravila.
Pri tem sva upoštevala število prebivalcev posameznega naselja, starostno
strukturo, izobrazbeno strukturo in spol anketiranih. Metodo anketiranja sva
uporabila za preverjanje hipotez.
Metodo
vodenih intervjujev sva uporabila v raziskovalnem delu za preverjanje najinih
hipotez.
Pri
raziskavi nisva uporabljala posebnih merskih pripomočkov. Postavila sva hipoteze in jih nato z vodenimi intervjuji in
anketo preverjala. Anketa je bila anonimna. Anketo sva pustila pri anketirancu
in so nama jo anketirani vrnili, ko so jo izpolnili.
Razdelila
sva 100 vprašalnikov, od tega sva dobila vrnjenih 86. Dobljene podatke iz
ankete sva najprej razdelila po vprašanjih. Sledilo je grupiranje in
združevanje enakih in podobnih odgovorov v razrede. Razvrščanje podatkov je
bilo izvedeno s pomočjo šifriranja. Vsak enak ali podoben odgovor je bil
označen s črtico. Sledilo je seštevanje črtic. Tedaj je bilo mogoče ugotoviti,
koliko posameznih enot spada v isto skupino. Skupine prikazujeva v tej
raziskovalni nalogi s tabelami.
Od
razposlanih in oddanih 100 anketnih vprašalnikov sva jih dobila vrnjenih 86. Za
pomoč pri seštevanju odgovorov sva poprosila tudi sošolce in ti so nama radi
priskočili na pomoč.
|
Spol
anketiranih: |
|
|
ženski
|
45 |
|
moški
|
38 |
|
Naselje,
v katerih živijo anketirani: |
|
|
Brezovec
|
7 |
|
Cirkulane
|
14 |
|
Dolane
|
7 |
|
Gradišča
|
12 |
|
Gruškovec |
7 |
|
Mali
Okič |
5 |
|
Medribnik
|
7 |
|
Meje
|
3 |
|
Paradiž
|
5 |
|
Pohorje
|
4 |
|
Pristava
|
7 |
|
Slatina
|
4 |
|
Veliki
Vrh |
4 |
|
Izobrazbena
sestava anketiranih: |
|
|
Nepopolna
osnovna šola |
4 |
|
osnovna
šola |
19 |
|
poklicna
ali srednja izobrazba |
49 |
|
višja
izobrazba |
9 |
|
visoka
izobrazba |
5 |
|
Starostna
piramida anketiranih: |
|
|
skupina:
do 18 let |
11 |
|
skupina:
18-29 let |
11 |
|
skupina:
30-59 let |
56 |
|
skupina:
nad 60 let |
8 |
|
1.
V medijih se o kraju govori oziroma piše: |
||
|
manj
|
21 |
25% |
|
enako
|
25 |
30% |
|
več
|
35 |
42% |
|
ne
vem |
3 |
3% |
|
2.
Ali menite, da v drugih predelih Slovenije vedo za Cirkulane? |
||
|
manj
|
23 |
27% |
|
enako
|
34 |
40% |
|
bolj
|
25 |
30% |
|
ne
vem |
3 |
3% |
|
3.
Kakšna se vam zdi prometna povezanost naših krajev v primerjavi s časom, ko
so Cirkulane spadale pod občino Gorišnica? |
||
|
slabša
|
6 |
7% |
|
enaka
|
28 |
33% |
|
boljša
|
52 |
60% |
|
4.
Kakšna je kakovost cestnih povezav v občini? |
||
|
slabša
|
1 |
1% |
|
enaka
|
24 |
28% |
|
boljša
|
61 |
71% |
|
5.
Varnost v cestnem prometu je: |
||
|
slabša
|
1 |
1% |
|
enaka
|
31 |
37% |
|
boljša
|
52 |
62% |
|
6.
Koliko je društev z ustanovitvijo občine Cirkulane? |
||
|
manj
|
2 |
2% |
|
enako
|
25 |
29% |
|
več
|
59 |
69% |
|
7.
Finančni pogoji za delovanje društev so: |
||
|
slabši
|
7 |
8% |
|
enaki
|
26 |
30% |
|
boljši
|
35 |
40% |
|
ne
vem |
18 |
12% |
|
8.
Ali sodelujete pri kakšnem društvu v občini? |
||
|
ne
|
54 |
63% |
|
da
|
32 |
37% |
|
Anketirani
delujejo v naslednjih društvih: |
||
|
Športno
društvo Cirkulane 3 |
||
|
Planinsko
društvo Cirkulane 5 |
||
|
Kulturno
društvo Cirkulane 2 |
||
|
Društvo
upokojencev Cirkulane 4 |
||
|
Društvo
za aktivno preživljanje prostega časa 1 |
||
|
Društvo
gospodinj Cirkulane 3 |
||
|
Gasilsko
društvo Cirkulane 3 |
||
|
Turistično
društvo Cirkulane 1 |
||
|
Vinogradniško
društvo Cirkulane 1 |
||
|
Lovska
družina Cirkulane 1 |
||
|
9.
Kakšno je sodelovanje s predsedniki vaških odborov? |
||
|
slabše
|
12 |
14% |
|
enako
|
35 |
41% |
|
boljše
|
17 |
20% |
|
še
nimam izkušenj |
22 |
25% |
|
10.
Kakšno je sodelovanje z občinsko upravo? |
||
|
slabše
|
7 |
8% |
|
enako
|
23 |
27% |
|
boljše
|
29 |
34% |
|
še
nimam izkušenj |
27 |
31% |
|
11.
Kakšno je sodelovanje župana z prebivalci? |
||
|
slabše
|
6 |
7% |
|
enako
|
11 |
13% |
|
boljše
|
52 |
60% |
|
še
nimam izkušenj |
17 |
20% |
|
12.
Koliko se vlaga v šolstvo v občini Cirkulane? |
||
|
manj
|
2 |
2% |
|
enako
|
22 |
25% |
|
več
|
43 |
50% |
|
ne
vem |
20 |
23% |
|
13.
Koliko se naredi za predšolske otroke v občini Cirkulane? |
||
|
manj
|
0 |
0% |
|
enako
|
18 |
21% |
|
več
|
64 |
74% |
|
ne
vem |
4 |
5% |
|
14.
Ali je v občini Cirkulane možnosti za zaposlitev: |
||
|
manj
|
14 |
16% |
|
enako
|
40 |
48% |
|
več
|
30 |
34% |
|
ne
vem |
2 |
2% |
|
15.
Kakšni so pogoji za ustanovitev oz. delovanje podjetja? |
||
|
slabši
|
10 |
11% |
|
enaki
|
16 |
18% |
|
boljši
|
10 |
11% |
|
ne
vem |
50 |
60% |
|
16.
Ali se javnih prireditev v občini udeležujete: |
||
|
ne
|
31 |
36% |
|
da
|
55 |
64% |
|
17.
Koliko je javnih prireditev? |
||
|
manj
|
3 |
3% |
|
enako
|
32 |
37% |
|
več
|
51 |
60% |
|
18.
Kakšna je kvaliteta prireditev v občini? |
||
|
slabša
|
3 |
3% |
|
enaka
|
23 |
27% |
|
boljša
|
60 |
70% |
|
19.
Ali ste mnenja, da je bila ustanovitev občine korak v pravo smer? |
||
|
da
|
68 |
79% |
|
ne
vem |
16 |
19% |
|
ne
|
2 |
2% |
|
20.
Ali menite, da se je z ustanovitvijo občine začel proces zapiranje vase? |
||
|
da
|
13 |
17% |
|
ne
vem |
40 |
52% |
|
ne
|
24 |
31% |
|
21.
Ali menite, da se je z ustanovitvijo občine začel proces povezovanja in
sodelovanja z drugimi občinami? |
||
|
da
|
43 |
50% |
|
ne
vem |
26 |
30% |
|
ne
|
17 |
20% |
Danica
Finžgar je 35 letna kmetijska tehnica doma v Brezovcu 41, občina Cirkulane.
1.
Ali se vam zdi, da je kraj v medijih in na »zemljevidu« Slovenije dovolj prepoznaven.
Ali vsaj bolj kot prej? Če ni, kaj bi storili za boljšo prepoznavnost?
»Mislim, da ni dovolj prepoznaven. Še vedno veliko ljudi ne
pozna teh krajev. Več bi se moralo vlagati v turizem, da bi bilo veliko
obiskovalcev. Samo v tem je prihodnost Haloz.«
2.
Ali so cestne in druge komunalne povezave boljše oz. ali se več dela na tem
področju?
»Mislim, da občina dela veliko na tem, da se trudi, da bi bile
te stvari boljše.«
3.
Kakšno je vaše mnenju o društvenem življenju v občini?
»Društva so vsa zelo aktivna in veliko pripomorejo k družabnemu
življenju v kraju.«
4.
Kako ste zadovoljni z vlaganjem v izobraževalni sistem? Ali menite da se dovolj
vlaga v izobraževanje?
»Izobraževanje oz. vlaganje v izobraževanje je kar na nivoju, je
zadovoljivo, solidno.«
5.
Ali se kaj več vlaga v razvoj obrti, podjetništva in turizma?
»Mislim, da se v razvoj obrti, podjetništva vlaga dovolj. Več
vlaganja v turizem bi bilo dobrodošlo.«
6.
Ali je več in kvalitetnejših kulturnih prireditev in ali se je kaj spremenilo v
tej smeri?
»Prireditev je več, šola, vrtec in občina sodelujejo dobro,
skupaj pripravljajo lepe prireditve.«
Ivan
Hemetek je po poklicu strojni tehnik, star 39 let. Doma je v Cirkulanah na
hišni številki 1, v občini Cirkulane. Je v tem mandatu svetnik v občinskem
svetu, svetnik je bil tudi v prejšnjem sestavu občinskega sveta Občine
Gorišnica.
1.
Ali se vam zdi, da je kraj v medijih in na »zemljevidu« Slovenije dovolj
prepoznaven. Ali vsaj bolj kot prej, ko smo bili še sestavni del občine
Gorišnica? Če ni, kaj bi se moralo storiti za boljšo prepoznavnost?
»Kraj je v medijih bolj prepoznaven kot prej, a mislim da še
vedno premalo.«
2.
Ali so cestne in druge komunalne povezave boljše oz. ali se več dela na tem
področju? Kakšno je bilo stanje v občini Gorišnica?
»Na tem področju se dela več. Stanje v prejšnji občini pa je
bilo zadovoljivo.«
3.
Kakšno je vaše mnenju o društvenem življenju v občini?
»Mislim, da je društveno življenje v občini zelo aktivno.«
4.
Kaj menite, kakšno je sodelovanje župana z prebivalci? Ali je bilo sodelovanje
z županom občine Gorišnica boljše, kot je s županom Cirkulan?
»Sodelovanje župana s prebivalci je boljše kot v Gorišnici,
vendar bi lahko bilo še boljše.«
5.
Ali je več in kvalitetnejših kulturnih prireditev in ali se je kaj spremenilo v
tej smeri?
»Prireditev je več. Mislim da je to povezano z ustanovitvijo
novih sekcij in društev v občini. Prednost prireditev je pa v tem, da se
dogajajo v Cirkulanah in ne več v Gorišnici.«
6.
Ali se kaj več vlaga v razvoj obrti, podjetništva in turizma in kakšno je bilo
stanje v prejšnji občini?
»Na Haloškem je stanje enako, spremenilo se ni nič. Stanje se še
bo izboljšalo.«
7.
Ali menite, da so prebivalci občine zadovoljni z vodenjem le te in kako so bili
zadovoljni s prejšnjim županom, v stari občini, v primerjavi s sedanjim?
»V večji meri so prebivalci zadovoljni, saj so si župana tudi
sami izvolili. Menim pa, da bi se stanje lahko še izboljšalo.«
8.
Kako ste zadovoljni z vlaganjem v izobraževalni sistem? Ali menite da se dovolj
vlaga v izobraževanje?
»Vlaga se dovolj, mislim, da več kot prej.«
9.
Ali ste mnenja, da je bila ustanovitev občine korak v pravo smer in zakaj?
»Ja, je bila. Sami odločamo o svojem razvoju. Sredstva sami
razporejamo.«
Marinka
Jurgec je po poklicu medicinska sestra in živi v Cirkulanah.
1.
Ali se vam zdi, da je kraj v medijih in na »zemljevidu« Slovenije dovolj
prepoznaven. Ali vsaj bolj kot prej? Če ni, kaj bi storili za boljšo
prepoznavnost?
»Kraj je prepoznaven.«
2.
Ali so cestne in druge komunalne povezave boljše oz. ali se več dela na tem
področju?
»So boljše. V zadnjem času so se naredile nove ceste in
pločniki, tako da smo s cestnimi povezavami lahko zelo zadovoljni.«
3.
Kakšno je vaše mnenju o društvenem življenju v občini?
»Z ustanovitvijo občine je društev več in se bolje razvijajo.«
4.
Kako ste zadovoljni z vlaganjem v izobraževalni sistem? Ali menite, da se
dovolj vlaga v izobraževanje?
»Z izobraževalnim sistemom sem zadovoljna, saj se je veliko
naredilo na predšolski ravni.«
6.
Ali je več in kvalitetnejših kulturnih prireditev in ali se je kaj spremenilo v
tej smeri?
»Prireditev je več in so lepše.«
Mirko
Šoba je upokojeni učitelj. Stanuje v Cirkulanah.
1.
Ali se vam zdi, da je kraj v medijih in na »zemljevidu« Slovenije dovolj
prepoznaven. Ali vsaj bolj kot prej, ko smo bili še sestavni del občine
Gorišnica? Če ni, kaj bi se moralo storiti za boljšo prepoznavnost?
»Mislim, da je. Kraj je bolj prepoznaven. Pa vendar, z vsemi
aktivnostmi, ki potekajo v občini, bi moral biti seznanjen širši krog
prebivalstva-občanov. Občinsko glasilo bi moralo iziti večkrat na leto, ker
ljudje o delovanju občine premalo vedo.«
2.
Ali so cestne in druge komunalne povezave boljše oz. ali se več dela na tem
področju? Kakšno je bilo stanje v občini Gorišnica?
»Več se dela na tem področju- je napredek, vendar tudi s pomočjo
občanov (donatorske pogodbe). Občina bi morala bolj oz. več subvencionirati pri
gradnji le teh povezav. Situacija pa je ostanek socializma.«
3.
Kakšno je vaše mnenju o društvenem življenju v občini?
»Glede na druge občine je društveno življenje zadovoljivo,
vendar nima perspektiv, nima prihodnosti - zaradi premalo denarja.«
4.
Kaj menite, kakšno je sodelovanje župana s prebivalci? Ali je bilo sodelovanje
z županom občine Gorišnica boljše, kot je z županom Cirkulan?
»Dobrodošel bi bil vsak mesec po en sestanek z vaškimi odbori in
županom, ki bi informiral občane o delovanju občine. Župan bi moral biti bolj
prisoten.«
5.
Ali je več in kvalitetnejših kulturnih prireditev in kaj se je spremenilo v tej
smeri?
»Čas je tak, da nekvalitetne prireditve nimajo možnosti, da bi
pritegnile več ljudi. Mogoče bi bilo smiselno vlagati več denarja v prireditve,
a po drugi strani bi bil to velik odhodek za občino.«
6.
Ali se kaj več vlaga v razvoj obrti, podjetništva in turizma in kakšno je bilo
stanje v prejšnji občini?
»Absolutno premalo je vlaganj v to smer.«
7.
Ali menite, da so prebivalci občine zadovoljni z vodenjem le te in kako so bili
zadovoljni s prejšnjim županom v stari občini v primerjavi s sedanjim?
»Današnji časi so drugačni, kot so bili pred štirimi leti, ko
smo spadali še pod občino Gorišnica. Če so ljudje nezadovoljni, nosi del tega
tudi trenutna gospodarska kriza. Združevanje bi prineslo več denarja. Če je
treba izpeljati kak večji projekt, so občine premajhne, da bi pokrile vse
stroške, zato bi bilo smiselno sodelovati.«
8.
Kako ste zadovoljni z vlaganjem v izobraževalni sistem? Ali menite, da se
dovolj vlaga v izobraževanje?
»Skrajni čas bi bil, da bi se izobraževanje prilagodilo potrebam
gospodarstva. Preveč je kadra za potrebe šolstva. Občina bi morala bolj
poskrbeti za to, da bi se pravilno usmerjali v poklice. Premalo je rokodelskih
poklicev in preveč je tistih ljudi, ki
bi sedeli le za mizo.«
9.
Ali ste mnenja, da je bila ustanovitev občine korak v pravo smer in zakaj?
»Vsaka stvar ima nekaj dobrega in nekaj slabega. Manjša občina
pomeni večjo kontrolo, slabost majhne občine pa je ta, da ima enake stroške
poslovanja kot večje občine, ki imajo tudi večji proračun.«
Janez
Jurgec je po poklicu učitelj. Star je 47 let in je župan Občine Cirkulane, kjer
tudi živi, v naselju Cirkulane.
1.
Ali se vam zdi, da je kraj v medijih in na »zemljevidu« Slovenije dovolj
prepoznaven. Ali vsaj bolj kot prej? Če ni, kaj bi storili za boljšo
prepoznavnost?
»V prejšnjih letih kraj ni bil dovolj razpoznaven, vendar smo na
tem področju v kratkem času veliko storili in smo bolj razpoznavni.«
2.
Ali so cestne in druge komunalne povezave boljše oz. ali se več dela na tem
področju?
»Vsekakor, še posebej zadnji dve leti. Rezultati so vidni.«
3.
Kakšno je vaše mnenju o društvenem življenju v občini?
»Z društvi sem izredno zadovoljen. Imamo veliko kvalitetnih in
dejavnih društev, še posebej glede na velikost občine.«
4.
Ali se glas »navadnega« občana sliši tudi na občini?
»Pobude občanov seveda prihajajo, mi jih želimo izpolniti in z
njimi najti pravo pot.«
5.
Kako ste zadovoljni z vlaganjem v izobraževalni sistem? Ali menite da se dovolj
vlaga v izobraževanje?
»Občina v ta sistem vlaga maksimalno veliko glade na sredstva,
ki jih imamo na razpolago.«
6.
Ali se kaj več vlaga v razvoj obrti, podjetništva in turizma?
»Naredili smo pozitivne premike. V bodoče naj bi se pomagalo
obrtnikom in podjetnikom z odprtjem industrijske cone v Dolanah. Poskušamo
pomagati tudi turizmu.«
7.
Ali je več in kvalitetnejših kulturnih prireditev in kaj se je spremenilo v tej
smeri?
»V letošnjem letu je v občini veliko novih prireditev. Kulturno
Društvo Cirkulane praznuje 110 let delovanja, sledi praznovanje ob 90. letnici
rojstva dr. Vladimirja Bračiča, krajevnega veljaka. Tudi ostala društva (Radio klub
Cirkulane, Športno društvo, Društvo vinogradnikov in sadjarjev Haloze,
Planinsko društvo, Turistično društvo,…) bodo skozi vse leto prispevala k
družabnemu življenju v občini in s tem h kvaliteti prireditev.«
Jernej
Golc je diplomirani inženir elektrotehnike, stanuje v Pristavi. Ukvarja se s
podjetništvom kot lastnik poslovnega centra Halo.
1. Ali se vam zdi, da je kraj v medijih in na
»zemljevidu« Slovenije dovolj prepoznaven?
»Kraj je delno prepoznaven, dalo bi se še kaj storiti na tem
področju.«
2.
Ali so cestne in druge komunalne povezave boljše oz. ali se več dela na tem
področju? Kakšno je bilo stanje v občini Gorišnica?
»Cestne in druge komunalne povezave so delno boljše kot prej.«
3.
Kakšno je vaše mnenju o društvenem življenju v občini?
»Mislim, da je društveno življenje dobro in da se veliko dela na
tem področju.«
4.
Kaj menite, kakšno je sodelovanje župana s prebivalci? Ali je bilo sodelovanje
z županom občine Gorišnica boljše, kot je z županom Cirkulan?
»Mislim, da je tudi sodelovanje župana s prebivalci dobro.«
5.
Ali je več in kvalitetnejših kulturnih prireditev in kaj se je spremenilo v tej
smeri?
»Vse je enako kot prej.«
6.
Ali se kaj več vlaga v razvoj obrti, podjetništva in turizma in kakšno je bilo
stanje v prejšnji občini?
»Vlaga se manj, še posebej v turizem.«
7.
Ali menite, da so prebivalci občine zadovoljni z vodenjem le te in kako so bili
zadovoljni s prejšnjim županom, v stari občini, v primerjavi s sedanjim?
»Verjetno so.«
8.
Kako ste zadovoljni z vlaganjem v izobraževalni sistem? Ali menite da se dovolj
vlaga v izobraževanje?
»Izobraževalni sistem je dober.«
9.
Ali ste mnenja, da je bila ustanovitev občine korak v pravo smer in zakaj?
»Da.«
Dekan
Emil Drev je po poklicu katoliški duhovnik. Je farni župnik in živi v župnišču,
na naslovu Cirkulane 41a.
1. Ali se vam zdi, da je kraj v medijih in na
»zemljevidu« Slovenije dovolj prepoznaven. Ali vsaj bolj kot prej, ko smo bili
še sestavni del občine Gorišnica? Če ni, kaj bi se moralo storiti za boljšo
prepoznavnost?
»Mislim, da kraj ni dovolj prepoznaven.«
2.
Ali so cestne in druge komunalne povezave boljše oz. ali se več dela na tem
področju? Kakšno je bilo stanje v občini Gorišnica?
»Na tem področju je stanje zadovoljivo.«
3.
Kakšno je vaše mnenju o društvenem življenju v občini?
»Nekatera društva delajo več, nekatera pa manj. Deloma dobro
deloma pa ne.«
4.
Kaj menite, kakšno je sodelovanje župana s prebivalci? Ali je bilo sodelovanje
z županom občine Gorišnica boljše, kot je z županom Cirkulan?
»Mislim, da je sodelovanje kar v redu.«
5.
Ali je več in kvalitetnejših kulturnih prireditev in kaj se je spremenilo v tej
smeri?
»Na tem področju se dela več.«
6.
Ali se kaj več vlaga v razvoj obrti, podjetništva in turizma in kakšno je bilo
stanje v prejšnji občini?
»Še nimam izkušenj.«
7.
Ali menite, da so prebivalci občine zadovoljni z vodenjem le te in kako so bili
zadovoljni s prejšnjim županom, v stari občini, v primerjavi s sedanjim?
»Mislim, da so prebivalci, kar se tiče vodenje občine,
zadovoljni.«
8.
Kako ste zadovoljni z vlaganjem v izobraževalni sistem? Ali menite da se dovolj
vlaga v izobraževanje?
»Menim, da se vlaga dovolj.«
9.
Ali ste mnenja, da je bila ustanovitev občine korak v pravo smer in zakaj?
»Mislim, da.«
Predpostavila
sva, da odkar deluje samostojna Občina Cirkulane:
Hipoteze
sva preverjala z anketnim vprašalnikom in s pomočjo informacij pridobljenih iz
vodenih intervjujih.
1.
hipoteza: Prepoznavnost kraja je boljša.
Izsledki
anketnega vprašalnika (vprašanja 1,
Hipoteza
številka 1 - prepoznavnost kraja je boljša - je potrjena.
2.
hipoteza: Prometna infrastruktura je izboljšana.
Analiza
anketnega vprašalnika (vprašanja 3,
Hipoteza
številka 2 – prometna infrastruktura je izboljšana - je potrjena.
3.
hipoteza: Društveno življenje je dobilo nov zagon.
Društveno
življenje je bilo na območju Cirkulan vedno bogato ne glede na organiziranost
lokalne samouprave. Ali je dobilo nov zagon in podporo ob ustanovitvi
samostojne občine, sva preverila z obema, v raziskavi uporabljenima, merskima
pripomočkoma.
Rezultati
anketnega vprašalnika (vprašanja 6,
Hipoteza
številka 3 – društveno življenje je dobilo nov zagon – je potrjena.
4.
hipoteza: Za predloge občanov je več posluha.
Kljub
kar visokemu številu tistih, ki so na anketna vprašanja pod številko 9,
Hipoteza
številka 4 - za predloge občanov je več posluha – je potrjena.
5.
hipoteza: Vlaga se več v sistem predšolske in osnovnošolske vzgoje in
izobraževanja.
Z
vprašanjema
Hipoteza
številka 5 - vlaga se več v sistem predšolske in osnovnošolske vzgoje in
izobraževanja – je potrjena.
6.
hipoteza: Pogoji za podjetništvo in obrt so boljši.
Pri
preverjanju te hipoteze z anketo (vprašanje
Hipoteza
številka 6 - pogoji za podjetništvo in obrt so boljši – ni potrjena.
Morda
pa bi lahko hipotezo modificirala npr., da se pripravljajo za obrt in
podjetništvo »boljši časi«. Vendar bi bilo takšno hipotezo težko preveriti saj
smo v času recesije pa tudi vprašanje je, koliko občanov je z načrti v to smer
seznanjeno.
7.
hipoteza: Družabnosti med občani je več.
16.,
Hipoteza
številka 7 - družabnosti med občani je več – je potrjena.
8.
hipoteza: Večina občanov je zadovoljna, da so se odločili za ustanovitev
lastne občine.
Zadnjo
hipotezo sva nekako na posreden način preverjala z zadnjimi tremi vprašanji v
anketi in tudi z vprašanjem v intervjujih.
Intervjuvani
in anketirani so se večinsko opredelili, da je ustanovitev občine korak v pravo
smer.
Tako
meniva, tudi glede na odgovore na ostala vprašanja, da so občani z lastno
občino bolj zadovoljni, kot so bili prej.
Hipoteza
8 - večina občanov je zadovoljna, da so se odločili za ustanovitev lastne
občine – je potrjena.
Zakaj
sva se lotila raziskovanja? Sva občana Občine Cirkulane in sva kot otroka
doživela njen nastanek. Zanimalo naju je, kakšno je zadovoljstvo občanov sedaj,
ko je občina »stara« že skoraj tri leta. Ali bi ljudje še enkrat izglasovali
ustanovitev samostojne občine? Nenazadnje pa sva hotela z izbiro tem tudi
sporočiti, da smo tudi mi, mladi, še kako zainteresirani, da nam lokalna
skupnost ponuja čim boljše možnosti za izobraževanje, koristno preživljanje
prostega časa, možnosti zaposlitve in nastanitve…
Veliko
je bilo še zamisli, kako bi preverila najine predpostavke, koga vse bi še
prosila za intervju, kako bi z dodatnim vprašalnikom poizvedela še kaj… pa se
nama ni izšlo. Pa nič hudega. Ponosna sva, da sva naredila verjetno prvo javnomnenjsko
raziskavo o zadovoljstvu občanov najine občine. Zelo zanimivo bi jo bilo čez
nekaj časa ponoviti, saj smo priča svetovni gospodarski recesiji in spremembi
lokalne ureditve oz. nastajanju pokrajin.
Ker
bi pa rada, da bi ta raziskovalna naloga bila razpoložljiva še drugim, bo
dobila svoje mesto tudi na svetovnem spletu. Naloga bo tudi predstavljena
zainteresiranim ob koncu šolskega leta, s čimer se bova poskušali oddolžiti
vsem, ki so si vzeli čas in nama pomagali pripraviti to nalogo in se na svoj
način posloviti od najine osnovne šole.
Za
izdelavo te raziskovalne naloge sva porabila veliko svojega prostega časa.
Vesela sva, da sva naletela pri krajanih na dober odziv. Njihova pripravljenost
odgovarjati na vprašanja nama je omogočila izoblikovati ugotovitve na osnovi
pridobljenih odgovorov.
Zavedava
se, da je najino raziskovanje zajelo le majhen del prebivalcev kljub skrbni
izbiri vzorca. Ob koncu lahko mirno rečeva, da sva zadovoljna, saj sva pri delu
uživala, bila deležna tudi pomoči sošolcev in vedno sva imela podporo
mentorjev.
Verjameva,
da sva z nalogo spodbudila koga, da bo najino delo nadaljeval ali nadgradil in
da bodo izsledki najine naloge koristen podatek in napotek še komu drugemu.
Prašnički,
Martin idr. (2005), Cirkulane, svet
Belanov, Halo, Cirkulane.
Šamprl
Purg, Kristina (1997), Ptuj in okolica na
razglednicah 1891 – 1945, Zgodovinsko društvo Ptuj, Ptuj.
Sklep
o podelitvi velikega priznanja Občine Cirkulane Iniciativnemu odboru za
ustanovitev občine Cirkulane, Cirkulane, 2008.
Spletna
stran Občine Cirkulane: http://www.cirkulane.si/
Intervju z Danico Finžgar
Intervju z Ivanom Hemetkom
Intervju z Marinko Jurgec
Intervju z Miroslavom Šobo
Intervju z Janezom Jurgecem
Intervju
z Jernejem Golcem
Intervju
z Emilom Drevom
Sva
devetošolca Žan Jurgec in Gregor Finžgar. Odločila sva se, da bova naredila
raziskovalno nalogo v kateri želiva preko ankete izvedeti vaše mnenje o
delovanju občine, zato vas prosiva za sodelovanje. Anketa je anonimna.
Spol:
a)
ženski
b)
moški
Naselje, v katerem
živite:__________________________________
Izobrazbena
sestava:
a)
nepopolna osnovna šola
b)
osnovna šola
c)
poklicna izobrazba
d)
srednješolska izobrazba
e)
višješolska izobrazba
f)
visokošolska izobrazba
g)
magisterij
i)
doktorat
Starostna
piramida:
a)
skupina: do 18 let
b)
skupina: 18-29 let
c)
skupina: 30-59 let
d)
skupina: nad 60 let
1.
V javnih medijih se o kraju govori oz. piše:
a)
manj
b)
enako
c)
več
d)
ne vem
2.
Ali menite, da v drugih predelih Slovenije vedo za Cirkulane?
a)
manj
b)
enako
c)
bolj
d)
ne vem
3.
Kakšna se vam zdi prometna povezanost naših krajev v primerjavi s časom, ko so
Cirkulane spadale pod občino Gorišnica?
a)
slabša
b)
enaka
c)
boljša
4.
Kakšna je kakovost cestnih povezav v občini?
a)
slabša
b)
enaka
c)
boljša
5.
Varnost v cestnem prometu je:
a)
slabša
b)
enaka
c)
boljša
6.
Koliko društev deluje z ustanovitvijo občine Cirkulane?
a)
manj
b)
enako
c)
več
7.
Finančni pogoji za delovanje društev so:
a)
slabši
b)
enaki
c)
boljši
d)
ne vem
8.
Ali sodelujete pri kakšnem društvu v občini?
a)
ne
b)
da
Če
ste odgovorili da, napišite v katerem/katerih:
______________________________________________________________
9.
Kakšno je sodelovanje s predsedniki vaških odborov?
a)
slabše
b)
enako
c)
boljše
d)
še nimam izkušenj
10.
Ali je sodelovanje z občinsko upravo:
a)
slabše
b)
enako
c)
boljše
d)
še nimam izkušenj
11.
Ali je sodelovanje župana s prebivalci:
a)
slabše
b)
enako
c)
boljše
d)
še nimam izkušenj
12.
Koliko se vlaga v sistem osnovnošolskega izobraževanja občini Cirkulane?
a)
manj
b)
enako
c)
več
d)
ne vem
13.
Koliko se vlaga v sistem predšolske vzgoje v občini Cirkulane?
a)
manj
b)
enako
c)
več
d)
ne vem
14.
Ali je v občini Cirkulane možnosti za zaposlitev:
a)
manj
b)
enako
c)
več
15.
Kakšni so pogoji za ustanovitev oz. delovanje podjetja?
a)
slabši
b)
enaki
c)
boljši
d)
še nimam izkušenj
16.
Ali se javnih prireditev v občini udeležujete:
a)
ne
b)
da
Če
ste odgovorili z da, napišite v katere/katerih:
______________________________________________________________
17.
Koliko je javnih prireditev?
a)
manj
b)
enako
c)
več
18.
Kakšna je kvaliteta prireditev v občini?
a)
slabša
b)
enaka
c)
boljša
19.
Ali ste mnenja, da je bila ustanovitev občine korak v pravo smer?
a)
da
b)
ne
c)
ne vem
20.
Ali menite, da se je z ustanovitvijo občine začel proces zapiranje vase?
a)
da
b)
ne
c)
ne vem
21.
Ali menite, da se je z ustanovitvijo občine začel proces povezovanja in
sodelovanja z drugimi občinami?
a)
da
b)
ne
c)
ne vem
[1] Tetičkovič, Franc (2004), prispevek v zborniku Cirkulane, svet Belanov, Cirkulane, Halo, stran: 31-42.
[2] Spletna stran Občine Cirkulane. http://www.cirkulane.si/ (12.1.2009)
[3] Sklep – obrazložitev priznanja iniciativnemu odboru, junij 2008, arhiv Občine Cirkulane.
[4] Spletna stran Občine Cirkulane. http://www.cirkulane.si/ (12.1.2009)
[5] Glej intervju z županom Janezom Jurgecem