Osnovna šola Cirkulane – Zavrč

Cirkulane 57

Cirkulane

 

 

 

 

VZGOJNI NAČRT

OSNOVNE ŠOLE

CIRKULANE-ZAVRČ

 

1. UVOD_ 3

2. Vzgojni načrt obsega: 5

2.1. Zakonska osnova vzgojnega načrta_ 5

2.1.1. Namen_ 5

2.2. Vrednote_ 6

2.2.1. SPOŠTOVANJE_ 6

2.2.2. ZAUPANJE_ 6

2.2.3. ZNANJE_ 7

2.3. Vzgojna načela_ 7

2.4. Proaktivne in preventivne dejavnosti šole_ 7

2.4.1. Vzgojne dejavnosti 8

2.4.2. Dejavnosti za učence_ 8

2.4.3. Dejavnosti za starše_ 9

2.4.4. Dejavnosti za učitelje_ 9

2.4.5. Dejavnosti, ki jih bomo še izvajali pri razrednih urah: 10

2.5. Svetovanje in sporazumno reševanje medsebojnih problemov in sporov_ 10

2.5.1. Restitucija_ 11

2.5.2. Mediacija_ 11

2.5.3. Mediacija in restitucija : 11

2.6. Vzajemno sodelovalni odnos s starši 11

2.6.1. Starši 11

2.7. POHVALE, PRIZNANJA, NAGRADE_ 12

2.7.1. Pisne pohvale bomo podeljevali : 13

2.7.2. Priznanja bomo podeljevali za: 13

2.7.3. Nagrade bomo podeljevali učencem v obliki: 13

3. Pravila šolskega reda_ 14

 

 

 

 

 

VZGOJNI NAČRT

OSNOVNE ŠOLE CIRKULANE - ZAVRČ

 

 

Vizija Osnovne šole Cirkulane – Zavrč:

 

S SPOŠTOVANJEM,

ZAUPANJEM,

ZNANJEM

V JUTRIŠNJI DAN.

 

 

1. UVOD

 

Zdi se, da smo zašli v krizo. Zavedamo se, da smo pri vzgoji velikokrat brez moči, ne vemo, kako naj vzgajamo naše otroke in mladostnike. Iščemo nove poti, načine…, ki nam bodo pomagali pri vzgoji.

 

Nam bo pri tem pomagal vzgojni načrt?

 

Cilj vzgoje je usposabljanje otroka za samostojno življenje v družbi.

Naloga staršev je, da otroku postavljajo cilje usklajene z otrokovimi sposobnostmi in da vzpodbujajo in nagrajujejo doseganje ciljev. Ob enem pa morajo starši otroku tudi omejevati doseganje ciljev sorazmerno s pomembnostjo ciljev.

 

Kakšna je ob tem vloga šole ?

 

V današnji družbi je vedno večji poudarek na preventivno preprečevalnem delu in preprečevalcih. Prepovedovanja in kaznovanja so se velikokrat pokazala za pravo razočaranje.

Pri preventivnem delu na področju vzgoje je treba predvsem upoštevati otroka in mladostnika kot celostnega, enkratnega in neponovljivega posameznika z vsemi podedovanimi in pridobljenimi lastnostmi, ki si išče svoje mesto v sodobni družbi.

 

Ena najpomembnejših in zelo učinkovitih preventivnih dejavnosti je naš osebni zgled mladi generaciji.

 

Učinkovit preventivni program mora vsebovati učenje

Uspeh preventivnega programa je v veliki meri odvisen od dobrega načrtovanja. Pri načrtovanju si moramo zastaviti naslednja vprašanja:

 

 

Cilji vzgojnega programa:

 

-         v razredni skupnosti in v šoli ustvarjati ugodno psihosocialno klimo, ki bo omogočala otrokom in mladostnikom zadovoljevanje psiholoških potreb po varnosti in sprejetosti v vseh vsakdanjih šolskih situacijah;

-         učenje splošnih pravil vedenja v družbi;

-         učenje in vzgajanje otrok in mladostnikov za razumeva je in spoštovanje drugih;

-         učenje za medsebojno sodelovanje ;

-         učenje strpnosti;

-         učenje sprejemanja in spoštovanja drugačnosti;

-         izvajanje aktivnosti, v katerih bodo otroci in mladostniki doživljali uspeh in osebno potrditev;

-         vzpodbujanje in pomoč otrokom in mladostnikom pri vključevanju v različne interesne dejavnosti v šoli ali izven nje;

-         preprečevanje nastajanja novih čustvenih in vedenjskih težav;

-         redno  sodelovanje in pogovori  s starši;

-         sodelovanje s strokovnjaki;

-         učenje zaupanja do odraslih in do družbe;

-         vzpodbujanje učencev k branju leposlovnih knjig, časopisov, strokovne literature, k ogledu zabavnih in kulturnih prireditev v šoli ali izven nje, k ogledu razstav;

-         nadarjenim učencem pomagati pri  razvijanju njihovih posebnih sposobnosti, talentov;

-         spodbujanje in razvijanje temeljnih humanističnih vrednot ( iskrenost, poštenost, pravičnost, samodisciplina, pozitiven odnos do  učenja, dela in življenja, strpnost do drugih in drugačnih );

-         učenje in pridobivanje socialnih izkušenj ( druženje z vrstniki in odraslimi v obliki razgovorov, sestankov, sprehodov, obiskov javnih prireditev…);

-         iskanje otrokovih pozitivnih lastnosti, sposobnosti;

-         učenje o tem, kako izboljšati učni uspeh;

-         učenje čustvovanja in izražanja čustev;

-         učenje pridobivanja pozitivnih vedenjskih vzorcev;

-         sprejetje otroka takšnega, kakršen je;

-         osebna naklonjenost in strpnost do otrokovih čustvenih in vedenjskih posebnosti oz. težav….

 

 

2. Vzgojni načrt obsega:

2.1. Zakonska osnova vzgojnega načrta

1. ZOŠ, 2. člen – cilji OŠ

2. ZOFVI, 2. člen ( cilji vzgoje in izobraževanja)

3. Konvencija o otrokovih pravicah ( OZN, sprejela Generalna skupščina, 1989)

4. Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v R Sloveniji ( izdalo MŠŠ, 1995)

 

2.1.1. Namen

 

 

Vzgojni načrt vsebuje  tudi vzgojne dejavnosti, ki jih izvaja šola na osnovi ugotovljenih rezultatov ankete in opravljeni analizi stanja.

 

Rezultati ankete izvedene leta 2007 so nam povedali:

 

-         Starši so večinoma zadovoljni s splošno klimo na šoli.

-         Sodelovanje z učitelji je dobro.

-         Razveseljivo je, da se večina staršev pogovarja z učenci o vzgojnih težavah v otrokovem razredu ali izven razreda.

      odgovore:

    - premalo gibanja, zato imajo učenci preveč energije

    - dokazovanje pred drugimi

    - zaradi ocen

    - preblage kazni

    - učitelji niso dovolj strogi

    - učenci imajo težave z vrstniki

    - učenci imajo težave tudi doma

    - ne znajo krotiti svoje jeze…

 

Z vzgojnim načrtom želimo doseči sodelovanje in odgovornost vseh, ki so  povezani z osnovno šolo: učencev, učiteljev, staršev….

 

Vzgojni načrt nastaja od decembra 2007. Do konca maja 2009 bo oblikovana celota. Dopolnjevali in spreminjali ga bomo vsako leto.

 

Z vzgojnim načrtom želimo v skladu z našo vizijo :

 

 

2.2. Vrednote

 

Vrednote so življenjski cilji, smernice, ideje, etična vodila, ki nudijo oporo posameznikom in skupinam pri njihovem življenjskem slogu, opredeljujejo, kaj je pomembno in vredno truda, usmerjajo ravnanja ljudi, zato so zelo pomembne za družbo.

 

Vrednote so podlaga ustvarjanja kulture šole, podlaga dejavnostim, osnova pravilom šolskega reda.

 

“ čemur priznava kdo veliko načelno vrednost in mu zato daje prednost.”

 

Učitelji, starši in učenci smo izbrali  vrednote ( vprašalnik za učence, starše, učitelje, 2007), ki jim bomo v prihodnje posvečali posebno pozornost:

 

2.2.1. SPOŠTOVANJE

 

Učili se bomo spoštovati sebe, učence, starše, učitelje….., naravo.

Medsebojno spoštovanje in spoštovanje pravil in dogovorov je pogoj za uspešnost pri doseganju naših ciljev.

Zaposleni moramo pokazati spoštljiv odnos in primeren način komunikacije do sodelavcev, učencev in staršev. Učencem moramo biti za zgled.

Učenci so dolžni spoštovati vse delavce šole, vrstnike in druge ljudi ter upoštevati šolska pravila in navodila učiteljev.

V šolskem letu 2009/10 bomo tej vrednoti namenili še posebno pozornost.

 

2.2.2. ZAUPANJE

 

Zaupanje med učenci, učitelji, starši je eden od temeljnih ciljev naše šole.

Le z zaupanjem bomo lahko gradili kakovostno šolo in zdrave medosebne odnose.

 

2.2.3. ZNANJE

 

Znanje nam odpira pot in nam omogoča, da skupaj razvijamo

 

 

Zaposleni v ta namen uporabljamo različne sodobne metode pouka, ki jih prilagajamo učencem.

-         Ustvarjamo spodbudne pogoje za učenje.

-         Učence usmerjamo v iskanje informacij.

-         Pri svojem delovanju smo dosledni.

 

Še naprej bomo razvijali naslednje vrednote: odgovornost, doslednost,  strpnost, poštenost, prijateljstvo…

 

2.3. Vzgojna načela

 

Strokovni delavci v šoli opravljamo strokovno delo v skladu s strokovnimi spoznanji in strokovno etičnimi načeli:

 

 

2.4. Proaktivne in preventivne dejavnosti šole

 

Pri proaktivnih in preventivnih dejavnostih šole bomo izhajali  iz

 

- vizije šole

- vrednot in

- ciljev šole ter

- potreb učencev, staršev, učiteljev in okolja.

 

Proaktivne in preventivne dejavnosti šole so:

 

 

2.4.1. Vzgojne dejavnosti

 

Predlog izvajanja vzgojnih dejavnosti za šolsko leto 2009/2010

 

Vrednote: spoštovanje, doslednost in navajanje na red

 

Učenci, delavci šole, starši se učijo spoštovati sebe in druge, dosledno upoštevajo pravila hišnega in šolskega reda, skrbijo za urejenost šolskih prostorov, šolskega okolja….

2.4.2. Dejavnosti za učence

Dejavnosti

Izvajalec

Udeleženi

Rok

Spremljanje in vrednotenje

Seznanitev s hišnim redom in pravili šolskega reda

razredniki

Učenci od 1. do 9. razreda

Prva razredna ura oddelkov

Poročila razrednikov na pripravljenem obrazcu , ki jih zbere ŠSS

Veščina meseca

(spoštovanje,odgovornost, zaupanje, sprejemanje samega sebe, nenasilje, odpuščanje, hvaležnost )

Razredniki, zunanji sodelavci, šolska svet.služba

Učenci od 1. do 9. razreda

Od oktobra 2009 do maja 2010- pri razrednih urah

V juniju 2010 evalvacija v posameznih oddelč.skupnostih

Kontrola in samokontrola

Učenci sami opazujejo stanje v razredih in šoli

Učenci od 1. do 9. razreda, reditelji, dežurni učenci, vsi učenci

Celo šolsko leto

Učenci o vsem poročajo razrednikom

 

Učenje bontona

( obnašanje v jedilnici, na hodnikih in v drugih prostorih šole

Razredniki pri razrednih urah

Učenci od 1. do 9. razreda

Celo šolsko leto

Junija na sestankih razredne oddelčne skupnosti

Varuhi okolja

Vsi učenci skrbijo za urejeno podobo šole in vseh njej pripadajočih površin.

Vsak mesec je dežuren en razred

Razredne skupnosti- razredniki seznanijo učence z razporedom

Od septembra 2009 do junija 2010

Pripravljen obrazec, na katerega se bo podpisal razrednik, ki vodi evidenco za svoj razred

 

2.4.3. Dejavnosti za starše

 

Dejavnost

Izvajalec

Udeleženi

Rok

Spremljanje in vrednotenje

Zakon o preprečevanju nasilja v šoli-

predavanje

Zunanja sodelavka in šolska svet.služba

Starši od 1. do 9. razreda

September - november 2009

Vprašalniki za starše, individualni razgovori

Hišni red in pravila šolskega reda

Razredniki

Starši od 1. do 9. razreda

September 2009

 

Šola za starše

Strokovni delavci Centra za socialno delo v Ptuju

Starši od 1. do 9. razreda

Celo šolsko leto

Individualni razgovori, vprašalniki

2.4.4. Dejavnosti za učitelje

Dejavnost

Izvajalec

Udeleženi

Rok

Spremljanje in vrednotenje

Zakon o preprečevanju nasilja v družini - predavanje

Zunanja sodelavka in šolska svet.služba

Zaposleni v OŠ

September-november

2009

 

Samopodoba- delavnica

Vodja zdrave šole in šolska svet.služba

Učitelji

Avgust 2009

vprašalniki

2.4.5. Dejavnosti, ki jih bomo še izvajali pri razrednih urah:

 

 

 

Veliko vzgojnih dejavnosti izvajamo celo šolsko leto v okviru zdrave šole.

 

 

2.5. Svetovanje in sporazumno reševanje medsebojnih problemov in sporov

 

Cilji  svetovanja so, da se učenec uči:

 

-         oblikovati lastne cilje in strategije za njihovo uresničevanje,

-         organizirati lastno delo, da bo učenje lažje in bolj učinkovito,

-         razmišljati in presojati o svojem vedenju in ravnanju drugih,

-         prevzemati odgovornost za svoja dejanja

-         opazovati lastna občutja, razmišljanja in vedenja,

-         empatičnega vživljanja v druge,

-         sprejemanja različnosti,

-         strpnosti,

-         reševati probleme in konflikte,

-         razumeti vzroke za neustrezna vedenja pri sebi in pri drugih,

-         razvijati pozitivno samopodobo in samospoštovanje,

-         ustrezno ravnati v situacijah, v katerih je prisoten strah, stres, tesnoba, jeza, žalost…

 

Osebni svetovalni pogovori učiteljev, svetovalnih delavcev ali drugih z učenci in starši  so najboljša pot za graditev medsebojnega zaupanja. Pri tem gre za nudenje pomoči in iskanje uspešnih in etično sprejemljivih rešitev pri ugotavljanju pozitivnih in negativnih posledic ravnanj posameznika ter povezanosti teh ravnanj s posledicami.

Sklenjen dogovor opredeljuje cilje, odgovornosti sodelujočih in morebitne izjemnosti.

 

2.5.1. Restitucija

 

Je metoda poravnave povzročene škode ( na etičnem, socialnem, psihološkem področju).

 

2.5.2. Mediacija

 

Je postopek, v katerem se osebe, ki imajo konflikt, ob pomoči mediatorja pogovorijo in ugotovijo, kje so točke njihovega spora, izmenjajo stališča ter poskušajo najti rešitev, s katero bodo zadovoljni vsi udeleženi.

 

2.5.3. Mediacija in restitucija :

 

 

 

2.6. Vzajemno sodelovalni odnos s starši

 

Sodelovanje s starši je nujno. Šola in družina imata številne priložnosti, da gradita medsebojno spoštovanje, zaupanje in sodelovanje.

 

Starši, učenci, učitelji  vzajemno sodelujemo pri:


 *  oblikovanju življenja in dela šole

 *   različnih dejavnostih

 *  oblikovanju vzgojnega načrta šole

 *  oblikovanju akcij za izvajanje preventivnih  vzgojnih dejavnosti

 *  sodelujejo pri oblikovanju individualiziranih pomoči učencem  s posebnimi potrebami in    pri vzpodbujanju nadarjenih učencev…

 

2.6.1. Starši

 

-         obiskujejo govorilne ure pri razrednikih in drugih učiteljih

-         se udeležujejo razrednih in skupnih roditeljskih sestankov

-         se udeležujejo individualnih pogovorov in timskih sestankov

-         obiskujejo razredne in šolske prireditve

-         obiskujejo in aktivno sodelujejo na dnevih dejavnosti ( delavnice, prireditve, srečanja…)

-         sodelujejo pri izvedbi akcij za izvajanje preventivnih dejavnosti…

 

Starši sodelujejo tudi s

 

-         prostovoljnim delom ( dežurstvo staršev v začetku šolskega leta…)

-         dajejo pobude, predloge preko sveta staršev in sveta zavoda in s tem vzajemno sodelujejo pri oblikovanju dela in življenja šole.

 

Starše vabimo, da bi sodelovali tudi  kot  mentorji interesnih dejavnosti, spremljevalci na ekskurzijah, predavatelji na roditeljskih sestankih…)

 

2.7. POHVALE, PRIZNANJA, NAGRADE

 

 

Učenci ali skupina učencev lahko za prizadevno in uspešno delo v šoli in tudi pri izven šolskih dejavnostih prejmejo pohvale, priznanja in nagrade.

Pohvale, priznanja in nagrade učencem ali skupinam učencem predlagajo:

oddelčne skupnosti in skupnost učencev šole;

razrednik;

drugi strokovni delavci šole;

mentorji dejavnosti;

ravnatelj,

starši.

Pohvale so lahko pisne ali ustne.

 

Pisne pohvale podeljujeta razrednik ali mentor dejavnosti za aktivnosti, ki trajajo celo šolsko leto.

Razrednik podeljuje tudi pisne pohvale za delo v oddelčni skupnosti in (ali) za individualno napredovanje učenca.

Pisne pohvale se lahko podelijo tudi skupini učencev, le te podeljuje ravnatelj šole.

 

Kadar se učenec ali več učencev izkaže s prizadevnostjo  pri enkratni ali kratkotrajni aktivnosti, so ustno pohvaljeni.

 

 

2.7.1. Pisne pohvale bomo podeljevali :

 

- za prizadevnost ter doseganje vidnih rezultatih

      - pri pouku, interesnih dejavnostih šole,  za pozitiven vzgled v oddelku,

      - za doseganje rezultatov pri dejavnostih izven pouka,

      - za doseganje dobrih rezultatov na raznih šolskih tekmovanjih na različnih področjih,

      - za prizadevno in učinkovito delo v oddelčni ali šolski skupnosti,

      - za spoštljiv odnos do odraslih in pomoč tistim, ki jo potrebujejo,

      - iz drugih razlogov, ki jih oceni ravnatelj oziroma učiteljski zbor ali mentorji.

 

2.7.2. Priznanja bomo podeljevali za:

 

- večletno prizadevnost in doseganje vidnih rezultatov pri šolskem in  izven šolskem delu,

     - doseganje vidnih rezultatov  v občini, regiji in (ali)  državi,

     - večletno doseganje vidnih rezultatov pri interesnih dejavnostih,

     - večletno vestno delo v oddelčni šolski skupnosti in v šolskem parlamentu,

     - priznanja ob drugih priložnostih (šola v naravi, krosi, …)

 

2.7.3. Nagrade bomo podeljevali učencem v obliki:

 

- pripomočkov,  ki jih učenec lahko uporablja pri pouku ali drugih dejavnostih,

      - knjižnih nagrad.

 

Nagrado lahko dobi posameznik, skupina učencev ali oddelčna skupnost.

 

Vzgojni načrt se bo dopolnjeval, spreminjal glede na letno evalvacijo vzgojnega dela šole.

 

 

 

3. Pravila šolskega reda

 

Pri pripravi pravil šolskega reda sodelujejo strokovni delavci šole, učenci in starši.

 

Pomembno je, da dobijo napisana pravila vsi učenci in starši, deli pravil, ki so pomembni za učence, se izobesijo v učilnicah in drugih vidnih mestih.

 

Pri dejavnostih, ki jih bomo izvajali v razredu, nam je lahko v pomoč tudi ta literatura: