| |
mag. Dorotea Verša, univ.dipl.soc.
Demografski trendi in ekonomska gibanja
v devetdesetih letih so vplivali na položaj starejših na trgu
delovne sile v Sloveniji. Prebivalstvo Slovenije se dokaj hitro
stara, še posebej zadnjih dvajset let. Po napovedih bodo takšni
trendi tudi v prihodnje; delež mladih in delež delovno sposobnega
prebivalstva se bo tudi v prihodnje zmanjševal, delež starejših
pa se bo povečeval. Socialni in ekonomski napredek je vplival
na zmanjševanje umrljivosti. Upadanje rodnosti prebivalstva je
tako izrazito, da je od leta 1997 naravni prirast prebivalstva
Slovenije negativen (na leto več ljudi umre, kot se jih rodi).
Demografi napovedujejo, da se bo staranja prebivalstva Slovenije
nadaljevalo. Po projekcijah prebivalstva naj bi se med letoma
1987 in 2020 kontingent delovno sposobnega prebivalstva zmanjšal
za 3,5 odstotne točke, kontingent neaktivnega starejšega prebivalstva
pa povečal za 8,8 odstotne točke.
Tabela: Starostna struktura prebivalstva Slovenije, 1987-1999
stanje, 2004-2020 projekcije
|
Struktura
po starostnih razredih (%) |
Leto |
0-14 let |
15-64 let |
65 in več |
1987 |
21,6 |
68,2 |
10,2 |
1990 |
20,8 |
68,5 |
10,7 |
1995 |
18,4 |
69,3 |
12,3 |
1999 |
16,1 |
70,0 |
13,9 |
2004 |
16,0 |
69,2 |
14,7 |
2014 |
16,6 |
66,8 |
16,5 |
2020 |
16,3 |
64,7 |
19,0 |
Sprememba deleža v odstotnih
točkah (1987/1999) |
-5,5 |
1,8 |
3,7 |
Sprememba deleža v odstotnih
točkah (1987/2020) |
-5,3 |
-3,5 |
8,8 |
Viri: Statistični letopis 1999, Statistični urad RS; Prebivalstvo
Slovenije 1998, Statistični urad RS.
Takšni demografski trendi bi lahko privedli do upadanja števila
aktivnega prebivalstva in do pomanjkanja delovno aktivnega prebivalstva.
Prebivalstvo v delovno sposobnem življenjskem obdobju, v starosti
15 do 65 let, je namreč starostni kontingent, iz katerega se
rekrutirajo aktivni oziroma delovno aktivni, ki tvorno prispevajo
k družbenemu proizvodu. Posledica staranja prebivalstva je zmanjševanje
tega kontingenta na eni strani. Na drugi strani se bodo zaradi
pričakovane gospodarske rasti povečevale potrebe po aktivnem
prebivalstvu. Strokovnjaki ocenjujejo, da se bo zaradi teh dveh
nasprotujočih trendov kritično zmanjšala zaloga prebivalstva
potrebnega za zagotavljanje zadostnega števila aktivnih. Zaradi
majhne verjetnosti dviga rodnosti, je rešitev problema v uvozu
tuje delovne sile.

Število upokojencev v Sloveniji narašča. Rast je bila dokaj
hitra, saj se je njihovo število povečalo z 274 tisoč v letu
1985 na 503 tisoč v letu 2002. Naraščanje števila upokojencev
je deloma posledica staranja prebivalstva, deloma pa politike
spodbujanja upokojevanja. Podaljševanje življenjske dobe podaljšuje
čas izplačevanja pokojnin; leta 1995 je bila povprečna doba uživanja
pokojnine 12 let in 9 mesecev, leta 1999 pa 13 let.
Z zaostrovanjem razmer na trgu delovne sile v času tranzicijskih
sprememb je bilo starostno in predčasno upokojevanje rešitev
za številne presežne delavce. V letih 1990-1992 je zaznati posebej
izrazit skok v rasti upokojevanja; že sicer relativno nizka povprečna
starost delavcev pri upokojevanju, ki je bila leta 1986 58 let
za moške in 56 let za ženske, se je leta 1992 znižala na 56 let
za moške ter na 52 let za ženske. Obsežno upokojevanje ob relativno
nizki starosti je pasiviziralo številne vitalne ljudje z bogatimi
delovnimi izkušnjami, ki so bili pripravljeni aktivno ustvarjati
osebni in družbeni dohodek. Zgodnje, pogosto neprostovoljno upokojevanje
je pri nekaterih delavcih vzbudilo občutek zavrženosti in brezkoristnosti
ter vrsto psiholoških in socialnih travm, ki pa so pri nas, žal,
premalo raziskan pojav.
Z rastjo števila upokojencev naraščajo potrebe po zagotavljanju
sredstev za obveznosti iz pokojninskega zavarovanja in drugih
socialnih obveznosti, ki vse bolj bremenijo delovno aktivne.
Rastoče število upokojencev je privedlo do slabšanja razmerja
med delovno aktivnimi in upokojenci. Leta 1984 so enega upokojenca
vzdrževali trije delovno aktivni, leta 1998 pa le še 1,67.
Delovna aktivnost starejših se postopoma dviguje, vendar je
veliko starejših, ki postanejo brezposelni. Lastnosti starejših
brezposelnih pogosto učinkujejo kot dejavniki njihove socialne
izključenosti. Nizka izobrazbena raven, ki je pogosta med starejšimi
brezposelnimi, jim ne daje zadostne osnove in osebne motivacije
za dodatno izobraževanje, zato se ne morejo zaposliti, izključenost
iz delovne sfere jih potiska v ekonomske in psihološke težave,
zaradi katerih se še težje zaposlijo. V pričakovanju zaposlitve
postajo še starejši in s tem pri delodajalcih vse manj zaželeni.
Odnos delodajalcev do starejših delavcev je pomemben za njihove
zaposlitvene možnosti. Nenaklonjenost delodajalcev do starejše
delovne sile se odraža v pogojih, ki jih zastavljajo za zasedbo
prostih delovnih mest. Med potrebami po delavcih, ki so jih v
letu 1999 delodajalci prijavili na Zavodu RS za zaposlovanje,
so pri 27 % potreb opredelili starost kot pogoj za zaposlitev.
Med temi potrebami pa so v 55,1 % (22 tisoč potreb), kot pogoj
za zasedbo prostega delovnega mesta opredelili starost delavca
do 39 let.
Neposredna posledica razkoraka med značilnostmi starejših brezposelnih
in aktualnim povpraševanjem po delovni sili je dolgotrajna brezposelnost.
Povprečni čas trajanja brezposelnosti skupine starejših od 40
let je leta 2003 znašal 2 leti, 7 mesecev.
Brezposelnost je za
starejše najmanj ugoden izhod iz delovne aktivnosti. Starejši,
ki izgubijo zaposlitev, ostajajo brezposelni daljši čas in imajo
omejene možnosti za ponovno zaposlitev.
Slovenska zakonodaja zagotavlja dokaj visoko stopnjo varstva
starejših delavcev, vendar so v praksi pogosto diskriminirani.
Ta se kaže kot odpuščanje starejših delavcev, otežen dostop do
usposabljanja in izobraževanja na delovnem mestu, v neprilagojenosti
delovnih pogojev specifičnim potrebam starejših in v drugih oblikah.
V Sloveniji in v Evropski uniji različne politike poskušajo povečati
ekonomsko aktivnosti starejših in imamo nekaj pozitivnih izkušenj,
kljub temu pa na makro ravni ni bistvenega izboljšanja.
Upokojitev ne pomeni za vse popolne neaktivnost. Nekateri upokojenci
ostajajo še naprej delovno aktivni.
Tabela: Upokojenci po delovni aktivnosti, 2003, struktura
v %
|
Status
(v % ) |
|
Skupaj |
Neaktivni |
Skupaj aktivni |
Aktivni
po statusu |
|
|
|
|
Brezposelni |
Zaposleni |
Samozaposleni |
Pomagajoči družinski
člani |
Spol |
100,0 |
94,3 |
5,6 |
- |
0,7 |
2,2 |
2,7 |
Moški |
100,0 |
92,3 |
7,6 |
- |
0,9 |
3,9 |
2,8 |
Ženske |
100,0 |
95,7 |
4,2 |
- |
0,6 |
1,1 |
2,5 |
Vir: ADS, 2003
Po podatkih ankete o delovni sili je bilo v Sloveniji v letu
2003 upokojenih in hkrati delovno aktivnih 27.000 oseb, od tega
15.000 moških in 12.000 žensk. Največ, 13.000, so delali kot
pomagajoči družinski člani.
|