Osnovna
šola Cirkulane – Zavrč
Cirkulane
57
Cirkulane
VZGOJNI NAČRT
OSNOVNE ŠOLE
CIRKULANE-ZAVRČ
2.1. Zakonska osnova vzgojnega načrta
2.4. Proaktivne in preventivne dejavnosti
šole
2.4.5. Dejavnosti, ki jih bomo še izvajali
pri razrednih urah:
2.5. Svetovanje in sporazumno reševanje
medsebojnih problemov in sporov_
2.5.3. Mediacija in restitucija :
2.6. Vzajemno sodelovalni odnos s starši
2.7. POHVALE, PRIZNANJA, NAGRADE
2.7.1. Pisne pohvale bomo podeljevali :
2.7.2. Priznanja bomo podeljevali za:
2.7.3. Nagrade bomo podeljevali učencem v
obliki:
VZGOJNI
NAČRT
OSNOVNE ŠOLE
CIRKULANE - ZAVRČ
Vizija Osnovne šole Cirkulane – Zavrč:
S
SPOŠTOVANJEM,
ZAUPANJEM,
ZNANJEM
V
JUTRIŠNJI DAN.
Zdi se, da smo
zašli v krizo. Zavedamo se, da smo pri vzgoji velikokrat brez moči, ne vemo,
kako naj vzgajamo naše otroke in mladostnike. Iščemo nove poti, načine…, ki nam
bodo pomagali pri vzgoji.
Nam bo pri tem
pomagal vzgojni načrt?
Cilj vzgoje je usposabljanje otroka za samostojno
življenje v družbi.
Naloga
staršev je, da otroku postavljajo cilje usklajene z otrokovimi sposobnostmi in
da vzpodbujajo in nagrajujejo doseganje ciljev. Ob enem pa morajo starši otroku
tudi omejevati doseganje ciljev sorazmerno s pomembnostjo ciljev.
Kakšna
je ob tem vloga šole ?
V
današnji družbi je vedno večji poudarek na preventivno preprečevalnem delu in
preprečevalcih. Prepovedovanja in kaznovanja so se velikokrat pokazala za pravo
razočaranje.
Pri
preventivnem delu na področju vzgoje je treba predvsem upoštevati otroka in
mladostnika kot celostnega, enkratnega in neponovljivega posameznika z vsemi
podedovanimi in pridobljenimi lastnostmi, ki si išče svoje mesto v sodobni
družbi.
Ena
najpomembnejših in zelo učinkovitih preventivnih dejavnosti je naš osebni zgled
mladi generaciji.
Učinkovit
preventivni program mora vsebovati učenje
Uspeh
preventivnega programa je v veliki meri odvisen od dobrega načrtovanja. Pri
načrtovanju si moramo zastaviti naslednja vprašanja:
Cilji
vzgojnega programa:
-
v razredni
skupnosti in v šoli ustvarjati ugodno psihosocialno klimo, ki bo omogočala
otrokom in mladostnikom zadovoljevanje psiholoških potreb po varnosti in
sprejetosti v vseh vsakdanjih šolskih situacijah;
-
učenje
splošnih pravil vedenja v družbi;
-
učenje in
vzgajanje otrok in mladostnikov za razumeva je in spoštovanje drugih;
-
učenje za
medsebojno sodelovanje ;
-
učenje
strpnosti;
-
učenje
sprejemanja in spoštovanja drugačnosti;
-
izvajanje
aktivnosti, v katerih bodo otroci in mladostniki doživljali uspeh in osebno
potrditev;
-
vzpodbujanje
in pomoč otrokom in mladostnikom pri vključevanju v različne interesne
dejavnosti v šoli ali izven nje;
-
preprečevanje
nastajanja novih čustvenih in vedenjskih težav;
-
redno sodelovanje in pogovori s starši;
-
sodelovanje
s strokovnjaki;
-
učenje
zaupanja do odraslih in do družbe;
-
vzpodbujanje
učencev k branju leposlovnih knjig, časopisov, strokovne literature, k ogledu
zabavnih in kulturnih prireditev v šoli ali izven nje, k ogledu razstav;
-
nadarjenim
učencem pomagati pri razvijanju njihovih
posebnih sposobnosti, talentov;
-
spodbujanje
in razvijanje temeljnih humanističnih vrednot ( iskrenost, poštenost,
pravičnost, samodisciplina, pozitiven odnos do
učenja, dela in življenja, strpnost do drugih in drugačnih );
-
učenje in
pridobivanje socialnih izkušenj ( druženje z vrstniki in odraslimi v obliki
razgovorov, sestankov, sprehodov, obiskov javnih prireditev…);
-
iskanje
otrokovih pozitivnih lastnosti, sposobnosti;
-
učenje o
tem, kako izboljšati učni uspeh;
-
učenje
čustvovanja in izražanja čustev;
-
učenje
pridobivanja pozitivnih vedenjskih vzorcev;
-
sprejetje
otroka takšnega, kakršen je;
-
osebna
naklonjenost in strpnost do otrokovih čustvenih in vedenjskih posebnosti oz.
težav….
1. ZOŠ, 2. člen –
cilji OŠ
2. ZOFVI, 2. člen
( cilji vzgoje in izobraževanja)
3. Konvencija o
otrokovih pravicah ( OZN, sprejela Generalna skupščina, 1989)
4. Bela knjiga o
vzgoji in izobraževanju v R Sloveniji ( izdalo MŠŠ, 1995)
Vzgojni načrt vsebuje tudi vzgojne dejavnosti, ki jih izvaja šola
na osnovi ugotovljenih rezultatov ankete in opravljeni analizi stanja.
Rezultati ankete
izvedene leta 2007 so nam povedali:
-
Starši so
večinoma zadovoljni s splošno klimo na šoli.
-
Sodelovanje
z učitelji je dobro.
-
Razveseljivo
je, da se večina staršev pogovarja z učenci o vzgojnih težavah v otrokovem
razredu ali izven razreda.
odgovore:
- premalo gibanja, zato imajo učenci preveč
energije
- dokazovanje pred drugimi
- zaradi ocen
- preblage kazni
- učitelji niso dovolj strogi
- učenci imajo težave z vrstniki
- učenci imajo težave tudi doma
- ne znajo krotiti svoje jeze…
Z vzgojnim
načrtom želimo doseči sodelovanje in odgovornost vseh, ki so povezani z osnovno šolo: učencev, učiteljev,
staršev….
Vzgojni načrt nastaja od decembra 2007. Do
konca maja 2009 bo oblikovana celota. Dopolnjevali in spreminjali ga bomo vsako
leto.
Z vzgojnim načrtom želimo v skladu z našo
vizijo :
Vrednote so življenjski
cilji, smernice, ideje, etična vodila, ki nudijo oporo posameznikom in skupinam
pri njihovem življenjskem slogu, opredeljujejo, kaj je pomembno in vredno truda,
usmerjajo ravnanja ljudi, zato so zelo pomembne za družbo.
Vrednote so
podlaga ustvarjanja kulture šole, podlaga dejavnostim, osnova pravilom šolskega
reda.
“ čemur priznava
kdo veliko načelno vrednost in mu zato daje prednost.”
Učitelji,
starši in učenci smo izbrali vrednote (
vprašalnik za učence, starše, učitelje, 2007), ki jim bomo v prihodnje
posvečali posebno pozornost:
Učili se bomo
spoštovati sebe, učence, starše, učitelje….., naravo.
Medsebojno
spoštovanje in spoštovanje pravil in dogovorov je pogoj za uspešnost pri
doseganju naših ciljev.
Zaposleni moramo pokazati spoštljiv odnos in primeren način komunikacije
do sodelavcev, učencev in staršev. Učencem moramo biti za zgled.
Učenci so dolžni spoštovati vse delavce šole, vrstnike in druge ljudi ter
upoštevati šolska pravila in navodila učiteljev.
V šolskem letu 2009/10 bomo tej vrednoti namenili še posebno pozornost.
Zaupanje med
učenci, učitelji, starši je eden od temeljnih ciljev naše šole.
Le z zaupanjem
bomo lahko gradili kakovostno šolo in zdrave medosebne odnose.
Znanje nam odpira
pot in nam omogoča, da skupaj razvijamo
Zaposleni v ta
namen uporabljamo različne sodobne metode pouka, ki jih prilagajamo učencem.
-
Ustvarjamo
spodbudne pogoje za učenje.
-
Učence
usmerjamo v iskanje informacij.
-
Pri svojem
delovanju smo dosledni.
Še naprej bomo
razvijali naslednje vrednote: odgovornost, doslednost, strpnost, poštenost, prijateljstvo…
Strokovni
delavci v šoli opravljamo strokovno delo v skladu s strokovnimi spoznanji in
strokovno etičnimi načeli:
Pri proaktivnih
in preventivnih dejavnostih šole bomo izhajali
iz
- vizije šole
- vrednot in
- ciljev šole ter
- potreb učencev,
staršev, učiteljev in okolja.
Proaktivne in
preventivne dejavnosti šole so:
Predlog izvajanja vzgojnih dejavnosti za šolsko leto 2009/2010
Vrednote: spoštovanje, doslednost in navajanje na
red
Učenci, delavci šole, starši se učijo spoštovati sebe in druge, dosledno upoštevajo
pravila hišnega in šolskega reda, skrbijo za urejenost šolskih prostorov,
šolskega okolja….
|
Dejavnosti |
Izvajalec |
Udeleženi |
Rok |
Spremljanje in vrednotenje |
|
Seznanitev s hišnim redom in pravili šolskega reda |
razredniki |
Učenci od 1. do 9. razreda |
Prva razredna ura oddelkov |
Poročila razrednikov na pripravljenem obrazcu , ki jih zbere ŠSS |
|
Veščina meseca (spoštovanje,odgovornost, zaupanje, sprejemanje samega sebe, nenasilje,
odpuščanje, hvaležnost ) |
Razredniki, zunanji sodelavci, šolska svet.služba |
Učenci od 1. do 9. razreda |
Od oktobra 2009 do maja 2010- pri razrednih urah |
V juniju 2010 evalvacija v posameznih oddelč.skupnostih |
|
Kontrola in samokontrola |
Učenci sami opazujejo stanje v razredih in šoli |
Učenci od 1. do 9. razreda, reditelji, dežurni učenci, vsi učenci |
Celo šolsko leto |
Učenci o vsem poročajo razrednikom |
|
Učenje bontona ( obnašanje v jedilnici, na hodnikih in v drugih prostorih šole |
Razredniki pri razrednih urah |
Učenci od 1. do 9. razreda |
Celo šolsko leto |
Junija na sestankih razredne oddelčne skupnosti |
|
Varuhi okolja |
Vsi učenci skrbijo za urejeno podobo šole in vseh njej pripadajočih
površin. Vsak mesec je dežuren en razred |
Razredne skupnosti- razredniki seznanijo učence z razporedom |
Od septembra 2009 do junija 2010 |
Pripravljen obrazec, na katerega se bo podpisal razrednik, ki vodi
evidenco za svoj razred |
|
Dejavnost |
Izvajalec |
Udeleženi |
Rok |
Spremljanje in vrednotenje |
|
Zakon o preprečevanju nasilja v šoli- predavanje |
Zunanja sodelavka in šolska svet.služba |
Starši od 1. do 9. razreda |
September - november 2009 |
Vprašalniki za starše, individualni razgovori |
|
Hišni red in pravila šolskega reda |
Razredniki |
Starši od 1. do 9. razreda |
September 2009 |
|
|
Šola za starše |
Strokovni delavci Centra za socialno delo v Ptuju |
Starši od 1. do 9. razreda |
Celo šolsko leto |
Individualni razgovori, vprašalniki |
|
Dejavnost |
Izvajalec |
Udeleženi |
Rok |
Spremljanje in
vrednotenje |
|
Zakon o
preprečevanju nasilja v družini - predavanje |
Zunanja
sodelavka in šolska svet.služba |
Zaposleni v OŠ |
September-november 2009 |
|
|
Samopodoba-
delavnica |
Vodja zdrave
šole in šolska svet.služba |
Učitelji |
Avgust 2009 |
vprašalniki |
Veliko vzgojnih
dejavnosti izvajamo celo šolsko leto v okviru zdrave šole.
Cilji svetovanja so, da se učenec uči:
-
oblikovati
lastne cilje in strategije za njihovo uresničevanje,
-
organizirati
lastno delo, da bo učenje lažje in bolj učinkovito,
-
razmišljati
in presojati o svojem vedenju in ravnanju drugih,
-
prevzemati
odgovornost za svoja dejanja
-
opazovati
lastna občutja, razmišljanja in vedenja,
-
empatičnega
vživljanja v druge,
-
sprejemanja
različnosti,
-
strpnosti,
-
reševati
probleme in konflikte,
-
razumeti
vzroke za neustrezna vedenja pri sebi in pri drugih,
-
razvijati
pozitivno samopodobo in samospoštovanje,
-
ustrezno
ravnati v situacijah, v katerih je prisoten strah, stres, tesnoba, jeza,
žalost…
Osebni svetovalni
pogovori učiteljev, svetovalnih delavcev ali drugih z učenci in starši so najboljša pot za graditev medsebojnega
zaupanja. Pri tem gre za nudenje pomoči in iskanje uspešnih in etično
sprejemljivih rešitev pri ugotavljanju pozitivnih in negativnih posledic ravnanj
posameznika ter povezanosti teh ravnanj s posledicami.
Sklenjen dogovor
opredeljuje cilje, odgovornosti sodelujočih in morebitne izjemnosti.
Je metoda
poravnave povzročene škode ( na etičnem, socialnem, psihološkem področju).
Je postopek, v
katerem se osebe, ki imajo konflikt, ob pomoči mediatorja pogovorijo in
ugotovijo, kje so točke njihovega spora, izmenjajo stališča ter poskušajo najti
rešitev, s katero bodo zadovoljni vsi udeleženi.
Sodelovanje s
starši je nujno. Šola in družina imata številne priložnosti, da gradita
medsebojno spoštovanje, zaupanje in sodelovanje.
Starši, učenci,
učitelji vzajemno sodelujemo pri:
* oblikovanju življenja in dela šole
*
različnih dejavnostih
* oblikovanju
vzgojnega načrta šole
* oblikovanju
akcij za izvajanje preventivnih vzgojnih
dejavnosti
* sodelujejo
pri oblikovanju individualiziranih pomoči učencem s posebnimi potrebami in pri vzpodbujanju nadarjenih učencev…
-
obiskujejo
govorilne ure pri razrednikih in drugih učiteljih
-
se
udeležujejo razrednih in skupnih roditeljskih sestankov
-
se
udeležujejo individualnih pogovorov in timskih sestankov
-
obiskujejo
razredne in šolske prireditve
-
obiskujejo
in aktivno sodelujejo na dnevih dejavnosti ( delavnice, prireditve, srečanja…)
-
sodelujejo
pri izvedbi akcij za izvajanje preventivnih dejavnosti…
Starši sodelujejo
tudi s
-
prostovoljnim
delom ( dežurstvo staršev v začetku šolskega leta…)
-
dajejo
pobude, predloge preko sveta staršev in sveta zavoda in s tem vzajemno
sodelujejo pri oblikovanju dela in življenja šole.
Starše
vabimo, da bi sodelovali tudi kot mentorji interesnih dejavnosti, spremljevalci
na ekskurzijah, predavatelji na roditeljskih sestankih…)
Učenci ali skupina učencev lahko za
prizadevno in uspešno delo v šoli in tudi pri izven šolskih dejavnostih
prejmejo pohvale, priznanja in nagrade.
Pohvale, priznanja in nagrade učencem ali
skupinam učencem predlagajo:
oddelčne skupnosti in skupnost učencev
šole;
razrednik;
drugi strokovni delavci šole;
mentorji dejavnosti;
ravnatelj,
starši.
Pohvale so lahko pisne ali ustne.
Pisne pohvale podeljujeta razrednik ali
mentor dejavnosti za aktivnosti, ki trajajo celo šolsko leto.
Razrednik podeljuje tudi pisne pohvale za
delo v oddelčni skupnosti in (ali) za individualno napredovanje učenca.
Pisne pohvale se lahko podelijo tudi
skupini učencev, le te podeljuje ravnatelj šole.
Kadar se učenec ali več učencev izkaže s
prizadevnostjo pri enkratni ali
kratkotrajni aktivnosti, so ustno pohvaljeni.
-
za prizadevnost ter doseganje vidnih rezultatih
- pri pouku, interesnih dejavnostih
šole, za pozitiven vzgled v oddelku,
- za doseganje rezultatov pri dejavnostih
izven pouka,
- za doseganje dobrih rezultatov na
raznih šolskih tekmovanjih na različnih področjih,
- za prizadevno in učinkovito delo v oddelčni
ali šolski skupnosti,
- za spoštljiv odnos do odraslih in pomoč
tistim, ki jo potrebujejo,
- iz drugih razlogov, ki jih oceni
ravnatelj oziroma učiteljski zbor ali mentorji.
-
večletno prizadevnost in doseganje vidnih rezultatov pri šolskem in izven šolskem delu,
- doseganje vidnih rezultatov v občini, regiji in (ali) državi,
- večletno doseganje vidnih rezultatov pri
interesnih dejavnostih,
- večletno vestno delo v oddelčni šolski
skupnosti in v šolskem parlamentu,
- priznanja ob drugih priložnostih (šola v
naravi, krosi, …)
-
pripomočkov, ki jih učenec lahko
uporablja pri pouku ali drugih dejavnostih,
- knjižnih nagrad.
Nagrado lahko dobi posameznik, skupina
učencev ali oddelčna skupnost.
Vzgojni načrt se
bo dopolnjeval, spreminjal glede na letno evalvacijo vzgojnega dela šole.
Pri pripravi
pravil šolskega reda sodelujejo strokovni delavci šole, učenci in starši.
Pomembno je, da
dobijo napisana pravila vsi učenci in starši, deli pravil, ki so pomembni za
učence, se izobesijo v učilnicah in drugih vidnih mestih.
Pri
dejavnostih, ki jih bomo izvajali v razredu, nam je lahko v pomoč tudi ta
literatura: